پزشکی و سلامتی

ورم پا نشانه چیست؟

ورم پا نشانه چیست؟

ورم پا نشانه چیست؟

ورم پا یکی از مشکلات رایج بین افراد است که به علت‌های مختلف رخ می‌دهد. شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مشکلات قلبی و عروقی باشد. طبیعتاً مراجعه به پزشک متخصص، مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده‌ چنین دردهایی است. حال اگر خودتان یا اطرافیان‌تان به این درد طاقت‌فرسا دچار شده‌اید؛ هیچ نگران نباشید چرا که ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی نشانه‌ها، علت‌ها و راه‌های درمان این عارضه صحبت کنیم و در نهایت شما عزیزان را با یک مرکز متخصص درمان چنین مشکلات ارتوپدی آشنا خواهیم کرد؛ بنابراین با توجه به اینکه ورم پا خطر دارد توصیه داریم که در صورت نیاز به اطلاعات مهم در این خصوص، حتماً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

مهم‌ترین دلایل ورم کردن پا

بسیاری از افرادی که دچار ورم‌های پا می‌شوند نه علت بوجود آمدن این مشکل را می‌دانند و در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند؛ اما اگر افراد متوجه باشند که این مشکل چقدر ممکن است خطرناک باشد، به هیچ عنوان در این خصوص سهل‌انگاری نخواهند کرد. حال اجازه دهید به بررسی علت‌های ورم پا بپردازیم که حتی ممکن است بعضی از آنها برایتان عجیب باشند. این دلایل عبارتند از:

 

ورم کردن پا به دلیل نارسایی قلبی

یکی از مهم‌ترین دلایل متورم شدن پاها، مشکلات و نارسایی‌های قلبی است؛ در واقع اگر قلب به هر دلیلی آسیب دیده باشد، به طور حتم با اختلال پمپاژ خون مواجه خواهد شد که این موضوع ممکن است سبب عدم دفع نمک و آب اضافی بدن شود که در نهایت تورم پا را نتیجه می‌دهد. به طور کلی از علائم مشکلات قلبی می‌توان به مواردی مانند ورم دو طرفه‌ پا، شکل‌گیری رگ‌های برجسته واریس، تنگی نفس و… اشاره کرد که باید بلافاصله به پزشک معالج اطلاع داده شود.

 

ورم پا در اثر ضربه

هر گونه ضربه یا آسیب‌دیدگی در پا یا حتی مچ پا ممکن است سبب تورم در این ناحیه از بدن شود که طبیعتاً با درد همراه خواهد بود. برای مثال اگر رباط پا آسیب یا ضربه ببیند، احتمالاً متورم شدن پا را نیز تجربه خواهید کرد. گفتنی است که در این صورت بهترین درمان، استراحت کردن و کمتر راه رفتن است؛ البته بررسی پا بوسیله‌ی پزشک معالج می‌تواند روند درمان را آسان‌تر کند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر احساس درد شدید دارید، حتماً به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

 

ورم کردن پا در بارداری

خانم‌های باردار در اواخر بارداری‌شان، با عارضه‌های مختلفی روبرو می‌شوند؛ ورم کردن پا یکی از آن‌هاست که دلیل این اتفاق، وجود مایعات بیش از اندازه و فشار به رگ‌هاست. البته این‌گونه خانم‌ها نباید نگرانی خاصی داشته باشند چرا که ورم پا در بارداری تا حدودی زیادی طبیعی است. با این حال می‌توان راه‌هایی را در نظر داشت که از افزایش تورم پا جلوگیری شود که از جمله می‌توان به استفاده از کفش راحت، جلوگیری از مصرف نمک، خودداری از ایستادن‌های طولانی و… اشاره کرد.

ورم پا نشانه چیست؟

ورم کردن پا در بیماران کلیوی

یکی دیگر از دلایل اصلی متورم شدن پاها، ضعف در کلیه‌هاست. در واقع اگر کلیه توانایی دفع مایعات را نداشته باشد، ممکن است افراد پس از گذشت زمان طولانی دچار تورم در پاها شوند؛ البته دقت داشته باشید که تا وقتی که بیماری کلیوی شدید نشده باشد، علایم را نشان نمی‌دهد. به طور کلی تکرر ادرار و خستگی و خواب آلودگی ممکن است از نشانه‌های بیماری کلیه باشد که احتمالاً به ورم پا نیز ختم خواهد شد.

 

عفونت‌های مزمن

برخی از عفونت‌ها احتمال ابتلا به تورم پا را افزایش می‌دهند. بعنوان مثال افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است عفونت‌هایی را در بخش پاهایشان مشاهده کنند که گاهاً منجر به متورم شدن پا خواهد شد؛ بنابراین افراد مستعد به بیماری‌های عفونی حتماً باید تحت نظر پزشک باشند تا مشکلی از این بابت نداشته باشند. ضمناً برای چنین مواقعی توصیه می‌کنیم که حتماً از تغذیه مناسب استفاده کنید تا کمتر در معرض عفونت پا قرار داشته باشید.

 

کم کاری تیروئید و ورم پا

تیروئید غده‌ای در بدن است که اگر از حالت نرمال خارج شود و اصطلاحاً کم‌کاری داشته باشد، ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد کند که یکی از معمول‌ترین آن‌ها تورم پاهاست. البته تشخیص این موضوع از ظاهر تیروئید فوق‌العاده سخت است و باید از آزمایشات مشخص شود که آیا فرد مبتلا به تورم پا دارای مشکل در غده‌ تیروئید است یا خیر. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر همه‌ عامل‌های ایجادکننده تورم در پا را بررسی کرده اما کماکان دلیل این اتفاق برایتان مخفی بوده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا عملکرد تیروئیدتان مورد بررسی قرار بگیرد.

 

وجود لخته خون

ممکن است در رگ‌های پاها به هر دلیلی لخته خون ایجاد شده باشد که این موضوع جریان برگشتی خون از پاها به قلب را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ در نتیجه عوارضی مانند متورم شدن پاها را خواهیم داشت. ضمناً توجه داشته باشید که اگر این لخته خون‌ها به کلیه یا کبد نفوذ کند، بسیار خطرناک خواهد بود، لذا توصیه می‌کنیم که اگر احساس ناخوشیاندی داشتید، حتماً وضعیت تورم پاهایتان را از طریق پزشک متخصص بررسی کنید تا مشکل جدی شما عزیزان را تهدید نکند.

ورم پا نشانه چیست؟

ورم پا را چگونه درمان کنیم

حال که با انواع دلایل متورم شدن پا آشنا شده‌اید، تصمیم داریم به روش‌هایی اشاره کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ورم‌های پا را بهبود ببخشید. البته دقت کنید که بررسی این مشکل بوسیله‌ی پزشک اولین و بهترین راه‌حل است اما با این حال می‌توانید از راهکارهای زیر نیز بهره‌مند شوید:

 

جوراب‌های ورزشی

در بعضی از موارد استفاده از جوراب‌های باکیفیت ورزشی به خوبی می‌تواند مشکلاتی مانند ورم پا را بهبود ببخشد؛ در واقع عملکرد این جوراب‌ها به این شکل است که فشار حاصله به پاها را به ساق پا انتقال می‌دهند که در این صورت این‌گونه مشکلات کمتر پیش می‌آید؛ البته توجه داشته باشید که قبل از بکارگیری این نوع جوراب‌ها حتماً از پزشک معالج‌تان درخواست مشورت کنید تا با مشکلات بیشتری مواجه نشوید.

 

رژیم غذایی مناسب

اینکه انتخاب یک رژیم ایده‌آل برای بهبودی اکثر بیماری‌ها موثر است، به تأیید سازمان‌های جهانی رسیده است؛ در واقع اگر افرادی که با مشکلات این‌چنینی مواجه می‌شوند، بتوانند در کمتر از 6 الی 12 ماه از بهترین رژیم غذایی بهره‌مند شوند، به طور حتم می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها بخصوص ورم پا را برطرف کنند. البته پر واضح است که در این خصوص باید از پزشکان متخصص تغذیه استفاده کرد و انتخاب یک برنامه بدون مشورت با پزشک به طور حتم نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

شنا کردن

همانطور که حتماً می‌دانید فشار ناشی از آب به خوبی می‌تواند به پاها کمک کند تا روند درمانی تورم سرعت بخشیده شود. برای این منظور می‌توانید حتی از یک تشت آب استفاده کنید و البته اگر امکان شنا کردن را نیز دارید، توصیه‌ی اکید داریم که از این ورزش جذاب برای بهبود شرایط پاهایتان بهره ببرید. به طور کلی برخورد آب به پاها می‌تواند گردش خون در این بخش از بدن را افزایش دهد که نتیجه‌ آن کاهش تورم پا خواهد بود.

 

استفاده از سرکه سیب

همانطور که حتماً می‌دانید سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد و اگر با استفاده از یک روش درست، از آن استفاده شود، به خوبی می‌تواند ورم پا را کاهش دهد. برای این منظور، پارچه‌ کاملاً خشک و تمیزی را با سرکه سیب خیس کنید و سپس روی موضع قرار دهید. حال چند عدد سیب را نیز چند تکه کرده و روی محل تورم بگذارید و بعد از حدود چند ساعت پاها را با آب گرم شستشو دهید. تکرار این کار در روز می‌تواند تا حد زیادی مشکلات این‌چنینی را کاهش دهد.

ورم پا نشانه چیست؟

دارو درمانی

از موثرترین راه‌های رفع ورم پا استفاده از قرص‌هایی است که البته باید بوسیله‌ی پزشک تجویز شوند. اینکه علت تورم پا چه چیز است ارتباط مستقیم بر انتخاب نوع درمان دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر احساس می‌کنید مشکل پیش آمده حاد به نظر می‌آید، حتماً به بهترین پزشک در این خصوص مراجعه نمایید.

 

استفاده از نمک

بکارگیری حمام نمک از دیگر روش‌های بهبود تورم پا است. برای این منظور کافی است مقداری از نمک را با آب حل کنید و سپس به مدت 20 دقیقه پاهایتان را درون ترکیب ایجاد شده شستشو دهید. اگر بتوانید این عمل را به صورت روزانه تکرار نمایید، بهترین نتایج را دریافت می‌کنید. ضمناً این کار به همه‌ی افرادی که یک روز سخت را پشت سر گذاشته‌اند نیز توصیه می‌شود چرا که سموم بدن را به طور کامل دفع خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با علت‌های متورم شدن پا آشنا کنیم و با توجه به اینکه ورم پا خطر دارد، توصیه‌ اکید داریم که حتماً پس از مشاهده‌ این موضوع از کمک بهترین پزشکان استفاده نمایید. برای این منظور نیز پیشنهاد می‌کنیم که از دکتریاب، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان سراسر کشور بهره‌مند شوید. گفتنی است که این سامانه دست شما عزیزان را برای انتخاب بهترین پزشک معالج باز گذاشته است و افراد می‌توانند به راحتی دکتر مورد نظرشان را انتخاب و از خدمات او استفاده کنند. حال برای اینکه از این نوع خدمات بهره ببرید، کافی است که از راه‌های ارتباطی قرار داده شده استفاده کرده تا به دکتریاب، سامانه نوبت دهی آنلاین پزشکان دسترسی کامل داشته باشید.

 

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا