سینما و موسیقی

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

به جرات می توانیم بگوییم بریکینگ بد برترین سریال تاریخ است ، شخصیت پردازی ها ، داستان ، به چالش کشیدن ذهن مخاطب و . . . واقعا قابل تحسین هستند. شخصیت والتر وایت و سیر تبدیل او از یک معلم شیمی به بزرگ ترین مافیای مواد جنوب امریکا در کنار دیگر شخصیت ها (هنک ، جسی ، اسکایلر ، مایک ، گوستاوو فرینک) او را تبدیل به دوست داشتنی ترین ضدقهرمان تاریخ در سریال ها کرد که بعید می دانیم تا چند سال حتی چند دهه چنین شخصیت محبوبی در سریال ها ساخته و پرداخته شود. والتر واقعا یک دانشمند شیمی است که در زندگی اش نتوانسته از علمش آنطور که باید استفاده کند ، او حتی هم بنیان گذار شرکت ماده خاکستری است که بیش از دو میلیارد دلار ارزش دارد اما در همان اوایل سهمش را فقط 5 هزار دلار فروخته ، اما حالا که متوجه شده سرطان ریه دارد تصمیم می گیرد طور دیگری از شیمی استفاده کند ، پخت و پز کریستال!

 

بازیگران :

برایان کرانستون (والتر وایت)

آنا گان (اسکایلر)

آرون پال (جسی پینکمن)

دین نوریس (هنک شریدر)

بتسی براندت (ماری)

آرجی میته (فلن پسر والتر)

باب ادنکیرک (سال گودمن)

جیانکارلو اسپوزیتو (گوستاوو فرینک)

جاناتان بانکز (مایک)

 

وینس گیلیگان خالق بریکینگ بد است ، این سریال از سال 2008 تا 2013 پخش شد ، گیلیگان سال‌ها نویسنده مجموعه پرونده‌های اکس پخش شده از شبکه فاکس بوده‌است. گیلیگن می‌خواست مجموعه‌ای بسازد که شخصیت اصلی آن از فردی خوب به نقشی منفی تبدیل شود. «تلویزیون به صورت خودخواسته‌ای شخصیت های مثبت را در حالتی از سکون نگه داشته که این موضوع می‌تواند برای سال‌ها و حتی دهه‌ها ادامه پیدا کند». او گفت: «وقتی متوجه این موضوع شدم گام منطقی بعدی این بود که فکر کنم چگونه می توان تغییری اساسی در این موضوع داد.» او همچنین افزود که هدفش برای شخصیت والتر وایت این است که او را از آقای چیپس به صورت زخمی تبدیل کند.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

او می‌گوید آنقدر شخصیت والتر وایت تیره و از لحاظ اخلاقی پرسش برانگیز است که نوشتن در مورد او سخت می‌باشد. «وقتی این مجموعه تمام شود، دلم برایش تنگ می‌شود. اما خوبی‌اش این است که دیگر لازم نیست به فکر وایت باشم.» در حالی که مجموعه در حال تکمیل است، گیلیگن و دیگر نویسنده‌ها شخصیت والتر را به گونه‌ای ساخته‌اند که نمی‌توان با او همدردی نمود. گیلیگن می‌گوید: «والتر از شخصیتی خوب به شخصیتی بسیار منفی تبدیل می‌شود. ما می‌خواهیم که مردم از خود بپرسند که چه کسی آنها را به آن سمت کشاند و چرا؟»

 

این مجموعه در شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکوی آمریکا ساخته و تهیه شده‌است. بریکینگ بد داستان والتر وایت (برایان کرانستون) دانشمند شیمی زحمتکش و بی‌حاشیه ای را به تصویر می‌کشد که دبیر دبیرستان است. وایت در ابتدای داستان متوجه می‌شود مبتلا به سرطان ریه است. او پیش از فرارسیدن مرگش، برای تامین مالی خانواده‌اش به همراه دانش‌آموز رفوزه پیشین خود، جسی پینکمن (آرون پال) شروع به تولید و پخش مت‌آمفتامین (شیشه) می‌کند اما رفته رفته به این کار آلوده شده و تبدیل به سرکرده یکی از بزرگترین گروه های مافیای مواد مخدر در جنوب ایالات متحده می‌شود.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

هدف اولیه والتر وایت تهیه حدود 740 هزار دلار برای معاش خانواده اش بعد از مرگ اوست ، اما با جلو رفتن داستان شخصیت او چنان تغییر پیدا می کند که تبدیل به هایزنبرگ می شود ، او حالا برای دل خودش در کار مواد است نه خانواده (حالا میلیون ها دلار پول دارد) ، سرش رو می تراشد ، عینکش را می زند و کلاه معروفش را سرش می گذارد ، حالا ما با هایزنبرگ طرف هستیم ، او خوب می داند که چطور کریستال 99 درصد خالص درست کند ، آن را به مافیای مواد بفروشد و روز به روز پیشرفت کند. جسی در تمام دوران کنار والتر است ، پسری معتاد که نبرد خیر و شر در دلش تا انتها وجود دارد ، انصافا سر جسی بلاهای زیادی هم آمد ، مرگ جین وقتی هر دو شب هروئین مصرف می کنند و والتر هم وقتی شب مخفیانه به اتاق آن ها وارد می شود می گذارد جین که بالا آورده و به پشت خوابیده خفه شود و بمیرد ، جسی به خاطر والتر شیمی دان را با یک گلوله وسط سرش در وقتی خودش هم بهت زده بود کشت ، وقتی پسر آندریا مسموم شد جسی نمی دانست چکار کند و با تمام وجود نگران پسربچه بود و در قسمت یکی مانده به آخر هم مرگ آندریا را جلوی چشمانش دید و این تیر آخر به روحیه ظریف جسی بود.

 

والتر و جسی زوج خیلی خوبی در کنار هم تشکیل دادند با این که هردو از نظر شخصیتی بسیار با هم تفاوت داشتند اما کنار هم به خوبی کار می کردند اما در آخر که والتر واقعا به یک هیولا تبدیل شده بود جسی دیگر تصمیمش را گرفت و از او جدا شد.

 

نکات جالبی درباره شخصیت والتر قابل ذکر است ، او همیشه طرفدار خانواده اش است ، هوای هنک و ماری را هم دارد ، طوریکه در اخر وقتی می خواهند هنک را بکشند ، والتر به جک پیشنهاد 80 میلیون دلار پول می دهد این یعنی والتر نمی خواهد مرگ عزیزانش را تماشا کند اما خب اخرش هم 80 میلیون دلار را از دست داد و هم هنک کشته شد. والتر می داند چطور با مافیای مواد مخدر معامله کند و حتی در صورت لزوم آن ها را از سر راه بردارد! او در کارش چنان خبره می شود که نامش در تمام مافیای مواد امریکا شنیده می شود : هایزنبرگ! ما بعنوان مخاطب از بعضی کارهای او خوشمان نمی آید مثل مسموم کردن پسر آندریا یا کشتن شیمی دان بی گناه یا کشتن مایک! در این مواقع می خواهیم هایزنبرگ زودتر دستگیر شود اما وقتی او با قدرت تمام قلمرو کاری اش را گسترش می دهد و از خود و خانواده اش دفاع می کند بازهم او را تحسین می کنیم و با او همراه می شویم! این است شخصیت هایزنبرگ بزرگ.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

در سریال چندین صحنه بود که واقعا مخاطب را پای تلویزیون میخکوب می کرد:

 

لحظه ای که والتر می بیند افراد توکو جسی را کتک زده اند و با اقتدار کامل به مقر توکو می رود و بعد از انفجاری که در میان آن ها راه می اندازد ، اینجا برای اولین بار است که متوجه می شویم والتر می تواند خطرناک باشد.

 

درگیری توکو با هنک که دنبال باجناق گمشده اش می گردد! و مرگ توکو با تیر هنک ، وقتی والتر و جسی نظاره گر ماجرا هستند.

 

لحظه درگیری هنک و برادران دوقلو (پسرعموهای توکو که واقعا وحشتناک هستند) ، هنک هر دو برادر را نفله می کند.

 

لحظه ای که گوستاوو فرینک تمامی کارتل مواد مخدر را در مکزیک مسموم می کند و می کشد.

 

لحظه کشته شدن گوستاوو فرینک ، مردی آرام و منظم که رستوران های زنجیره ای خوراک مرغ دارد اما مرد شماره یک مواد جنوب امریکا است. هایزنبرگ گاس را با نقشه دقیق می کشد.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

لحظه ای که هایزنبرگ و جسی به مقر مدارک می روند و با یک آهنربای قوی ، لپتاپ گاس را رسما از بین می برند.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

لحظه کشته شدن مایک ، مایک مردی بود که همه طرفداران دوستش داشتند ، مرد همه کاره و مامور انجام کارهای پرخطر و البته خانواده دوست که در اخر به دست هایزنبرگ کشته می شود و جسدش در سطل اسید (روش شیمی معروف هایزنبرگ) ناپدید می شود.

 

کشته شدن 9 شاهد همزمان در زندان ، هایزنبرگ تنها 2 دقیقه زمان داده تا تمامی 9 شاهد در زندان کشته شوند و خودش جلوی پنجره خانه اش ایستاده و ساعتش را نگاه می کند تا کی دو دقیقه به اتمام می رسد.

 

لحظه رویارویی هنک و والتر برای اولین بار وقتی هنک فهمیده والتر همان هایزنبرگ است. هنک می فهمد والتر بیخ گوشش بوده و بارها و بارها از او گول خورده است. می داند والتر دستش به خون و مواد آلوده شده و از وی متنفر می شود.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

کشته شدن هنک واقعا دردناک بود ، پلیس دوست داشتنی که والتر را دوست داشت اما حالا افراد والتر به خواهش های او گوش نمی دهند و می خواهند هنک را بکشند ، هنک در قسمت دو تا مانده به اخر سریال می میرد و صدای گلوله ای که به سرش زده می شود در میان صخره های بیابان طنین انداز می شود. هنک فکر کرده بود هایزنبرگ را گرفته و حالا دیگر کارش تمام شده اما داستان با ورود جک و دار و دسته اش به کلی عوض می شود.

 

کشته شدن جک و دار و دسته اش ، والتر بعد از حدود یک ماه گذراندن در منطقه برفی و سرد ، تصمیمش را گرفته که چکار کند و ما مثل همیشه نمی دانیم او چه نقشه حساب شده ای دارد اما می دانیم موفق می شود. والتر به خاطر 70 میلیون دلارش سراغ جک نمی رود ، حالا پول برایش مهم نیست ، بلکه می خواهد انتقام هنک را بگیرد ، حالا ما طرفدار او هستیم. ترفند سوییچ ماشین و تیرباری که در صندوق عقب ماشین جاساز شده خوب جواب می دهد و همه می میرند الا تاد (پسر آرام و در ظاهر مهربان اما کاملا بی رحم) که به دست جسی خفه می شود ، این اولین بار است که جسی بدون عذاب وجدان کسی را در سریال می کشد و از این کشتن کاملا راضی است چون تاد با بی رحمی تمام آندریا را کشت. جک هم که تیر خورده فکر می کند والتر به خاطر پول ها او را نمی کشد اما والتر دیگر برایش پول مهم نیست و تیر خلاص را به جک می زند.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

والتر وایت ترجیح می دهد در این جامعه گرگ باشد تا گوسفند ، او سرطان دارد و می داند که باید سرسخت باشد ، کار جدید کریستال حالش را خوب می کند و چه بسا همین حال خوب باعث درمان سرطانش شده باشد! در قسمت آخر وقتی والتر سراغ زنش می رود تا با او خداحافظی کند ، می گوید که : اسکایلر تمام کارهایی که انجام دادم باید اینو بفهمی که (زنش حرفش را قطع می کند و می گوید نمی خواهد بشنود که به خاطر خانواده بوده) ، اما والتر می گوید: به خاطر خودم کردم ، این کار رو دوست داشتم ، توش مهارت پیدا کردم و منو واقعا زنده نگهداشت.

 

بیاید قبول کنیم بارها و بارها بعد از دیدن بریکینگ بد خواسته ایم مافیای مواد شویم و مثل هایزنبرگ حکمرانی کنیم! مثل او شجاع باشیم و هیچ چیزی جلودارمان نباشد و تمامی سدها را از سر راه برداریم.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

صحنه آخر فیلم واقعا دیدنی است ، والتر تیر خورده و در آزمایشگاه است ، می دانیم که صحنه آخر را می بینیم و دیگر خبری از بریکینگ بد نخواهد بود و از این بابت ناراحت هستیم و داریم با والتر خداحاظی می کنیم ، والتر در آزمایشگاه قدم می زند ، تمامی دستگاه ها را با خشنودی نگاه می کند طوریکه علاقه شدید قلبی به آن ها دارد ، شاید هم تجارت شیرین پخت و پز در خاطراتش مرور می شوند ، ماسک صورتش را نگاه می کند ، دست خونی اش را روی یکی از دستگاه ها می گذارد و بعد نقش زمین می شود ، حرکات دوربین در تمامی صحنه ها عالی بوده و این جا هم والتر را از بالا می بینیم که روی زمین افتاده و چشمانش را می بندد و اینجاست که باید با هایزنبرگ بزرگ خداحافظی کنیم!

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

حقایقی درباره سریال بریکینگ بد

در سال 2013، رکوردهای جهانی گینس رکورد «تحسین برانگیزترین سریال تلویزیونی تاریخ جهان» را به خاطر دریافت 99 درصدی رای مثبت منتقدان به نام افسارگسیخته ثبت کرد.

 

دلیلی اینکه گیلیگن برایان کرانستون را برای بازی در نقش والتر وایت انتخاب نمود، همکاری او در یک قسمت از فصل ششم مجموعه علمی تخیلی پرونده‌های اکس بود. کرانستون در آن قسمت در نقش یک مرد ضدیهودی دارای بیماری ترمینال ظاهر شد که نقش اول مجموعه، فاکس مولدر را به گروگان گرفته بود. گیلیگن می گوید این شخصیت می‌بایست هم نفرت‌انگیز و هم قابل ترحم باشد و برایان تنها بازیگری بود که می‌توانست این نقش را بازی کند.

 

گیلیگن در ابتدا قصد داشت تا شخصیت آرون پاول در نقش جسی پینکمن در انتهای فصل اول کشته شود. در حقیقت گیلیگن می‌خواست تا جسی در صحنه معامله مواد مخدر کشته شود و عذاب وجدان آن برای والتر باقی بماند. اما با این حال آن گونه که می گوید با دیدن قسمت دوم آن فصل تخت تأثیر بازی پاول قرار گرفت و برایش مشخص شد که کشتن جسی در مجموعه اشتباه بزرگی است. البته اعتصاب نویسنده ها برای کشته نشدن جسی قابل توجه بود و سریال را با حاشیه مواجه کرد.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

جان کیوزاک و متیو برودریک برای بازی در نقش والتر وایت در نظر گرفته شده بودند ،قبل از آن که مسئولین شبکه ی اَی ام سی بپذیرند که کرانستون قابلیت بازی در نقش والتر وایت را دارد، چندین بازیگر دیگر به طور جدی برای بازی در این نقش مورد توجه قرار داشتند از جمله جان کیوزاک و متیو برودریک. اگر چه از برخی لحاظ در نظر گرفتن این بازیگران برای نقش والتر وایت کمی عجیب به نظر می رسد اما باید گفت که این دو نیز به دلیل استعداد فوق العاده ی خود قابلیت ایفای این نقش به بهترین نحو ممکن را داشتند. کیوزاک در طول دوران حرفه ای بازیگری خود نشان داده است که قابلیت ایفای نقش در قالب شخصیت های منفی و مثبت را دارد. اما روی هم رفته با توجه به داستان سریال نمی توان کسی مناسب تر از کرانستون را برای این نقش تصور کرد و وینس گیلیگان نیز از قبل اعلام کرده بود که نمی خواهد یک بازیگر بزرگ را برای ایفای نقش والتر وایت استخدام کند زیرا این موضوع به مقبولیت سریال لطمه خواهد زد. موفقیت سریال «بریکینگ بد» نشان داد که گیلیگان دقیقاً می دانست دارد چکار می کند.

 

در اپیزود «Buried» در فصل پنجم، والتر مجبور می شود مکانی را برای قایم کردن پول هایی که از طریق ساخت و فروش متامفتامین بدست آورده پیدا کند. وی نقطه ای در وسط بیابان نیومکزیکو را برای این کار انتخاب می کند و برای این که نقطه ی دقیق دفن پول هایش را فراموش نکند با استفاده از مختصات محل یک بلیط بخت آزمایی می خرد.اگر چه دنبال کردن مختصات اعداد روی این بلیط بخت آزمایی شما را به پول های والتر وایت نخواهد رساند اما بدون شک شما را مستقیماً به استودیو آلبوکرکی که سریال در آن جا ساخته می شد رهنمون می کرد.جالب این که اولین قسمت فیلم «انتقام جویان» (The Avengers) نیز در همین استودیو فیلم برداری می شد و در یکی از صحنه های فیلم برداری سریال «بریکینگ بد» ساموئل ال جکسون که در این فیلم نقش نیک فیوری را بازی می کرد وارد صحنه شده و با شوخی از کارگردان درخواست می کند که به وی یک نقش کوتاه داده شود.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

یکی از نفرت انگیز ترین و وحشتناک ترین کارهایی که شخصیت والتر وایت در سریال «بریکینگ بد» انجام می دهد این است که اجازه می دهد جین، نامزد جسی پینکمن، در اثر زیاده روی در مصرف مواد مخدر در فصل دوم بمیرد در صورتی که می توانست جان او را نجات دهد یا دستکم تلاشی برای نجات او بکند. اگر چه این صحنه از فیلم خود خیلی دردناک و فراموش نشدنی است اما قرار بود این موضوع بسیار خشن تر و غیرانسانی تر ارائه شود.وینس گیلیگان در ابتدا طوری برنامه ریزی کرده بود که والتر وایت خود مستقیماً جین را به قتل برساند چه از طریق تزریق کردن مقدار زیادی مواد به او و یا خفه کردن او. اما دیگر اعضای نویسندگان فیلمنامه با این ایده مخالفت کرده و بر این باور بودند که چنین کاری باعث خواهد شد تماشاگران تنفر بسیار بیشتری را نسبت به آن چه که لازم بود نسبت به والتر وایت پیدا می کردند.در نهایت گیلیگان نیز به همین ایده رسید و والت بدون این که حرکتی بکند شاهد مرگ جین شد بدون این که خود مستقیماً در مرگش دخالتی داشته باشد.

 

آرجی میته (فلن پسر والتر) همانند شخصیتش در سریال، در دنیای واقعی نیز از فلج مغزی رنج می‌برد. او همچنین با یک مربی پرورش استعداد نیز کار کرده و به دنبال فرصت‌هایی بوده که معلولیت وی مناسب آنجا باشد که در همین راستا بازیگری در برکینگ بد به او پیشنهاد شد.

 

ال کامینو یا فیلم سینمایی برکینگ بد ، سرنوشت جسی پینکمن را روایت می کند که در سال 2019 ساخته شد.

 

پیشنهاد ساخت بریکینگ بد توسط HBO رد شد! گیلیگان می گوید ملاقات با مدیران اچ بی او یکی از بدترین ملاقات های زندگی کاری اش بوده است. show time , TNT , FX کمپانی های بعدی بودند که با آن ها توافق انجام نشده اما در آخر amc بود که بودجه ساخت بریکینگ بد توسط گیلیگان را پذیرفت.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

مطمئنا در سریالی که با تولید شیشه سر و کار دارد با مسائل علمی مواجه می شویم ، اما جالب است بدانید که از تخیل در این سریال استفاده نشده و یک پروفسور شیمی کاملا بر موارد علمی سریال احاظه داشته دونا جی نلسون استاد شیمی دانشگاه اوکلاهاما تمامی واکنش های شیمی سریال را بر پایه علمی ارائه داد. البته تمامی موارد صحت ندارند و سعی شده به طور مستقیم تمام مراحل ساخت شیشه در سریال نمایش داده نشود. شیشه های آبی رنگ هایزنبرگ در حقیقت نوعی شکلات (آب نبات) آبی است.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

یکی از اصلی ترین تفاوت های نیمه تاریک والتر وایت با نیمه دیگر او ، در نوع لباس پوشیدنش نهفته است ، کلاه ، عینک . مسئله ای که در ابتدا برنامه خاصی برای آن نبود اما برایان کرانستون از عوامل فیلم می خواهد برایش کلاهی در نظر بگیرند در که در نهایت با موافقت گیلیگان این کلاه به نماد اصلی شخصیت هایزنبرگ تبدیل می شود و هر وقت او کلاهش را روی سرش می گذارد باید بدانید اتفاق مهمی در راه است.

 

صاحب خانه اصلی والتر وایت یک خانم مسن است که خانه اش حالا به یک مکان توریستی تبدیل شده ، پلاک 308 خیابان نگرا اریو الباکرکی ، نشانی خانه والتر وایت و خانواده اش است.

 

در جریان یکی از سکانس ها ارون پال ضربه مغزی می شود ، وقتی توکو در حال زدن جسی است ، ارون پال واقعا بیهوش می شود تا عوامل فیلم متوجه می شوند و فیلمبرداری قطع می شود.

 

سخت ترین صحنه فیلمبرداری بریکینگ بد ، لحظه کشته شدن مایک به دست والتر بوده که تمامی عوامل فیلم در آن صحنه با دستبند مشکی حاضر می شوند.

 

در سال 2016 به طور ناگهانی تبهکاری به نام والتر وایت دستگیر شد. او درست مثل والتر سریال ، به تولید و فروش شیشه مشغول بود.

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

برکینگ بد 62 قسمت داشت ، عنصر 62 جدول تناوبی مندلیف ساماریوم نام دارد که برای درمان سرطان ریه به کار می رود.

 

در کل 62 قسمت این سریال 270 شخصیت کشته شدند.

 

در ادامه تصاویر از این سریال را با هم می بینیم:

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

وقایع جالبی از سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

 

 

4.8/5 - (48 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا