مطالب جالب علمی

خمیر دندان فیل چیست و چطور درست می شود؟

خمیر دندان فیل چیست و چطور درست می شود؟

خمیر دندان فیل چیست و چطور درست می شود؟

Elephant Toothpaste

امروز می خواهیم با هم یک آزمایش فوق العاده جالب شیمی انجام دهیم ، واکنشی که منجر به ایجاد حجم زیادی از کف در زمان کم می شود ، واکنش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید که به خمیردندان فیل مشهور است.

 

آب اکسیژنه

هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه (H۲O۲) یک اکسنده متداول است که به عنوان سفیدکننده استفاده می‌شود.آب اکسیژنه برای حذف مواد آلی و معدنی که موجب فاسد شدن آب استخر می‌شوند بکار میرود. هیدروژن پراکسید ساده‌ترین پراکسید است (پراکسیدها ترکیباتی هستند که دارای یک پیوند یگانه اکسیژن-اکسیژن هستند). آب اکسیژنه خالص H۲O۲ یک مایع ناروانی است که کمی آبی رنگ می‌باشد و با زحمت زیاد می‌توان آن را تهیه نمود. آب اکسیژنه‌ای که در داروخانه‌ها به اسم آب اکسیژنه رقیق فروخته می‌شود محلولی است از آب اکسیژنه در آب که %۳ آن آب اکسیژنه است، مانند آب بی‌رنگ و بی‌بوست، مزه تلخی دارد و کمی اسیدی است. این مایع اکسیدکننده‌ای قوی است.

خمیر دندان فیل چیست و چطور درست می شود؟

پتاسیم یدید

پتاسیم یدید یکی از مشتقات مهم ید در داروسازی و ضد عفونی‌کننده‌ها و صنعت پلیمر می‌باشد. این ترکیب برخلاف یدات پتاسیم به نور مستقیم و رطوبت حساس بوده و غالبا تحت چنین شرایطی به ید مولکولی اکسید می‌گردد و رنگ آن از سفید به زرد کم رنگ تغییر می یابد.

 

کاربردها:

استفاده در ضدعفونی‌کنندهای انسانی و دامی نظیر گلیسیرین یده

پایدارکننده حرارتی نایلون 6و6

تهیه قرص یدید پتاسیم برای مراکز هسته ای

کاربردهای آزمایشگاهی در تیتراسیونهای یدومتری

در داروسازی جهت ساخت مکملهای مولتی ویتامین مینرال و برخی داروهای خلط آور

درمان برخی عفونتهای قارچی مانند sporotrichosis

 

ایمنی: پتاسیم یدید در شرایط دمایی و فشاری معمولی پایدار است. غلظت بالای آن می‌تواند باعث سوزش پوست و چشم گردد. درصورت آلودگی پوست یا چشم باید بطور مکرر و زیاد با آب خنک شستشو داده شود.

 

شرح آزمایش:

ابتدا مقداری آب اکسیژنه را درون استوانه ی مدرج میریزیم سپس مقداری صابون مایع به ان اضافه میکنیم سپس محلولی از پتاسیم یدید تهیه ودر درون استوانه مدرج میریزیم که باعث میشود حجم زیادی کف تولید شود ، اما دلیل آن این است که یون I- کاتالیز گر واکنش تجزیه آب اکسیژنه است که باعث میشود به سرعت گاز اکسیژن تولید شود که باعث تولید کف فراوان میشود.

 

نکات :

علت استفاده KI چیست؟ KI به عنوان کاتالیزگر استفاده میشود.

علت استفاده مایع ظرفشویی چیست؟ رنگ مایع ظرفشویی مهم است چون فقط باعث میشود که کف تولید شده رنگی شود.

 

ایمنی:

H2O2 میتواند باعث سوزش شود بنابراین استفاده از عینک ایمنی و دستکش فراموش نشود.

 

و حالا فیلم خمیردندان فیل:

 

 

2.9/5 - (16 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا