پزشکی و سلامتی

خار پاشنه و بهترین روش های درمان سنتی ، علمی و خانگی

خار پاشنه و بهترین روش های درمان سنتی ، علمی و خانگی

خار پاشنه و بهترین روش های درمان سنتی ، علمی و خانگی

خار پاشنه calcaneal spur درواقع زائده استخوانی در ناحیه استخوان‌های پا است که عمدتا در استخوان پاشنه شکل میگیرد. دلیل این اتفاق استفاده از کفش‌های نامناسب، دویدن زیاد، چاقی است. اغلب خار پاشنه با درد و اختلال در راه رفتن همراه است و برخی از مواقع این علائم را ندارد و فقط درد را حس میکنید. درمان خار پاشنه روش‌های گوناگونی دارد که ما در اینجا آن‌ها را با شما درمیان می‌گذاریم.

 

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه زائده‌ای استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه شکل می‌گیرد . در زیر پا نوار بافتی نرمی به نام فاسیت‌پلانتار قرار دارد که در ثابت نگه دارشتن فرم و پا و قوس کف پا نقش مهمی را ایجاد می‌کند. در مرور زمان با وارد آمدن فشار زیاد به این بافت، این فشار به نقطه اتصال منتقل می‌شود و باعث ایجاد این زائده در پاشنه پا می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد تا باعث افتادن این اتفاق در پای ما شود، مثل چاقی، استفاده از کفش نا‌مناسب ( پاشنه خیلی بلند، کفی صاف، کفش‌های غیر استاندارد، سن و …) و مشکلات کمر که باعث ایجاد فشار زیاد بروی پا می‌شود.

خار پاشنه و بهترین روش های درمان سنتی ، علمی و خانگی

عکس خارپاشنه

 

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

بسیاری از مردم شاید دچار خار پاشنه باشند و هیچ وقت این درد را متوجه نشوند و در برخی موارد این دردها باعث اختلال در راه رفتن برای ما شود. اما همیشه دلیل آن خار پاشنه نیست و شاید التهاب باشد که این درد را برای ما به همراه دارد.

 

برای این که متوجه شویم خار پاشنه داریم یا خیر بهتر است نکات زیر را بررسی کنید:

 

1.احساس درد شدید در راه رفتن ابتدای بیداری و جدایی از تخت، به این علت که ساعت‌ها بدن در حالت استراحت بوده و یکباره فشار به کفه پا وارد می‌شود.

 

2.درد شدید در راه رفتن بعد از نشستن برروی صندلی به مدت طولانی.

 

3.در حین انجام فعالیت‌های روزانه درد در ناحیه پا رفته رفته بیشتر می‌شود..

 

4.احساس خستگی و یا کوفتگی در پاها در طول روز.

 

5.بهتر است با مشاهده این موارد به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات و تست‌های مربوطه درست‌ترین تشخیص را دهد و از درمان‌های خودسر بپرهیزید.

 

تا اینجا ما متوجه شدیم که خار پاشنه چیست و چگونه باید بفهمیم که خار پاشنه داریم، بعد از این‌ها نوبت به روش‌های درمان خار پاشنه می‌رسد تا ببینیم چگونه باید با این زائده کنار بیاییم و آن‌را درمان کنیم.

خار پاشنه و بهترین روش های درمان سنتی ، علمی و خانگی

راه‌های درمان قطعی خار پاشنه

برای درمان این زائده روش‌های متنوعی از نوع پزشکی و طب سنتی وجود دارد که با هم این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

درمان خار پاشنه با ورزش:

نرمش صبحگاهی برای کم کردن درد خار پاشنه: همانطور که در بالا گفتیم افرادی که از خواب بیدار می‌شوند و یا به مدت طولانی مینشینند، در زمان شروع به حرکت درد شدیدی را در ناحیه پاشنه حس می‌کنند، پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شروع به حرکت، در همان وضعیت کمی ورزش کششی انجام دهید، پنجه پا را به سمت بدن بکشید و رها کنید این کار را به مدت 30 ثانیه انجام دهید.

 

شنا بروی دیوار برای کشش عضلات پشت پا: دستانتان را بروی دیوار قرار دهید و فاصله‌ای مناسب را با دیوار بگیرید، و به سمت جلو آرنجتان را خم کنید تا عضلات پشت پا تحت فشار قرار بگیرند. در روز 2 بار این کار را انجام دهید ولی مراقب فشار بیش از حد نیز باشید. کشش عضلات پشت پا بروی ارتفاع: در این حرکت بهتر است که از پله یا لبه ای امن در منزل انتخاب کنید، قسمت جلویی پا را برروی ارتفاع قرار دهید و به سمت پایین و بالا به صورت بسیار آرام حرکت کنید، این کار باعث ایجاد کشش در عضلات کف و پشت پا می‌شود که به درمان خار پاشنه کمک فراوانی می‌کند. این کار را 2 بار در روز و به مدت 2 دقیقه انجام دهید تا عضلات تقویت شود و درد در ناحیه کف پا کمتر احساس شود.

 

درمان خانگی خار پاشنه

ماساژ کف پا: وسیله‌ای گرد مانند بطری آب معدنی، یا اسپری را روی زمین قرار دهید و پایتان را بروی آن قرار داده و به آرامی جلو و عقب کنید. این کار را 4 تا 6 مرتبه در ابتدای روز انجام دهید.

 

در دیگر روش‌های ماساژ برای درمان خار پاشنه، شما باید به وسیله روغن زیتون، سیاهدانه، کنجد، نارگیل و دیگر روغن‌های گیاهی و دارویی منطقه خار را مالش دهید. این روش را بهتر است همیشه قبل از خواب انجام دهید تا به صورت کامل جذب پوست شما شود. در این‌جا می‌توانید از فلفل یا دارچین پودر هم کمک بگیرید و کیسه را بروی پای خود بشید تا رختخوابتان را کثیف نکند. کاهش درد در این روش از روز اول ملموس است ولی باید به صورت مداوم این کار را انجام دهید تا کامل مشکل خار پاشنه برطرف شود.

 

درمان خار پاشنه با سرکه سیب: سرکه یکی از مواردی است که در درمان این زائده نقش خوبی را دارد و باعث از بین رفتن تجمع کلسیم اضافی در پا می‌شود. محلول سرکه سیب و آب باعث کاهش التهاب و به عنوان مسکن برای درد ناحیه‌ای عمل می‌کند. این محلول را اینگونه بسازید که در ظرفی که مناسب باشد و پای شما کامل درون آن قرار بگیرد، آب ولرم بیشتر رم را اضافه کنید، 1 فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید، هر بار به مدت 15 دقیقه پای خود را در این محلول به منظور درمان خار پاشنه قرار دهید و این کار هر 2 روز یک بار به مدت دو هفته انجام دهید.

 

جراحی خار پاشنه: این روش بسیار نادر است و باید حتما روش‌های غیر جراحی جوابگو نباشد تا این کار را انجام دهید، در این روش متخصص جراح ارتوپدی بعد از بی اثر بودن تمامی مراحل غیر جراحی اقدام به این کار می‌کند. مراحل انجام این پروسه توسط پزشک متخصص به شما گفته می‌شود.

 

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی برای کشیدگی در ماهیچه‌های پشت ساق پا را با افراد انجام میدهند. علاوه بر انجام این تمرینات فعالیت‌هایی نظیر ماساژ پا با یخ یا امواج صوتی قوی، و یا درمان خار پاشنه با لیزر درمانی را متقاضیان انجام می‌دهند. این مراحل حداقل در 4 جلسه شروع به نشان دادن علائم بهبودی می‌کنند.

 

درمان خار پاشنه به وسیله حجامت یا زالو: این روش بیشتر در مراکز طب سنتی انجام می‌شود و اطراف آشیل پا که مهم‌ترین عضله در پا برای حفظ تعادل است را حجامت یا زالو اندازی می‌کنند تا مواد مضر و خون کثیف را از این مناطق خارج کند. در بیشتر موارد این کار به تنهایی باعث از بین رفتن خار پاشنه می‌شود ولی باید نکات مهم در حفظ سلامتی مثل ورزش، پوشیدن کفش مناسب و غیره را رعایت کنید.

 

آیا خارپاشنه با صابون قابل درمان است؟

بسیاری فکر می کنند که با استفاده از صابون می توان خارپاشنه را درمان کرد اما باید بدانید که هیچگونه تحقیق علمی در این باره انجام نشده که رابطه صابون و خارپاشنه را ثابت کند.

خار پاشنه و بهترین روش های درمان سنتی ، علمی و خانگی

جراحی خار پاشنه

شهرام فیروزی فوق تخصص درد درمورد جراحی خار پاشنه توصیه می کند که ممکن است جراحی چندان تاثیر چندانی نداشته باشد و باید برای جلوگیری از عود دوباره بیماری افراد تمام موارد اصلاحی را درنظر داشته باشند تا بیماری عود مجدد نداشته باشد.

 

کفش‌های نامناسب باعث افزایش احتمال ابتلا به خارپاشنه

دکتر فیروزی درمورد کسانی که به علت درد و توصیه پزشک رادیوگرافی انجام داده اند اما زائده اضافی در پاشنه پایشان مشاهده نشده چنین پاسخ می دهد : این دردها قطعا مربوط به خارپاشنه است و بدین معناست که بیماری شروع شده اما استخوان اضافه هنوز رشد نکرده است.
دکتر فیروزی ادامه داد : کفش‌هایی که کف خیلی سفت دارند و طبی و استاندارد نیستند در ایجاد خارپاشنه بسیار موثرند و باید سعی کرد از کفش‌های مناسب استفاده کرد.

 

بهترین روش درمان خارپاشنه

فیروزی اصلاح دلایل ایجاد دردهای کف پا را اولین قدم درمان معرفی می کند. باید افزایش وزن، فعالیت زیاد و ایستادن مداوم را اصلاح کرد در مرحله بعد کفش مناسب دارای کفی سیلیکونی تجویز شود و مرحله بعد درمان دارویی و تزریق موضعی برای بیمار انجام شود.

 

در آخر

برای جلوگیری از ایجاد این زائده شما باید در حفظ وزن خود، پوشیدن کفش مناسب و دوری از راه رفتن بروی سطوح سخت بدون پوشیدن کفش مناسب جلوگیری کنید. در بیشتر اوقات ایت عارضضه در پی تجمع کلسیم بیش از حد در این ناحیه اتفاق می‌افتد که با پیگیری یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید در سلامت اندام‎هایتان نقش مهمی را ایفا کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا