آشپزی

طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانی (با گوشت گوسفندی)

طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانی (با گوشت گوسفندی)

طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانی (با گوشت گوسفندی)

قابلی پلو یکی از مشهورترین غذاهای افغانستان مربوط به شهر کابل است و در هر رستوران کابلی بروید این غذا را می توانید در منو مشاهده کنـــید ، سفارش دهید و از خوردن آن لذت ببرید. امروز آموزش تهیه این غذا را در سایت نیک شو برای شما قرار داده ایم.

 

کابلی پلو یا قابُلی پَلَو یکی از انواع معروف پلو در افغانستان است. این پلو در کشورهای همسایه مانند ایران و ازبکستان هم درست می‌شــود. در تهیه این غذا کـــه پرطرفدارترین خوراک در شهر مزارشریف است از برنج باریک، گوشت گوسفند، هویج، کشمش و خلال پسته و بادام استفاده می‌شــود.

 

اصالت این غذای بسیار خوش رنگ و بو به شمال کشور افعانستان برمی‌گردد و اگر به غذاهای شیرین علاقه داشته باشید حتما از خوردن آن لذت می‌برید. با طرز تهیه قابلی پلو ی محبوب آشنا می‌شوید.

طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانی (با گوشت گوسفندی)

حالا دست به کار شویم و قابلی پلو درست کنیم

 

مواد لازم برای تهیه قابلی پلو

گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم

برنج: ۲ پیمانه

هویج: ۳ عدد

کشمش: ۳/۴ پیمانه

خلال پسته: ۱ قاشق غذاخوری

خلال بادام: ۱ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری

شکر: ۱ فنجان

پیاز: ۵۰۰ گرم

ادویه: ۳ قاشق چایخوری (پودر زیره، پودر میخک، پودر جوز هندی، پودر هل و دو واحد دارچین)

زعفران: ۱ قاشق غذاخوری (محلول در آب و غلیظ)

نمک و روغن

طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانی (با گوشت گوسفندی)

طرز تهیه قابلی پلو کابلی

1- ابتدا پیاز را خلالی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنـــید تا طلایی شــود. سپس زردچوبه را اضافه کنـــید و تفت دهید. نیمی از پیاز داغ را خارج کنـــید و کنار بگذارید.

 

2- گوشت را کـــه به قطعات ۳ سانتی‌متری تقسیم کرده‌اید به پیاز داغ اضافه کنـــید و تفت دهید تا رنگ آن تیره شده و آب گوشت جمع شــود. حالا مقداری آب جوش اضافه کنـــید و بگذارید با حرارت زیاد بپزد. سپس حرارت را کم کنـــید، درِ ظرف را ببندید و یک ساعت به گوشت اجازه دهید تا بپزد. یک ربع تا نیم ساعت قبل از پخت کامل گوشت، به آن نمک اضافه کنـــید و اجازه دهید آب آن خیلی کم یا کاملا جمع شــود.

 

3- هویج را پوست بکنید و خلالی خرد کنـــید.

 

4- در صورتیکـــه کشمش سفت است به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب سرد بخیسانید.

 

5- خلال پسته و بادام را هم بشویید و از صافی رد کنـــید.

 

6- نصف پیاز داغ را کـــه جدا کرده بودید داخل ماهیتابه بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس هویج خلالی را اضافه کنـــید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید.

 

7- کشمش، خلال بادام و پسته را اضافه کنـــید، کمی تفت دهید و سپس از روی حرارت بردارید.

 

8- برنج را آب کش کنـــید.

طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانی (با گوشت گوسفندی)

9- برای کاراملی کردن شکر آن را در یک ظرف مناسب بریزید و بدون آب روی حرارت بسیار کم قرار دهید. اجازه دهید شکر شروع به آب شدن کند. وقتی تا قسمتی آب شد و رنگ آن به قهوه‌ای متمایل بود آن را هم بزنید تا قسمتی کـــه آب نشده در قسمتی کـــه آب شده حل شــود و کارامل یک دستی به دست آید. در این مرحله شکر را از روی حرارت بردارید. این پروسه طولانی است و ممکن است تا ۴۵ دقیقه زمان ببرد.

 

10- کف قابلمه کمی روغن بریزید. از برنج آبکش شده کف قابلمه بریزید. سپس مقداری از گوشت روی برنج ریخته و از مخلوط هویج روی گوشت بریزید.حالا روی مواد مخلوط ادویه بپاشید، دوباره برنج بریزید و همین مراحل را ادامه دهید تا مواد تمام شــود. توجه کنـــید حتما لایه بالایی پلو باشد. روی پلو ادویه و آب زعفران بریزید. اگر از آب گوشت چیزی باقی مانده بود روی برنج بدهید.

 

11- حرارت را کم کنـــید، دم کنی بگذارید و بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت اجازه دهید پلوی شما دم بکشد.

 

12- قابلی پلو شما آماده است و تنها کافیست آن را با حوصله و سلیقه تزیین کنـــید.

 

 

2.5/5 - (2 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا