ورزش و سلامتی

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

هنرهای رزمی ترکیبی یا Mixed Martial Arts که مخفف آن mma است ، ترکیبی از تمامی هنرهای رزمی می باشد و تقریبا هر نوع حرکتی در آن آزاد است. در حال حاضر سازمان های رسمی برگزار کننده این مسابقات ufc ufc، استریک‌فورس و ریزین هستند. این ورزش تا حدودی یادآور پانکریشن  است که در المپیک یونان باستان انجام می شده و در آن از حرکات دست و پا و فنون کشتی استفاده می شده است. رقابت های وال تودو برزیل که در دهه 1920 انجام میشد نیز مشابه با ورزش mma است.

 

بین سال های 1960 تا 1970 بروسلی اعتقاد داشت که یک مبارز خوب، یک بوکسور، یک کاراته کا، یک جودوکار یا یک کونگ‌فو کار نیست. یک مبارز خوب کسی است که خودش را با هر سبکی وفق داده و توانایی مبارزه در هر استایلی را دارد. در واقع با هر نوع تکنیکی که یادمی‌گیرد و تمرین می‌کند با استفاده از آن حریفش را از هر استایلی زمین گیر کند. اما اولین کسی که ورزش های رزمی ترکیبی را به صورت عملی به کار برد دانا وایت بود که اکنون رئیس ufc نیز هست.

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

mma برای اولین بار در سال 1993 در امریکا کلید خورد و در ژاپن نیز رقابت های PRIDE در سال 1997 شروع شد که هر دو ترکیبی از هنرهای رزمی مختلف هستند. در حال حاضر ام ام ای در تمام جهان بسیار پرطرفدار است و رقابت های مختلفی در کشورهای مختلف برگزار می شود اما در امریکا و ژاپن طرفداران خاص تری دارد. بنابراین پدر هنرهای رزمی ترکیبی را باید بروسلی نامید چون برای اولین بار ایده ترکیب هنرهای رزمی را ارائه نمود.

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

قوانین

حداقل قوانین در این ورزش به کار برده شده ، تنها ضربه زدن به اعضای حساسی مانند گلو ، مهره های کمر ، بیضه ، فرو کردن انگشت در شکم و سوراخ های بدن ، نیشگون گرفتن،حمله به چشم ها، ضربه به کشاله ران یا ضربه با سر و با پا ضربه زدن به حریفی که بیهوش است یا به زمین افتاده‌ ممنوع است. به غیر از این موارد تمامی حرکت مجاز است و طبیعی است که یک ورزش فوق العاده خشن را شاهد هستیم. سکوی هشت ضلعی که دور آن فنس کشیده شده فضایی است که در آن به رقابت می پردازند.

 

باید چه ورزش هایی را برای mma شدن یاد بگیریم؟

رو آوردن به ورزش ام ام ای چندان آسان نیست ، چراکه ورزشکار باید چندین رشته را یاد بگیرد و بتواند از هرکدام آن ها در مسابقه استفاده کند. بوکس، تکواندو، کیک بوکسینگ ،موی تای، کیوکوشین، ووشو یا کونگ‌فو، کشتی، جودو، جوجیتسو برزیلی، هاپکیدو تمامی ورزش های به کار رفته در mma هستند.

 

برای دریافت مجوز شرکت در مسابقات به غیر از توانایی بدنی آزمایشاتی نیز به چشم می خورند مانند معاینه کامل چشم، MRI و آزمایش HIV و هپاتیت.

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

پیروزی در مسابقه

پیروزی با اعلام تسلیم حریف: ممکن است در هنگام مبارزه، یکی از مبارزین (به خاطر اجرای یک تکنیک قفل توسط طرف مقابل یا هر علت دیگری) شکست را بپذیرد. وی باید تسلیم شدنش را با زدن سه ضربه دست به بدن حریف، تشک یا کف زمین مسابقه یا به صورت زبانی اعلام کند.

 

تصمیم داوران: اگر مبارزه به درازا کشید، سه داور مسابقه با سیستم امتیازدهی موجود، در مورد برنده مبارزه تصمیم خواهند گرفت.

 

پیروزی به علت عدم صلاحیت حریف: اگر یکی از مبارزین در طول مسابقه ضربه غیرقانونی را اجرا کرده یا به دستورات داور بی توجهی کند، اخطار خواهد گرفت که اگر تعداد این اخطارها به عدد سه برسد، مبارزه فوق فاقد صلاحیت شناخته می شود. همچنین اگر یکی از مبارزین به خاطر آسیب دیدگی که به خاطر اجرای به عمد یک ضربه غیرقانونی دیگری بدان دچار شده، قادر به ادامه مبارزه نباشد، طرف مقابل فاقد صلاحیت شناخته می شود. در ضمن اگر در مبارزه ای هر دو مبارز مرتکب خشونت و خطا شده یا یکی از مبارزین به خاطر آسیب دیدگی که به خاطر یک ضربه غیرقانونی به صورت اتفاقی اجرا شده، قادر به ادامه رقابت نباشد، مبارزه بدون برنده پایانه می یابد.

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

معروف ترین mma کاران جهان

حبیب نورماگومدوف

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

در حال حاضر حبیب نورماگومدوف قهرمان جهان است و سابقه چندین پیروزی و قهرمانی های دیگر را دارد. حبیب متولد ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۸ در داغستان است. او از آوار‌های داغستان روسیه و اولین مسلمان قهرمان مسابقات ufc است که از وی به‌عنوان مبارز شکست‌ ناپذیر و یکی از بهترین مبارزان تاریخ یاد می‌شود. نورماگومدوف در ۷ اکتبر ۲۰۱۸ با پیروزی بر کانر مک‌گرگور قهرمان سرشناس ufc، توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

 

کانر مک‌گرگور

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

مبارز ترکیبی و بوکسور اهل ایرلند است. او اولین مبارزی است که همزمان در دو وزن مختلف مسابقات ufc به قهرمانی رسیده و نیز یکی از بهترین مبارزان هنرهای رزمی ترکیبی در تمام ادوار به‌شمار می‌رود.

 

ژوزه آلدو

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

متولد ۹ سپتامبر ۱۹۸۶ در برزیل ، او در دسته سبک‌ وزن  ufc فعالیت می‌کند. آلدو توسط شرداگ در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین مبارز تاریخ دسته سبک وزن نام برده شد. او که از بهترین مبارزان ترکیبی ufc است، هشت دفاع موفقیت‌آمیز از کمربند خود را در کارنامه اش به ثبت رسانده و دو بار کمربند قهرمانی ufc را از دست داده که بار اول کمربند را به کانر مک‌گرگور و بار دوم به مکس هالوی واگذار کرد. جوزه در گرسنگی و فقر شدید بزرگ شده‌است و فیلم Mais Forte que o Mundo درمورد زندگی جوزه الدو ساخته شده‌است.

 

دانیل کورمایر

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

متولد ۲۰ مارس ۱۹۷۹ در لافایت، لوئیزیانا ، او قهرمان مسابقات ufc در دو وزن مختلف و از بهترین مبارزان این سازمان است. همچنین از کورمایر به‌عنوان یکی از بهترین مبارزان رشته هنرهای رزمی ترکیبی در تمام ادوار یاد می‌شود.

 

فلوید می‌ودر

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

فلوید می‌ودر متولد ۲۴ فوریهٔ ۱۹۷۷ ، در تمام مسابقاتی که برگزار کرده‌است شکست‌ناپذیر بوده و از ۵۶ مسابقه خود ۵۶ پیروزی دارد.وی دو بار تاکنون در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ توسط مجله رینگ به عنوان بهترین مشت‌زن سال برگزیده شده‌است، وی همچنین در سال ۲۰۰۷ توسط کانون نویسندگان بوکس آمریکا (BWAA) به این عنوان رسید و تاکنون ۶ بار جایزه اسپی را که توسط ASPN اهدا می‌شود در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ کسب کرده‌ است.

 

 نیت دیاز

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

نیت دیاز متولد ۱۶ آوریل ۱۹۸۵ در آمریکا ، مبارز سبک وزن و ولترویت در هنرهای رزمی ترکیبی، یو اف سی می‌باشد.دیاز در رویداد UFC196 موفق به شکست کانر مک گرگور شد.

 

امیرعلی اکبری

ورزش mma چیست؟ هنرهای رزمی ترکیبی در ایران

متولد ۲۰ آذر ۱۳۶۶ جمال آباد، سراب ، کشتی‌گیر فرنگی و مبارز هنرهای رزمی ترکیبی اهل کشور ایران است. وی برنده مدال طلای قهرمانی کشتی فرنگی جهان در سال ۲۰۱۰ و برنز قهرمانی جهان ۲۰۰۹ و مدال طلای قهرمانی آسیا است. یک سالی پس از محرومیت از کشتی به علت دوپینگ از وی خبری نبود تا در صفحات مجازی خود شرکت در ورزش هنرهای رزمی ترکیبی (MMA/Mixed Martial Arts) را اعلام کرد. چندی بعد او مبارزات خود را شروع کرد که همه آن‌ها با پیروزی مواجه بود. داشتن رکوردهای جالب او در شکست دادن حریف‌های خود در ۱۷ ثانیه و ۳۰ ثانیه است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا