پزشکی و سلامتی

مزالازین 500 چیست؟ | قرص مزالازین التهاب روده | کولیت روده 

مزالازین 500 چیست؟ | قرص مزالازین التهاب روده | کولیت روده 

مزالازین 500 چیست؟ | قرص مزالازین التهاب روده | کولیت روده

معمولا برای افرادی که کولیت روده دارند و مدام در حال دل درد و اسهال هستند قرص مزالازین تجویز می شود تا کارکرد روده را به حالت عادی بازگرداند که باید چند روز مصرف شود تا تاثیر لازم را بگذارد. مزالازین یا مسالامین Mesalazine نام تجاری: آساکول رده درمانی: سالیسیلاتها ، اشکال دارویی: شیاف یا انما، قرص یا گرانول .

 

موارد مصرف

درمان و پیشگیری حالتهای خفیف تا متوسط کولیت اولسروز و کرون.

 

مقدار مصرف

الف* موارد خفیف تا متوسط کولیت اولسراتیو دیستال، پروکتوسیگموئیدیت و پروکتیت.

 

بزرگسالان: ۸۰۰ میلی‌گرم (قرص با آزاد سازی تأخیری* خوراکی ۳ بار در روز به مدت ۶ هفته یا ۱۰۰۰ میلی‌گرم (کپسول با رهش کنترل شده* ۴ بار در روز به مدت ۸ هفته.

 

یا یک شیاف ۱۰۰۰ میلی‌گرمی زمان خواب به مدت ۶–۳ هفته. به منظور کسب حداکثر اثر بخشی شیاف‌ها باید به مدت ۳–۱ ساعت یا بیشتر نگهداری شود.

 

ب* پروکتیت اولسراتیو فعال مزمن. یک شیاف ۱۰۰۰ میلی‌گرمی زمان خواب.

 

پ* درمان نگهدارنده در فاز بهبودی کولیت اولسراتیو.

 

بزرگسالان: ۱۶۰۰ میلی‌گرم خوراکی روزانه در روزهای منقسم به مدت ۶ ماه.

مزالازین 500 چیست؟ | قرص مزالازین التهاب روده | کولیت روده 

مکانیسم اثر

مزالازین اثر ضد التهاب دارد. در بیماریهای مزمن التهابی روده افزایش متابولیت‌های مسیر آراشیدونیک اسید در هر دو مسیر سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز مشاهده ميشود که به نظر ميرسد مزالازین از طریق مهار سیکلواکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین در کولون باعث کنترل التهاب ميشود.

 

مسالازین یا آمینوسالیسیلیک اسید از گروه ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی است ولی مکانیسم تأثیر آن در IBD به درستی روشن نیست.

 

عوارض جانبی احتمالی:

اسهال، تهوع، نفخ شکم، سردرد و ریزش مو.

 

کولیت اولستراتیو معروف به کولیت روده یکی از بیماری های مزمن روده است که با ایجاد التهاب طولانی مدت در بخشی از سیستم گوارشی باعث بروز درد های فراوان شکمی افزاینده در افراد خواهد شد. با تحقیقات فراوانی که در راستای این بیماری انجام شده است اما هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است و صرفا داروهایی مانند داروی مزالازین که به کنترل و کاهش شدت درد و علایم کمک می کنند, برای مبتلایان به کولیت روده تجویز می شوند. مهمترین تاثیر داروی مزالازین بر بیماران از بین بردن التهاب ناحیه مورد نظر می باشد.

 

داروی مزالازین (Mesalazine) با نام های تجارتی دیگر همچون Salotalk, Pentasa, Asacol و معروف به داروهای درمان بیماری التهاب روده در بازار و داروخانه ها موجود و اماده خرید است. با اینکه بیماری های روده شایع و دردناک است و هنوز هم داروی درمانی مناسب آن کشف نشده است نظر متخصصین بر این است که میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو کم و همچنین میزان وابستگی و اعتیاد به دارو نیز کم تایید می شود. اگر فکر می کنید که به کولیت روده یا دیگر بیماری های روده مبتلا هستید لطفا به صورت خودسر اقدام به خرید داروی مزالازین نکنید زیرا بدون نسخه پزشک هیچ داروخانه ای آن را به شما عرضه نخواهد کرد.

 

به شکل خلاصه داروی مزالازین بر روی آنزیمی ( سیکلواکسیژناز) که باعث التهاب و آسیب بافتی و اسهال می شود اثر گذاشته و به درمان التهاب و تب روده،می پردازد و همچنین برای درمان با این دارو، باید آن را همراه داروهای دیگری نظیر کورتیک ستروئیدها، بکار برد. با توجه به تحقیقات در می یابیم که نوع اماله و شیاف این دارو، مخصوصا برای درمان بیماری روده راست، مفید بوده و بهترین زمان مصرف دارو ۳ بار در روز (قورت دادن قرص)و یا ۳ بار در روز (شیاف) و یک بار در روز هنگام خواب (آماله) و همچنین اندازه دوز مجاز مصرفی دارو ۷۵۰ میلی گرم تا ۲/۴ گرم در روز تایید شده است.

 

چگونگی تأثیر داروی مزالازین

اثرات کامل و مفید این دارو ظرف ۲ هفته پس از شروع درمان با دارو، ظاهر و این اثرات به مدت ۱۲ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت. مکانیسم اثر این دارو پیچیده نیست با خوردن داروی مزالازین این دارو شروع به مهار آنزیم سیکلواکسیژناز (عامل التهاب و درد) می کند که این روند باعث کاهش تولید پروستاگلاندین ها شده و کم کم احساس درد و التهاب در فرد مبتلا کم خواهد شد. توصیه ما به شما این است که همانند بسیاری از دارو های دیگر این دارو را نیز در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری کنید و ضمنا از تابش نور محافظت شود.

 

همانطور که گفتیم این داروها برای درمان بیماری روده نیست و صرفا علایم و درد آن را کاهش می دهد پس اگر احساس بهبودی کردید نباید تا طول مصرف دارو طبق نظر پزشک تمام نشده آن را سرخود قطع کنید که این گفته هم دلیل دارد زیرا سریعا ممکن است موجب عود بیماری و علایم دردناک آن در شما شود اما اگر دچار خونریزی غیر منظره، زخم گلو، تب و تنگی نفس، گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک مشورت نمایید.

 

عوارض جانبی مصرف داروی مزالازین

داروی مزالازین هم یک داروی شیمیایی به حساب می آید و دارای عوارض خاص به خود می باشد که البته می دانیم این عوارض ممکن است در فردی اصلا دیده نشود و در افراد دیگر هم با شدت و ضعف رخ دهد. از عوارض معمول مصرف این دارو که ناشی از اختلالات گوارشی می باشند، می توان به تهوع، شکم درد و اسهال، اشاره نمود. ضمنا اگر دچار ظاهر شدن جوش گشتید بدون درنگ پزشک را در جریان قرار دهید.

 

نکته مهم و احتیاطی در مورد مصرف داروی مزالازین

اگر به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشند و یا نسبت به آسپرین حساسیت دارید، قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را آگاه سازید.چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است برای مصرف داروی مزالازین با پزشک مشورت شود. شایان ذکر است که این نکته در مورد زنان شیرده نیز صادق می باشد.مصرف دارو برای کودکان و برای بچه های زیر ۱۵ سال مجاز نمی باشد.اگر افراد بالای 60 سال مبتلا به نارسایی کلیوی باشند مصرف داروی مزالازین باید با کاهش دوز مصرفی مجاز دارو همراه باشد.

 

بهتر است این دارو را قبل ار صرف غذا و یا هنگام خواب و با آب فراوان مصرف کرد.

 

عوارض جانبي احتمالی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف اين دارو كه ناشي از اختلالات گوارشي مي باشند، مي توان به تهوع، شكم درد و اسهال، اشاره نمود. ضمناً اگر دچار ظاهر شدن جوش گشتيد بدون درنگ پزشك را در جريان قرار دهيد.

 

نكته احتياطي : اگر به دردهاي مزمن كبدي يا كليوي دچار مي باشيد و يا نسبت به آسپرين حساسيت داريد، قبل از مصرف اين دارو، پزشك معالج خود را آگاه سازيد.

 

مصرف دارو براي زنان حامله : چون مفيد بودن اين دارو براي مصرف در دوران حاملگي به اثبات نرسيده است، لذا بهتر است با پزشك مشورت شود.

 

مصرف دارو براي زنان شيرده : چون مفيد بودن اين دارو براي اينگونه زنان ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشك مشورت شود.

 

مصرف دارو براي بچه ها و اطفال : براي بچه هاي زير 15 سال مجاز نمي باشد.

 

مصرف دارو براي افراد بالاي 60 سال : اگر افراد اين گروه سني مبتلا به نارسايي كليوي باشند كاهش دوز مصرفي مجاز دارو ضروري مي باشد.

 

 

مطالب بیشتر:

بهترین قرص تاخیری سریع و آنی | بهترین رابطه جنسی

قرص مادوپار چیست؟ | فواید و عوارض

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا