بارداری و زایمان

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

بارداری ناخواسته ممکن است برای هر زوجی رخ دهد و اولین فکری که به ذهنشان می رسد سقط جنین است که دارای قوانین و شرایط خاصی می باشد. در ادامه به طور کامل قوانین مربوط به سقط جنین را مرور می کنیم. سقط جنین Abortion به عملیات از بین بردن جنین در قبل از هفته ۲۰ بارداری می گویند. به عبارت دیگر خاتمه دادن بارداری در سه ماه اول بارداری را سقط جنین می گویند.

 

آسپیراسیون خلاء:

در سه‌ ماهه اول امن‌ترین روش سقط جراحی است و می‌تواند در یک مرکز متخصص این کار انجام شود. عوارض هم ممکن است رخ دهند که ممکن است شامل سوراخ شدگی رحم، عفونت لگن خاصره، ماندن جفت و نیاز به تخلیه مجدد باشد. آنتی‌بیوتیک پیشگیرانه (مانند داکسی سیکلین یا مترونیدازول) به‌طور معمول قبل از سقط جنین انتخابی داده می‌شود، چون اعتقاد بر این است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای خطر عفونت پس از عمل رحم را کاهش می‌دهد.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

سقط جنین تا قبل از سه ماهگی امکان پذیر است

 

انواع روش های سقط

اتساع و تخلیه:

بررسی کتابخانه‌ای کوکران در سال ۲۰۰۸ نشان داد که اتساع و تخلیه نسبت به روش های دیگر بهتر و بدون عارضه تر بود.

 

سقط دارویی:

سقط دارویی با میفه پریستون و میزوپروستول پس از ۴۹ روز از بارداری تاثیرگذار است. در زنان تا ۶۳ روز پس از بارداری استفاده شده‌ است، البته با افزایش خطر عدم موفقیت (با نیاز به سقط جنین جراحی) سقط جنین دارویی به اندازه سقط جنین جراحی در سه‌ماهه اول، امن است اما درد بیشتری دارد و امکان ناموفق بودن آن نیز هست.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

سقط با دارو تا روز 63 پس از بارداری موثر است

 

بطور کلی، خطر عفونت رحم، به روش دارویی از سقط جراحی بسیار کمتر است. پس از این، برخی از ارائه دهندگان سقط جنین استفاده از آنتی‌بیوتیک پیشگیرانه را همراه با سقط دارویی شروع کرده‌اند. سقط جنین غیر ایمن علت عمده‌ای از آسیب و مرگ در میان زنان در سراسر جهان است.

 

سازمان بهداشت جهانی با تأکید بر قانونی کردن سقط جنین، آموزش پرسنل پزشکی، و حصول اطمینان از دسترسی به خدمات بهداشت باروری از رویکرد سلامت عمومی حمایت می‌کند.

 

مواد خوراکی که باعث سقط جنین می شوند

روش دیگر خوردن مواد خوراکی است که باعث سقط جنین می شوند و شما می توانید از طریق این لینک به این مطلب بروید.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

زعفران و دارچین از رایج ترین مواد خوراکی هستند که منجر به سقط جنین می شوند

 

عوارض سقط جنین در ماه اول

عفونت لگن

باکتری ها (میکروب ها) از واژن یا دهانه رحم ممکن است به رحم وارد شوند و باعث عفونت شوند.  آنتی بیوتیک ها ممکن است چنین عفونتی را پاک کنند. اما در مواردی، مکش مجدد، باعث می شود که بستری شدن یا جراحی دوباره در پی آید. میزان آلودگی برای مکش کورتاژ کمتر از ۱ درصد ، برای D & E (انحلال و تخلیه) ۱٫۵ درصد و برای القای زایمان ۵ درصد است.

 

سقط ناقص

تکه های جنین یا سایر اجزای حاملگی ممکن است به طور کامل از رحم خالی نشوند و نیازمند روش های پزشکی بیشتری باشند. سقط ناقص ممکن است منجر به عفونت و خونریزی شود.این عارضه برای روش D&E کمتر از ۱ درصد و برای روش القای زایمان حدود ۳۶ درصد گزارش شده است.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

سقط ناقص می تواند عوارض زیادی داشته باشد

 

لخته های خون در رحم

لخته های خونی که سبب گرفتگی شدید می شود در حدود ۱ درصد از سقط جنین ها رخ داده است. لخته ها معمولا با یک مکش کورتاژ مجددا حذف می شوند.

 

خونریزی شدید

مقداری خونریزی در هر سقط جنین معمول است اما خونریزی شدید معمول نیست و با مکش مجدد، دارودرمانی یا، به ندرت جراحی، درمان می شود.از دکتر بخواهید در این مورد توضیح دهد و بگوید اگر این اتفاق بیفتد چه باید کرد.

 

بریده شدن دهانه رحم

کشیده می شود تا ابزار پزشکی بتواند از طریق آن به رحم منتقل شود، ممکن است دهانه رحم پاره شود. این اتفاق ممکن است در یک درصد موارد از سقط جنین ها پیش آید.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

خونریزی شدید یکی از عوارض شایع سقط جنین است

 

سوراخ شدن دیوار رحم

یک ابزار پزشکی ممکن است باعث سوراخ شدن دیواره رحم شود.میزان گزارش شده در این باره ۱ مورد از هر ۵۰۰ سقط است.بسته به شدت آن، می تواند منجر به عفونت، خونریزی شدید یا هر دو شود.ممکن است جراحی برای ترمیم بافت رحم ضروری باشد و در موارد شدید ممکن است هیسترکتومی نیز مورد نیاز باشد.

 

عدم بارداری بعد از سقط جنین در ماه اول

سقط های اولیه که با عوارض ناشی از عفونت همراه نباشد، باعث ناباروری یا مشکل تر شدن حاملگی بعد از زایمان نمی شود.این عوارض ناشی از سقط جنین و یا داشتن سقط جنین های زیاد است که ممکن است بارداری را در آینده با مشکل مواجه کند.همچنین در برخی موارد اگر یک زن و جنینش عوامل Rh متفاوت داشته باشد، باید داروهایی را برای جلوگیری از رشد آنتی بادی هایی که حاملگی های آینده را به خطر می اندازند، دریافت کند.(مواد ژنتیکی موجود در سطح سلولهای قرمز خون به عنوان عامل Rh شناخته می شوند)

 

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد؟

سقط، به دفع جنین از بدن مادر قبل از هفته بیستم بارداری گفته می‌شود که بیشتر دفع جنین با وزن زیر ۵۰۰ گرم رخ می‌دهد.بیش از ۸۰ درصد سقط‌ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتند.اگر مادر، جنین را بعد از ۲۰ هفتگی از دست بدهد، به آن مرده زایی (stillbirth) می‌گویند.اکثریت سقط‌ها در اوایل بارداری یعنی ۳ ماهه اول اتفاق می‌افتد و شایع‌ترین علت این اتفاق مشکلات جنین است که مشکل وراثتی و ژنتیکی است.این اتفاق می‌تواند گاهی به خودی خود رخ دهد.

 

بیش از ۸۰ درصد سقط‌ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتند. اگر مادر، جنین را بعد از ۲۰ هفتگی از دست بدهد، به آن مرده زایی (stillbirth) می‌گویند. اکثریت سقط‌ها در اوایل بارداری یعنی ۳ ماهه اول اتفاق می‌افتد و شایع‌ترین علت این اتفاق مشکلات جنین است که مشکل وراثتی و ژنتیکی است. این اتفاق می‌تواند گاهی به خودی خود رخ دهد و در برخی شرایط به دلایلی که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت اتفاق بیافتد.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

نشانه‌های سقط جنین:

اولین و طبیعی‌ترین نشانه لکه بینی یا خونریزی از مهبل است. یکی از متخصصان در این باره گفت::شایع‌ترین علامت سقط جنین را ایجاد خونریزی بعد از به تأخیر افتادن قاعدگی دانست و بیان کرد:یعنی امکان دارد قاعدگی به مدت یک تا ۲ هفته به تعویق بیافتد؛ بعد خانمی مشکوک به بارداری شود و بعد از انجام تست بارداری و مثبت بودن نتیجه آن امکان دارد بعد از این مدت دچار خونریزی‌های مختصر واژینال شود.نشانه بعدی درد یا انقباضات دردناک شکمی و یا کمری است.خروج بافت یا مایع از مهبل از علائم دیگر سقط جنین است.

 

مهمترین دلایل سقط جنین

عادت‌هایی که در سبک زندگی خود-تخریبگر وجود دارند، مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر و ترکیبات مضر دیگر، بی‌نهایت برای دوره بارداری مخرب و زیان‌بار هستند. امروزه ثابت شده است که این عادت‌ها می‌توانند دیر یا زود به سقط جنین منجر شوند.

 

۱. اختلال‌های کروموزومی

یکی از شایع‌ترین علت‌هایی که درنهایت به سقط جنین منجر می‌شود، وجود اختلال در کروموزوم تخمک یا اسپرم درحین شکل‌گیری جنین است. در حالی که بعضی از اختلال‌های کروموزومی مانند تریزومی ۲۱ (شایع‌ترین نوع سندرم داون) زندگی جنین را ناممکن نمی‌کنند، اما بعضی از اختلال‌های کروموزومی هم به سادگی با ادامه حیات جنین ناسازگار هستند. در این موارد است که رشد و تکامل جنین از نظر ژنتیکی اساسا متوقف می‌شود و حالت دیگری جز سقط جنین برای آن متصور نیست.

 

۲. اختلال‌های تیروئیدی

اختلال‌های تیروئیدی، چه از نوع کم‌کاری تیروئید و چه از نوع پُرکاری تیروئید، می‌توانند به شکل‌گیری مشکلات مختلف مانند ناباروری یا سقط جنین چندباره منجر شوند. در مواردی که عملکرد تیروئید زنان کمتر و ضعیف‌تر از حد عادی است، بدن سعی می‌کند که از طریق تولید هورمون‌هایی که تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کنند، این کمبود را جبران کند. در موارد پُرکار بودن تیروئید زنان نیز تولید بیش از حد هورمون‌ها می‌تواند عملکرد استروژن را مختل کند و به دو مشکل منجر شود: نامطلوب شدن محیط رحم برای کاشت چنین یا خون‌ریزی غیرعادی در رحم.

 

۳. بیماری دیابت

در مورد بیماری دیابت باید گفت: دیابت کنترل‌نشده است که باعث سقط جنین می‌شود. به همین دلیل، بیمارانی که با بیماری دیابت مواجه هستند و قصد باردار شدن دارند، حتما باید در مورد این کار با پزشک خودشان مشورت کنند. پزشکان می‌توانند از راه‌های مختلفی برای کنترل قند خون کمک بگیرند یا آزمایش‌های مختلفی را برای ارزیابی وضعیت و شدت دیابت برای بیمار تجویز کنند.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

بیماری جنین که در سونوگرافی و آزمایشات تشخصی داده می شود می تواند دلیلی باشد برای انجام سقط جنین

 

۴. سبک زندگی

عادت‌هایی که در سبک زندگی خود-تخریبگر (Self-destructive) وجود دارند، مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر و ترکیبات مضر دیگر، بی‌نهایت برای دوره بارداری مخرب و زیان‌بار هستند. امروزه ثابت شده است که این عادت‌ها می‌توانند دیر یا زود به سقط جنین منجر شوند.

 

۵. اختلال‌های سیستم ایمنی

اختلال‌های سیستم ایمنی همواره محل بحث‌های گسترده‌ای بوده‌اند و محققان و متخصصان در این زمینه با همدیگر اختلاف نظر دارند، چون هنوز نقش این اختلال‌ها در سقط جنین به‌روشنی مشخص نشده است. با این حال، مراجع معتبر بر سر این موضوع توافق دارند که بعضی از اختلال‌های خودایمنی در سقط جنین و خصوصا سقط جنین تکرارشونده از نقش مهمی برخوردار هستند. اگرچه نقش دقیق عوامل مربوط به سیستم ایمنی در سقط جنین واقعا پیچیده است، اما ساده‌ترین توضیحی که می‌توان برایش ارائه داد، چنین است: «بدن، بارداری را قبول نمی‌کند».

 

۶. عارضه‌های جسمانی

این موارد کمتر شیوع دارند، اما هنوز هم بعضی از سقط جنین‌ها به علت وجود عارضه‌های جسمانی در بدن مادر اتفاق می‌افتند، مانند اختلال‌های رحمی یا نارسایی در دهانه رحم. با این حال، متخصصان می‌گویند که در بسیاری از موارد، سقط جنین به‌علت عارضه‌های جسمانی معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری اتفاق می‌افتند.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

۷. اختلال‌های انعقاد خون

موارد سقط جنینی که به‌علت مبتلا بودن به اختلال‌های انعقاد خون اتفاق می‌افتند، مانند اختلال‌های جسمانی، به ندرت مشاهده می‌شوند، اما شانس مواجهه با آن‌ها نیز صفر نیست.

سقط جنین تا چند ماهگی امکان دارد و مجاز است؟

برای سقط جنین چی بخورم،جنین در چند ماهگی روح دارد،عوارض سقط جنین در ماه اول،قانون سقط جنین در ایران،سقط جنین در اولین هفته بارداری،سقط جنین در هفته چهارم،سقط جنین در هفته ششم بارداری

 

 

4.4/5 - (5 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا