دنیای خودرو

معرفی بهترین مراکز ریمپ در ایران ،بهترین ریمپ کار ایران کیست؟

معرفی بهترین مراکز ریمپ در ایران ،بهترین ریمپ کار ایران کیست؟

معرفی بهترین مراکز ریمپ در ایران ،بهترین ریمپ کار ایران کیست؟

بحث تیونینگ و تقویت ماشین که می شود حتما نام ریمپ را می شنویم ، عشق ماشین ها حتما به مراکز ریمپ مراجعه کرده اند تا افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت را با ریمپ تجربه کنند ، خیلی ها راضی هستند و خیلی ها هم ناراضی و از سیب رسیدن به خودروشان حرف می زنند و از ریمپ پیشمان شده اند. در ادامه به تعریف علمی و دقیق ریمپ و تاثیرات آن در موتور خودرو و همچنین ریمپ خودروهای ایرانی می پردازیم و در اخر بهترین مراکز ریمپ در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

ریمپ چیست؟

معرفی بهترین مراکز ریمپ در ایران ،بهترین ریمپ کار ایران کیست؟

ریمپ روی قطعه ای به نام ایسیو (ECU) انجام می شود. ایسیو واحد کنترل الکترونیکی خودرو است که در فرآیند ریمپ برنامه ریزی مجدد در ایسیو انجام می شود. در ریمپ عواملی از جمله سیستم جرقه و سوخت‌رسانی، زمان و میزان پاشش سوخت و . . . تحت تاثیر قرار می گیرد که منجر به افزایش شتاب ، بهبود تنفس خودرو ، رفع مشکل ناک (دنده مرده) و کاهش مصرف سوخت می شود. با انجام ریمپ صحیح و اصولی ، پیشرانه خودرو به بهینه ترین حالت ممکن قرار می گیرد. از طرفی با ریمپ می توان محدودیت های اعمال شده روی ایسیو را برداشت ، کارخانه ها موتور را با حداکثر توان در حالت استفاده قرار نمی دهند که با ریمپ می توان این محدودیت را برداشت و از موتور حداکثر توان را گرفت.

با ریمپ ایسیو می توان بصورت استاندارد به 10 تا 15 درصد افزایش توان بدون افزایش مصرف سوخت دست یافت. بطور مثال در یک خودروی 100 اسب بخاری با حدود یک سال کارکرد و در شرایط تنظیم کامل موتور و سلامت کاتالیست و بنزین مرغوب می توان تا 10 اسب بخار افزایش توان داشت این مقدار به تنهایی عدد بسیار زیادی برای آن خودرو می باشد. یعنی اگر یک خودرو 100 اسبی با 110 اسبی تست شتاب داشته باشند خودروی 10 اسب قوی تر به اندازه اختلاف طولی 2 خودرو از دیگری پیشی می گیرد.

 

با ریمپ می توان تغییرات زیر را بوجود آورد:

  • تغییر پارامترهای جداول سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی
  • تغییر پارامترهای مرتبط با سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها
  • تغییر پارامترهای سیستم توربوشارژ
  • تغییر پارامترهای سامانه منیفولد هوای ورودی
  • بازنگری جداول پارامترهای دریچه گاز
  • تغییر در پارامترهای مرتبط با دمای عملکرد فن رادیاتور

 

افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت؟ چطور ممکن است؟

معرفی بهترین مراکز ریمپ در ایران ،بهترین ریمپ کار ایران کیست؟

در ریمپ می‌توان پارامترهای سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی را فقط در دورهای بالای موتور تغییر داد که در این صورت، به هنگام باز شدن کامل دریچه گاز و افزایش دور موتور ، خودرو شتاب بیشتری می گیرد و پس از پایین آمدن دور موتور، دوباره پیشرانه در همان شرایط استاندارد به کار خود ادامه می‌دهد تا در حالت عادی تغییری در میزان مصرف سوخت پدید نیاید.

 

چرا کارخانه موتور خودرو را ریمپ نمی کند؟

کارخانجات سازنده اتومبیل معمولا یک نوع تنظیمات نرم‌افزاری را بر روی ایسیو آپلود کرده و محصولات خود را با همان مپ یا تنظیمات یکسان راهی نواحی مختلف یک کشور می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است کیفیت آب و هوا، دما، ارتفاع و سایر ویژگی‌های جغرافیایی یک منطقه کشور نسبت به ناحیه دیگر آن متفاوت باشد. تحت این وضعیت ای سی یو در تمامی مناطق به صورت یکسان عمل کرده و تنظیمات آن در بخش‌هایی همچون آوانس جرقه، میزان و زمان پاشش سوخت، زمان شروع به کار فن رادیاتور و غیره، در تمامی نواحی جغرافیایی کشور یکسان خواهد بود. حال فرض کنید اگر یک منطقه دارای ارتفاع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور باشد، بنابراین غلظت اکسیژن، دما و فشار هوای آن منطقه با سایر نواحی متفاوت بوده و هوایی که وارد موتور خودرو می‌شود از ویژگی‌های متفاوتی با سایر مناطق برخوردار است. حال اگر ایسیو تحت شرایط ثابت و بدون در نظر گرفتن کیفیت متفاوت هوای منطقه اقدام به پاشش سوخت کند، احتمالا موتور تمامی راندمان خود را به نمایش نخواهد گذاشت و بخشی از توان آن غیر قابل استفاده باقی خواهد ماند؛ تحت این شرایط پیشرانه دچار ریپ و بد کار کردن خواهد شد.کارخانه محدودیت هایی دارد که باید بتواند محدودیت های استاندارد آلایندگی را بگذراند، در واقع تمام تمرکز کارخانه روی آلایندگی خودرو است و قدرت موتور برای کارخانه اولویتی ندارد.

 

بهترین مراکز ریمپ در ایران

معرفی بهترین مراکز ریمپ در ایران ،بهترین ریمپ کار ایران کیست؟

مراکز حرفه ای ریمپ در سراسر ایران وجود دارند که در چند سال اخیر بسیار پرتعداد شده اند ، افزایش تعداد این مراکز ایده آل به نظر می رسد اما از آن جایی که ریمپ مانند شمیر دولبه عمل می کند ، نباید توسط فرد غیر متخصص انجام شود. در ادامه به معرفی بهترین مراکز ریمپ ایسیو در ایران می پردازیم.

 

 

رتبه 1 : حمید کلهر ، تیونینگ و ریمپ ، شهرک صنعتی گلگون

حمید کلهر از قدیمی ها و حرفه ای های کار تیونینگ و ریمپ است که از سال 88 به شکل حرفه ای وارد کارگاه تیونینگ برادرانش شد. آن ها از سال 85 نمایندگی برند Haltech را در ایران دارند ، 2015 در استرالیا دوره گذرانده ، در سال 1392 پراید 111 را بعنوان اولین خودروی ایرانی ریمپ کرد ، سپس در سال 93 موتور یورو چهار را با همان ایسیو فابریک موتور روی این پراید نصب کرد. در این ایسیو از برد الکترونیکی و پایه نرم افزاری زیمنس استفاده شده بود، اما در شرکت کروز تولید می شد. آن موقع از پورت OBD (سوکت عیب یابی از طریق دیاگ) فقط امکان داشت عیب یابی موتور را انجام شود و دسترسی به برنامه ایسیو نبود. به همین دلیل با بخش کالبیراسیون شرکت مگاموتور مذاکره شد و از طریق تجهیزات آن ها به برنامه ایسیو برای انجام تغییرات (ریمپ) دسترسی پیدا کرد. اینگونه ریمپ این خودرو را برای مسابقه انجام شد و نتیجه خوبی داشت.

 

مصاحبه کامل حمید کلهر با سایت بیت ران را می توانید در این لینک بخوانید.

 

رتبه 2 : کاراکال تیونینگ ، ریمپ ، بلوار مرزداران

کاراکال تیونینگ با شرکت پردازش اسب بخار در آغاز به کار تحقیقات پروژه ریمپ در دانشگاه صنعتی شریف بخش مکانیک خودرو را انجام داد. در این سال اولین آزمایشها بر روی ECU پراید زیمنس مدل ۸۸ تست شد و در ادامه بر روی چند خودروی دیگر نیز ادامه یافت. پروسه تحقیقات بر روی نرم افزارهای تیونیک همچون ECM Titanium و WinOLSو بررسی علمی جهت بهینه سازی جداول و الگوریتم های مرتبط در سال 1393 صورت گرفت. آموزش تخصصی اعضای گروه و انجام آزمایش بر روی خودروهای جدید در واحد R&D جهت بومی سازی با شرایط جغرافیایی ایران تا سال 1396 انجام شد. تا سال 1397 بیش از 1700 خودرو توسط کاراکال تیونینگ ریمپ شد ، در سال 1398 نیز رکورد 3500 خودرو ثبت شد و حالا این شرکت در سراسر ایران شعبه های معتبر و فعال دارد. کاراکال تیونینگ در صورت نارضایتی مشتری بعد از تست ، هزینه دریافت نمی کند و همچنین ریمپ را با ضمانت نامه دو ساله بی قید و شرط ارائه می دهد.

 

رتبه 3 : ریمپ چیپ ، صادقیه

به صورت تخصصی 206 را ریمپ می کنند و البته بقیه خودروها . . . ریمپ چیپ دو شعبه در صادقیه خیابان گلاب و مهرشهر کرج دارد و بدون هیچ حاشیه ای مشغول فعالیت است. در سرچ های گوگل ، ریمپ چیپ بعد از کاراکال تیونینگ رتبه دوم را در اختیار دارد که نشانه محبوبیت این برند برای علاقمندان به تیونینگ خودرو است. در صفحه درباره ما ریمپ چیپ می خوانیم : از ابتدا علاقه شدیدی به خودرو و مطالعه درباره آن داشتم، در سال 91 با ورود به دانشگاه یک دستگاه پژو 206 تیپ 5 خریداری کردم که به نوعی آخرین بازمانده نسل خودروهای فرانسوی و به اصطلاح غیر ایرانیزه بود و دلیل این انتخاب نیز موتور ‏محبوب‎ TU5 ‎بود. در ‏اولین کورس های خیابانی متوجه شتاب نامناسب و کپ شدید دریچه گاز این خودرو شدم به طوری که گاهی در ‏شتاب اولیه از یک پراید سرحال جا می ‏ماندم! علاوه بر این آمپر آب بالا بود و در مواقع خاموش‎ ‎بودن‎ ‎خودرو حتی تا محدوده ‏قرمز رنگ نیز بالا میرفت، درنتیجه این موارد و با توجه به پتانسیل موتور ‏TU5‎‏ برای ارتقا و علاقه ذاتی من به شتاب و سرعت مانند ‏سایر جوانان پروژه ارتقا و رفع ‏عیوب 206 استارت خورد‎‏. ‏

 

رتبه 4 : کاراک ، ریمپ و صداگیری در شرق تهران

شرکت بهبودسازان تیزبال خودرو که با نام کاراک فعالیت می کند در شرق تهران ، دماوند فعالیت می کند. این شرکت به صورت تخصصی در زمینه صداگیری خودرو و ریمپ فعالیت می کند. همچنین تعمیرات کاراک با ضمانت و گارانتی کاراک ارائه میگردد.

 

 

مطالب بیشتر:

آیا ریمپ برای خودرو ضرر دارد؟

 

 

4.2/5 - (4 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. یاشار اسپورت هم عالی است ولی فقط خودروهای اصطلاحا بالای ۲ الی ۳ میلیارد و بالاتر را ریمپ میکند و این تنها نقطه ی ظعفش است

  2. ریمپ الاغ به صورت حرفه ای و تبدیل آن به اسب . رفع عرعر و تبدیل به شیهه کم کردن مصرف علوفه تا ۳۵ درصد یورتمه روی داینو و خدمات دیگر در ریمپ اصغر آقا گاینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا