دنیای خودرو

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

سوار بر خودروهای ایرانی کــه مي شویم با حرکت خودرو صداهایی را از اتاق و داشبود مي شنویم کــه به دلیل ساخت غیر اســــتاندارد آن ها اســــت و باید توسط متخصصین این کار صداگیری شود. امروز به طور مفصل به صداگیری خودرو مي پردازیم. کمپانی رولز رویس ماشین های مي سازد کــه با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم داخل خودرو بی سر صدا اســــت. ولی داشتن همچین اتومبیلی با قیمت گرانی کــه دارد دست یافتنی نیست. با آی آر ميکس همراه باشید تا صداگیری اتاق ماشینتان را خودتان انجام دهید.

 

ناهمواری سطح جاده، باد بیش از اندازه لاســــتیک‌ها و عوامل دیگر؛ به طور کلی اگر شرایط جاده‌ای اســــتاندارد نباشـــد ضرباتی به بدنه‌ی خودروها وارد مي‌آید کــه در دراز مدت موجب آسیب و تولید سر و صدای دائم اتومبیل مي‌شود.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

پس از انجام صداگیری خودرو صداهای کابین و داشبورد به حداقل مي رسد

 

صداگیری خودرو

یکی از لذت های وصف نشـــدنی در مورد خودروهای نو و کم کار، کم بودن سر و صدا در قسمت های مختلف خودرو به خصوص موتور خودرو مي باشـــد. صدای نرم موتور خودرو در هنگام گاز خوردن و شتاب گرفتن مي‌تواند برای بسیاری از افراد حتی لذت بخش نیز باشـــد. این صدای نرم و لذت بخش به مرور زمان و با بالا رفتن عمر خودرو به مرور تغییر کرده و مي‌تواند باعث آزار و اذیت باشـــد.

 

اگر نسبت به سر و صداهای خودرو حساس باشید به طور قطع پس از مدت زمانی کــه سر و صداهای موتور و دیگر قسمت های خودرو رو به افزایش باشـــد تصميم مي گیرید خودروی خود را عوض کنید اما بهتر اســــت پیش از تصميم گیری سریع و عجولانه با هم بررسی کنیم کــه این سر و صداها از چه مواردی ميتواند باشـــد. شاید بسیاری از آنها به راحتی قابل حل شـــدن هستند. صدای داشبورد و درها همچنین صدای صندلیهای خودرو با یک آچارکشی و رگلاژ ساده به شکل چشمگیری کاهش مي یابد. صدای موتور خودرو نیز در بسیاری از موارد با سرویس‌های کم هزینه و راحت کاهش یافته و یا قطع ميشود.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

عوامل سر و صدا

اصولاً عوامل سر و صدا به دو دسته اســــتاتیک و دیناميک تقسیم مي‌گردند کــه ما سعی بر آن داریم کــه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی نمائیم.

۱- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد صحیح قطعات الکتریکی

۲- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد صحیح قطعات تریمي (داخل کابین) فرمان هیدرولیک محور جلو و عقب

۳- سر و صدای ناشی از عدم عملکرد اصولی قطعات جانبی موتور (دسته موتورـ تسمه‌‌هاـ لنت‌‌هاـ منیفولد هوا)

۴- سر و صدای ناشی از موتور خودرو

 

در قدم اول باید بدانید چه صداهای در اتاق ماشین شما ممکن اســــت بوجود بیاید:

صدای موتور

سر و صدای بیرون از خودرو شما

سر و صدای قطعات ماشین

سر و صدای باد

سر و صدای خیابان و جاده

 

اهميت کارکرد اصولی

گاهی اوقات بدلیل فرسودگی برخی از قطعات الکتریکی همانند پمپ بنزین، رله‌ها، موتور، برف پاکن و بخاری، شیر برقی دور آرام، انژکتورها شاهد برخورد با نویزهای مزاحم هستیم کــه گاهاً موجب خستگی راننده نیز مي‌گردند و امنیت رانندگی و سرنشینان را به مخاطره مي‌اندازند. هم چنین وجود ایراد در برخی از این قطعات مانند پمپ بنزین و رله ممکن اســــت موجب توقف ناگهانی خودرو گردیده و حتی جان سرنشین‌ها را در معرض خطر بیاندازد. از این رو باید هر چه سریعتر نسبت به رفع عیب و یا تعویض این قطعات اقدام نمود.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

ابتدا به سر و صدای باد و جاده کــه در اتاق ماشین بوجود مي آید مي پردازیم.

 

نحوه صداگیری اتاق ماشین در اثر باد

سر و صدای باد با افزایش سرعت خودرو داخل اتاق ماشین افزایش پیدا مي کند. به ویژه برای خودرو های کــه از نظر آیرودیناميکی (طراحی خودرو) ضعیف هستند. اما با انجام دادن یک سری نکات این مشکل هم تا حدودی مي شود کاهش داد. موادی به نام Dampmat و Dynamat کــه شبیه ایزوگام اســــت و مثل ایزوگام نصب مي شود. دمپینگ‌ها بر پایه قیر و موم ساخته شـــده اســــت و روی آنها یک لایه آلومينیوم پوشیده شـــده اســــت. تمام دمپینگ مت‌ها خاصیت خود چسبی دارند و به علت خاصیت انعطاف‌پذیری بالا مي‌توان هر‌ روزنه را پوشش داد و به خوبی نقاط مورد نظر را عایق کرد و کارایی عایق صوتی را دارد و باعث صداگیری اتاق ماشین مي شود.

 

سر و صدای مخرب

سر و صدای مخرب اصولاً از ناحیه‌ی موتور، گیربکس (به دلیل ميزان بار و فشار وارده برموتور) بیش‌تر مشهود مي‌باشـــد و نسبت به سایر موارد یاد شـــده معمولاً حادتر به نظر رسیده و جهت رفع آن‌ها مي‌بایست خیلی سریعتر اقدام نمود.از عواملی کــه موجبات خرابی قطعات موتور گیربکس مي‌شود، مي‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- عدم کنترل سطح روغن، واسگازین، ضدیخ

۲- به کار بردن روغن نامناسب

۳- عدم تعویض به موقع تسمه تایم و فولی‌های لاســــتیک دار و هرزگرد

۴- عدم عملکرد صحیح فن رادیاتور و گرم شـــدن موتور

۵- خرابی واتر پمپ و عدم چرخش آب در سیستم

۶- سوختن واشر سر سیلندر (قاطی شـــدن آب و روغن)

۷- نشتی روغن موتور گیربکس

 

صداگیری اتاق ماشین

زه های دور پنجره عاملی دیگری برای ورود سر و صدا به داخل اتاق ماشین اســــت کــه با عایق بندی آنها تا حدود زیادی سر و صدای داخل اتاق ماشین کم مي شود. کــه برای انجام دادن این مراحل بهتر اســــت به مرکز تخصصی صداگیری خودرو مشهد و دیگر شهرها مراجعه نمایید.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

دو راه برای کاهش سر و صدای داخل اتاق ماشین وجود دارد:

عوض کردن لاســــتیک های خودرو تفاوت قابل توجهی در کاهش صداگیری اتاق ماشین دارد. سعی کنید در خرید لاســــتیک هزینه بیشتری پرداخت کنید چون هر چقدر مواد تشکیل دهنده لاســــتیک نرم و بهتر باشـــد صدای کمتری هم تولید مي کند.

 

از Dampmat در کف ماشین، در ها و کلا در تمام کف خودرو اســــتفاده کنید کــه به ميزن قابل توجهی باعث کاهش سر و صدای خودور در اتاق مي شود. اســــتفاده از یک پوشش پلاســــتیکی در کف خودرو باعث کاهش نفوذ سر و صدا به داخل اتاق ماشین مي شود کــه برای انجام این مراحل به مرکز تخصصی صداگیری خودرو تهران و .. مراجعه کنید

 

نحوه صدا گیری اتاق ماشین با کم کردن صدای موتور خودرو

نوع سوخت ماشین ها به چند دسته بنزینی، دیزلی، گاز مایع و سی ان جی تقسیم مي شود. موتور ماشین خود ر بررسی کنید کــه از نظر سوخت و روغن مشکلی نداشته باشـــد چون اشکال در موتور باعث سر و صدای زیادی در ماشین مي شود کــه در این صورت باید به تعميرگاه صداگیری خودرو مراجعه نمایید.

 

روغن های خودرو به دو دسته :

روغن های مينرال

روغن های سنتتیک

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

صداگیری پرشیا

 

تقسیم مي شود حالا این دو چه تفاوت های باهم دارند:

روغن های مينرال: یا روغن ارگانیک و معدنی بر پایه نفت خام ساخته مي شوند و شناخته ترین روغنی اســــت کــه از قدیم برای ماشین ها اســــتفاده مي شود.

 

روغن های سنتتیک: روغن های بر خلاف روغن های مينرال کــه فقط بر پایه نفت خام هستند، از مواد شیميایی ساخته مي شود و با خواصی هیدروکربن ها ترکیب مي شوند.

 

روغن های سنتتیک باعث کمتر شـــدن صدا مي شود پس تا جایی کــه ميتونید از روغن های مينرال اســــتفاده نکنید. همچین اســــتفاده از روغن های مينرال باعث زودتر فرسوده شـــدن گیربکس و موتور مي شود و سر و صدای بیشتری تولید ميکند. موتور خودرو خود را بررسی کنید و در صورت کــه قطعه ای خراب شـــده بود عوض کنید.

 

سر و صدای بیرونی خودرو:

اکثر تولیدکنندگان صنعت خودرو، موتوری طراحی ميکند کــه تا جایی ممکن در اتاق ماشین سر و صدا ایجاد نمي کند. گاهی اگزوز خودرو باعث سر و صدای بیرونی خودرو و نفوذ آن به اتاق ماشین مي شود. در قدم اول اگزوز خود را بررسی کنید و هر عاملی باعث سر و صدا اگزوز مي شود رفع کنید حتی با گذشت زمان اگزوز یا سوراخ مي شود یا زنگ مي زند کــه عاملی در ایجاد سر و صدا محسوب مي شود و باید اقدام به عوض کردن اگزوز کنید.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

و صدای های دیگر: صداگیری داشبورد و ..

قیمت خودرو خود بیانگر قوی بودن ماشین اســــت هر چه ماشین ضعیف تر باشید اتاق خودرو بیشتر صدا دارد کــه برای رفع این مشکل به مکانیک و کارشناس مربوطه مراجعه کنید تا با بررسی علت های موجود در خودرو، عیب یابی کند. بهتر اســــت ماشین بصورت منظم و هر چند ماه برای چکاپ به مکانیک سپرده شود.

 

سر و صدای قطعات ماشین

قطعات خودرو هم عاملی مهم در ایجاد سر و صدا اســــت. مانند ميل ها، واشر ها، بلبرینگ و… اگر خودرو شما هم این گونه سر و صدای دارد به مرکز صداگیری ماشین کرج یا شهر دیگری کــه زندگی مي کنید مراجعه نمایید تا شمکل صدای موجود در اتاق رفع شود.

 

راهکارهایی برای از بین بردن سر و صدای عجیب خودرو

راهکارهایی برای از بین بردن سر و صدای عجیب خودرو در این مقاله از سری مقالات آموزش نکات فنی همراه مکانیک قصد داریم به شما راهکار هایی برای کاهش صدای موتور و سایر قطعات خودرو کــه ممکن اســــت ازار دهنده باشـــد ، ارائه کنیم. یکی از لذت های وصف نشـــدنی در مورد خودروهای نو و کم کار، کم بودن سر و صدا در قسمت های مختلف خودرو به خصوص موتور خودرو مي باشـــد. صدای نرم موتور خودرو در هنگام گاز خوردن و شتاب گرفتن مي‌تواند برای بسیاری از افراد حتی لذت بخش نیز باشـــد. این صدای نرم و لذت بخش به مرور زمان و با بالا رفتن عمر خودرو به مرور تغییر کرده و مي‌تواند باعث آزار و اذیت باشـــد.

 

اگر نسبت به سر و صداهای خودرو حساس باشید به طور قطع پس از مدتی کــه سر و صداهای موتور و دیگر قسمت های خودرو رو به افزایش باشـــد تصميم مي گیرید خودروی خود را عوض کنید اما بهتر اســــت پیش از تصميم گیری سریع و عجولانه با هم بررسی کنیم کــه این سر و صداها از چه مواردی ميتواند باشـــد. شاید بسیاری از آنها به راحتی قابل حل شـــدن هستند. صدای داشبورد و درها همچنین صدای صندلیهای خودرو با یک آچارکشی و رگلاژ ساده به شکل چشمگیری کاهش مي یابد. صدای موتور خودرو نیز در بسیاری از موارد با سرویس‌های کم هزینه و راحت کاهش یافته و یا قطع مي شود.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

بیایید با هم سری به داخل کاپوت خودرو بزنیم و ببینیم علت بسیاری از سر و صداهای کم و زیاد در داخل این محفظه فلزی چیست.

 

صدای جیغ یا غژ غژ تسمه

شنیدن صدای جیغ تسمه در بسیاری از موارد شایع و رایج اســــت. بسیاری از افراد به این صدا اهميتی نداده به رانندگی با خودروی خود ادامه مي دهند. بهتر اســــت بدانید شاید اگر سری به تسمه خودروی خود بزنید مي توانید از هزینه‌های بعدی جلوگیری کنید. سوال اینجاســــت کــه چرا اصلاً تسمه خودرو به صدا مي افتد. در بسیاری از موارد کــهنه گی تسمه مي‌تواند عامل ایجاد سر و صدای اضافه در محفظه کاپوت شود. خشک بودن و یا جنس نامناسب تسمه نیز در ایجاد سر و صدای اضافی بسیار موثر اســــت. اگر تسمه کــهنه و یا دارای جنس نامناسب باشـــد به طور قطع بایستی آن را عوض کرد. ولی ممکن اســــت صدای تسمه دلیل خاص دیگری داشته باشـــد کــه اندکی توجه به آن مي‌تواند هزینه‌های دیگر را کاهش دهد. برای مثال ممکن اســــت غلطک تسمه سفت کن خودرو بسیار سفت یا بسیار شل تنظیم شـــده باشـــد کــه در این صورت از تسمه صدای ناجوری شنیده خواهد شـــد. گاهی اوقات نیز دیده مي‌شود کــه تسمه به درستی در جای خود قرار نگرفته اســــت و بر اثر اصطکاک بین فولی ها و تسمه صدا ایجاد مي شود. در این موارد مي‌توان با ریگلاژ کردن تسمه سفت کن و یا جا انداختن درست تسمه از پاره شـــدن تسمه جلوگیری کرد.

 

یادتان باشـــد کــه به طور معمول تعویض تسمه خراب و یا سر زدن به آن برای شل و سفت کردن غلطک تسمه سفت کن هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت ولی در صورتی کــه تسمه در جای نامناسبی مانند جاده های برون شهری پاره شود به احتمال زیاد هزینه سرویس و تعمير آن چندین برابر خواهد شـــد به اضافه اینکــه برای تعویض آن بایستی معطلی زیادی را نیز تحمل کنید.

 

بعضی  از تسمه ها مانند تسمه دینام در صورت پارگی باعث ميشوند کــه خودروی شما کار نکند ولی برخی از تسمه ها مانند تسمه تایم خودرو مي تواند آسیب های بسیار سنگینی به موتور خودروی شما وارد کرده و هزینه های سنگین تری را به جیب شما تحميل نمایند. بنابراین سعی کنید صدای تسمه را جدی بگیرید.

 

صدای فس فس داخل موتور

به طور معمول صدای فس فس ناشی از نشتی هایی اســــت کــه در درون موتور و یا لوله های اطراف آن در حال به وقوع پیوستن اســــت. برای کنترل این صدا و رفع ایراد آن زود دست به کار شوید چرا کــه اگر صدا مربوط به لوله های رادیاتور باشند سیستم خنک کننده خودروی شما به طور کامل کار نخواهد کرد و احتمال سوختن موتور و یا آسیب دیدن سرسیلندر و هزینه های بعدی را در پی خواهد داشت. همچنین ممکن اســــت لوله وکیوم خودروی شما آسیب دیده باشـــد کــه بی اهميتی به آن موجب افزایش شـــدید سوخت خودرو خواهد شـــد.

 

در این مورد بهتر اســــت لوله های مربوط به بخاری و کولر را نیز تست کنید. اگرچه نشت گاز کولر ظاهراً فقط منجر به کار نکردن کولر در محیط‌های گرم خواهد شـــد، ولی باید بدانید کــه نشتی گاز کولر و کم شـــدن فشار آن باعث مي‌شود فشار مضاعفی برای خنک کردن به کمپرسور کولر خودرو بیاید و احتمالی آسیب دیدگی در قطعات کمپرسور و یا خود کمپرسور بسیار محتمل خواهد بود.

 

همچنین در صورتی کــه لوله های مربوط به رادیاتور بخاری نشتی داشته باشند علاوه بر کم شـــدن آب رادیاتور و آسیب به سیستم خنک کننده و موتور مي‌تواند نشتی در درون کابین خودرو اتفاق بیفتد کــه باعث پوسیدگی و ایجاد بوی بد داخل خودرو خواهد شـــد.برای رفع اشکال این مسائل بهتر اســــت به یک تعميرکار مراجعه کنید، تا سیستم های مورد نظر را به درستی کنترل نماید.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

صدای تق تق از سمت چرخ های خودرو

در صورتی کــه با سرعت پایین در حال حرکت هستید و در پیچاندن فرمان صدای تق تق به گوش شما مي رسد ممکن اســــت پلوس و یا سر پلوس آسیب دیده باشـــد.بهتر اســــت برای بازدید از پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودروی خود به یک زیر و بند سازی مطمئن مراجعه نمایید.شنیدن این چنین صدایی از قسمت عقب خودرو های دیفرانسیل عقب مي‌تواند مربوط به اتصالات ميل گاردان خودرو باشـــد.

 

صدای ناله در هنگام چرخاندن فرمان

در بسیاری از موارد دیده مي‌شود کــه در حین پیچاندن فرمان صدایی شبیه به صدای ناله از درون کاپوت ماشین به گوش ميرسد. این صدا به احتمال زیاد مربوط به پمپ هیدرولیک فرمان خودروی شماســــت. صدای ناله مربوط به پمپ هیدرولیک خودرو مي‌تواند دلایل متعددی داشته باشـــد کــه از آن جمله مي‌توان به کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک خودرو، خراب بودن اورینگ های داخل پمپ و یا ضعیف عمل کردن پمپ هیدرولیک خودرو اشاره نمود. معمولا در چنین شرایطی فرمان خودرو نیز به راحتی و خوبی قبل عمل نمي کند. ولی این نکته را به خاطر داشته باشید کــه شما به کارکرد فرمان بسنده نکنید و در صورت شنیدن صدایی شبیه به این صدا حتما پمپ هیدرولیک را بررسی نمایید چرا کــه ممکن اســــت افزودن اندکی روغن هیدرولیک مشکل را حل کند و یا هواگیری باعث قطع شـــدن صدا شود و در صورتی کــه شما این کارها را انجام ندهید باعث خرابی زودهنگام پمپ هیدرولیک شـــده و هزینه‌های سنگینی را باعث مي شود.

صداگیری خودرو چیست؟ | صداگیری اتاق و داشبورد

صدای ضربه در محفظه زیر موتور

صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر مي باشـــد کــه ممکن اســــت به دلیل خرابی شمع و یا عدم توانایی خودرو در برقراری تعادل بین مخلوط هوا و سوخت باشـــد. این انفجار درون سیلندر در برخی از موارد قبل از مرحله جرقه زنی اتفاق مي‌افتد کــه مي‌تواند تایمينگ خودرو را برهم بزند. به طور معمول خودروهایی کــه دارای احتراق ناقص و صداهایی شبیه به این هستند قادر به حرکت به طور یکنواخت نیز نخواهند بود و موتور اصطلاحا شل و سفت ميشود و در نتیجه خودرو حرکت یکنواختی نخواهد داشت. در صورتی کــه این احتراق داخل سیلندر شـــدید باشـــد مي تواند به پیستون ها و یا سوپاپ ها نیز آسیب جدی وارد کند.

 

صدای خرخر یا ضربه ای منظم از درون موتور

در برخی از خودروها و به خصوص خودروهایی کــه ميل سوپاپ آنها بالا هستند در موقع روشن کردن خودرو صدای خرخر منظمي به گوش ميرسد. در بعضی اوقات حتی دیده مي شود کــه این صدا با گرم شـــدن خودرو و یا افزایش دور موتور به کل قطع ميشود. این صدا معمولا مربوط به خرابی تایپیت و یا خلصی بیش از حد سوپاپ ها مي باشـــد. برای رفع این صدا بهتر اســــت اســــتکانهای تایپیت خودروی خود را عوض کنید.

 

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس

وجود هرگونه ساییدگی یا آسیب دیدگی ناهمواری و یا شکستگی، باعث ایجاد صدایی شبیه به زوزه در حین حرکت خواهد شـــد. در خودروهای دیفرانسیل عقب در صورت خرابی این صدا از قسمت انتهایی خودرو شنیده ميشود و در خودروهای دیفرانسیل جلو هم این صدا را از قسمت گیربکس خودرو مي توان شنید.تنظیم نبودن کلاچ خودرو، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک ها و غلاف کشویی و برنجی های داخل گیربکس همچنین تعویض بی موقع انتخاب بد دنده مي تواند باعث آسیب هایی شود کــه در نهایت منجر به شنیدن صدای زوزه ای از درون دیفرانسیل و یا گیربکس خواهد شـــد.

 

صدای تیز هنگام کم کردن سرعت با ترمز

به صورتی کــه در مواقعی کــه ترمز ميگیرید صدای تیز و گوش خراشی به گوشتان مي‌رسد، مي‌توانید مطمئن شوید کــه لنتهای ترمز شما در حال تمام شـــدن اســــت و جنس سخت زیر لنت در حال تماس با دیسک های خودرو مي باشـــد. در بسیاری از خودروها چراغی برای نشان دادن تمام شـــدن لنت تعبیه شـــده اســــت.ممکن اســــت این چراغ بر اثر قدیمي بودن خودرو اصلاً وجود نداشته باشـــد و یا به درستی کار نکند و یا ممکن اســــت تعميرکار در هنگام تعویض لنت ها فیش و سیم این هشـــدار دهنده را به درستی متصل نکرده باشـــد. بنابراین در صورتیکــه صدایی مشابه این صداها در هنگام ترمز گرفتن شنیده مي شود سریعا برای سرویس و یا تعویض لنت های خودروی خود مراجعه کنید . بی اهميتی به تمام شـــدن لنت ها مي تواند آسیب جدی به دیسکی خودروی شما وارد نماید.

 

قیمت صداگیری ماشین

 

 

مرکز تخصصی صداگیری خودرو تهران،صدا گیری اتاق سمند،صداگیری اتاق 206،صداگیری پرشیا،صداگیری داشبورد ۲۰۶،صدای جیر جیر ماشین

 

 

3/5 - (2 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا