تغذیه سالم و رژیم

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

اگر برای برنامه غذایی تان مقدار پروتئین به گرم ذکر شده باید بدانید که یکی از موارد مهمی که باید بخورید شیر است که مقداری از پروتئین بدن تان را هم تامین کند. اهمیت پروتئین به سبب نقش عمده این درشت مغذی در فرایند رشد و نمو، ترمیم و بازسازی بدن، عضله‌سازی، سیستم ایمنی و بسیاری دیگر از فرآیندهای جاری بدن است. میزان نیاز روزانه به پروتئین بر حسب سن و جنسیت افراد متفاوت است. در كودكان، نوجوانان به‌خاطر بلوغ و در زنان باردار، نیاز روزانه به پروتئین افزایش می‌یابد.

 

یك فنجان شیر حدود 8 گرم (15 درصد نیاز روزانه به پروتئین ها)، 30 گرم پنیر حدود 7 گرم (13 درصد نیاز روزانه به پروتئین ها)، 30 گرم ماست حدود 1 گرم (2/5درصد نیاز روزانه به پروتئین‌ها) و هر یك فنجان كفیر در حدود 15 تا 20 گرم (40 درصد نیاز روزانه به پروتئین‌ها) پروتئین دارد.

 

طبق گزارش Wisconsin Milk Marketing Board، بزرگسالان آمریکایی سالانه بیش از ۲۰۰ پوند شیر لبنی و کرم مایع مصرف می کنند. گرچه شیر بیشتر به دلیل وجود میزان زیاد کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد، اما این ماده منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است که حداقل ۳۰ درصد از از نیاز روزانه بدن به این ماده را در یک فنجان خود جای می دهد.

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

میزان پروتئین در شیر کامل

یک فنجان شیر کامل یا معادل یک وعده ۸ اونسی، حدود:

۱۵۰ کالری

۷٫۷ گرم پروتئین

و ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم

 

را تامین می کند. بر اساس وزن، این ماده باید حاوی حداقل ۳٫۲۵ درصد چربی شیر و ۸٫۲۵ درصد ماده جامد غیر چرب باشد، یعنی تقریبا ۵۰ درصد کالری شیر کامل باید از چربی تشکیل شده باشد. بر این اساس، مصرف شیر کامل به طور کلی فقط برای تغذیه نوزادان و کودکان نوپا تا سن ۲ سالگی توصیه می شود.

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

میزان پروتئین در شیر نیم چرب و کم چرب

پروتیئن در شیر نیم چرب و کم چرب نسبت به شیر کامل کمی بیشتر است. ۱ فنجان شیر نیم چرب، (شیری که کمتر از ۲ درصد چربی دارد) حاوی:

۱۲۲ کالری

۸ گرم پروتئین

و ۲۹ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم

 

است. در حالی که شیر نیم چرب چربی کمتری نسبت به شیر کامل دارد، اما هنوز ۳۵ درصد از کالری اش از چربی حاصل می شود. شیر کم چرب ۱ درصد:

۱۰۲ کالری

۸٫۲ گرم پروتئین

و ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم

 

را تامین می کند. حدود ۲۳ درصد از کالری موجود در شیر کم چرب ۱ درصد از چربی به دست می آید. علاوه بر غنی شدن با ویتامین A و D، برخی از شیرهای کم چرب با پروتئین نیز غنی می شوند. طبق گزارش کارشناسان اداره کشاورزی ایالات متحده، هر یک فنجان شیر کم چرب یا نیم چرب غنی شده حاوی ۹٫۷ گرم پروتئین است.

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

میزان پروتئین در شیر بدون چربی

اگر چه کالری شیر بدون چربی به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است، اما میزان پروتئین و کلسیم این شیر با شیر کم چرب قابل مقایسه است. یک فنجان شیر بدون چربی:

۸۳ کالری

حدود ۸٫۳ گرم پروتئین

و ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم

 

را تامین می کند. شیر بدون چربی غنی شده با پروتئین اضافی نیز مانند همتایان نیم چرب و کم چربی خود، در ۱ فنجان دارای ۹٫۷ گرم پروتئین می باشد. شیر بدون چربی غنی شده با پروتئین کلسیم نسبتا بیشتری دارد. با این وجود در هر یک فنجان ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می کند. فقط حدود ۵ درصد از کالری موجود در شیر بدون چربی از چربی به دست می آید.

یک لیوان شیر چقدر پروتئین دارد؟

 

مطالب بیشتر:

بعد از تمرین تخم مرغ کامل یا سفیده؟ میزان پروتئین سفیده تخمه مرغ

همه چیز درباره کراتین و نحوه مصرف آن +پودر کراتین

 

 

2.4/5 - (16 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا