مطالب گوناگون

تفاوت آبکاری pvd و فورتیک

تفاوت آبکاری pvd و فورتیک

تفاوت آبکاری pvd و فورتیک

آبکاری در فرآیند تولید شیرآلات یکی از مهم ترین مراحل است که در کیفیت محصول تولیدی بسیار تاثیرگذار می باشد. بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی از به روزترین روش ها برای آبکاری شیرآلات استفاده می کنند. در ادامه به تعریف آبکاری و دو روش آبکاری در تولید شیرآلات می پردازیم.

 

آبکاری چیست؟

آبکاری فرایندی است برای قرار دادن لایه ای از فلزات و یا غیر فلزات بر روی فلزات یا غیر فلزات دیگر به منظور جلوگیری از فرایند اکسیداسیون، سایش، افزایش مقاومت سطحی و…. آبکاری فرایند جدیدی نیست و سابقه دیرینه دارد ( آبکاری به روش الکتریکی)، از این روش آبکاری ایرانیان باستان ۲۰۰۰ سال پیش استفاده میکردند. اما امروزه استفاده از آبکاری بیشتر اهمیت پیدا کرده است. به گونه ای که کاربرد آبکاری در اغلب صنایع به چشم میخورد. از جمله صنایعی که آبکاری در آنها اهمیت دارد میتوان به صنایع خودرو سازی، شیرآلات ،صنایع مخابرات، صنایع تولیدات قطعات الکترونیکی، صنایع تهویه مطبوع، صنایع ساخت در و پنجره و… اشاره کرد.

تفاوت آبکاری pvd و فورتیک

آبکاری فورتیک و PVD

در صنعت شیرآلات از دو روش فوق استفاده می شود. در روش فورتیک قطعه ها در سه مرحله داخل کوره قرار داده می شوند تا رنگ شان تثبیت شود. دمای استاندارد و یکنواخت و زمان دو فاکتور اصلی در کیفیت رنگ شیرآلات هستند که باعث می شوند محصول تولید شده دوام رنگ بسیار مناسبی داشته باشد. روش پی وی دی که به آبکاری خلاء هم معروف است نتیجه بهترین نسبت به فورتیک دارد ، در این روش رنگی که داخل مخزن قرار دارد در فضای تقریبا خلاء روی بدنه شیرآلات قرار می گیرد که ثبات بسیار بالایی در طول زمان دارد.

 

برای توضیح دقیق تر نگاهی داشته باشیم به آبکاری پی وی دی شیرآلات کروم ، در این روش بخش خارجی بدنه شیر با اتم های باردار فلز کروم بمباران می شود تا بوسیله فرآیند شیمیایی تمام سطح فلز بدنه شیر با کروم پوشیده شود. به این روش رسوب سازی با بخار می گویند. افزایش طول عمر شیر ، مقاومت در برابر سایش و زنگ زدگی از ویژگی های اصلی این نوع آبکاری می باشد.

تفاوت آبکاری pvd و فورتیک

در حال حاضر تمامی شیرآلات استاندارد از فلز برنج تولید می شوند ، اما در برخی برندهای متفرقه از سرب نیز استفاده می شود (به دلیل قیمت ارزان تر نسبت به برنج) که بعد از فرآیند آبکاری ، ثبات رنگ کمتری نسبت به برنج دارد. سرب برای سلامتی مضر است و در صنعت شیرآلات از نظر استاندارد مورد قبول نیست.

تفاوت آبکاری pvd و فورتیک

 

2.4/5 - (8 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا