دنیای خودرو

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

شاید باروتان نشود اما می توان پراید را طوری تغییر داد که به راحتی لکسوس را بگیرد یا شاید هم ماکسیما! این کار با موتورهای BP امکان پذیر است. در ادامه بطور کامل این موتور را بررسی می کنیم. موتور BP یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۸۳۹ سی سی است که البته معمولا حجم آن را به ۲ لیتر افزایش می دهند که در این خودرو نیز حجم موتور افزایش پیدا کرده است. قطر پیستون استاندارد موتور BP معدال ۸۳ میلی متر است. موتور BP به صورت استاندارد به میل لنگ فورج کاری شده، خنک کاری پیستون ها با روغن، چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو عدد میل سوپاپ مجهز است. موتور BP به صورت استاندارد می تواند ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

 

موتور BP به خاطر ساختار تنومند خود و کیفیت بالای آلیاژها یکی از بهترین موتورها برای تیونیگ است و به راحتی می توان روی آن توربوشارژر نیز نصب کرد و قدرت های بالایی را از آن بیرون کشید. البته نسخه ای از این موتور با نام BPT وجود دارد که به صورت استاندارد توسط مزدا به توربو مجهز شده است و میتواند ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند اما دربازار ایران به ندرت یافت می شود.

 

با استارت زدن صدای غرش موتور BP یادآوری می کند که با چه موتوری روبرو هستیم. مکش هوا می تواند به صورت مستقیم از شیپوری های کاربراتور انجام شود و اثری از مانیفولد هوا نیست. این مورد ضمن اینکه مکش هوا را برای موتور آسان تر می کند صدای بسیار جالبی نیز در هنگام گاز دادن به خودرو دارد و می توان صدای مکش هوا به درون موتور را شنید. سرعت گاز خوردن موتور BP بسیار خوب است و موتور کاملا گوش به فرمان است و به کوچک ترین فشار پدال گاز واکنش نشان می دهد.

 

زود گذشت از زمان هایی که شبها پرایدهای BP در شهر مانند موتورسیکلت های غیرقانونی و حجم بالا شب ها به طور نا محسوس بیرون می آمدند و شهر را به چالش می کشیدند و به لانه باز می گشتند آن زمان ها اتومبیل های قدرتمند خیابان های شهر زانتیا و ماکسیما و نهایتا مرسدس بنز SLK 200 بود که این هیولاهای کوچک شهر آنها را به خوبی رد می کردند و می رفتند از طرفی اگر سری به پیست اتومبیلرانی آزادی هم می زدید می دیدید که پرایدهای BP در پیست هم اتومبیل های قدرتمندتر را اذیت می کنند و به آنها باج نمی دهند در چندین کلاس ما شاهد این اتومبیل بودیم کلاس 2000 و آزاد هم BP های قدرتمندی به خود دیده است، اگر همان سالها به پیست های درگ می رفتید بازهم شاهد پرایدهای BP بودیم شاید ایران همه پیشرانه های تولیدی شرکت مزدا را خریداری کرده بود!!

 

حالا که با شما صحبت می کنیم خیلی سال از آن زمان می گذرد ولی هنوز هم این خودروها را می بینیم اما دیگر مانند قدیم نیستند حالا دیگر در کشور خودمان نیز علم تیونینگ پیشرفت کرده است و لوازم های بسیار خوبی هم نسبت به آن سالها برای این پیشرانه پرطرفدار به تولید رسیده است، حالا پرایدهای BP بسیار قدرتمند و با استحکام تر از آن سالها شده اند، درست در خاطر دارم آن سالها فقط چند مکانیک این کار را انجام می دادند و در این بین کار چند نفر آنها بهتر از مابقی افراد بود و انجین های یک پارچه ای آماده می کردند آن دسته دیگر آنقدر قدرت پیشرانه ها را بالا می بردند هر یک تخت گاز باید اتومبیل به تعمیرگاه برده می شد.

 

اگر انجین BP را از تاریخ اتومبیلرانی کشورمان حذف کنیم دیگر چیزی برای یادآوری روزهای پر افت و خیز دهه 80 باقی نمی ماند، سالهای اوایل دهه 80 این پیشرانه زمانی که بر روی پراید ست آپ می شد هزینه اش مناسب بود و دیگر شما می توانستید به راحتی یک شهر را با آن برهم بریزید، خیلی جالب است که هنوز هم خیلی ها این پیشرانه را دوست دارند و با وجود این تنوع پیشرانه های 4 سیلندر 1.6 تا 2 لیتری مختلف بازهم این پیشرانه مزدا را انتخاب می کنند و در اکثر موارد هم شاهد هستیم این اتومبیل ها نتایج خوبی هم در پی دارند، در حال حاضر قهرمان و رکورد دار کلاس اتومبیل های 4 سیلندر شهری هم یک پراید BP است.

 

همانطور که پراید خودرویی است با اتاقی غیر مستحکم و وزنی بسیار سبک که این مهم را در خودروهای این چنینی بیشتر متوجه خواهید شد، زمان تخت گاز کردن به این اتومبیل حس وحشتناکی به شما دست می دهد اول اینکه قدرت خودرو بسیار بالا و دوم اینکه حس می کنید اتاق آن از قسمت میانی در حال دو نصف شدن است.

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

شتاب پراید با موتور bp

از همین حالا بگویم كه تقویت پراید فقط حرام كردن پول است. بنابراین یه راه بهتر به شما می گویم و اون تعویض موتور خودرو است. این كار از تقویت موتور اصلی بسیار كم هزینه تر و با صرفه تر است.

 

اگر می خواهید خودروی شما شتاب خوبی داشته باشد علاوه بر قدرت زیاد به وزن كم هم احتیاج دارید. اینجا است كه پراید برگ برنده خود یهنی وزن كم را رو می كند.این خودرو با داشتن وزنی بین 820 الی 845 كیلوگرم ( بسته به مدل)یكی از بهترین خودرو ها برای تقویت است. برای این كار می توانید از موتور هایی مانند موتو فورد فیستای جدید یا موتور ها مزدا استفاده كنید.

 

در میان این موتور ها می توانید از موتور B5 با 1500 سی سی حجم؛ موتور B6 با 1600 سی سی حجم؛ موتور BP با 1800 سی سی حجم یا موتور B3 با 1300 حجم استفاده كنید. تمام این موتور ها دارای 3 نوع سر سیلندر ,SOCH ,DOCH ,SOCH16 هستند.بنابراین شما با استفاده از یك موتور BP كه حجمی معادل با 1800 سی سی دارد و با استفاده از یك وبر 40 یا 45 با یك ماكسیمای دنده مانویل 235 اسبی برابری كنید و حتی از آن جلو بزنید.

 

البته موتور هایی دیگری مانند BPT وجود دارند كه 340 اسب اسب بخار در اختیار شما قرار می دهد و بر روی پراید قابل نصب استدر ایران هم خودروهایی مانند پراید آقای پاژند توانستند از یك مرسدس SL55 AMG پیشی بگیرند.

 

موتور B۶و BP

چند سالی است که نصب موتور B۶ و BP مزدا در پراید در بین جوانان و علاقمندان به سرعت رایج گشته است. این موتورها اگرچه از لحاظ بازده قدرت در سطح معمولی هستند ولی نصب آنها روی پراید ۸۰۰ کیلوگرمی باعث گشته تا نسبت قدرت به وزن این خودروها علی الخصوص در مورد موتور BP به رقم بسیار جالب توجه ۷۰/۵ کیلو گرم در ازاء هر اسب بخار وزن کاهش پیدا کند. چنین نسبت وزن به قدرت امروز فقط در خودروهای اسپرت دیده می شود و بعنوان مثال پراید مجهز به موتور BP قادر می سازد شتابی بیشتر از ۹۹% خودروهای مطرح روزدر کشور داشته باشد.لازم بذکر است که نسبت وزن به قدرت بعنوان شاخص نمایانگر قابلیتهای حرکتی خودرو پذیرفته شده است .

 

البته نصب چنین موتورهایی خالی از اشکال نمی باشد. اول اینکه خودرو از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی کاملا غیر استاندارد تلقی شده و تردد آن در سطح معابر غیر مجاز است ضمن آنکه در صورت بروز هر گونه تصادف بیمه این نوع خودروها بدلیل تغییرات غیر مجاز اعتبار نخواهد داشت.نکته شایان توجه در این رابطه ایرادات فنی و ایمنی است که در ۹۰ درصد در خودروهایی که موتور در آنها نصب شده دیده می شود از جمله اینکه معمولا توجهی به سیستم ترمز و وضعیت سیستم تعلیق و جلوبندی بعمل نمی آید. جالب اینکه خودروهای تغییر یافته معمولا مستهلک هستند و حتی نسبت به خودروهای استاندارد ضعف دارند.

 

صنعت تیونینگ یا بهینه سازی خودرو در دهه گذشته و درسطح جهان و بالطبع در کشور ما گسترش چشمگیری داشته است و فی الواقع از فعالیت تفریحی به صنعتی تمام عیار تبدیل گشته است این صنعت متاسفانه در کشور ما فقط از لحاظ کمی و تعداد خودروهای اصطلاحا تقویت شده رواج و گسترش یافته و از لحاظ کیفی به جرات می توان گفت عملا رشدی نداشته است. در شماره های آینده مساله تیونینگ خودروهای داخلی را دقیقتر بررسی خواهیم نمود و قصد داریم پروسه تقویت پراید را هم از لحاظ موتور و هم از لحاظ گیربکس، تعلیق و جلوبندی و سیستم ترمز مطرح نمائیم.

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

در این مقاله با توجه به تنوع انواع موتور B۶ و BP موجود در بازار، تاریخچه موتورهای سری B مزدا و تفاوتهای آنها با یکدیگر را بررسی خواهیم نمود، توجه به این اطلاعات و نکات در انتخاب موتور علی الخصوص در آماده سازی اتومبیلهای مخصوص مسابقات می تواند مفید باشد زیرا بعضا موتورهایی که در ظاهر شبیه به یکدیگر هستند تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند.

 

مزدا همانند اکثر خودروسازان موتورهای خود را در چند خانواده و گروه عرضه می نماید. موتورهای هم گروه یا هم خانواده از لحاظ ساختاری یکسان می باشند ولی دارای حجم های مختلفی هستند. گروه بندی در موتورهای مزدا عبارت است از سری B، سری F ، Z . نوع و سری مد نظر در این مقاله سری B می باشد . ضعیف ترین عضو خانواده B از لحاظ قدرت مدل B۳ تک میل سوپاپ نصب شده روی پراید استاندارد و قویترین آنها مدل BPT با حجم ۱۸۳۹ سی سی، سر سیلندر ۱۶ سوپاپ و توربو شارژر می باشد که ۲۱۰ اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل ۲۵۰Nm را تولید می نماید. پر طرفدارترین موتورهای خانواده B مدل B۶ و BP می باشند. اولین سری موتورهای B۶ با کورس mm ۶/۸۳ و قطر پیستون mm ۷۸ به بازار عرضه گشت. قطر پیستون موتور B۶ تقریبا از حداکثر عرض بلوک سیلندر استفاده شده است و عریض تر نمودن قطر سیلندر به میزان بیش از mm ۱ توصیه نمی شود.

 

در سال ۱۹۸۸ سر سیلندر ۱۶ سوپاپ برای موتور B طراحی گشت و به همراه آن سیستم خنک کاری پیستون (بوسیله نازل روغن) نیز برای آن تعبیه گردید. هدف از این تغییرات آماده سازی بلوک B۶ برای پذیرش سیستم توربو شارژر بود لذا می توان اطمینان داشت که موتور B۶ معمولی (بدون توربو شارژر) اصطلاحا Over Design شده است یعنی اینکه قطعات آن بیش از استحکام مورد نیاز تقویت شده اند درست مثل اینکه در ساختمانهایی که به تیرآهن ۱۸ نیاز دارد از تیرآهن ۲۲ استفاده کنیم.

 

لذا می توان موتور B۶ را بدون نگرانی تقویت نمود.انتخاب موتور B۶ در هنگام خرید یکی از مراحل مهم تصمیم گیری می باشد مگر آنکه بخواهید کلیه قطعات متحرک آن اعم از میل سوپاپ، پیستون و غیره را عوض کنید. موتورهای B۶ بسته به نوع گیربکس دستی یا اتوماتیک در دو مدل با تراکم و توان مختلف عرضه می شد .نوع قویتر که برای خودروهای گیربکس دستی در نظر گرفته شده بود ۱۱۶ اسب بخار قدرت داشت نوع دوم که تراکم آن از ۹.۴ به ۹ کاهش یافته برای خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته شده و علاوه بر تراکم کمتر دارای میل سوپاپ با زاویه کمتری می باشد و فقط ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید.ضمنا توجه داشته باشید که موتور B۶ با سیستم توربو نیز عرضه شده است . تراکم این موتور برای اجتناب از پدیدخ knock یا احتراق پیش از موعد به ۷.۸ کاهش یافته است و استفاده ازت آن نیازمند تغییرات گسترده در موتور و تعویش پیستونهای آن است .

 

در هنگا م خرید موتور دقت نمائید که سطح پیستون موتورهای تراکم پایین به میزان یک میلیمتر تورفتگی دارند، می باشد. در زیر و از راست به چپ پیستون موتور تراکم بالا ، پیستون تراکم متوسط و پیستون موتور توربو دیده می شود.در سال ۱۹۹۴ مزدا موتور BP را که با B۶ هم خانواده است را عرضه نمود. عرض پیستون در این موتور mm ۸۳ و کورس آن mm ۸۵ می باشد.

 

انتخاب موتور BP تا حدی از موتور B۶ ساده تر است زیرا فرقی بین موتورهای در نظر گرفته شده برای خودروهای مجهزبه گیربکس دستی یا اتوماتیک وجود ندارد. البته پیستون موتورهای مدل ۹۹ به بعد دارای برجستگی بسیار جزئی هستند که هدف از آن افزایش تراکم از ۸/۸ به ۰/۹ بوده است ولی این مساله در هنگام انتخاب موتور اهمیت زیادی ندارد. افزایش قدرت موتور BP در طول سالهای عرضه آن از سوی مزدا بیشتر به دلیل تغییرات در سیستم انژکتور آن بوده است. متاسفانه سیستم های انژکتور این نوع موتور در هنگام نصب جای خود را به کاربراتورهای Weber می دهد. البته کاربراتورهای Weber به هیچ وجه ضعف قدرت در برابر سیستم های انژکتور ندارند بلکه مصرف سوخت آنها بالاتر است ضمن آنکه در مسابقات بازده آنها در پیچها بدلیل نیروی گریز از مرکز وارده به سوخت داخل کاربراتور کم می شود .

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

در سال ۱۹۹۹ نوع جدیدی از موتور BP عرضه گشت که BP-۴W نام دارد و ترا کم آن ۵/۹ افزایش یافته است. این نوع موتور نادرو کمیاب است. از جمله مشخصات آن افزایش زاویه مسیر هوای ورودی از ۳۹ به ۵۱ درجه می باشد. با توجه به اینکه اکثر موتورهای وارداتی از بازار ژاپن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و سپس به ایران وارد می گردد می توان موتور BP-۴W را بواسطه علامتA ۵ که روی میل سوپاپ موتورهای سفارش ژاپن حک شده تشخیص داد.

 

از سال ۲۰۰۰ به بعد انواع موتور BP مجهز به تایمینگ متغیرسوپاپ به بازار عرضه گشت که اگرچه از لحاظ بازده تغییر چندانی نسبت به انواع معمولی نداشتند ولی به لحاظ محیط زیست بسیار تمیزتر هستند. بلوک سیلندر این موتورها فرقی با بلوک موتورهای قدیمی تر ندارند و می توان با نصب سر سیلندر موتورهای قدیمی تر بر روی بلوک خودروهای جدید تر از بلوک موتورهای جدید بعنوان لوازم یدکی استفاده نمود.

 

توجه داشته باشید که در هنگام خرید موتورهای B۶ و BP بهتر است موتور مورد نظر مربوط به مزدا ۳۲۳ را که اتومبیلی دیفرانسیل جلو است و موتور آن بطور عرضی نصب می شده اند را پیدا کنید زیرا اکثر موتورهای مربوط مزدا Miata که دیفرانسیل عقب است و موتور آنها طولی نصب می شده است مجهز به گیربکس اتوماتیک بوده اند. تقویت هر دو نوع موتور با استفاده از میل سوپاپ های مناسب، کاربراتورهای Weber و پیستونهای تراکم بالا به سادگی مسیر است و در مورد موتور B۶ و BP می توان به بازده بترتیب ۱۳۰ و ۱۶۰ اسب بخار دست یافت.

پراید موتور bp چیست؟ چقدر قیمت دارد؟

قیمت موتورهای BP برای پراید

موتورهای بی پی به طور معمول کمیاب هستند اما با جستجوی زیاد می توان آن ها را به دست آورد و قیمت آن هم بستگی به کارکرد موتور و سالم بودن آن دارد ، سری به سایت دیوار زدیم ، موتور بی پی در محدوده صادقیه که فروشنده آن را نو معرفی می کند 7 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده و فروشنده دیگری در شهرقدس قیمت موتور دست دوم بی پی را 11 میلیون تومان قیمت گذاری کرده که با وجود بازار اشفته خودرو این قیمت ها دور از ذهن نیست.

 

کورس پراید موتور BP با لکسوس RX

 

شتاب فوق العاده پراید BP

 

2.6/5 - (119 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا