دنیای خودرو

پراید صفر بخریم یا 206 کارکرده؟ کدام بهتر است؟

پراید صفر بخریم یا 206 کارکرده؟ کدام بهتر است؟

پراید صفر بخریم یا 206 کارکرده؟ کدام بهتر است؟

اگر به اندازه یک پراید صفر می خواهید برای خرید ماشین هزینه کنید شاید به این مورد هم فکر کرده باشید که می توانید به جای پراید صفر ، 206 دسته دوم بردارید و ماشین مدل بالاتری سوار شوید. در کشورمان مصرف‏کننده نه تنها بازار متنوعی را پیش روی خود نمی ‏بیند، بلکه به ناچار باید خودروهایی را از بین تولیدات داخل انتخاب کند که از عمری 15 تا 25 ساله برخوردار هستند. احتمالاً شما هم متوجه شده‏اید که در مورد کدام مدل‏ها صحبت می‏ کنیم، پراید و پژو 206 که در نمونه‏ های صفر کیلومتر 1397 و کارکرده مدل 1389 به رقابت می ‏پردازند، البته فقط از نظر قیمت.

 

در اکثر کشورها خودروها عمری بین 3 تا 5 سال داشته و پس از آن مالک به خرید نسل نو اتومبیل خود تمایل دارد یا اینکه سراغ دیگر برندها می‏ رود، به صورت کلی کمتر پیش می‏آید که شخص بخواهد ماشینش را تا 10 سال یا بیشتر حفظ کند، زیرا تنوع مدل‏ها و رقابت کمپانی‏ ها فراوان و شدید است. اما در کشورمان مصرف ‏کننده نه تنها بازار متنوعی را پیش روی خود نمی‏ بیند، بلکه به ناچار باید خودروهایی را از بین تولیدات داخل انتخاب کند که از عمری 15 تا 25 ساله برخوردار هستند. احتمالاً شما هم متوجه شده ‏اید که در مورد کدام مدل‏ها صحبت می‏ کنیم، پراید و پژو 206 که در نمونه ‏های صفر کیلومتر 1397 و کارکرده مدل 1389 به رقابت می‏پردازند، البته فقط از نظر قیمت.

 

پراید، ارزان‏ترین خودروی جهان

بله، این تیتر را درست خوانده‏اید، منظورمان همین پرایدی است که این روزها با قیمتی حدود 35 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‏شود و خیلی از مصرف‏کنندگان به ناچار آن را انتخاب می‏کنند. زیرا عقیده ما بر این بوده که پراید نهایتاً باید حدود 3 هزار دلار قیمت داشته باشد که در این صورت، معادل ریالی آن در بدترین حالت از 5 میلیون تومان هم بیشتر نخواهد شد.

 

پراید در طی این سال‏ها و در تمامی مدل‏ها، از ابعاد جمع و جور، رانندگی راحت و بی‏دغدغه، شتاب‏گیری مناسب، ماشینی برای کار و امکانات تقریباً راضی‏کننده سود برده و می‏برد و برای خیلی از افراد مانند پیکان منبع درآمد محسوب می‏شود و البته هنوز هم این جایگاه را دارد، اما کیفیتش تا به این حدی که اکنون شاهدش هستیم افت نکرده بود.

 

206، تخم مرغی رکوردشکن

اوایل دهه 80، بازار ایران از همیشه تشنه‏تر است. خوشبختانه تنوع مدل‏ها افزایش پیدا کرده و در این بین 206 وارد صحنه رقابت بدون رقیب می‏شود و حضوری موفقیت‏آمیز دارد که این مورد نه به علت تنوع نسبتاً کم بازار، بلکه به دلیل به روز بودن طراحی و عامه‏پسند بودن چهره‏اش رقم می‏خورد.

 

جالب است که با وجود هاچ‏بک بودن مورد استقبال قرار می‏گیرد، دلیلش هم کاملاً مشخص است، مصرف‏کننده به ظاهر اهمیت فراوانی داده و محصول زیبا، خوش فروش خواهد بود. 206 ابعاد مناسبی دارد و حتی باوجود فاصله محوری کوتاه مورد علاقه خانواده‏های کم جمعیت قرار می‏گیرد.

 

پس از آن افت کیفی قطعات بدنه و بخش فنی گریبانگیرش شده و 206 در مسیر سراشیبی کیفیت قرار می‏گیرد.سال‏ها می‏گذرد و در بازارهای جهانی مدل‏های 207 و 208 معرفی و تولید می‏شوند، اما خودروساز وطنی با زیرکی همان 206+ را به مانند قناری رنگ کرده و با نام 207 در لیست فروش قرار می‏دهد تا با همین ترفند، مشتریان را کماکان از ارائه محصولی جدید، مطمئن سازد. پژو از ایران می‏رود و دوباره برمی گردد و باز هم می‏رود، خبری از نوه‏های 206 نیست. واقعاً درست است که می‏گویند: آزموده را آزمودن خطا است.

 

شوک قیمتی برای محبوبان دهه 70 و 80 شمسی

به سال 1397 رسیده‏ایم و افزایش قیمتی خودروها همه را شوکه و کلافه کرده و خریدار نمی‏داند چه بکند، همه فروشنده‏اند و کسی خریدار نیست، در این به اصطلاح وانفسا، تصور کرده که اگر در مقام خریدار قرار بگیریم، آیا به سراغ مدلی کارکرده مانند 206 سال 1389 خواهیم رفت یا اینکه ارزان‏ترین خودروی صفر کیلومتر بازار در اولویت قرار می‏گیرد؟ آن هم با قیمتی که حدود 2 سال پیش می‏توانستیم تندر 90 صفر کیلومتر و یا همین تیپ 2 را خریداری کنیم، اما چه زود گذشت.

 

به سراغ 206 می‏رویم، ابعاد مناسب و چهره آشنایی دارد، کابین نسبتاً تنگ بوده و همه چیز در نهایت سادگی است. کیفیت قطعات بدنه و داخل برایمان شگفت‏انگیز بود، باورمان نمی‏شد که پژو طی فقط 8 سال در مدل‏های جدید تولیدی تا این میزان افت داشته باشد، اما حقیقت دارد.

 

پیشرانه 75 اسب‏بخاری از قدرت معقولی برخوردار است، دسته دنده لق به مانند همه مدل‏های پژو و کلاچی که تا حدودی سفت است، اما برایند رانندگی مطلوب. 206 نه سواری خشکی داشته که باعث آزار بشود و نه خیلی نرم که حرکت گهواره‏ای به خودرو بدهد. تسلط خوبی بر اطراف داریم و راندنش در شهر لذت‏بخش است.

 

پژوی روز آزمایش مانند اکثر مدل‏های 206 موجود در بازار کشورمان، از ضعف در جلوبندی، کمک فنرها و استپر موتور رنج می‏برد و هر از گاهی در مواجه با دست‏اندازهای شدید، صدایی از عقب به گوش می‏رسید. این ناکارآمدی مورد عجیب و جدیدی برای پژوی تخم مرغی محسوب نمی‏شود و خیلی هم آزاردهنده نیست، اما در طولانی مدت، اگر مالک به انجام تعمیرات اصولی اقدام نکند، هزینه نسبتاً بالایی را برایش رقم خواهد زد.

 

پس از مدتی رانندگی با 206 به سراغ پراید، جاودانه صنعت خودروی کشور رفته تا ارزان‏ترین اتومبیل جهان را برای چندمین بار آزمایش کنیم. حتی قبل از اینکه به داخل برویم، نگاهی به بدنه آن باعث شد تا افسوس خورده و از خود بپرسیم که چرا پراید مثل سابق خیلی چیزها را ندارد؟ زه‏های کناری کجا هستند و آیا واقعاً به مه‏شکن داخل سپر نیازی نبوده است؟ چرا درهای آن باید انقدر بد باز و بسته شده و دستگیره در تا این میزان بی‏کیفیت باشد؟

 

داخل پراید برایمان نامانوس بود که این چند سال چه بلایی بر سرش آورده‏اند؟ طی نسل‏های گذشته این مدل که واقعاً مشخص نیست چندین بار فیس لیفت و به روز رسانی البته از نوع وطنی را تجربه کرده، هر بار این موضوع را شاهد بوده ایم که خودروساز داخلی تنها با تغییرات جزئی روی بدنه و تزئینات داخل آن را در کورس قرار داده و حتی اگر هم این کار را نمی‏کرد، باز هم بازار خودش را داشت، چون نه تنوعی در آن بازه قیمتی بود و نه رقیبی.

 

پراید رانندگی نرم و بی‏دغدغه‏ای داشته و در شهر و مانورها راحت هستید، از پیشرانه و هماهنگی آن با گیربکس نباید انتظار زیادی داشته باشید، اما قابل قبول است. ترمزها چندان قابل اعتماد نیستند و بهتر است که همیشه با سرعت مطمئنه با خودرو برانید.

 

باوجود کاربری راحت در شهر، اما در جاده به طور حتم پراید نمی‏تواند عملکرد درخشانی داشته باشد، مالک خودرو چندین بار پس از خرید آن به مسافرت رفته بود و از اتومبیلش رضایت داشت، اما به صدایی از محفظه موتور در سرعت‏های بالا اشاره کرد، ضمن اینکه از همین ابتدا باوجود اینکه خودرو حدود 6 هزار کیلومتر کارکرد دارد، درهایش به خوبی بسته نشده و خرابی در محفظه شیشه‏شوی و لاستیک دور درها برای وی عجیب بود و پس از مراجعه برای سرویس اولیه، وقتی این موارد را به نمایندگی گوشزد می‏کند، با جمله: همه پرایدها همینجورین و کاریش نمیشه کرد، مواجه شده است.

 

در واقع، خیلی زود به این نتیجه می‏رسیم که خرید پراید با این قیمت واقعاً ظلم بزرگی در حق مصرف‏کننده است، حتی برای 206 کارکرده و به عنوان گزینه دسته دوم هم تردید داریم که آن هم قیمتی کاملاً غیرمنطقی داشته و واقعاً اینکه کجای دنیا شخصی حدود 20 میلیون تومان برای نمونه کارکرده هزینه کرده و چند سال بعد می‏تواند آن را با حدود 170 هزار تا 200 هزار کیلومتر کارکرد، به قیمتی بین 35 تا 40 میلیون تومان بفروشد، از عجایب بازار خودروی ایران است.

 

پیدا کردن و خرید پژو 206 کارکرده صحیح و سالم، واقعاً یکی از سخت‏ترین پروسه‏ها است، زیرا هم باید خریدار را از قبل بشناسید و هم از نحوه نگهداری و رفتار وی با خودرو مطمئن باشید که در این خصوص معقول و حرفه‏ای عمل کرده باشد. هزینه قطعات هم یکی از نکات مهمی بوده که برای 206 هم چندان ارزان قیمت نیستند و باتوجه به نرخ ارز و افزایش قیمت‏ها، سیر صعودی را تجربه کرده‏اند.

 

اما در سوی دیگر، پراید هم از مشکلات کیفی و قطعات بی‏کیفیت و مونتاژ ضعیف و نامطلوب رنج می‏برد و گواه آن وجود فاصله‏ای به اندازه انگشت دست در بین چراغ‏ها بود و به نظر می‏رسید که ادوات داخلی و خارجی، یک بارمصرف هستند. پراید از طرفی عناوینی در اختیار داشته که در نوع خود‏، ترین‏ها محسوب می‏شوند.

 

بیشترین آمار تلفات جاده‏ای و مرگ و میر، بیشترین میزان فیس لیفت در بین خودروهای تولید داخل البته در کنار پژو GLX، پرفروش‏ترین ماشین مونتاژ داخل، بیشترین میزان حضور در خط تولید البته بعد از پیکان و… اولین و تنها گزینه انتخابی خرید در خودروهای صفرکیلومتر زیر 40 میلیون تومان که این عنوان آخری واقعاً از روی ناچاری و درماندگی صنعت خودروی کشورمان به پراید اعطا می‏شود.

 

برآیند آزمایش و بررسی پژو 206 تیپ 2 و پراید مدل 1397 باز هم ما را بر سر دو راهی قرار می‏دهد، اما اگر به پرستیژ برند، ظاهر زیباتر، قوای فنی مطلوب و کیفیت مونتاژ بهتر اهمیت می‏دهید، به سراغ پژو بروید و برای برخورداری از خودرویی کم دردسرتر که تعمیرات ساده‏تری دارد، پراید جاودانه را انتخاب کنید، چون حداقل در همان سال اول دست رو را برایتان بازی کرده و ناکارآمدی‏هایش را به شما نشان خواهد داد.

 

انجام آزمایش و مقایسه پژو 206 و پراید، با مساعدت و همکاری سرکار خانم نغمه شمسایی و آقای رضا قشلاقی صورت گرفت که از همه ایشان تشکر می‏کنیم.

 

پراید صفر بخریم یا 206 کارکرده؟ کدام بهتر است؟

پراید صفر بخریم یا 206 کارکرده؟ کدام بهتر است؟

منبع : مجله ماشین

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا