مهارت های زندگی

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

گیاه بامبو نشانه ای از شرق کره زمین است، درباره این گیاه افسانه های زیادی نقل شده ، اما زیبایی آن تنها چیزی است که می توانیم به یقین درباره اش صحبت کنیم. صدها گونه از بامبو وجود دارند که شما می‌توانید در داخل خانه نگهداری کنید، از گیاهان با گل‌های رنگی گرفته تا گیاهان با گل‌های مرکزی بزرگ. گیاه بامبو تمایل دارد در یک محیط داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد، بنابراین به مقدار زیادی از مراقبت عاشقانه نیاز دارد.

 

در نظر گرفتن رطوبت گیاه بامبو بسیار مهم است زیرا باید مطمئن شوید که بامبو مقدار زیادی آب بدون خیس شدن در خاک خیس به دست می‌آورد. با ما همراه باشید تا با طرز نگهداری بامبو در خانه آشنا شده و این گیاه زیبا را در محیط خانه نگه دارید.نگهداری گیاه بامبو در خانه شامل چندین مرحله است که هر کدام از این مراحل از چند قسمت تشکیل شده است. همراه ما باشید با طرز نگهداری گیاهبامبو در خانه.

 

۱- کاشت بامبو در خانه

اولین مرحله کاشت بامبو می‌باشد. برای این منظور این کارها را انجام دهید.

 

گلدان بزرگی پیدا کنید

 

گلدانی را برای گیاه بامبو انتخاب کنید که اندازه آن دو برابر قطر توپ ریشه و یا حداقل ۵ سانتی‌متر فاصله بین ریشه و دو طرف گلدان وجود داشته باشد. گلدان گیاه بامبو باید یک سوراخ برای تلخیه آب اضافی داشته باشد تا بتواند بیشتر زنده بماند، پس قبل از کاشت مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ است.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

رطوبت را در نظر بگیرید:

بامبو رطوبت را دوست دارد که این رطوبت می‌تواند باعث رشد درونی گیاه بامبو شود. برای داشتن رطوبت در محیط خانه می‌توانید در زیر گلدان بامبو آب قرار دهید بدون این‌که این آب به داخل گلدان نفوذ کند. این راه ساده‌ترین راه برای افزودن رطوبت به هوا است. برای گذاشتن آب بدون نفوذ آن به گلدان دو راه وجود دارد:

 

سینی پبلی

سینی را با یک لایه سنگ‌ریزه پر کنید.

یک لایه سطحی آب را به داخل سینی اضافه کنید.

بدون این‌که گلدان آب را لمس کند، آن را بالای سنگریزه قرار دهید.

 

شن

یک لایه از خاک را در کف گلدان قرار دهید.

گلدان را در یک ظرف کم عمق آب قرار دهید.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

پر کردن خاک خوب:

بامبو به خاکی با چگالی متوسط نیاز دارد تا بتواند رطوبت را در خاک حفظ کرده و همچنین آب اضافی را سریعاً تخلیه کند. برای خاک گیاه بامبو می‌توانید از مخلوط خاک استاندارد استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید خاکی متناسب با گیاه بامبو تهیه کتید. اکثر گیاهان بامبو می‌توانند گستره وسیعی از زمین‌هایی با خاک خوب را تحمل کنند، بنابراین ترکیب دقیق خاک باعث رشد و یا شکستگی گیاه شما نمی‌شود.

 

شما می‌توانید از خاک باغ با کیفیت خوب در به جای خاک گلدان استفاده کنید. از خاک رس سنگین اجتناب کنید.بامبو تمایل به خاک اسیدی دارد و خاکی که pH آن بین ۵.۵ تا ۶.۵ است اما بیشتر گونه‌های آن PH را تا ۷.۵. تحمل می‌کنند که اغلب خاک در این محدوده قرار می‌گیرد.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

بامبو را در عمق کم قرار دهید:

برای جلوگیری از پوسیدگی ساقه و بالای ریشه، ریشه را در بالای سطح خاک قرار دهید. خاک را فشار دهید تا حباب‌های هوا را از بین ببرید و به خاک آب بیافزایید تا گیاه در خاک خیس شود.اگر بامبو شما ریشه‌دار است، آن را در لبه گلدان با یک چاقوی تمیز ببرید. این گیاه احتمالا مشکل گرفتن آب داشته است، بنابراین توپ ریشه (اما نه ساقه) را ۲۰ دقیقه قبل از کاشت خیس کنید.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

۲- طرز نگهداری بامبو در خانه:

خوب بعد از اینکه مراحل کاشت را گذراندید حال نوبت آن است که طرز نگهداری بامبو در خانه را یاد بگیرید.

 

بامبو را با دقت آبیاری کنید:

این بخش سخت‌ترین بخش طرز نگهداری بامبو در خانه است زیرا بامبو گیاهی است که هم تشنه و هم از میزان آب بیشتر آسیب‌پذیر است. برای شروع بهتر است آب را تا زمانی که کمی آب از پایه گدان بیرون بیاید بریزید. اجازه دهید ۵ – ۷٫۵ سانتی متر از خاک قبل از هر جلسه آبیاری خشک شود. اگر خاک بیش از یک یا دو روز مرطوب باشد، مقدار آب را کاهش دهید.

 

اگر سطح بالای خاک خشک شود، به ۱۰ سانتیمتر از خاک نفوذ کرده و رطوبت را بررسی کنید. این عمق باید بیشتر از قسمت‎های دیگر مرطوب باشد، به ویژه در سه ماه اول پس از کاشت.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

بامبو را مرطوب نگه دارید:

بیشتر گیاهان بامبو هوای مرطوب را به ویژه به هوای گرم ترجیح می‌دهند. برای اینکه از آب بیش از حد جلوگیری کنید، هر یک از موارد زیر باید گیاه را شاد نگه دارد:

 

گلدان را روی یک سینی رطوبت قرار دهید، همانطور که در بخش کاشت در بالا توضیح داده شد.

برگ‌ها را به آرامی هر روز دو بار با آب اسپری کنید.

یک مرطوب کننده در اتاق قرار دهید.

گیاهان را به هم نزدیک نگه دارید (اما آگاه باشید که این کار خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد).

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

سطح مناسب نور را برای گونه‌های خود پیدا کنید:

اگر نام گونه‌های بامبو را می‌دانید، به طرز نگهداری بامبو در خانه نگاه کنید تا توصیه‌های خاص برای آن را بیابید. اگر گیاه شما به نور بیشتری نسبت به آب و هوای شما نیاز دارد، از چراغ استفاده کنید. اگر شما نام گونه‌های بامبو را نمی‌دانید می‌توانید با قوانین زیر شروع به کار کنید:

 

گونه‌های زیر نیاز به نور بیشتری دارد:

گیاهان با برگ‌های کوچک.

گونه‌های گرمسیری.

گیاهانی که در اتاق‌های گرم نگهداری می‌شوند.

 

گونه‌های زیر نیاز به نور کم‌تری دارند:

گیاهان با برگ‌های بزرگ.

گونه معتدل در طول دوره‌های زمستانی خفته.

گیاهانی که در اتاق‌های سرد نگهداری می‌شوند.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

گیاه بامبو خود را تقویت کنید:

تا زمانی که بامبو در گلدان قرار دارد به سرعت در حال رشد است و نیاز به مواد مغذی اضافی برای حمایت از این رشد دارد. یک دوز کود شیمیایی که در ابتدای فصل رشد تولید می‌شود، راه خوبی برای تامین یک منبع ثابت مواد مغذی است. شما می‌توانید یک کود متعادل مانند ۱۶-۱۶-۱۶ یا کود نیتروژن (N) مانند ۱۰-۱۰-۱۰ را استفاده کنید. اما باید دقت کنید که گزینه نیتروژن بالا باعث کاهش گلدهی بامبو می‌شود که بسیاری از گونه‌های بامبو را ضعیف می‌کند.

 

هشدار:

– در ۶ ماه اول خرید گیاه بامبو را تقویت نکنید. زیرا بیشتر گیاهان در این دوره کود را به اندازه دریافت کرده‌اند.

– از کودهای حاوی جلبک دریایی به دلیل داشتن نمک بیش از حد استفاده نکنید.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

به طور منظم بامبو را هرس کنید:

اکثر گیاهان بامبو در مقابل هرس مقاوم هستند، بنابراین بیشتر افراد به دلیل برقرار و سالم بودن گیاه، در هرس آن تردید می‌کنند اما هیچ‌گاه هرس بامبو را از یاد نبرید:

 

شاخه‌های پایینی را برای زیبایی‌ حذف کنید.

اگر می‌خواهید رشد عمودی را بیشتر کنید، به طور مرتب شاخه‌های نازک را قطع کنید.

برای جلوگیری از رشد ساقه در بالای یک ارتفاع مشخص، آن را فقط بر روی گره (نقطه انشعاب) برش دهید.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

زمانی که بامبو رشد کرد گلدان را عوض کنید:

بامبو می‌تواند در دو الگو مختلف بسته به نوع گونه رشد کند. “ریشه بالا رونده” نوعی از بامبو است که ریشه‌های بالارونده پیچ در پیچ دارد که می‌تواند ۵ تا ۶ سال پر شدن گلدان طول بکشد. “Clumpers” ریشه این گیاهان به صورت آهسته ولی پسوشته رشد می‌کند و در حدود ۶ سال طول خواهد کشید تا گل گلدان را پوشش دهد.

 

برای محدود کردن رشد، به جای کاشت گیاه جدید، حدود یک سوم ریشه‌ها را قطع کرده و در مخلوط تازه در گلدان جدید پرورش دهید.شما می‌توانید اکثر گیاهان بامبو را با برش ساقه‌ها و پرورش مجدد در ظروف جداگانه پخش کنید. این کار بر روی بامبو بدون سوراخ در مرکز ساقه کار نمی‌کند و یا فقط یک سوراخ بسیار کوچک است.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

۳- عیب‌یابی رشد بامبو:

آخرین مرحله از طرز نگهداری بامبو در خانه عیب یابی می‌باشد.

 

علت ریزش برگ‌ها را پیدا کنید:

این اتفاق برای گیاه بامبو نسبتا معمول است که در هنگام نقل مکان بسیاری از برگ‌های خود را از دست می‌دهد. تا زمانی که برگ‌های جدید در انتهای شاخه‌ها سالم به نظر برسد، گیاه باید بهبود یابد. اگر برگ‌ها افت کرده و یا ناسالم به نظر برسند، چند ماه بیرون بودن از منزل )اگر آب و هوا اجازه می‌دهد) می‌تواند به بازیابی کمک کند. اگر گیاه شما برای مدتی در یک مکان قرار داشته‌ است، به علل ممکن دیگری نگاه کنید:

 

گونه‌های معتدل بامبو اغلب برگ‌ها را در شرایط نوری کم رها می‌کنند. یک دوره آرام در زمستان برای این گیاهان خوب است و ریزش برگ‌ها را کاهش می‌دهد. اگر برگ‌های سبز کمتری وجود دارند، کقدار آب کمتر از نیاز گیاه است.

 

بسیاری از گونه‌ها در بهار برگ‌های خود را رها می‌کنند که به تدریج جایگزین آن‌ها با برگ‌های جدید شروع می‌شود. اگر ترکیبی از برگ‌های سبز، برگ‌های زرد،جدید ایجاد شود، احتمالاً گیاه سالم است.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

به برگ‌های زرد واکنش نشان دهید:

اگر بامبو در خارج از فصل خواب گیاه، زرد رنگ زده باشد، این می‌تواند نشانه چندین چیز متفاوت باشد:

 

اگر برگ‌ها خشک شده و نکته‌های قهوه‌ای یا پیچش به سمت بالا وجود دارد، گیاه نیاز به آب بیشتری دارد. ممکن است از نظر روحی نیاز به یک ظرف بزرگتر داشته باشد.

 

برگ‌هایی که به آرامی تیره‌تر می‌شوند و بیشتر زرد هستند کمبود مواد مغذی دارند. افزودن کود راه حل مناسبی برای درمان است.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

با حشرات و بیماری‌ها برخورد کنید:

گیاهان بامبو که در داخل ساختمان نگه‎داری می‌شوند معمولا نسبت به این مشکلات آسیب‌پذیرتر هستند، به خصوص اگر جریان هوای کمی در اتاق وجود داشته باشد. اگر بر روی بامبو شما یک حشره کوچک وجود دارد، برگ‌ها را با صابون حشره‌کش بشویید و یا آن را در هوای آزاد با اسپری حشره‌کش اسپری کنید. اگر هیچ‌کدام از روش‌ها پاسخ‌گو نبود یا فکر می‌کنید که گیاه یک بیماری دارد، سعی کنید آن را شناسایی کرده و گیاه را درمان کنید.

 

Sooty معمولاً توسط حشرات ایجاد می‌شود. شته‌ها و مورچه‌ها را از بین ببرید.

 

حلقه‌های قارچ مدور یا پوسته‌های خاکستری و قهوه‌ای معمولا به گیاه آسیب نمی‌رسانند. برای درمان این نوع از مشکلات محلول‌های ضد قارچ خریداری کنید.

 

تکه‌های مرطوب، پوسیدگی نشانه‌ای از آبیاری نا درست یا آلودگی است. آن‌ها را خشک کنید و با حشره‌کش یا قارچ‌کش آن‌ها درمان کنید.

 

عارضه‌های سفید چسبیده در بامبو ممکن است حشرات دیگر را پنهان کند. آن را اسپری کرده و از حشره‌کش استفاده کنید.

 

بیش از ۱۰۰۰ گونه از بامبو وجود دارد، بنابراین هیچ یک از راهنما‌های طرز نگهداری بامبو در خانه تمام مشکلات را پوشش نمی‌دهد. اگر گیاه بامبو دارای بیماری است که با توصیفات بالا مطابقت ندارد، با یک مرکز باغبانی محلی یا دانشگاهی در مورد بیماری بامبو خود مشورت کنید.

نگهداری و پرورش بامبو | خواص بامبو

 

 

غذای بامبو،خواص گل بامبو،زرد شدن برگ بامبو،تکثیر بامبو،گل بامبو نشانه چیست،درخت بامبو،گل بامبو قیمت،زرد شدن نوک برگ بامبو

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا