مهارت های زندگی

نکات مهم پرورش و مراقبت از Adenium رز صحرایی آدنیوم

نکات مهم پرورش و مراقبت از Adenium رز صحرایی آدنیوم

نکات مهم پرورش و مراقبت از Adenium رز صحرایی آدنیوم

رز صحرایی گیاهی ست با گلهای کوچک به رنگ قرمز، صورتی ، سفید و زرد که میتوان این گیاه را بطور مداوم 6 ساعت در نور آفتاب نگه داشت و در فصل تابستان نیز هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد. این گیاه بسیار رنگارنگ ، زیبا و جذاب برای پاسیوها در فصل تابستان است. اگر به این گیاه علاقمند هستید، کافی است که نکات مراقبتی را در مورد آن بدانید. این گیاه آب و هوای گرم را ترجیح می دهد و بنابراین می تواند یک گیاه مناسب برای محیط خانه محسوب شود. این گیاهان انواع مختلفی دارند که از آفریقای شمالی و شرقی نشات می گیرند و همچنین در کشورها و فرهنگ های مختلف از آن ها استفاده می شود.

 

نام های دیگر این گیاه:

ایمپالا لیلی

موک آزالا

سابی استار

درخت داورف باتل

 

بعضی از انواع این گیاهان سمی می باشند و میزان سم آن ها نیز شدید است ، مثلا نوع اولندر کوزین یکی از انواع شدید سمی است که حتما باید آن را از دسترس کودکان دور نگه داشت .

 

نور

چنانچه در نمناک گفته ایم این گیاه عاشق نور خورشید است و این را می توان از گل ها و شکوفه های متعدد در فصل تابستان آن فهمید و همچنین از آفتاب صبح بیشتر از آفتاب عصرگاهی لذت می برد و اگر این گیاه را در نور جانبی پرورش دهید، رفته رفته شاهد ضعیف شدن آن خواهید بود.

نکات مهم پرورش و مراقبت از Adenium رز صحرایی آدنیوم

گلدهی

در مناطق بومی این گل ها در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی میدهد. نور خورشید باعث تحریک رشد شکوفه ها می شود که این گیاهان در اوایل تابستان شروع به گل دادن می کنند و اگر نور کافی به آن ها برسد، این کار را در وسط تابستان نیز انجام می شود .

 

شکوفه دادن ممکن است 6 تا 8 هفته به طول بیانجامد و به اوایل پاییز نیز برسد و پس اگر این گیاه را در فصل زمستان بیاورید، می تواند هوای سرد را دوام بیاورد و البته که آن را باید در اتاق گرم نگه دارید و اجازه دهید که نور غیر مستقیم به آن برسد.

 

گل ها در رنگ های متفاوت از جمله قرمز ، صورتی ، سفید و زرد مشاهده می شود. غالبا گل ها چندین درجه از یک رنگ را دارا هستند. به گونه های که شما گل را چند رنگ مشاهده می نمایید.گل آدنیوم جاذب پروانه ها ، زنبور ها و پرندگان است .

 

آب دادن

این گیاه از فصل گرم و بارانی لذت می برد اما باران در آب و هوای سرد را دوست ندارد . این گیاه می تواند در مناطق شرجی در فصل بهار و تابستان رشد بسیار خوبی داشته باشد.

 

مهم ترین چیزی که باید در مورد این گیاه به خاطر داشته باشید، این است که ریشه های آن هرگز نباید آب زیادی بخورند. در فصل رشد، هر چند روز یک بار خاک این گیاه را بررسی کنید و زمانی که این گیاه به طور کامل خشک شد، به آرامی و با دقت به آن آب دهید و خاک را اشباع کنید اما لبریز نکنید. خاک باید نم و رطوبت داشته باشد، نه این که خیس باشد و همچنین خاک نیز باید زهکشی مناسب داشته باشد. اگر گیاه شما در معرض نور مستقیم است باید میزان آب دادن به آن را افزایش داد و البته که مقاومت این گیاه در برابر خشکی بالاست.

 

رطوبت

این گیاه در هوای مرطوب و گرم بهترین رشد را دارد . رطوبت هوا سبب می شود تنه گیاه کلفت شود و گلهای آن دارای تنوع رنگی بیشتری نسبت به گیاهان موجود در خشکی شود.

 

خاک

بهترین خاک برای این گیاه خاکی با زهکشی و تهویه مناسب مانند خاک کاکتوس است که متشکل از ماسه،شن،کودپوسیده،خاک باغچه است . این گیاه در خاک هلندی نیز به خوبی رشد می کند.

 

دما

این گیاه می تواند در انواع مختلف اقلیم های آب و هوایی دوام بیاورد و این گیاهان همچنین عاشق نور مستقیم خورشید هستند و می توانند در دمای حداقل 70 و حداکثر 100 درجه سانتیگراد دوام بیاورند.

 

در آمریکای شمالی گاهی اوقات دما به زیر 40 درجه فارنهایت نیز می رسد، که در آن گل دادن متوقف می شود. شکوفه های این گیاه در روزهای شرجی بیشتر و جذاب تر هستند و می توانند از گزند حشرات و پروانه ها حفظ شوند که هنگام سرد شدن هوا بهتر است که این گیاه را به داخل منزل بیاورید.

نکات مهم پرورش و مراقبت از Adenium رز صحرایی آدنیوم

کود گیاهی

در طول فصل بهار می توانید از کودهای گیاهی برای این گیاه استفاده کنید که کودهای مایع محلول در آب گزینه مناسبی هستند و می توانید به دفعات از آن استفاده کنید. از بهار تا زمستان هفته ای یک بار به این گیاه کود دهید و در فصل تابستان این کود دادن را به ماهی یک بار کاهش دهید .اگر هوا بیش از حد سرد بود، از کود دادن خودداری کنید. شاید با داخل آوردن این گیاه در فصل زمستان بخواهید که هفته ای یک بار به آن کود دهید اما این کار ضرورت ندارد.

 

هرس کردن

از آن جایی که ممکن است این گیاه بیش از حد بزرگ شود، حتما باید سایز آن را با هرس کردن مدیریت کنید و یک برنامه مناسب برای هرس کردن داشته باشید تا گیاه خود را جوان و تازه نگه دارید . قبل از آوردن این گیاه به داخل منزل در فصل زمستان حتما یک دوره آن را هرس کنید و آن را تازه و سالم به داخل منزل بیاورید.قبل از این که دوباره گیاه را در فصل رشد به بیرون از منزل انتقال دهید نیز بهتر است دوباره هرس کردن را انجام دهید که در این مواقع ساقه های مرده را قیچی کنید و شاخ و برگ های اضافی را بکنید تا شکل گیاه بهبود پیدا کند.

 

عوض کردن گلدان

این گیاهان رشد آرامی دارند و نباید بیش از یک بار در هر دو سال یا سه سال گلدان آن ها را عوض کنید و از طرفی نباید بیش از حد از گلدان خیلی بزرگ برای آن استفاده کنید. برای گلدان جدید نیز خاک قدیمی را دور بریزید و از خاک کاملا تمیز و مقوی استفاده کنید .

 

گلدان مناسب برای کاشت آدنیوم

برای کاشت آدنیوم از گلدان سرامیکی و گلدانی استفاده نمایید که کف آن زهکش داشته باشد .

 

نگهداری آدنیوم بالغ

آبیاری و کوددهی را هنگامی که گیاه شما به اندازه دلخواه رسید ، کاهش بدهید .

آدنیوم با 2 بار آبیاری در ماه زنده خواهد ماند.

اگر گیاه تحت شرایط تنش به رشد خود ادامه دهد به آفات و مشکلات پس از مدتی مقاوم می شود.

همه گونه های آدنیوم می توانند سریع رشد کنند.

این گیاهان تا زمانی که به بلوغ نرسیده باشند رشد زیادی دارند اما گیاهان بالغ رشد کمتری دارند.

 

بن سای آدنیوم

قلمه زدن

این گیاه بعد از قلمه زدن نمی تواند ضخامت اولیه خود را داشته باشد و مدتی طول می کشد و کمی زمان می برد تا دوباره زیر خاک رشد کند.

 

مشکلات تغذیه ای

آدنیوم ها نیاز به تغذیه متوسط دارند و اگربه کوددهی آنها توجه نشود از بین می روند.

 

نیتروژن

اگر برگ های پایینی آدنیوم زرد شده و برگ ها ریزش داشته باشند.

اگر اندازه برگ ها و گل ها کوچک باشد.

اگر ساقه باریک شود.

استفاده از نیتروژن در کنار فسفر در آدنیوم رشد را کنترل می کند.

 

پتاسیم

از پتاسیم نیترات برای تأمین پتاسیم آدنیوم در سطوح بزرگ استفاده کنید.
علت سوختگی حاشیه برگ های پایینی و ریزش برگ ها کمبود پتاسیم می باشد .

نکات مهم پرورش و مراقبت از Adenium رز صحرایی آدنیوم

فسفر

کمبود فسفر رشد را کاهش می دهد و سبب قرمز شدن برگ های پایینی می شود.

 

آفات آدنیوم

آفاتی مانند تریپس ها و پسیل ها برگهای جدید را از بین می برند.برای کنترل این آفات از سم های سیستماتیک استفاده کنید . شپشک آرد آلود ، کنه تار عنکبوتی ، شته و مگس سفید از آفات دیگر این گیاه هستند. این گیاه به برخی از حشره کش ها حساس است پس برای از بین بردن آفات از صابون های حشره کش و دیازینون استفاده کنید.

 

بیماری های آدنیوم

این گیاه بیش از همه در معرض پوسیدگی ریشه قرار دارد و همچنین نباید بیش از حد به آن آب داد زیرا باعث افزایش این پوسیدگی می شود. این گیاه مدت زمان طولانی آب زیادی را درون ریشه های ضخیم خود نگه می دارد و حشراتی مثل آلفیدها، عنکبوت ها و انواع دیگر به این گیاه آسیب می زننند. ریشه این گیاه به پوسیدگی های ناشی از رطوبت از جمله فیتوفترا و پتیوم حساس است .

 

می توانید از روغن های دور کننده حشره برای گیاه استفاده کنید که احتمال شیوع عفونت های قارچی نیز در این گیاه وجود دارد و باعث ریزش و پارگی برف ها می شود.

 

اتیوله شدن یا دراز شدن بیش از حد آدنیوم

از علت های اتیوله شدن گیاه ( ضعیف و رشد باریک تنه ) :

آبیاری بیش از حد

کوددهی نامناسب

نور نامناسب

تهویه نا مناسب می باشد.

زرد شدن برگ آدنیوم

از رایج ترین علت های زرد شدن برگ های گیاه :

کمبود نیتروژن

استرس و تنش

آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم

نور ناکافی

دمای نا مناسب ( گرما یا سرما )

ریزش برگ آدنیوم

 

از علت های ریزش برگ آدنیوم :

شرایط نامناسب نگهداری

قرار گرفتن گلدان در مکانی سرد یا گرم

قرار گرفتن گلدان در محیط خیلی خشک یا خیس

فقر خاک است

نرم شدن تنه آدنیوم

 

علت نرم شدن تنه عبارتند از :

پوسیدگی قارچی و آلودگی قارچی

آبیاری نا مناسب و کمبود آبیاری

 

کاشتن دانه گیاه

این کار را در فصل رشد گیاه انجام دهید و دانه ای از آن را در باغچه یا گلدان بکارید. این مکان را طوری انتخاب کنید که در معرض نور غیر مستقیم خورشید باشد و دمای آن نیز بین 80 تا 85 درجه سانتیگراد باشد و بعد از سه یا هفت روز می توانید منتظر جوانه زدن گیاه باشید و در این مدت نیز هر دو روز یک بار به گیاه آب دهید.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا