پزشکی و سلامتی

کلوبتازول چیست؟ ریزش مو، لوسیون، واژینال

کلوبتازول چیست؟ ریزش مو، لوسیون، واژینال

کلوبتازول چیست؟ ریزش مو،کرم و لوسیون

کلوبتازول Clobetasol برای درمات التهاب پوستی و خارش و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله طرز استفاده و دز مصرف آن را برای شما بازگو می کنیم.در ادامه با ما همراه باشید.

 

پماد کلوبتازول چیست ؟
پماد کلوبتازول در گروه I کورتیکواستروئیدهای با قدرت اثر خیلی زیاد قرار دارد و معمولا برای درمان پسوریازیس و یا بیماری درماتوز حاد که به دیگر کورتیکواستروئیدهای با قدرت اثر کمتر پاسخ نداده اند، استفاده می شود.طبق گزارشات بدست امده پماد کلوبتازول برای درمان کوتاه مدت سوختگی های خفیف، خارش بدن و التهاب پوستی ناشی از نیش حشرات، اگزما، درماتیت سبوره ای، درماتیت آنوپیک، درماتیت تماسی، درماتوز التهابی و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موارد و مقدار مصرف پماد کلوبتازول Clobetasol

بزرگسالان: به صورت موضعی، دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب)، بر روی پوست مبتلا مالیده می‌شود. مدت ‏درمان از 14 روز و مقدار مصرف پماد یا کرم از 50 گرم در هفته نباید تجاوز کند.

 

مکانیسم اثر پماد کلوبتازول

ضد التهاب: کلوبتازول با تحریک ساخت آنزیم‌های لازم موجب کاهش پاسخ التهابی می‌شود. کلوبتازول از گروه I کورتیکواستروئیدهای دارای فلوئور با قدرت اثر خیلی زیاد است که معمولاً در تدابیر درمانی درماتوز حاد که به دیگر کورتیکواستروئیدهای با قدرت اثر کمتر پاسخ نداده‌اند ، استفاده مــی‌شــود.

 

مقدار مصرف پماد کلوبتازول

درباره مقدار مصرف پماد کلوبتازول باید گفت این پماد در بزرگسالان دو تا سه بار در روز و به صورت موضعی می باشد. مصرف این پماد در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی فقط با توصیه پزشک مورد مصرف قرار مــی گــیرد.

 

مقدار جذب کلوبتازول به قدرت اثر فرآورده، مقدار به کار رفته و وضعیت پوست موضع بستگی دارد. حدود جذب کلوبتازول از یک درصد در نواحی دارای لایه شاخی ضخیم پوست (کف دست، کف پا، آرنج و زانو) تا 36 درصد در نواحی دارای لایه شاخی نازک (صورت، پلک‌ها و اعضای تناسلی) اســت.

 

در نواحی آسیب ‌دیده پوست، التهاب یا پانسمان بسته جذب دارو افزایش می‌یابد. استروئیدهای موضعی، بخصوص از طریق مخاط دهان، تا حدی جذب سیستمیک دارند. بعد از مصرف موضعی، کلوبتازول در سرتاسر موضع پخش مــی‌شود.

 

مقدار دارویی که جذب دستگاه گردش خون شود ، به سرعت از خون برداشته شده به داخل عضلات، کبد، پوست، روده‌ها و کلیه‌ها پخش می‌شود. بعد از مصرف موضعی، کلوبتازول عمدتاً در پوست متابولیزه می‌شود. مقدار کمی از داروی جذب شده به داخل گردش خون سیستمیک ، در کبد به ترکیبات غیرفعال متابولیزه می‌شود.

 

متابولیت‌های غیرفعال عمدتاً به صورت گلوکورونیدها ، سولفات‌ها و همچنین به صورت محصولات غیرکونژوگه، از طریق کلیه‌ها دفع می‌شوند. مقدار کمی از متابولیت‌ها از طریق مدفوع دفع مــی‌شود.

کلوبتازول چیست؟ ریزش مو، لوسیون، واژینال

عــوارض جانــبــی پماد کلوبتازول Clobetasol

از عوارض جانبی پماد کلوبتازول کاهش پتاسیم خون، افزایش وزن بدن، پوکی استخوان، افزایش گلوکز خون، توقف رشد در کودکان است.آتروفی عضله هم از دیگر عوارض پماد کلوبتازول می باشد .از دیگر عوارض پماد کلوبتازول میتوان به تهوع، تنگی نفس، خستگــی، درد مفصل، درد عضله، تب، سر گیجه، از حال رفتن، بی اشتهایی، کاهش گلوکز خون اشاره کــرد.

 

خارش، ســوزش، خشکی، تحریک، پرمویی، فولیکولیت، درماتیت اطراف دهان، عفونت ثانوی، بثورات شبه آکنه، آتروفی، درماتیت تماسی آلرژیک، ایجاد خطوط ارغوانی مایل به قرمز هم از عارضه های دیگر این پماد اســت .

 

از سایر عوارض پماد کلوبتازول میتوان به بی خوابی، احساس خوشی، سر درد، تغییرات روانی، بی قراری، عصبانیت، رفتار سایکوتیک ،افزایش فشار خون، نارسایی احتقانی قلب ، برفک دهان، گلوکوم، آب مروارید ، افزایش اشتها، تحریک، زخم گوارشی ، افزایش استعداد ابتلا به عفونت و سرکوب سیستم ایمنی اشاره کرد.اگر این عارضه ها را دیدی مصرف پماد را قطع کنید و با پزشک مشورت کــنید.

 

موارد منع مصرف و احتیاط پماد کلوبتازول Clobetasol

مــوارد مــنع مصرف: در بیماران بیش حساس به کورتیکواستروئیدها.

موارد احــتیاط: اختلال گردش خون (احتمال زخم شدن پوست را افزایش مــی دهد). ‏

 

اخــطــارها :

در زمان استفاده از این دارو اگر دچار تحریک پوستی و التهاب قسمت استعمال پماد بیشتر شد از مصرف دارو خودداری کنید و سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.در هنگام استفاده این دارو برای کودکان دقت لازم را داشته باشید ،مصرف این پماد در کودکان به دلیل جذب سیستمیک آن ممکن است باعث ضعیف شدن هیپوتالاموس، غده فوق کلیوی و هیپوفیز گردد.

 

در صورت استفاده این پماد و دیدن علائم عفونت در آن نقطه، با مشورت پزشک معالج باید یک آنتی بیوتیک نیز مصرف شود.در صورت مصرف طولانی مدت داروی کلوبتازول موضعی و استفاده آن روی سطح وسیعی از بدن و پانسمان ناحیه استعمال، جذب سیستمیک این دارو را افزایش می دهد.

 

شرایــط نگــهداری پماد کلوبتازول

این پماد باید در دمای پایین تر از سی درجه سانتی گراد نگهداری شود و از یخ زدگی این پماد جلوگیری گردد و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

 

دیگــر نکــاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

این دارو معمولا برای درمان کوتاه مدت تجویز می‌شود.

مصرف این پماد در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی تنها با نظر پزشک از پماد کلوبتازول استفاده شود.

در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته‌اید قبل از مصرف پماد کلوبتازول با پزشک مشورت کنید.

در صورتیکه دچار اختلالات خون هستید این دارو را با احتیاط مصرف کنید چرا که در این شرایط احتمال زخم شدن پوست تحت درمان وجود دارد.

چنانچه طی مصرف این دارو التهابات پوستی شما کاهش پیدا نکرد و یا بدتر شد مصرف آن را قطع کرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم عفونت در موضع دچار التهاب سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان آکنه یا جوش‌های پوستی نباید از این دارو استفاده شود.

هیچ‌گاه پماد کلوبتازول را خودسرانه مصرف نکنید.

توصیه می‌شود ناحیه تحت درمان را پانسمان نکنید.

اجازه ندهید دارو با چشم‌ها تماس پیدا کند.

فواید پماد کلوبتازول (Clobetasol) برای پوست

 

 

2/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا