مطالب گوناگون

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

اگر شما هم بــه نروژ علاقه دارید بــهتر است این مطلب را دنبال کنید در اینجا حقایق جالبی در کشور نروژحاکم است.قوانینی برای راحتی شهروندان نروژ است و باعث شده علاقمندان زیادی متاق سفر بــه آنجا باشند.در ادامه این حقایق را باهم مرور میکنیم .

 

1 .نروژی‌ها طبیعت را دوست دارند

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

طبق قانون نروژ، شما حق دسترسی رایگان و آزاد بــه طبیعت بکر را دارید. یعنی حتی خارج از محدوده‌های کمپینگ هم می‌توانید اُتراق کنید، همچنین می‌توانید هرجا کــه بخواهید راه بروید و اسکی، دوچرخه سواری و شنا کنید.

 

نروژی‌ها وقت گذرانی در طبیعت را در هر زمان از سال دوست دارند. آن‌ها حتی یک کلمه مخصوص برای آن دارند: «friluftsliv» کــه بــه معنای زندگی در هوای آزاد است. با این حال، آن‌ها بسیار مراقب طبیعت هستند: هیچکس در طبیعت زباله نمی‌ریزد و شکارچی هم وجود ندارد.

 

در مورد شکارچیان: لازم نیست مجوز داشته باشید تا در آب‌های شور ماهیگیری کنید. قانون نروژ بــه مردم حق صادرات ۱۳ کیلوگرم فیله و یک ماهی بزرگ را می‌دهد؛

 

بنابراین اروپایی‌ها یک سرگرمی سودآور دارند: آمدن بــه نروژ زندگی در سردخانه کامیون، اقامت در چادر یا خانه‌های ارزان، دو هفته ماهیگیری و جمع کردن ماهی‌ها و ترک نروژ. اما ماهیگیری در دریاچه‌ها و رودخانه بــه مجوز نیاز دارد.

 

2 .پنجره‌ها هیچ پرده‌ای ندارند

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

نروژی‌ها هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارند. بــه همین دلیل پشت پنجره هایشان پرده ندارند. وقتی تاریک می‌شود شما می‌توانید در خیابان راه بروید و ببینید در خانه‌ها چه خبر است: در یکی از آن‌ها شام می‌خورند، در یکی تلویزیون تماشا می‌کنند، در یکی دیگر با بچه هایشان بازی می‌کنند، یک شومینه روشن است و تابلو‌هایی روی دیوار آویزان است.

 

3 .روی بام خانه‌ها درخت و چمن رشد می‌کند

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

بام‌ خانه‌ها در نروژ، منظره طبیعی و بسیار جذابی را ارائه می‌دهند. بام‌های سبز مدت‌ها پیش، در اوایل قرن نوزدهم در نروژ ظاهر شدند. این سطح کود گیاهی، برای کمک بــه گرم نگه داشتن خانه‌ها در زمستان و سرد نگه داشتن آن‌ها در تابستان ایجاد شده است.

 

علاوه بر این نوعی عایق صوتی است. نروژی‌ها دوست دارند بگویند کــه بام سبز دربرابر هر طوفانی مقاوم است.اگر می‌خواهید چنین سقفی برای خانه یا کلبــه خود بسازید، یادتان باشد کــه چند لایه‌ اول باید پوست خشک درخت باشد کــه در چربی گوسفندی خیس شده، سپس پوده یا کود گیاهی، سپس کاه و گام آخر خزه است.

 

این بام‌ها وزن زیادی دارند بــه خصوص بعد از اینکــه باران می‌بارد. چمن باید همیشه آبیاری شود، بــه همین دلیل این سقف‌ها برای آب و هوای نروژ مناسب هستند کــه باران و برف زیاد می‌بارد.

 

4 .در ماه جولای، همه نروژی‌ها تعطیل هستند

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

در نروژ، یک اتفاق بسیار جالب می‌افتد: تعطیلات برای همه. در ماه جولای کل کشور تعطیل می‌شود: حدود ۸۰-۹۰درصد از نروژی‌ها همزمان بــه تعطیلات می‌روند. حتی در قرارداد شغلی بسیاری از افراد ذکر شده کــه: از ۵ هفته تعطیلات، سه هفته باید در ماه جولای باشد.

 

مدارس و مهدکودک‌ها هم تعطیل می‌شوند. در این ماه، در اُسلو هیچکس در خیابان‌ها نیست. نروژی‌ها بــه جنوب اروپا یا کلبــه‌های چوبی خود در کوه‌های نروژ می‌روند. در این دوران، تقریبا همه ادارات بسته می‌شوند، بسیاری از شرکت‌ها کار نمی‌کنند و دریافت هر نوع خدماتی بسیار سخت است.

 

5 .ظاهرا مردم نروژ زیاد کار نمی‌کنند

در نروژ همه مهدکودک‌ها ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر بسته می‌شوند، اما همه بچه‌ها قبل از ساعت ۴ بــه خانه می‌روند. بعد از ساعت ۳:۳۰ ترافیک شدیدی ایجاد می‌شود و مردم زیادی در سوپرمارکت‌ها هستند، چون همه مشغول خرید بعد از کار هستند. بعد از ساعت ۵ بعدازظهر، ترافیک بسیار کمتر می‌شود، چون در این زمان بسیاری از نروژی‌ها سر شام هستند.

 

6 .چند نکته جالب درباره کار در نروژ:

روز کاری رسمی در نروژ ۷.۵ ساعت است. اما در واقع بیشتر کارمندان حدود ۶ تا ۷ ساعت را در محل کار می‌گذرانند.تقریبا همه کارشان را صبح زود شروع می‌کنند: ساعت ۷ یا نهایتا ۸ صبح.

 

استراحت ناهار آن‌ها معمولا کوتاه و ۳۰ دقیقه‌ای است، اما در هر ساعت استراحت خوردن قهوه دارند.اگر حالتان خوب نیست، لازم نیست دکتر بروید، می‌توانید سه روز مرخصی با حقوق بگیرید و استراحت کنید. هیچ گواهی پزشکی برای اثبات اینکــه حالتان خوب نبوده لازم نیست.

 

در طول سال، می‌توانید ۱۲ تا از این مرخصی‌ها بگیرید. بسیاری از افراد از این حق استفاده می‌کنند و تعطیلاتشان را ۱۲ روز بیشتر می‌کنند.برای نروژی ها، تعادل کار و زندگی بسیار اهمیت دارد: آن‌ها زمان کافی برای کار، خانواده، ورزش و تفریح دارند. آن‌ها عالی زندگی می‌کنند.

 

7 .هوا هر طوری کــه باشد، بچه‌ها بیرون می‌خوابند

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

در مهدکودک‌های نروژ، بچه‌ها در کالسکــه و در هوای آزاد می‌خوابند. حتی وقتی برف و باران می‌بارد، باد بوزد، هوا آفتابی باشد و یا ۱۰ درجه زیر صفر باشد. پرستاران، بچه‌ها را بعد از ناهار در کالسکــه می‌گذارند و آن‌ها را بیرون می‌برند تا بخوابند. برخی مهدکودک‌ها چادر‌های مخصوصی برای کالسکــه دارند.

 

این کار فواید زیادی دارد:

  • بچه‌ها هوای تازه تنفس می‌کنند و احتمال بیمار شدنشان کمتر می‌شود.
  • بچه‌ها در هوای آزاد می‌خوابند، بنابراین خواب بــهتر و سالم تری دارند.
  • سیستم ایمنی آن‌ها قوی‌تر می‌شود.

 

8 .حقایقی درباره مدارس نروژ

بچه‌ها درحال بازی دانش کسب می‌کنند (بــه خصوص در دبستان). مثلا در کلاس‌های ریاضی، بچه‌ها با موادغذایی، صندوق و پول اسباب بازی، «سوپرمارکت بازی» می‌کنند. در در کلاس‌های انگلیسی، مثل شخضیت‌های کارتونی مختلف لباس می‌پوشند و نمایش‌هایی را بــه زبان انگلیسی اجرا می‌کنند. در مدارس، معلمان زیادی مرد هستند.

 

اگر کودکی دور از مدرسه زندگی کند، یک اتوبوس یا تاکسی او را بــه مدرسه می‌رساند و برمی‌گرداند. منظور از «دور» دو کیلومتر برای کلاس اولی‌ها و ۴ کیلومتر برای کلاس دوم بــه بالاست. حداقل یک بار در هفته بچه‌ها را بــه اردو در جنگل یا کوه می‌برند.

 

این اردو حداقل ۷ ساعت و گاهی یک روز کامل طول می‌کشد. مزیت بزرگ مدارس نروژی این است کــه اصلا خوراکی نمی‌فروشند و والدین هر روز باید ناهار و خوراکی سالم برای بچه‌ها آماده کنند.

 

9 .سنت آماده کردن ظرف غذا

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

خانواده‌های نروژی، صبح خود را با آماده کردن ظرف غذا شروع می‌کنند. والدین ظرف خوراکی و ناهار بچه‌ها را آماده می‌کنند تا با خود بــه مدرسه ببرند. علاوه بر این، والدین برای خودشان هم ظرف غذا آماده می‌کنند تا سرکار ببرند.

 

معمولا آن‌ها ساندویچ‌هایی با مواد مختلف مثل پنیر، خاویار و سبزیجات درست می‌کنند. همچنین میوه، سبزیجات کوچک، گاهی ماست و پاستا هم با خود می‌برند.علاوه بر مدرسه، مهدکودک، و محل‌کار، در اتوبوس و قطار هم می‌توانید ظرف غذای خود را باز کنید و میان وعده بخورید.

 

نروژی‌ها یک رسم دارند: وقتی از کوه بالا می‌روند، می‌نشینند، جعبــه خوراکی‌هایشان را باز می‌کنند، می‌خورند و از منظره لذت می‌برند.

 

10 .غذا‌های عجیب

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

در نروژ غذا‌های زیادی وجود دارد کــه می‌توان آن‌ها را عجیب نامید. مثل:

«پنیر کــهنه» یا پنیر نروژی سنتی با کپک کــه بیرون از یخچال نگهداری می‌شود. بوی این پنیر تا کیلومتر‌ها می‌رود، قیمت بالایی دارد و افراد زیادی هم آن را دوست دارند.

 

سر گوسفند پخته کــه با سیب زمینی و شغلم خورده می‌شود.پنکیک‌های خونی؛ نروژی‌ها بــه خمیر پنکیک در حال پخت خون گوزن اضافه می‌کنند. این پنکیک‌ها قهوه‌ای هستند.

 

کلم ترش کــه در شیر پخته می‌شود و شبیه سوپ شیر با کلم است.ماهی دودی کــه چند روز در محلول قلیایی خیس می‌شود. این ماهی بوی واقعا عجیبی دارد.

 

11 .وافل‌های نروژی خوشمزه

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

نروژ غذا‌های خوشمزه زیادی هم دارد. مثلا پنیر قهوه‌ای کــه مزه شیر تغلیظ شده دارد. سوپ‌های ماهی کــه با ماهی سالمون و ماهی کاد تهیه می‌شوند؛ و توت فرنگی‌های خوشمزه‌ای کــه هیچ جا نمی‌توانید پیدا کنید.

 

وافل‌های داغ نروژی با پنیر قهوه‌ای، مربا یا خامه ترش سرو می‌شوند. این وافل‌ها برای نروژی‌ها مثل نان هستند. آن‌ها برای هر وعده» صبحانه، ناهار، شام یا دسر وافل درست می‌کنند. وافل در همه کافه‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود. وافل‌ها ترش و شیرین دارند.

 

12 .زندگی بازنشسته‌ها

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

ورونیکا می‌گوید: «من هرگز فراموش نمی‌کنم چطور با یک پیرزن نروژی آشنا شدم. پارسال زمستان بود، من و همسرم بــه اسکی رفته بودیم کــه با گروهی از زنان سالمند روبرو شدیم. همه آن‌ها از نظر بدنی روی فرم بودند و روحیه عالی داشتند.

 

یکی از آن‌ها از من خواست از گروهشان عکس بگیرم. او گوشی ایفون آخرین مدل خود را درآورد و بــه من گفت گروه «دختران» آن‌ها هر هفته می‌آیند تا در هوای باز تفریح کنند. جوان‌ترین آن‌ها ۶۸ سال داشت و پیرترین آن‌ها ۸۵ ساله بود.بازنشسته‌های نروژ روش‌های جالبی برای گذران اوقات فراغت خود دارند.

 

آن‌ها تفریحات زیادی دارند و از نظر سلامتی بسیار خوب هستند:

آن‌ها زیاد سفر می‌کنند (۳ تا ۴ بار در سال)

۹۵درصد از بازنشسته‌های نروژی خودروی شخصی دارند و می‌توانند رانندگی کنند.

آن‌ها سبک زندگی فعالی دارند: اسکی و کوه‌پیمایی می‌کنند و عضو باشگاه‌های تفریحی می‌شوند.

میانگین حقوق بازنشستگی در نروژ حدود ۲۰۰۰ دلار در ماه است.

 

13 .خدمات پزشکی

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

مراجعه بــه پزشک خانواده حدود ۲۵ دلار هزینه دارد و آن‌ها شما را بــه متخصصان ارجاع می‌دهند. مراجعه بــه متخصص ۳۵-۴۵ دلار هزینه دارد. باتوجه بــه درآمد بالا در نروژ، این قیمت مناسب است. در اینجا مردم بــه طور منظم بــه پزشک مراجعه می‌کنند، آن‌ها مجبور نیستند بــه خاطر نداشتن پول کافی، سال‌ها در انتظار عمل جراحی بمانند.

 

وقتی هزینه‌های پزشکی شما بــه ۲۲۰ دلار در سال برسد، یک کارت مخصوص بــه شما می‌دهند کــه همه هزینه‌های اضافی شما را پوشش می‌دهد از ویزیت پزشک و متخصص تا دریافت بیشتر داروها.

 

14 .قیمت‌ها در نروژ

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

شما با بازیافت بطری و قوطی می‌توانید پول درآورید. سطل‌های زباله قسمت‌های مخصوصی برای افرادی دارند کــه بــه دنبال این بطری‌ها هستند.نروژ یک کشور گران است. خیلی عادی است کــه بــه سوپرمارکت بروید، ۲۰۰ دلار خرج کنید و ببینید هیچ چیز نخریده اید.

 

خدمات گران‌تر هم هستند. مثلا کرایه تاکسی یا رفتن بــه رستوران. اما میانگین درآمد ۴۴۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار است؛ بنابراین قیمت‌ها برای خارجی‌ها واقعا بالاست نه برای مردم خودشان.باوجود درآمد بالا، نروژی‌ها در بسیاری چیز‌ها صرفه‌جویی می‌کنند:

 

گرما. دمای آپارتمان در زمستان بالاتر از ۱۷-۱۸ درجه سانتیگراد نیست. بسیاری از افراد وقتی سرکار می‌روند، منابع گرمایشی را خاموش می‌کند. آن‌ها لباس زیر پشمی می‌پوشند تا یخ نزنند.

آن‌ها مقدار دقیقی آب در کتری می‌ریزند، نه بیش از حدی کــه در آن لحظه نیاز دارند.

 

آن‌ها مصرف دستمال توالت خود را کنترل می‌کنند.

آن‌ها یک منوی غذایی برای هفته دارند و فقط موادغذایی را می‌خرند کــه برای آن هفته نیاز دارند.

 

آن‌ها در سوئد خرید می‌کنند کــه موادغذایی ارزان‌تر است.

همه کافه‌ها و رستوران‌های نروژ از یک اصل پیروی می‌کنند. خوردن غذا در داخل رستوران ۱۰‌درصد گران‌تر از بردن است.

 

قیمت همه بسته بندی‌ها از جمله بطری و قوطی در نروژ جدا از قیمت محصول است؛ و قیمت بطری ممکن است چند برابر قیمت محصول داخلش باشد. در سوپرمارکت‌ها دستگاه‌هایی هست کــه می‌توانید در آن بطری و قوطی بگذارید تا قیمت آن را از خریدتان کم کند.

 

15 .سبد‌هایی برای افراد تنها در سوپرمارکت

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

در مغازه‌ها و فروشگاه‌های نروژ، سبد‌های خاکستری برای افراد تنها وجود دارد. اگر تنها هستید و می‌خواهید با کسی آشنا شوید، این سبد خاکستری را برمی دارید تا دیگران متوجه شوند شما دنبال دوست و هم‌صحبت می‌گردید. شاید کسی کــه دنبالش می‌گردید همان جا باشد، اما می‌ترسید با هم حرف بزنید. این سبد بــه شما کمک می‌کند.

 

 16 .بزرگترین گله اروپایی گوزن های وحشی در اینجا زندگی می کند

نکات خواندنی درباره کشور نروژ که نمی دانستید

اگرچه ممکن است شما تعجب کنید اما گوزن های وحشی در قطب شمال زندگی نمی کنند! بزرگترین گله گوزن های وحشی Hardangervidda در اروپا است .

 

تعداد گوزن های وحشی در زمستان حدود 25،000 حیوان است کــه 7،000 آنها در Hardangervidda یافت می شود.پارک ملی شامل فلات های وسیع، دره های سرسبز، کوه های بلند، یخچال های سرد و آبشارها خیره کننده است.

 

برای قرن ها، گوزن های شمالی وحشی بــه طور آزادانه در سراسر نروژ حرکت می کردند، اما در نتیجه شکار گسترده، در اواخر قرن نوزدهم، آنها بــه مناطق کوهستانی جنوب غربی نروژ رانده شدند.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا