موفقیت و پیشرفت

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارت

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارت

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارت

خانواده والتون در تمام دنیا مشهور هستند ، کمپانی عظیم وال مارت متعلق به این خانواده است. وال مارت توسط سام والتون، در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد. وال مارت Walmart شرکت خرده‌ فروشی آمریکایی دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان به شمار می رود. وال مارت بزرگ ترین شرکت جهان است. در سال مالی ۲۰۱۹ شرکت وال مارت ۵۱۴ میلیارد دلار فروش داشت و به‌عنوان بزرگترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد، شناخته شد. وال مارت در ایالات متحده ۳۸۶۴ و در کشورهای دیگر ۲۶۷۰ تعداد شعبه دارد.

سام والتون تمامی فرزندانش را طوری تربیت کرد که هوش مالی فوق العاده ای مانند خودش داشته باشند بنابراین پس از مرگ وی توانستند ارزش این شرکت را بیشتر و بیشتر کنند. مشهورترین افراد خانواده والتون، پنج نفر هستند، که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در فهرست فوربز ۴۰۰ از ثروتمندترین افراد جهان، همواره در جایگاه ۱۰ نفر اول، قرار داشتند.

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارت

سام والتون

این پنج نفر عبارتند از :

جیم والتون : سومین فرزند سام والتون

جان والتون (درگذشته ۲۰۰۵) : فرزند دوم سام والتون

راب والتون : فرزند ارشد سام والتون

آلیس والتون : چهارمین فرزند و تنها دختر سام والتون

هلن والتون (درگذشته ۲۰۰۷) : همسر سام والتون

بیش از 48 درصد از سهام شرکت وال مارت متعلق به خانواده والتون است. روزنامه بریتانیایی Sunday Times Rich List، در سی امین سالگرد انتشار فهرست های سالیانه اش ، گزارش کرده که خانواده والتون دارای ثروتی بالغ بر 191 میلیارد دلار هستند.

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتدر شرایطی که هر کارگر وال مارت در آمریکا ساعتی 11 دلار دستمزد دریافت می‌کند، ثروت خانواده والتون‌ها که مالک این فروشگاه زنجیره ای مشهور هستند در هر ساعت 4 میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها به طور متوسط در هر دقیقه 70 هزار دلار و در هر روز 100 میلیون دلار درآمد دارند.

سام والتون

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارت

تصویری از سام والتون در سال 1340 زمانیکه 22 ساله بود

سام والتون متولد ۲۹ مارس ۱۹۱۸ است. سام تا ۵ سالگی در مزرعه پدرش کار می کرد. پس از آن، به دلیل مشکلات اقتصادی، مزرعه پدری را، رها کرد و به همراه سایر اعضای خانواده، برای تجارت، به کشورهای زیادی سفر کرد. سرانجام سام والتون در یکی از شعبه‌های فروشگاه جی‌سی‌پنی در دس موینز، آیووا مشغول به کار شد و 18 ماه در آن جا کار کرد.

سام والتون که مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه میسوری آمریکا در دهه 1930 گرفته بود، به کارهایی همچون پیشخدمتی رستوران، تحویل روزنامه به مشترکین و همین طور مسئول صندوق در یک فروشگاه پرداخته بود.

در سال ۱۹۴۵ والتون با «برادران باتلر»، که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای بن فرانکلین بودند، آشنا شد ، برادران باتلر به والتون پیشنهاد راه اندازی یک شعبه از فروشگاه بن فرانکلین را، در شهر نیوپورت، آرکانزاس را دادند که سام پذیرفت. در طول سال‌های بعدی، والتون بسیار موفق عمل کرد و سرمایه اش چندین برابر شد. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد، مکان کار خود را تغییر دهد.

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتشروع موفقیت

در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون‌ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را “والتونز 10&5” گذاشت. وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید اما ساده استفاده کرد، میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود ، این روش تاکنون نیز در فروشگاه های وال مارت در دستور کار قرار دارد.

در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ والتون ۱۱ فروشگاه داشت که همگی آن ها موفق بودند ، بنابراین اولین فروشگاه زنجیره‌ای، بنام “وال مارت” را، در آرکانزاس افتتاح کرد. 5 سال بعد ، وال مارت ۲۴ فروشگاه را در ایالت آرکانزاس، توسعه داد و فروش آن، به مرز 12.6  میلیون دلار رسید. در سال ۱۹۶۸ وال مارت، اولین فروشگاه‌های خارج از آرکانزاس را، در سیکستون، میزوری و کلارمور، اکلاهما افتتاح کرد.

در سال‌های پایانی دهه ۱۹۶۰ و ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی، وال مارت به سرعت توسعه یافت و دامنه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن، به شهرهای کوچک نیز راه یافت، به طوری که تا سال ۱۹۷۰، تعداد شعبه‌های آن، به ۳۸ فروشگاه و تعداد کارکنان آن، به ۱٫۵۰۰ نفر رسید و فروش آن، بیش از ۴۴٫۲ $ میلیون دلار بود. سیاست فروشگاه های زنجیره ای سام به این شکل بود که در مناطق روستایی تاسیس شود و به مشتریان کمک کند و قیمت اجناس را کاهش دهد.

این شرکت، در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۷۰ سهام عمومی را در بازار بورس نیویورک عرضه کرد. در ماه مه ۱۹۷۱ اولین سهام شرکت، با قیمت بازار ۴۷ دلار عرضه شد. در این زمان، مراکز خرید وال مارت، در پنج ایالت آرکانزاس، کانزاس، لوئیزیانا، میزوری و اوکلاهما فعالیت می کرد و در سال ۱۹۷۳ ایالت تنسی، در ۱۹۷۴ ایالت کنتاکی و می سی سی پی نیز، به آن ها اضافه شد. در سال ۱۹۷۵ شرکت به بازار تگزاس وارد شد و در این زمان شرکت؛ ۱۲۵ فروشگاه و ۷۵۰۰ کارمند داشت.

در طول دهه ۱۹۸۰ زنجیره، به شدت رشد کرد، بطوری‌که در سال ۱۹۸۷ تعداد فروشگاه‌ها ۱۱۹۸ فروشگاه و فروش آن به ۱۵٫۹ میلیارد دلار رسید و تعداد کارکنان آن نیز، در حدود ۲۰۰ هزار نفر بود.

همچنین در این سال، با سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیون دلاری شبکه ماهواره‌ای شرکت، تکمیل گردید و تمام واحدهای عملیاتی از طریق مکالمه دوطرفه و ارتباطات ویدئویی یکطرفه، به یکدیگر متصل شدند، که در آن زمان، بزرگترین شبکه ماهواره‌ای خصوصی محسوب می‌شد و به شرکت مرکزی اجازه داد، پیگیری موجودی‌ها، فروش و ارسال پیام‌های فوری به فروشگاه‌ها را، انجام دهد.

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتدر سال ۱۹۸۷ در سالگرد بیست و پنج سالگی شرکت، تعداد فروشگاه‌ها به ۱۱۹۸، میزان فروش به ۱۵٫۹ میلیارد دلار و تعداد کارکنان به ۲۰۰٫۰۰۰ نفر افزایش یافت. پیشرفت تکنولوژیکی ادامه داشت و در سال ۱۹۸۸، تقریبأ ۹۰٪ درصد فروشگاه‌ها، به بارکد خوان مجهز شدند. در ماه فوریه ۱۹۸۸، سام والتون از جایگاه خود، به عنوان مدیر ارشد اجرایی پایین آمد و «دیوید گلاس» را، به این سمت منصوب کرد. والتون به عنوان رئیس هیئت مدیره باقی‌ماند و شرکت، پست‌های مدیریت ارشد خود را، به موقعیت‌هایی با مسئولیت بیشتر، ارتقا داد.

در سال ۱۹۸۸، اولین سوپرسنتر وال مارت، در واشنگتن افتتاح شد. ویژگی‌های سوپرسنتر به این صورت بود، که در یک فروشگاه با تخفیف استاندارد وال مارت، علاوه بر فروشگاه لاستیک و تعویض روغن، مرکز چشم پزشکی، استودیو عکاسی و تعدادی غرفه، که شامل: بانک، فروش گوشی‌ موبایل، سالن آرایش، اجاره فیلم و رستوران فست‌فود وجود داشت. در سال ۱۹۸۹، وال مارت، در ۲۶ ایالت فعالیت داشت. همچنین «مرکز بازدیدکنندگان وال مارت»، در کنار فروشگاه اصلی سام والتون، افتتاح شد.

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتشروع فعالیت بین المللی

در ۱۹۹۱ وال مارت با افتتاح اولین شعبه خود، در مکزیکوسیتی، به بازارهای بین‌المللی وارد شد. در سال ۱۹۹۵ شعبه‌های این فروشگاه، در آرژانتین و برزیل نیز راه‌اندازی شد. سپس در ۱۹۹۹ وال مارت، وارد اروپا هم شد و با خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای «آیسدا»، به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار، به بازار خرده‌فروشی بریتانیا نیز دست یافت.

درگذشت سام والتون

سام والتون در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۹۲ در لیتل راک، آرکانزاس درگذشت و پسر بزرگش راب والتون به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد. در سال ۱۹۹۳ بخش بین‌المللی وال مارت تأسیس و مدیریت آن به «بابی مارتین» واگذار گردید. راب والتون در ۱۹۹۴ درحالیکه ۱۲۳ فروشگاه در کانادا و ۹۶ فروشگاه در مکزیک داشت، ۳ کلوپ ورزشی را نیز، در هنگ کنگ راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۹۵، وال مارت دارای ۱۹۹۵ فروشگاه تخفیفی، ۲۳۹ سوپرسنتر، ۴۳۳ سامز کلاب، ۲۷۶ فروشگاه بین‌المللی و ۶۷۵ هزار کارمند بود و فروشی معادل ۹۳٫۶ میلیارد دلار در سال داشت.

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتوال مارت در یک نگاه (2019)

نوع فعالیت: سوپرمارکت ، هایپرمارکت ، پوشاک ، مراکز خرید ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای

درآمد : ۵۱۴٫۴۲ میلیارد دلار

سود خالص : ۶،۶۷۹ میلیارد دلار

مجموع دارایی : ۲۱۹٫۳۵ میلیارد دلار

تعداد کارکنان : ۲٫۲ میلیون نفر

شرکت‌های وابسته : آسدا ، سمز کلاب ، وال‌مکس

سایت : www.Walmart.com

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارت

سام و همسرش هلن والتون

سام والتون هنگام مرگ در سال ۱۹۹۲ که ۷۴ سال سن داشت، ۲۵ میلیارد دلار سرمایه داشت و شرکت وال مارت به همسرش هلن رابسون و چهار فرزندش به ارث رسید.

راب والتون، فرزند ارشد

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتراب والتون، بزرگ‌ترین فرزند بنیان‌گذار وال مارت در اکتبر ۱۹۴۴ متولد شد. در سال ۱۹۶۶ در رشته مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه آرکانزاس فارغ‌التحصیل شد و سپس دکترای حقوق ژوریس را از دانشگاه حقوق کلمبیا در سال ۱۹۶۹ دریافت کرد.او بعد از فارغ‌التحصیلی عضو یک شرکت حقوقی در شهر تالسای اکلاهما شد که به نمایندگی از وال مارت کار می کرد. در سال ۱۹۷۸ تالسا را ترک کرد و به وال مارت پیوست. او در سال ۱۹۸۲ معاون رئیس هیات مدیره شد. در نهایت، دو روز بعد از مرگ پدرش در آوریل ۱۹۹۲ راب والتون، به عنوان رئیس هیات مدیره، جایگزین او شد و تا سال ۲۰۱۵، یعنی نزدیک به ۲۵ سال، اداره بنگاه خانوادگی را بر عهده داشت. راب هنوز عضوی از هیات مدیره است.

وقتی راب در سال ۱۹۷۸ شهر تالسا را ترک کرد، از همسر اولش که سه فرزند داشتند، جدا شد و بعد از مدتی برای بار دوم ازدواج کرد. این ازدواج هم در سال ۲۰۰۰ به طلاق منجر شد. راب در سال ۲۰۰۵ برای سومین بار با ملانی لومن ازدواج کرد. راب والتون با ۳/ ۴۴ میلیارد دلار، هجدهمین فرد ثروتمند دنیا محسوب می‌شود. او یک خانه بزرگ در پارادایس ولی آریزونا دارد؛ محلی که قبلا تجمعاتی در مقابل آن صورت گرفته بود. معترضین خواهان افزایش دستمزد و مزایای کارگران وال مارت شده بودند. راب همچنین علاقه زیادی به خودرو دارد و کلکسیون بزرگ خودروهای کلاسیک او معروف است. او اخیرا ملکی ۶۰۰ هکتاری در هاوایی خریده است.

جان والتون و مرگ ناگهانی

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتجان والتون، دومین فرزند بنیان‌گذار وال مارت در اکتبر ۱۹۴۶ به دنیا آمد. بعد از دوران دبیرستان وارد کالج ووستر شد، اما در سال ۱۹۶۸ ترک تحصیل کرد و وارد ارتش آمریکا شد. او در جنگ ویتنام شرکت داشت و به دلیل نجات جان تعدادی از هم رزمانش، مدال نقره‌ای شجاعت دریافت کرد.

او هم که بعد از مرگ پدر عضو هیات مدیره وال مارت بود، بعد از پایان جنگ، خلبانی یاد گرفت و مدتی در شرکت وال مارت کار کرد. اما بعد از مدتی به کار خلبانی هواپیماهای سمپاش در ایالت‌های جنوبی آمریکا مشغول شد. در سال‌های بعد او در تاسیس چند شرکت مشارکت کرد. در سال ۱۹۹۸ جان والتون به همراه دوستش «صندوق کمک هزینه تحصیلی کودکان» را تاسیس کرد تا به خانواده‌های کم‌ درآمدی که نمی توانند هزینه تحصیل فرزندان خود را بدهند، کمک کند.

جان والتون در سال ۲۰۰۵ به دلیل سقوط هواپیمای شخصی که خودش آن را خلبانی می کرد، از دنیا رفت. نزدیک به ۷/ ۶ میلیارد دلار یا یک ششم از دارایی‌های جان به همسرش کریستی به ارث رسید که از مجموع دارایی‌های او در وال مارت و سهام آروست بانک است. بقیه ثروت او به خیریه و تنها پسرش تعلق گرفت.

جیم والتون، شانزدهمین ثروتمند دنیا

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتجیم که کوچک‌ترین پسر بنیان‌گذار وال مارت است، در ژوئن ۱۹۴۸ به دنیا آمد. او با ۶/ ۴۴ میلیارد دلار دارایی، شانزدهمین فرد ثروتمند دنیا است و در میان فرزندان سام والتون، از همه ثروتمندتر است. بعد از دوران دبیرستان، کارشناسی مدیریت بازاریابی از دانشگاه آرکانزاس دریافت کرد. در سال ۱۹۷۲ به شرکت پدر پیوست و امور ملکی وال مارت را بر عهده گرفت. جیم در حال حاضر مدیریت بانک خانوادگی آروست (Arvest) را برعهده دارد که بیش از ۱۶ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد. او بیش از یک دهه گذشته وارد هیات مدیره وال مارت شد و سپس در ژوئن ۲۰۱۶ صندلی‌اش را به پسرش استوارت واگذار کرد. جیم و همسرش لین مک‌ناب چهار فرزند دارند و در بنتون‌وایل آرکانزاس زندگی می کنند.

آلیس والتون، شبیه پدر

مسیر موفقیت خانواده والتون ، ثروتمندان مالک وال مارتآخرین فرزند و تنها دختر بنیان‌گذار وال مارت در اکتبر ۱۹۴۹ به دنیا آمد. در سپتامبر ۲۰۱۶ او بیش از ۱۱ میلیارد دلار از سهام وال مارت را در اختیار داشت. او لیسانس اقتصاد را از دانشگاه ترینتی سان آنتونیو دریافت کرد. در اوایل کارش تحلیل‌گر سهام و مدیر مالی در یک شرکت هلدینگ بانکی بود و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بانک آروست را مدیریت می کرد. در سال ۱۹۸۸ او بانک سرمایه‌گذاری Llama را تاسیس کرد و خودش مدیرعامل آن بود. او نقش مهمی در تامین مالی توسعه فرودگاه محلی آرکانزاس داشت که در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. سام والتون در کتاب اتوبیوگرافی خود به نام «ساخت آمریکا» اشاره کرده: «آلیس بیشترین شباهت را به من دارد؛ مستقل، اما پرنوسان‌تر از من.»

آلیس والتون، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی CBS در سال 2011 گفته: والدین من زمان زیادی را صرف تربیت ما کردند و به ما یاد دادند که همواره سخاوتمند باشیم.

اما آلیس مثل برادرانش به کسب‌وکار وال مارت کاری نداشت. وقتی ۱۰ سال داشت، اولین اثر هنری را برای خودش خرید که کپی یکی از نقاشی‌های پیکاسو بود. علاقه او به هنر باعث شد در سال ۲۰۱۱ موزه هنر کریستال بریج را در شهر محل زندگی‌اش در آرکانزاس تاسیس کند. آثاری از هنرمندان معروف در این مجموعه جای گرفته است. مجموعه هنری او بیش از 500 میلیون دلار ارزش دارد.

آلیس والتون در سال ۱۹۷۴ در سن ۲۴ سالگی با یک بانکدار برجسته ازدواج کرد، اما چند سال بعد از او جدا شد. او بلافاصله با پیمانکاری که استخر شخصی خانه‌اش را می‌ساخت ازدواج کرد، اما خیلی زود از او هم جدا شد. آلیس هیچ فرزندی ندارد.در حال حاضر آلیس با ۴/ ۴۴ میلیارد دلار ثروت، هفدهمین فرد ثروتمند دنیا از سوی مجله فوربس معرفی شده است. یک مزرعه ۱۷۰۰ هکتاری از اموال او است که ۲۲ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده و چشم‌انداز خانه آن رو به رودخانه است.

آلیس همچنین یک آپارتمان دو طبقه در نیویورک با پنجره‌هایی رو به سنترال پارک دارد که در سال ۲۰۱۴ آن را به ارزش ۲۵ میلیون دلار خریده است. در سال ۲۰۱۶ او ۷/ ۳ میلیون سهام خود را در وال مارت که معادل ۲۲۵ میلیون دلار می‌شد، به بنیاد خانوادگی والتون بخشید.

آلیس والتون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS همچنین گفته: والدین من معتقد بودند که ارزش و ثروت واقعی چیزی نیست که با پول به دست بیاید. من نیز فکر می کنم هوشمندی و تلاش کردن برای رسیدن به هدف نیز موضوعی بسیار مهم خواهد بود.

اگرچه ثروت او و خانواده اش سر به آسمان می زند، اما او هم همچون پدرش یک عادت جالب دارد: داشتن یک ماشین قدیمی و ارزان قیمت. سام والتون تا زمان مرگش در یک دهه بعد، یک کامیون مدل 1979 را مورد استفاده قرار می داد. جالب است بدانید، افراد دیگر فهرست ثروتمندترین آدم های دنیا نیز همگی ماشین هایی قدیمی دارند.

بنیاد خیریه خانوادگی

سام والتون در سال ۱۹۸۷ یک بنیاد خیریه راه‌اندازی کرد که تمرکز اصلی آن بر تامین هزینه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند بود، اما برنامه این بنیاد به کارهای محیط زیستی، به خصوص مربوط به آب، توسعه یافت. همه فرزندان و نوه‌های والتون به همراه همسرانشان در این بنیاد فعالیت می کنند. این بنیاد در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد طی پنج سال آینده یک میلیارد دلار به توسعه «فرصت تحصیل» اختصاص خواهد داد.با این حال، در سال‌های اخیر به دلیل دستمزد پایین کارکنان وال مارت، انتقادات زیادی متوجه این شرکت بوده و حتی گفته می‌شود برخی کارگران آن زیر خط فقر زندگی می کنند.

مطالب بیشتر:

شعارهای تبلیغاتی مشهورترین شرکت های دنیا چیست؟

ثروتمندترین مردان و زنان جهان در سال 2020

5/5 - (2 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا