مطالب جالب علمی

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

جواب به سوالاتی کـــه هميشه ذهن تان را درگیر مي کند

برخی ابهام ها درباره موارد عادی زندگی هستند کـــه معمولا در ذهن مان سوال مي شوند و برای آن ها هیچ جوابی نداریم، امروز مي خواهیم جواب تمام این سوال ها را بدهیم. بزرگترها هم مثل بچه ها اغلب دوست دارند بدانند بعضی چیزها چرا اتفاق مي افتند و چه معنایی دارند. اما گاهی فرصت کافی نداریم کـــه جواب این سؤال ها را در گوگل جستجو کنیم و بعدها آن ها را فراموش مي کنیم (یا تنبل تر از آن هستیم کـــه دنبال جواب شان بگردیم) بنابراین فرصت یادگیری چیزهای جدید درباره ی دنیای شگفت انگیزمان را از دست مي دهیم. در ادامه به پاسخ هایی علمي برای بعضی از سؤالاتی مي پردازیم کـــه هميشه ذهن تان را مشغول کرده اند.

 

۱- منشأ افسانه ی پری دریایی چیست؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

منشأ افسانه ی پری دریایی، شباهت این موجود خیالی به نهنگ های بلوگا است. این ماهی ها، زیبا و بسیار باهوش و اجتماعی هستند. نهنگ های بلوگا گاهی خود را به جلبک های دریایی «آراسته مي کنند» و حتی مي توانند گفتار انسان را تقلید کنند. این موجودات زیبا بیشتر در اقیانوس منجمد شمالی زندگی مي کنند و تعدادی از آن ها هم در آب های ایرلند و اسکاتلند هستند. احتمالا در زمان های قدیم، دریانوردهای خرافاتی در مواجهه با نهنگ های بلوگا، جلبک های دریایی چسبیده به بدن آن ها را با مو اشتباه گرفتند.

 

۲- آیا مي توان همزمان هم از بینی و هم از دهان نفس کشید؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

از نظر تئوری، این کار با تمرین زیاد و سخت امکان پذیر است. این شکل از نفس کشیدن بیشتر در ميان موزیسین ها و کسانی کـــه یوگا کار مي کنند رایج است. اما طبق عکس العمل طبیعی بدن، وقتی با بینی نفس مي کشید مجرای تنفسی دهان بسته مي شود و بالعکس.اما دم و بازدم به طور همزمان شدنی نیست چون این دو کار، وظیفه ی ریه ها هستند، نه دهان یا بینی. ریه ها نمي توانند دو کار را همزمان انجام دهند. به علاوه، نای هم قادر نیست جریان هوا را همزمان در هر دو جهت هدایت کند.

 

۳- چرا بعضی صداها خیلی آزار دهنده هستند؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

گوش های ما بیشترین حساسیت را به فرکانس های ۲ هزار تا ۴ هزار هرتز دارند. صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه یکی از ناخوشایند ترین صداها برای اغلب مردم است. این مسأله در مورد صدای گریه ی نوزادان هم صدق مي کند. اما هنوز کاملا مشخص نیست چرا این صداها تا این حد برای ما آزار دهنده هستند. دانشمندان در تحقیقی در سال ۲۰۰۶ کـــه جایزه ی ایگ نوبل را دریافت کرد (نمونه ی تقلیدی طنزآميز جایزه ی نوبل کـــه تقریبا در همان زمان اعلام جوایز نوبل، به دستاوردهای برتری اعطا مي شود کـــه ابتدا باعث خنده و بعد به فکر فرو رفتن مردم مي شوند) مدعی شدند این فرکانس ها بسیار شبیه به صداهایی هستند کـــه شامپانزه ها برای هشدار دادن از خود تولید مي کردند.

 

این دانمشندان گمان مي کنند ما بر حسب غریزه از این صداها بیزاریم و احساس بدی کـــه پیدا مي کنیم نوعی مکانیزم دفاعی است. اما محتمل ترین گمانه زنی ای کـــه از طرف دانشمندان حوزه ی زیست شناسی اعصاب در این مورد مطرح شده بیان مي کند چنین صداهایی ناحیه ی آميگدال در مغز را تحریک مي کند. آميگدال بخشی از مغز است کـــه با احساس ترس مرتبط است.

 

۴- چرا صبح ها دهان مان بوی بدی دارد؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

بزاق دهان، محافظی طبیعی برای دهان است. این ماده، باکتری ها را از بین مي برد، آن ها را با فشار از محیط دهان خارج مي کند و همچنین ترکیبات سولفور دار بدبو را در خود حل و خنثی مي کند. بنابراین، هر بار کـــه آب دهان تان را قورت مي دهید، ميلیون ها باکتری از دهان تان شسته مي شوند و همراه تکـــه های مواد غذایی ای کـــه خورده اید به حلق هدایت مي شوند. بوی بد دهان در زمان صبح به این خاطر است کـــه شب ها بزاق کمتری در دهان تولید مي شود و ما کمتر آب دهان مان را قورت مي دهیم، به همين دلیل ميکروب ها درون دهان باقی مي مانند.

 

۵- آیا ممکن است روزی حافظه ی ما پر شود؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

از نظر تئوری، ممکن است حافظه ی ما یک روزی پر شود، اما تا به حال هیچ مورد مشابهی ثبت نشده است. در مغز ما، تقریبا به اندازه ی ۲ کوادریلیون بایت حافظه وجود دارد. در مقایسه با یک دوربین فیلمبرداری کـــه داده ها را با کیفیت خوبی ثبت مي کند، در حافظه ی ما ظرفیت کافی برای ثبت داده به اندازه ی ۳۰۰ سال وجود دارد. بنابراین اینکـــه چند زبان خارجی و چقدر دانش نظری و عملی مي توانیم یاد بگیریم، به شکیبایی و پشتکار ما بستگی دارد نه به ظرفیت حافظه ی ما.

 

۶- اگر همه ی انسان های کره ی زمين همزمان با هم بپرند چه اتفاقی مي افتد؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

بعد از پرش وقتی به زمين برسید بخشی از انرژی تولید شده به پاهایتان بر مي گردد و باقی آن به زمين و هوا منتقل مي شود؛ مسأله ای کـــه مي تواند پیامدهای بدی داشته باشد. بعضی از این پیامدها به این ترتیب است: ابتدا صدای بسیار بلندی تولید مي شود. برای مثال، بلندترین صدای تولید شده روی کره ی زمين ۲۰۰ دسیبل بوده و صدای موشک جت تنها ۱۵۰ دسیبل است. بنابراین، تقریبا غیر ممکن است کـــه بتوانیم جلوی پاره شدن پرده ی گوش مان را بگیریم. بعد سیاره ی زمين به لرزه در مي آید و اگر پرش در نزدیکی دریا انجام شده باشد، احتمالا یک سونامي با موج هایی به ارتفاع ۳۰ متر به وجود مي آید (درست مثل فیلم های آخر الزمانی). در نهایت، لرزش زمين احتمالا منجر به زلزله ای مي شود کـــه یا خفیف است و یا آنقدر قوی است کـــه ساختمان ها و پل ها و غیره را تخریب مي کند.

 

۷- چرا وقتی دیگران درد مي کشند خنده مان مي گیرد؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

این مسأله در مورد مواقعی است کـــه کسی ناگهان زمين مي خورد و ما نمي توانیم جلوی خنده مان را بگیریم. جواب این سؤال بسیار ساده است: خنده ی غیر قابل کنترل ما نوعی مکانیزم دفاعی روانی است کـــه در دوران کودکی ما با وقوع یک اتفاق ناخوشایند در اطراف مان شکل گرفته. نشانه های اصلی این واکنش دفاعی، انکار یا تحریف واقعیت به صورت ناخودآگاه است. وقتی مي بینیم کسی صدمه مي بیند، تصور مي کنیم این اتفاق برای خودمان افتاده. در نتیجه، ترس برمان مي دارد و با یک واکنش معکوس سعی مي کنیم جلوی وحشت مان را بگیریم. بنابراین، در چنین مواقعی هر چه بیشتر بخندید یعنی دلسوزتر هستید.

 

۸- چرا بعضی آهنگ ها دائما در ذهن مان تکرار مي شوند؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

برای آنکـــه آهنگی اینطور در ذهن تان بماند باید چند ویژگی داشته باشد. آن آهنگ باید ساده باشد، متن تکرار شونده ای داشته باشد و قافیه های آن کوتاه و ساده باشند. یک ویژگی دیگر مهم آن داشتن ریتمي است کـــه بتواند ما را به حرکت وادارد. اغلب چنین آهنگ هایی نه فقط حافظه بلکـــه مهارت های حرکتی ما را هم تحت تأثیر قرار مي دهند. آخرین ویژگی این آهنگ ها از بعد روانی است. آهنگی دائما در ذهن تان تکرار مي شود کـــه در زمان گوش دادن به آن احساسات قوی ای را تجربه کرده باشید (فرقی نمي کند این احساسات به متن آهنگ ربط داشته یا خیر).

 

۹- چرا وقتی با سگ ها حرف مي زنیم سرشان را کج مي کنند؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

حیوان خانگی تان مي تواند حتی کوچکترین تغییر در حالت صورت، زبان بدن و صدای شما را تشخیص دهد. بنابراین وقتی سگ تان را بابت شکستن گلدان سرزنش مي کنید یا از او مي پرسید کـــه آیا دوست دارد پیاده روی کند، اگر حرف هایتان را درست نشنیده باشد سرش را کج مي کند. او این کار را مي کند تا مطمئن شود حرف هایتان را درست متوجه شده و حالت صورت تان را خوب ببیند. سگ ها به قدری در تشخیص احساسات ما توانمندند کـــه حتی وقتی ناراحت هستیم، این ناراحتی را احساس و حال ما را درک مي کنند.

 

۱۰- چرا گربه ها به همه چیز با دست ضربه مي زنند؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

طبق گفته های دکتر الن وایتلی، این رفتار بسیاری از گربه ها غریزی است. اگر به نحوه ی بازی کردن آن ها با شکارشان و گرفتن آن (مثلا یک موش یا مارمولک) دقت کنید، متوجه مي شوید کـــه این رفتار هميشگی آن ها است. وقتی یک گربه جسم بی حرکتی را هل مي دهد، این کار را فقط بر حسب غریزه انجام مي دهد چون تصور مي کند شاید آن شئ موش زنده ای باشد. توضیح دیگری کـــه برای این مسأله ارائه شده بیان مي کند کـــه ممکن است گربه ای کمبود توجه داشته باشد و وقتی پی مي برد صاحبش به وسایلی کـــه مي افتند عکس العمل نشان مي دهد و آن ها را بر مي دارد، نتیجه مي گیرد کـــه این بهترین راه برای جلب توجه صاحبش است.

 

۱۱- چرا وقتی خودمان را قلقلک مي دهیم قلقلک مان نمي آید؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

قشر سوماتوسنسوری در مغز (Somatosensory Cortex) مسئول دریافت اطلاعات حاصل از حس لامسه است. دانشمندان علم عصب شناسی با انجام تحقیق نشان دادند وقتی سعی مي کنیم خودمان را قلقلک دهیم، ناحیه ی مخچه را هم تحریک مي کنیم. مخچه سیگنال هایی کـــه از سطح پوست دریافت خواهند شد را پیش بینی مي کند. مغز از این پیش بینی برای واکنش نشان ندادن به لمسی کـــه انجام مي شود استفاده مي کند. همين مکانیزم در مورد سیستم های دیگر مغز هم وجود دارد. برای مثال، به همين خاطر است کـــه حتی وقتی حرکت مي کنیم، علیرغم آنکـــه سر و چشم ها هم در حرکتند، تصویر مقابل مان بی حرکت باقی مي ماند. در حقیقت، مغز تصویر را ثابت مي کند.

 

۱۲- بهترین زمان برای تصميم گیری صبح ها است یا شب ها؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

علم عصب شناسی جواب این سؤال را صبح ها مي داند. وقتی خواب هستیم، فرآیندهای مهم و زیادی در مغز ما در جریان است کـــه یکی از آن ها ادغام اطلاعاتی است کـــه مغز طی روز دریافت کرده. سیستم عصبی بدن شب ها عملکرد متفاوتی دارد، چون دیگر چیزی وجود ندارد کـــه حواس تان را پرت کند بنابراین سیگنال ها به مؤثرترین شکل ممکن دریافت مي شوند. به عبارت دیگر، ما شب ها هم به فکر کردن ادامه مي دهیم اما این کار را دیگر با اضطراب و تحت فشار انجام نمي دهیم. بنابراین صبح ها تصميم درست تری مي گیریم. رویاهایی کـــه به حقیقت مي پیوندند هم اینگونه هستند، یعنی مغز تمام اطلاعات دریافتی را تحلیل مي کند و آینده را پیش بینی مي کند.

 

۱۳- چرا سگ ها تا دستشویی دنبال صاحب شان مي روند؟

جواب به سوالاتی که همیشه ذهن تان را درگیر می کند

توضیحات مختلفی برای علت این رفتار سگ ها بیان شده است. اول آنکـــه سگ ها حیوانات اجتماعی ای هستند و به طور طبیعی عادت به تنهایی ندارند. بنابراین اگر خانه باشید سگ تان ترجیح مي دهد پیش شما باشد. دلیل دوم بسیار عجیب است: وقتی در دستشویی را مي بندید، از نظر سگ تان احتمالا اتفاق جالبی آنجا مي افتد، بنابراین باید بداند کـــه ماجرا از چه قرار است! و دلیل آخر آنکـــه احتمالا سگ تان فقط مي خواهد از شما محافظت کند. تصور کنید اگر داخل دستشویی کسی به شما حمله کند، نمي توانید به تنهایی از پسش بربیایید!

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا