پزشکی و سلامتی

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

افراد به دلایل مختلفی دچار اسهال می شود که در این مقاله با راه کارهایی برای جلوگیری و پیش گیری از اسهال بیشتر آشنا شوید و همچنین راه کارهایی برای اسهال در کودکان هم در این مقاله بازگو شده اســت در ادامه با همراه باشید.

 

اسهال چیست؟

بیماری اسهال مدفوع آبکی و یا شل و سست اســت که سه بار یا بیشتر در هر روز اتفاق ميافتد. تقریبا همه انسان‌ها تجربه اسهال را در طول زندگی خود را داشته‌اند.بسیاری اوقات اسهال و اســتفراغ خود به خود پس از طی دوره‌ای بهبود پیدا ميکنند. اما در این دوره آب و املاح بدن کم ميشوند که باید این کمبود را با خوردن مایعات سالم جبران کرد.

 

علائم و نشانه‌های فرد اسهال

فرد مبتلا به اسهال ممکن اســت علایم خفیف تا بسیار شدیدی را بروز دهد. کسی که دارای بیماری خفیف اســت ممکن اســت فقط چند نوبت دفع مدفوع شل داشته باشد،

 

اما حال عمومياش خوب باشد. برعکس، یک فرد مبتلا به اسهال شدید ممکن اســت ۲۰ یا بیشتر در هر روز دفع داشته باشد، که حتی اتفاق ميافتد تا هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه بیمار احساس دفع نماید. اسهال ممکن اســت با تب شکم درد و یا قوانج همراه باشد.

 

دلایل بروز اسهال

سرماخوردگی

برخی آنتی بیوتیک‌ها

مسمومیت غذایی

یک عفونت ویروسی

آب آلوده

انجام برخی از عمل جراحی

تعدادی از بیماری‌های دستگاه گوارش

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی

فشارهای عصبی نظیر اضطراب و اســترس

مسافرت

تغییرات آب و هوا

 

مدت زمان اسهال

معمولا به فردی که به آن مبتلا شده اســت بستگی دارد. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان های خانگی شوند، ممکن اســت آن قدرها طول نکشد. پس لازم اســت با درمان خانگی اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید.

 

این درمان ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

ضعف و سرگیجه یکی از علائم کمی در بزرگسالان است

 

علائم کم آبی بدن در بزرگسالان

تشنگی بیش از حد

خشکی دهان یا پوست

کمی ادرار یا ادرار نداشتن

ضعف، سرگیجه

خستگی

ادرار تیره رنگ

 

موارد زیر در بهبود و درمان اسهال مفیدند:

اســتفاده از انواع مایعات در فواصل معین به بهبود فرد دچار اسهال کمک ميکند.

 

رژیم غذایی مناسب: مصرف مایعات، غذای کم‌حجم و مقوی

از همان روز اول شروع اسهال باید از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر جلوگیری شود. سوپ‌ها، برنج و به خصوص کته، پاســتاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب‌های مناسبی اســت. در روز دوم ميتوان از گوشت‌های سفید، ماهی و تخم‌مرغ اســتفاده کرد. ماســت نیز گزینه‌ خوبی اســت.

 

چای: چای سیاه حاوی ۸- ۱۲ درصد تانن اســت، بنابراین یکی از بهترین دارو‌های ضداسهال طبیعی اســت که هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی برای مصرف ندارد.

 

اگر اسهال ایجاد شده به دلیل تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی باشد(مثلا در مسافرت) و نه در اثر میکروب‌ها و ویروس‌ها، اســتفاده از چای به صورت پودر باعث ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی اســت.

 

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی ميتواند باعث ایجاد یبوست شود.

 

محصولات لبنی به غیر از ماســت، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل‌ها که باعث حساسیت روده‌ها ميشوند و نباید خورده شوند.

 

نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار و شیرین حالت اسهال را شدیدتر ميکند. نوشیدنی‌های ورزشی آماده ميتواند به جذب بهتر مایعات و درمان اسهال کمک کند.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

برای درمان اسهال از مواد غذایی مصرف کنید که شکم را جمع کند

 

مواد غذایی مناسب برای درمان اسهال

دم کرده یونجه درمان اسهال اســت. اما اگر زیاد مصرف شود نفخ ميآورد.

موز کال شکم را سفت ميکند و از راه‌های درمان اسهال اســت. موز کال زخم‌های روده را نیز بهبود ميبخشد. گفته ميشود شیر گل‌های موز در درمان اسهال خونی بسیار مؤثر اســت و به نوعی معجزه ميکند.

 

چای ریحان

 

خاکشیر یکی دیگر از راه‌های درمان اسهال اســت.

 

جو اگر سه روز در آب خیس شود، مایعی به دست ميآید که در بهبود حالت فرد مبتلا به اسهال مفید اســت.

 

گشنیز، گاهی برای درمان یبوست به عنوان ملین به کار ميرود و گاهی برای درمان اسهال اســتفاده ميشود.

 

ماســت از جمله خوراکی‌هایی اســت که برای بهبود و درمان اسهال کودکان مفید اســت. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نابودی باکتری‌های مفید دستگاه گوارش و بروز اسهال ميشود به همین دلیل مصرف ماســت در کنار اســتفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه ميشود.

 

خرما

 

مخلوط پیاز و سیب: پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفیدند.

 

جوشانده پوست انار که برای درمان اسهال بسیار موثر اســت.

 

سماق: یک قاشق غذاخوری پر پودر سماق همراه با آب سرد، به درمان اسهال کمک ميکند. اگر بعد چند ساعت حالت اسهال ادامه داشت نصف قاشق دیگر خورده شود.

 

ازگیل خام

 

علف هفت‌بند که برای درمان اسهال خونی، اسهال معمولی و بواسیر توصیه ميشود.

 

گل‌های خشک شده انبه، مغز هسته انبه نیز ضد اسهال اســت.

 

سیب رنده شده

 

دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال اســت.

 

جوشانده میوه به برای درمان اسهال‌های طولانی مفید اســت.

 

برنج (سفید)

 

سیب زمینی

 

نان تست

 

بلغور جو دوسر

 

سیب زمینی پخته شده (با پوست کنده شده)

 

مرغ پخته شده بدون پوست

 

سوپ مرغ

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

برای درمان اسهال از خوردن بعضی از مواد غذایی مثل کلم بروکلی خودداری کنید

 

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید، مصرف برخی مواد غذایی ممکن اســت شرایط شما را بدتر کنند. مواد غذایی که موجب اسهال می شوند به طور معمول حاوی مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی، چربی ها، ادویه ها یا محرک هایی مانند کافئین هستند و همچنین غذاهایی که دارای قند و چربی بالا هستند، اسهال را تشدید ميکنند.

 

غذاهای سرخ شده و چرب معمولا برای افراد مبتلا به اسهال خوب نیستند. شما همچنین باید غذاهای دارای فیبر بالا مانند سبوس و همچنین میوه ها و سبزیجاتی که می توانند نفخ را افزایش دهند محدود کنید.

 

غذاهایی که باید دوری کنید عبارتند از:

۱- شیر

لاکتوز موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی نرم مانند پنیر خامه ای، بستنی و خامه ترش، در زمان ابتلا به اسهال موجب تضعیف شرایط روده‌ها و ناتوانی در رسیدگی به این شرایط ميشود.

 

هنگامی که بیش از حد لاکتوز مصرف ميکنید، این قند وارد روده بزرگ ميشود و شرایط اسهال را وخیم‌تر ميسازد.با این وجود، مصرف ماســت و پنیر‌های سفت ميتواند شرایط اسهال را بهبود ببخشد، زیرا آن‌ها از لاکتوز کمی برخوردار بوده یا بدون لاکتوز هستند.

 

۲- حبوبات

در فهرست مواد غذایی که باید هنگام ابتلا به اسهال از آن‌ها پرهیز کنید، حبوبات را نميتوان نادیده گرفت. حبوبات ميتوانند با عبور از روده کوچک به صورت گوارش نشده وارد روده بزرگ شوند.حبوبات گوارش نشده یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و همچنین اسهال محسوب ميشوند.

 

۳- جایگزین‌های قند

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول، مانیتول، و زایلیتول که به طور معمول در آدامس‌ها و آبنبات‌های بدون قند و دارو‌ها یافت ميشوند، از دیگر عوامل موثر در شکل گیری اسهال یا وخیم‌تر کردن شرایط آن هستند.

 

۴- الکل

هنگام ابتلا به اسهال یا هر مشکل معده‌ای دیگر، به هیچ وجه الکل مصرف نکنید. الکل همانند یک سم برای دیواره داخلی معده عمل ميکند و همچنین سوخت و ساز کبد را تغییر ميدهد.

 

شیرین کننده های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه های رژیمی و مواد جایگزین شکر وجود دارد)

انواع توت ها

کلم بروکلی

کلم

گل کلم

قهوه

ذرت

بستنی

نخودفرنگی

فلفل

آلو

سبزیجات با برگ های سبز (مثل کاهو)

 

غذای سبک بخورید

هر چقدر بیشتر غذا بخورید، اندام های گوارش شما باید بیشتر کار کنند. در هنگامی که اسهال هستید اشتهای زیادی برای غذا خوردن ندارید. بنابراین سعی کنید مقادیر کمی در طول روز بخورید.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

سعی کنید در دوران اسهالی از غذاهای سبک مثل برنج و ماست استفاده کنید

 

غذاهای ساده ای که به راحتی هضم می شوند بخورید، چند روز اول غذاهایی مانند غذاهای ساده، سیب، موز و برنج مصرف کنید. این غذاها در سیستم گوارشی آسان هضم می شوند و میتوانند برای کمک به حجم مدفوع فیبرها را فراهم کنند.

 

درمان دارویی

در موارد خفيف‌ مي‌توان‌ از داروهايي‌ مثل‌ لوپراميد و پپتوبيسمول‌ اســتفاده‌ كرد. امكان‌ دارد ساير داروهاي‌ ضداسهال‌ تجويز شوند. در صورت‌ شناسايي‌ يك‌ انگل‌ يا باكتري‌ به‌ خصوص‌ به‌ عنوان‌ علت‌ اسهال‌، امكان‌ دارد آنتي‌بيوتيك‌ تجويز شود.

 

در موارد زیر باید درمان خانگی را متوقف کرد و سریعاً به پزشک مراجعه کرد:

اگر اسهال بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد

درد شدیدی در شکم و یا روده به وجود آید.

درجه تب به ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد.

مخاط، خون یا کرم در مدفوع ظاهر شود.

همان طور که اشاره شد اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال اســت اما به منظور تسریع در روند بهبودی داروهای مختلفی به منظور درمان اسهال تولید شده‌اند که در ادامه به صورت اجمالی به برخی از این داروها اشاره ميشود.

 

لوپرامید

قرص لوپرامید (Loperamide) یکی از داروهای ضد اسهال اســت که در صورت مصرف ممکن اســت عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و تهوع به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که این دارو برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نميشود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر مياندازد.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

یکی از دلایل ایجاد اسهال رعایت نکردن بهداشت دستها است

 

دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) دارویی برای درمان اسهال و بیماری‌های التهاب روده ميباشد. تاری دید یا خشکی پوست از عوارض دیفنوکسیلات اســت. این دارو با کاهش دادن حرکات روده زمان عبور غذا از روده‌ها و جذب آب اضافی را افزایش ميدهد و در نتیجه سبب کاهش میزان اسهال ميشود.

 

توجه داشته باشید که دیفنوکسیلات دارویی اســت برای رفع علایم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه‌ای اسهال را درمان نميکند. مصرف طولانی مدت دارو ممكن اســت موجب بروز تحمل و اســتفاده مقادیر زیاد آن موجب وابستگی به دارو شود.

 

بیسموت ساب سیترات

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای مشکلات گوارشی نظیر عفونت یا زخم معده مصرف ميشود.اســتفراغ از عوارض قرص بیسموت ساب سیترات اســت.این دارو برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی اســتفاده ميشوند.

 

مقدار مصرف این دارو برای هر بیمار باید طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور کلی برای بزرگسالان دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف ميشود.

 

اسهال در بارداری

دلایل ایجاد اسهال که با بارداری در ارتباط هستند، شامل موارد زیر ميباشند:

افزایش حساسیت به غذاهایی که پیش از بارداری هرگز مشکل‌ساز نبودند.

 

تغییرات در رژیم غذایی، که در زمان اطلاع خانم از بارداری خود رخ ميدهند، ميتوانند باعث ناراحتی‌هایی در سیستم گوارش شوند.
تغییرات هورمونی معمولاً سیستم گوارش را آهسته کرده و باعث بروز یبوست ميشوند، اما بروز اسهال نیز در این مورد محتمل اســت.

 

داشتن دوره‌های اسهال در ابتدای حاملگی، کاملاً نرمال و بسیار شایع اســت. با نزدیک شدن به زایمان، بدن شما پروستاگلاندین ترشح ميکند که هورمونی اســت که به نرم شدن و آماده شدن رحم کمک ميکند.

 

پروستاگلاندین همچنین باعث تحریک مدفوع و تکرر آن شده و ميتواند به اسهال منجر شود. ابتلا به اسهال در سه ماهه‌ی سوم بارداری به این معنی نیست که خیلی به زایمان نزدیک هستید، این یکی از چندین علامت آماده شدن بدن شما برای زایمان اســت.

 

این نوع از اسهال، یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی بدن بوده و به شما یا کودک شما آسیب نميزند. با این وجود، درمان آن در سریع‌ترین زمان ممکن، مهم اســت و ایجاد تغییر در رژیم غذایی دوران بارداری ميتواند به تسکین اسهال کمک کند.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

کودکان معمولا دچار اسهال می شود

اسهال در کودکان

اسهال یکی از بیماری‌های شایع دوران شیرخواری و کودکی اســت. کودکان بین سنین یک تا سه سال ممکن اســت به اسهال نوپایان یا اسهال کودکان دچار شوند.

 

علائم کم آبی بدن نوزادان و کودکان

نداشتن پوشک مرطوب در سه ساعت یا بیشتر

دهان و زبان خشک

تب بالاي 39 درجه سانتی گراد

گریه بدون اشک

خواب آلودگی، عدم پاسخگویی یا تحریک پذیری

 

متخصصین اطفال در رابطه با علت‌های معمول اسهال در نوزادان و کودکان دلایل زیر را برشمرده‌اند:

* آلرژی به شیر، عدم سازگاری دستگاه گوارش با یک نوع غذا یا دیگر شرایط بهداشتی خطرناک ميتواند منجر به اسهال در کودکان شود.

 

* عفونت‌هایی مانند عفونت ژیاردیاز نیز از این مسئله مستثنی نیست.

 

* “اسهال کودکان نوپا” به دلیل مصرف مقدار فراوانی آب میوه یکی دیگر از این احتمالات اســت. اسهال شیر خوار‌ها معمولا از سنین ۶ ماه تا ۳۰ ماهگی شروع ميشود. زمانی که کودک ۴ سالگی را رد ميکند، علاوم این بیماری دور ميشود. یک کودک ممکن اســت روزانه دو ت. اشش بار مدفوع آبکی داشته باشد، و همچنین وزن از دست بدهد.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

برای جلوگیری اسهال کودکان مواظب تغذیه آنها باشید

 

تغذیه کودک اسهالی:

شیر مادر (مادر باید بیش از مواقع عادی به کودک خود شیر بدهد)

سوپ

برنج کته شده

چای رقیق با کمی شکر

آب نارگیل

آب کاملاً پاک و تمیز و بهداشتی

محلول ORS که می توان با نظر پزشک از داروخانه خرید یا در منزل تهیه کرد.

 

اگر فکر ميکنید کودک شما دچار اسهال شده اســت، برخی از کار‌های کلیدی را ميتوانید انجام دهید:

* مصرف آب میوه‌ها را محدود کنید به ویژه آب میوه‌هایی که حاوی فروکتوز یا سوربیتول بالا هستند مانند، آب سیب و گلابی. آب انگور زرد گزینه‌ای خوب اســت.

 

* مقدار چربی را در رژیم غذایی افزایش دهید. (با این حال در این باره با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید).

 

* مقدار فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. (توجه: این توصیه ميتواند کمی گیج کننده باشد، زیرا در زمان‌هایی که کودک دچار یبوست ميشود، رژیم‌های غذایی با فیبر بالا توصیه ميشود. فیبر ميتواند به درمان انواع اختلالات دستگاه گوارش کمک به سزایی کند).

 

پیشگیری از اسهال در کودکان

رعایت بهداشت دست به‌ویژه پس از اســتفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن.

 

تمیز نگه‌داشتن سطوح حمام برای پیشگیری از سرایت میکروب‌های عفونت زا.

 

شستن میوه و سبزی‌ها قبل از مصرف.

 

شستن سطوح آشپزخانه و وسایل آشپزی پس از تماس پیدا کردن با گوشت خام به‌ویژه مرغ.

 

قرار دادن گوشت در یخچال به محض خرید. پخت گوشت تا زمانی که دیگر صورتی نیست. پس از پخت، قرار دادن غذای باقی‌مانده در یخچال.

دقت در خرید مواد غذایی از فروشندگان دستفروش.

 

نشستن ظروف حیوانات خانگی در ظرفشویی مخصوص خانواده.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

یکی از راه ها برای جلوگیری از اسهال کودکان شستن میوه و سبزی‌ها قبل از مصرف

 

چند نکته که باید به آن‌ها توجه کرد

در صورتی که فرد دچار اسهال مشکلاتی دارد که اســتفاده از مایعات را برایش محدود شده، پیش از شروع مصرف زیاد مایعات حتما باید با پزشک مشورت کند.

 

کودکان، زنان باردار و سالمندان مبتلا به اسهال باید بسیار مراقب باشد.

 

شیرخوارانی که شیر خشک ميخورند باید با مشورت پزشک از شیر خشک مناسب‌تری اســتفاده کنند، اما در مورد شیرخوارانی که شیر مادر ميخورد، هیچ تفاوتی ندارد و نباید شیر مادر قطع شود.

 

کم شدن آب بدن ناشی از اسهال ميتواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از دادن هر دارو باید با یک پزشک مشورت شود.

 

بدون تجویز پزشک نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و داروی ضد اسهال خورد. مصرف بیش از اندازه‌ این داروها مشکل‌ساز شده و باعث یبوست ميشود. در صورت داشتن تب یا اثر خون در مدفوع باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

 

اسهال خونی

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ اســت که توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا ایجاد ميشود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد، اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهال خونی ایجاد ميشود، زخم‌های درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده ميگردند.

 

در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد ميگردد. مقدار کمی مدفوع و تکه‌های زخم به عنوان بلغم و خون خارج ميشود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری ميتواند حاد یا مزمن باشد.

 

در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام ميگیرد. همچنین زمانی که علت اسهال خونی، میکروب‌ها باشند با تب شدید همراه خواهد بود.

 

در صورت ابتلا به اسهال خونی بهتر اســت به پزشک مراجعه کنید.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

در اسهال قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد ميگردد

 

برای تسکین دل‌پیچه و جلوگیری از تشدید وضع از برخی راهکار‌های درمان خانگی اســتفاده کنید:

۱- آبلیموی تازه

آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، ۳ تا ۴ بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی اســت.

 

۲- روغن کرچک

یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک به همراه ۱ قاشق چای‌خوری آب زنجبیل در نصف فنجان آب گرم بریزید و مخلوط حاصل را دو مرتبه در طول روز بنوشید. روغن کرچک حذف سریع‌تر مواد سمی را از دستگاه گوارش تسهیل ميکند. این روغن به عنوان یک روان‌کننده و ملین ملایم عمل ميکند.

 

۳- پوست انار

۵۰ گرم پوست انار در ۲۵۰ میلی‌لیتر شیر بجوشانید و آن را به سه قسمت تقسیم کنید و در طول روز بنوشید. این معجون تسکین خوبی برای اسهال خونی اســت. پوست انار به عنوان قابض عمل ميکند و عفونت را به سرعت از بین ميبرد.

 

۴- زردآلو

برگ زردآلو خاوی ترکیبات ضد سم اســت که در مقابله با عفونت‌های انگلی اســتفاده ميشود. برای درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان ابتدا برگ‌ها را بشویید و عصاره آنرا بگیرید. این عصاره را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. هر روز قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

 

داروهای گیاهی برای درمان اسهال

1. بومادران

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

یکی از گزینه هایی که برای درمان اسهال است استفاده از داروهای گیاهی

 

بومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش اســت که دارای خواص نسبتاً زیادی اســت. از جمله خواص اصلی آن، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشتهایی اســت. مصرف خوراکی آن جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای – معده‌ای از جمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر اســت.

 

بومادران سالیان دراز در طب عوام به‌ عنوان بندآورنده خونریزی از جمله هموروئید و قاعدگی مصرف ميشود. اثر بندآورنده خون این گیاه را مربوط به آلکالوئید آکی‌لتین ميدانند که باعث کاهش زمان انعقاد ميشود. بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد ميگردد.

 

اثر دیگر آن بهتر نمودن جریان گردش خون بوده و به‌ عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی ميتواند مورد اســتفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه اســت. اثر ضد میکروب قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکر

اً گزارش شده اســت. از اثرات دیگر آن ميتوان خاصیت ضد حساسیت آن را ذکر نمود. همچنین ميتوان به‌ عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

 

احتیاط: بهتر اســت در زمان حاملگی و شیردهی از این گیاه اســتفاده نشود.

 

طریقه و مقدار مصرف: مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه ميجوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل ميشود. این مقدار مصرف را ميتوان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ اســت و ميتوان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

 

2. نمک و شکر

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

نمک یکی از مواردی برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد

 

نمک حاوی سدیم اســت که یک الکترولیت اســت که می تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و اســتفراغ اســتفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظ سطح pH دستگاه گوارش کمک میکند.

 

طریق و مقدار مصرف: اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده. سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید در فواصل زمانی کوتاه در طول روز بنوشید.

 

3. دارچین

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

دارچین طبع گرمی دارد و ضد نفخ است برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد

 

دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال اســت. همچنین از آن به‌عنوان معطر کننده در ادویه‌جات اســتفاده ميشود.

 

طریقه و مقدار مصرف: روزانه ميتوان 4-2 گرم از پودر دارچین اســتفاده کرد. اســتفاده از اسانس آن، روزانه بین 2/0-5 0/0 گرم بلامانع اســت. دارچین به‌ صورت دیگر و به شرح زیر نیز مصرف ميشود.

 

دم‌کرده: به 2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و 20 دقیقه به حال خود ميگذاریم. بهتر اســت درب ظرف بسته باشد و یا پارچه‌ای روی آن قرار دهیم. سپس صاف کرده و صاف‌ شده را میل ميکنیم. دم‌ کرده برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید اســت.

 

احتیاط: اســتفاده آن در زمان شیردهی، مطالعه نشده اســت، لذا بهتر اســت در زمان شیردهی مصرف نشود.

 

موارد منع مصرف: در زمان حاملگی، وجود زخم‌های گوارشی و وجود تب‌های با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود.

 

4. زنجبیل

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

زنجبیل خاصیت ضد باکتری دارد برای درمان اسهال بسیار مفید است

 

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و اســتفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن اســت. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونت معده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، اســتفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد.

 

طریقه و مقدار مصرف: اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، اضافه کردن جرعه ای عسل به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید حالتان بهتر اســت.

 

شما همچنین می توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل را برای درمان اسهال و اســتفراغ بجوید.

 

توجه: افراد دارای فشار خون بالا نباید از زنجیبل اســتفاده کنند.

 

5. انغوزه

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

انغوزه خاصیت ضد باکتری دارد برای درمان اسهال بسیار مفید است

 

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس اســت، انقوزه با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کرده و در نتیجه علائم اسهال و اســتفراغ را کاهش میدهد و تاثیر آن سریع می باشد. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می شود.

 

طریقه و مقدار مصرف: یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید. دو بار در روز به مدت چند روز اســتفاده کنید. برای جلوگیری از اسهال و اســتفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی انقوزه به ادویه کاری و مواد غذایی روزانه اضافه کنید.

 

6. ریحان

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

ریحان یکی از مواردی است که برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد

 

ریحان، دارای خواص ضد اسپاسم و همچنین داروی خوبی برای اسهال و اســتفراغ اســت. می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های اسهال و اســتفراغ جلوگیری کند.

 

طریقه و مقدار مصرف: مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده. همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید. همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

 

روشهای درمان خانگی و سنتی اسهال

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

1. اســتراحت کافی و رژیم غذایی سالم

در هنگام این بیماری نیاز اســت به اندازه کافی اســتراحت کرده و سعی کنید مایعات و الکترولیت‌های از دست داده بدن را با خوردن زیاد مایعات و غذاهای ساده نظیر سوپ‌ ساده، برنج به شکل کته، پاســتاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده جبران کنید.

 

2. مصرف یک نوشیدنی خانگی برای جبران آب بدن

به یک لیوان آب جوشیده سرد شده مقداری نمک و یک قاشق چایخوری شکر اضافه نمایید. این ترکیب را پس از هر بار دفع مزاج مصرف کنید. همچنین برای بهتر کردن طعم آن میتوان به آن کمی آب لیمو تازه یا آب پرتقال اضافه نمود. لازم اســت مخلوط مورد نظر جرعه جرعه خورده شود تا از بروز اســتفراغ پیشگیری گردد.

 

3. خوردن سیب

سیب را رنده کرده و در بشقاب بگزارید تا قهوه‌ای شود. سپس آن را له کرده و یک بار در روز بخورید.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

سیب واقعا معجزه می کند برای درمان اسهال

4. دم کرده زیره + دارچین + زنجبیل

یکی از راهکارهای درمان خانگی اسهال مصرف دم کرده تهیه شده از یک قاشق چایخوری پودر زیره با همان میزان دارچین و زنجبیل خشک اســت. این مخلوط را در یک فنجان آب گرم حل کرده و 3 بار در روز از آن بخورید.

 

5. چای زیره

یک قاشق چایخوری زیره خرد را در یک فنجان آب به مدت دو تا سه دقیقه بجوشانید و به آن یک قاشق غذاخوری برگ گشنیز تازه اضافه نمایید و روزی دو تا سه بار بعد از خوردن یک غذای سبک، از این چای بنوشید.

 

6. جوشانده هل

 

از دیگر شیوه‌های درمان خانگی اسهال نوشیدن جوشانده هل اســت. به این منظور یک غلاف هل سبز را پوست کنده و دانه‌هایش را پودر کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دانه‌ها را در یک فنجان آب جوشانده، سرد کنید و به حالت سرد بنوشید و در صورت اسهال مزمن میتوانید آن را گرم بنوشید.

 

7. چای سیاه

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی ميتواند باعث ایجاد یبوست شود.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

موز هم برای درمان اسهال بسیار مفید است

 

8. موز نارس

یک موز ترد نارس که آماده خوردن اســت را له کنید و با یک فنجان شیر کم چرب دوبار در روز بخورید. برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید اســت.

 

9. شربت نعنا + آبلیمو + عسل

یک قاشق غذاخوری کامل از برگ نعنا همراه با چند قطره آبلیموی تازه و عسل یک هضم کننده مناسب بوده و تسکین دهنده اسهال مزمن اســت. مصرف این شربت 2 تا 3 بار در روز از بهترین راه‌های درمان خانگی اسهال اســت.

 

10. خاکشیر

از خواص خاکشیر تنظیم دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مرتفع ميسازد. به این منظور خوردن خاکشیر یخمال توصیه میشود.

 

11. آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا (حدود 2/1 فنجان 3 بار در روز): آلوئه ورا پوشش سیستم گوارش را ترمیم می کند و به راحتی تجزیه می شود.

 

12. تخم شربتی و تخم کتان

دانه های کتان و تخم شربتی (2-3 قاشق غذاخوری روزانه): فیبر محلول در دانه ها می تواند به کاهش حجم مدفوع کمک کند و فرکانس اسهال را کاهش دهد.

 

13. عسل خام و زنجبیل

عسل خام و زنجبیل مقدار کمی ریشه زنجبیل و عسل به چای گیاهی اضافه کنید.

 

14. دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. موسيلاژ يک اثر ضدالتهاب قوی را ايجاد می کند. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماســت بخورید.

 

یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماســت اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

 

15. سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب اســت. این یک عامل مؤثر در برابر باکتری هایی اســت که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد

 

16. ماســت

ماســت، به ویژه آنهایی که حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماســت در روز می تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع تر به ماســت موز بیفزایید.

 

17. چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید اســت. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش 10 دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

 

18. برنج سفید

برنج سفيد برای هضم راحت در طول اسهال توصیه می شود. علاوه بر این، می تواند به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کند. مقدار کمی برنج سفيد (بدون سس و ادویه) بخوريد. افزایش میزان برنج مصرفی اسهال را بهبود میدهد.

 

19. سوپ هویج

سوپ هویج یک غذای پرحجم اســت و اثرات ضددرد دارد. سوپ هویج به ویژه برای کودکان که از اسهال رنج می برند، مفید اســت زیرا مواد غذایی ضروری را که در اثر اسهال از بین رفته اند، فراهم می کند.

 

طریقه مصرف: 500 گرم هویح را بشویید و ریز کنید. هویج را با بیش از نیم فنجان آب در حدود 15 دقیقه بپزید. مایع را تخلیه کنید. کمی نمک اضافه کنید. هنگامی که از اسهال رنج می برید، روزانه این سوپ را به صورت تازه مصرف کنید.

 

20. آب و الکترولیت ها

مهم اســت که آب بدن و الکترولیت های خود را که حاوی سدیم، پتاسیم و کلرید هستند، جایگزین کنید. نوشیدنی الکترولیتی کامل را مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنید. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان

برای پیشگیری از اسهال موارد بهداشتی و نوع خوراک خود را بیشتر رعایت کنید

21. روغن دانه سیاه

شما می توانید روغن دانه سیاه را برای درمان اسهال یبوست، آسم، کولیک و گاز اســتفاده کنید. علاوه بر این، روغن دانه سیاه می تواند کرم های روده، گرفتگی بینی، دندان درد، سردرد، انگل، هموروئید یا بواسیر، سرفه، آلرژی، کاهش کلسترول، بهبود فشار خون، قاعدگی و کنترل تولد را کاهش دهد. برای درمان اسهال، می توانید از روغن سیاه دانه اســتفاده کنید.

 

طریقه مصرف: یک لیوان ماســت ساده با یک قاشق چایخوری از روغن دانه ی سیاه ترکیب کنید. مخلوط را دو بار در روز برای از بین بردن علائم اسهال اســتفاده کنید.

 

22. آرد

آرد ماده ای قوی اســت و از ریشه ها، دانه ها و دانه های غلات ساخته شده اســت. این ماده معمولا در ساخت انواع غذاها و کیک ها اســتفاده می شود. در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال می باشد. اما این ماده باید پردازش شود.

 

طریقه مصرف: یک فنجان آب به آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید، خوب هم بزنید. آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال را کاهش دهید.

 

23. سیب زمینی

سیب زمینی به علت اموال ضد التهابی شگفت انگیز، یک عنصر مفید اســت. این غذا همچنین بدن را به خوبی چرب می کند و باعث کاهش درد، درد مفاصل، اگزما، از دست دادن وزن، کاهش کلسترول، بهبود سلامتی، بهبود زخم و بدن شما می شود. این عنصر در نشاســته عالی اســت و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد، مدفوع را تشدید می کند و از اسهال جلوگیری می کند.

 

طریقه اســتفاده: دریافت 2 سیب زمینی شسته شده، پوست، و آنها را به مکعب های مختلف ریز ریز کنید.
اضافه کردن نمک به آن، آن را در طول روز مصرف کنید.

 

24. آب نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را دوبار در روز بخورید. برای دفع آب بدن ناشی از اسهال، برای چند روز بخورید. اسهال اغلب می تواند منجر به کم آبی شود. در چنین مواردی، آب نارگیل یک درمان خانگی عالی اســت. این غنی از مواد معدنی یا الکترولیت ها اســت که مایعات بدن را دوباره پر می کند. این همچنین گردش خون را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به سرعت از اسهال بازگردید.

 

25. کدو تنبل

یک فنجان کدو تنبل دو بار در روز داشته باشید. این را برای دو تا سه روز تکرار کنید تا از اسهال تسکین پیدا کنید. الیاف محلول موجود در کدو باعث تقویت مدفوع می شوند. کدو تنبل نیز دارای سطوح بالاتری از پتاسیم اســت و خوردن آن مایعات بدن با الکترولیت ها را دوباره پر می کند.

 

26. آناناس

آناناس شامل برملائین اســت که با عفونت ناشی از اسهال مبارزه می کند. محتوای ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. یک فنجان آناناس ریز شده بخورید تا اسهال برطرف شود. یک فنجان یا دو فنجان در روز مصرف کنید.

 

27. زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده اســت. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید.

 

28. میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات آب، فیبر و الکترولیت ها را فراهم می کند. میوه، و سبزیجات را بخارپز کنید تا هضم آنها آسانتر شود. علائم خود را برای اطمینان از اینکه بدتر نمی شود، بررسی کنید.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا