مطالب جالب علمی

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

احتمالا در فیلم میان ستاره ای interstellar یا مسافران passengers دیده اید کــه فضانوردان در خواب انجمادی هستند و می توانند سال ها بدون مواد غذایی و در خواب زنده بمانند کــه این در دنیای واقعی نیز تا حدودی امکان پذیر شده اما بیدار شدن مجدد هنوز مسیر نگشته !می دانیم کــه سفر به اعماق فضای لایتناهی و مقاصد دوردست، حداقل چندین سال به طور می انجامد و انسان ها به هیچ وجه آماده چنین سفرهای طولانی نخواهند بود، اما گویا یک بار دیگر داستان های علمی-تخیلی به واقعیت می پیوندند.

 

کمپانی هوافضای SpaceWorks با بودجه ناسا تحت برنامه «ایده های ابتکاری پیشرفته» در حال ارائه راهکاری برای رفع مشکلات متعدد سفرهای طولانی است و اولین پروژه آنها، سفر کوتاه 55 میلیون کیلومتری و چند ماهه به کره مریخ خواهد بود.تصور کنید در فضایی محدود به همراه سه یا چهار همکار، چندین ماه را سپری کنید، و پس از انجام مأموریت، دوباره همین مسافت و زمان را بدون هیچ هیجانی در مسیر برگشت تحمل نمایید. اینها یکی از جزئی ترین مشکلات پیش روی فضانوردان شجاعی خواهند بود کــه قدم در راه مسافرت های طولانی فضایی می گذارند.

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

محفظه های خواب انجمادی در فیلم passengers

 

علاوه بر این موارد، مقدار منابع مورد نیاز برای انتقال شش انسان به کره مریخ در حد غیر قابل تصوری بالاست. ناسا برآورد می کند کابین قابل سکونت برای این افراد حداقل 380 متر مکعب حجم خواهد داشت، و وزن آن به 28000 کیلوگرم می رسد. این شش فضانورد در طول مسیر به 13000 کیلوگرم مواد غذایی نیاز دارند.طبق تحقیقات شرکت SpaceWorks اگر فضانوردان را در وضعیت «استاز» (Stasis) قرار دهیم، مقدار فضا و غذای مورد نیاز آنها تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و در نهایت با کم شدن مصرف سوخت و نیاز به موتورهای کوچک تر برای انجام مسافرت، توشه این سفر فضایی تا 140000 کیلوگرم کمتر خواهد شد.

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

محفظه خواب انجمادی در فیلم interstellar

 

گفتنیست استاز را می توان چیزی شبیه به کمای مصنوعی با حداقل کارکرد متابولیک بدن در نظر گرفت، کــه شبیه آن را پیش تر در فیلم های علمی-تخیلی به صورت انجماد یا سرمازیستی دیده بودیم. با این حال از آنجا کــه انسان ها نمی توانند در حالت انجماد زنده بمانند، وضعیت استاز به کار گرفته می شود.در حال حاضر عملیات استاز یا هیپوترمی درمانی در بیمارستان های مختلف استفاده می شود. در این وضعیت پس از بروز ضایعات مختلف، بیمار به مدت چند روز در حالت هیپوترمی مصنوعی قرار می گیرد تا بدنش بتواند از تمام انرژی موجود برای التیام استفاده نماید.

 

لازم به ذکر است در طول این مدت مواد مغذی به صورت تزریق وریدی وارد بدن فضانوردان خواهند شد، اما تحقیقات نشان می دهد استفاده از این روش در درازمدت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین هنوز مطالعات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.اما به هر حال، دستیابی به این فناوری چندان دور از دسترس نیست و باز هم می بینیم داستان های علمی-تخیلی گذشته، زودتر از آنچه تصور می کردیم رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت.

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

محفظه مخصوص سرمازیستی

 

سرمازیستی (خواب انجمادی) در واقعیت

سرمازیستی (به انگلیسی: Cryonics) دانشی نوبنیاد است کــه در آن، با پایین‌آوردن دمای بدن انسان یا جانوران، سعی در سالم نگه‌داشتن بدن برای آینده ميکنند. در این روش، تمام خون بدن را تخلیه و آن را منجمد ميکنند. در این روش، برگشت به زندگی برای بیمار ممکن نیست و این کار تنها برای آینده و فناوری آینده انجام ميشود.

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

گل‌های آفتابگردان نگهداری شده به روش سرمازیستی

 

«انجماد عمیق» جسد در دمای پائین به منظور حفظ آن برای زمان طولانی، برای نخستین بار در سال ۱۹۶۲ انجام شد.تاکنون این فناوری در آمریکا و روسیه بر روی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر انجام شده‌است.این کار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد زیرا هر اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای ممکن است باعث عدم موفقیت شود.بسیاری از افرادی کــه ميخواهند بدنشان بعد از مرگ منجمد شود برای اطمینان خاطر دی‌ان‌ای خود را نیز نگه ميدارند تا در صورت مرگ ناگهانی یا عدم امکان انجماد، شانسی برای زندگی دوباره وجود داشته باشد.

 

روش کار

الگوریتم انجام فرایند سرمازیستی

پس از مرگ، جسد بلافاصله در یخ قرار ميگیرد تا از آغاز روند فساد جلوگیری شود.بعد از آن جسد به دستگاه قلب و ریه مصنوعی، مشابه دستگاه مورد استفاده در جراحی قلب باز، متصل ميشود تا خون در بدن در گردش بماند.در گام بعدی، حدود ۱۵ نوع ماده شیمیایی وارد رگ‌ها ميشوند تا روند فساد متوقف، سلول‌ها حفظ و جسد، آماده عمل جراحی شود.

 

در جراحی، قفسه سینه باز و جراح با کمک دستگاهی کــه به رگ‌های بزرگ بدن وصل ميکند خون و مایعات دیگر را تخلیه و به جای آن ضد یخ وارد رگ‌ها ميکند. این کار، بسیار حساس است. زیرا اگر سلول‌ها یخ بزنند یا در روند انجماد آب خود را از دست بدهند آسیب خواهند دید؛ بنابراین باید با دقت زیاد، تعادل را حفظ کرد.وقتی رگ‌ها از ضد یخ پر شدند، جسد به تدریج به مدت دو هفته سرد ميشود تا دمای آن به ۱۹۶- درجه سلسیوس برسد. سپس در درون کپسول مخصوص، به صورت سر و ته در محفظه‌ای حاوی نیتروژن مایع و به احتمال زیاد در کنار سه جسد دیگر قرار داده ميشود. جسد همان‌جا ميماند تا زمانی کــه بشر به فناوری‌ای کــه آرزویش را دارد، دست یابد.

 

آزمایش بر روی حیوانات و نتیجه آن

اوایل سال ۲۰۱۶ دانشمندان در مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) آمریکا توانسته‌اند مغز خرگوش را منجمد کرده و بعد دوباره آن را به دمای معمولی برگردانند. این دانشمندان اعلام کردند کــه کارکرد مغز خرگوش را پس از گرم شدن تقریباً کامل بوده و به نظر ميآید حافظه بلندمدت حیوان نیز حفظ شده‌است.با این نتیجه، در آینده این امکان وجود خواهد داشت کــه تمام اطلاعات موجود در مغز یک شخص را بتوان اسکن و دانلود کرد و در مغز یک انسان نو (تولید شده در آزمایشگاه) یا حتی یک نفر دیگر گذاشت. برای این کار فقط باید سر را منجمد کرد و نه تمام بدن .

 

کاربرد

انجماد و نگهداری نسبتاً کوتاه مدت یاخته‌های زنده در حال حاضر کاربرد گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف پزشکی دارد. از نمونه‌های کنونی این روش ميتوان به انجماد اسپرم اشاره کرد.از این شیوه در آینده ميتوان در پیوند اندام استفاده کرد کــه تحولی بزرگ در پزشکی خواهد بود. اما در حال حاضر، هدف این است کــه درمان کسی کــه هم‌اکنون غیرممکن است در آینده امکانپذیر باشد.

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

نظر منتقدان

برخی افراد، مرگ را بخشی از زندگی ميدانند و معتقدند جلوگیری از مرگ هیچگاه محقق نخواهد شد. چرا کــه با ذات حیات و ماهیت موجود زنده در تضاد است.

 

مسائل حقوقی

بریتانیا: در این کشور، قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد و «سازمان بافت‌های انسانی» کــه مسئول نظارت بر نحوه برداشتن، نگهداری و استفاده از اندام‌ها برای مصارف پزشکی و درمانی است اعلام کرده کــه موضوع انجماد جسد در حوزه اختیارات آن سازمان نیست.

 

آمریکا: در آمریکا برای انجماد و حفظ اجساد درگذشتگان در آن کشور یا انتقال اجساد از کشورهای دیگر برای این منظور، منع قانونی وجود ندارد.

 

هزینه

یک شرکت در آمریکا مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار آمریکا برای انتقال و انجماد دریافت ميکند. اما گزینه‌های ارزان‌تری مانند انجماد تنها سر انسان را نیز ارائه ميدهد.

 

120 انسان منجمد در انتظار حیات دوباره‌!

تاکنون بیش از 120 نفر در «بنیاد تمدید حیات آلکور» به شکل نیمه مرده منجمد شده‌اند با این امید کــه روزی با پیشرفت علم دوباره به حیات بازگردند.بنیاد تمدید حیات آلکور یک مؤسسه غیردولتی است کــه در سال 1972 میلادی در «سکاتدزیل» ایالت «آریزونا»ی آمریکا تأسیس شد. این بنیاد، شناخته شده ترین نهاد جهان در زمینه تحقیقات و مطالعات سرمازیستی محسوب ميشود.

خواب انجمادی چیست؟ | آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟

هدف سرمازیستی این است کــه با کمک انجماد بدن از مرگ کامل همه سلول ها و ساختار سلولی جلوگیری کند و آسیب به بافت‌ها را به حداقل برساند تا شاید در آینده نزدیک، به هوش آمدن دوباره پس از یک دوره انجماد امکان‌پذیر شود.

 

در سرمازیستی کــه دانشی نوبنیاد است، دمای بدن انسان را تاحدی پایین می آورند کــه تا حد ممکن به بافت های بدن صدمه نرسد به این امید کــه بتوان در چند صد سال آینده فرد منجمد را دوباره زنده کرد. در این وضعیت فرد در حالت نیمه مرده قرار ميگیرد و اغلب افرادی تن به این سرنوشت می دهند کــه به دلیل ابتلا به بیماری‌های لاعلاج و یا کــهولت سن به آخر خط رسیده‌اند.

 

افرادی کــه امروز برای منجمد شدن داوطلب ميشوند به این واقعیت آگاه هستند کــه در حال حاضر روشی برای بازگشت آنها به حیات وجود ندارد بلکــه فقط امیدوارند کــه شاید روزی علم به اندازه‌ای پیشرفت کند کــه بتواند آن‌ها را دوباره به زندگی بازگرداند. در حال حاضر بیش از 120 نفر در بانک انجماد بنیاد آلکور منجمد شده‌اند و 1005 نفر دیگر نیز در فهرست انجماد و مرگ موقت هستند.

 

به گزارش ریپلی، از افراد مشهوری کــه به سرمازیستی تن داده‌اند ميتوان به «تد ویلیامز» قهرمان مشهور بیس‌بال اشاره کرد و سه دانشمند دانشگاه آکسفورد نیز به تازگی درخواست انجماد خود را به بنیاد آلکور ارائه کرده‌اند.

 

 

2.5/5 - (11 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. خدا وکیلی هر کسی میخواد بیاد تا من انجمادش کنم هر نفر 10000هزار دلار نصف قیمت .چه در آمدی بهتر از این فقط کافی هست ده سال نگهداری کنی بعد هم دفنش کنی از کجا میفهمند اطرافیان مرده .اصلا کسی به این ها سر میزنه که در چه حالی هستند به زنده ها سر نمی‌زنیم چه برسه به مرده ها.خدایی عجب کاسبی هست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا