ورزش و سلامتی

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

بسیاری از افراد مخصوصا کسانی که در بدن سازی فعالیت دارند از آرژنین مصرف مي کنند .آرژنین فواید زیادی برای بدن ایجاد مي کند از جمله به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین برای بهبود زخم ها و التهابات پوستی که این موارد در ورزشکاران بیشتر دیده مي شوند زیرا هميشه در خط آسیب هایی قرار دارند .آرژنین به عنوان یک مکمل اســتفاده مي شود که این مکمل باعث ایجاد افزایش انرژی در بدن و جلوگیری از ایجاد ناراحتی قلبی و پمپاز خون به تمام عضلات ،بهبود رشد عضلات و… مي شود .

 

یکی از مهمترین خواص آرژنین افزایش قوای جنسی اســت . همچنین در افزایش قطر رگ های خونی تاثیر به سزایی دارد در این مقاله مي خواهیم به طور مفصل در مورد ال آرژنین بیشتر توضیح دهیم و از خواص و عوارض آن برایتان بازگو کنیم .در ادامه با تیم سلامت نیک شو همراه باشید .

 

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین آمينواسیدی نیمه ضروری اســت و آرژنین ماده اولیه موجود در گاز نیتریک اکسید اســت که باعث ایجاد گشادی رگ ها  ميشود و فرآیند خون رسانی به اندام‌ها و ارگان‌های در گیر  مي کند و باعث مي شود که ورزش آسانتر شود بعلاوه باید گفت که این آمينواسید قادر به پاک‌سازی رادیکال‌های آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال‌های سلول‌های عضلانی، رهاسازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن مي شود.

 

اسید آمينه ال-آرژنین یکی از پر انرژی ترین مواد مغذی شناخته شده اســت در واقع به عنوان یک مکملی که در نوع خوئ بی نظیر اســت . خواص شگفت انگیز L-arginine توسط جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۹۸ مورد تایید قرار گرفت. و از آن زمان به بعد علاقه زیادی به زمينه‌های داروسازی و Nutraceutical شروع شده اســت .

 

دانشگاه کلمبیا به L-arginine به عنوان “Bullet سحر و جادو” به سلامت انسان اشاره مي کند .بیش از ۱۰،۰۰۰ اســتناد L-arginine توسط محققان دانشگاه کلمبیا در تلاش برای ثبت مزایای این اسید آمينه ساده ساخته شده‌اند.

 

هم اکنون به دانشجویان پزشکی در دانشگاه پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا تدریس مي شود . کشف وظیفه اکسید نیتریک (NO)، جایزه نوبل، نشانگر این واقعیت اســت که بدون هیچ‌گونه انسانی، زندگی انسان غیرممکن اســت. حتی انقلابی بیشتر شواهد غیر قابل انکار بود که L-arginine تنها مولکول NO در بدن انسان اســت.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

ال آرژنین برای بهبود بافت های آسیب دیده

 

برخی از اثرات و خواص قرص آرژنین در بدن انسان:

– تحریک ترشح و آزادسازی( ریلیز ) هورمون رشد HGH از غده هیپوفیز

– دخالت در سنتز و ساخت نیتریک اکسید NO (مسئول گشادی عروق و وازودیلاتاسیون )

– گسترش و بهبود سیستم ایمنی بدن

– کاهش زمان ترميم زخم و جراحات

– تسریع زمان ترميم و بهبود بافت های آسیب دیده

– کاهش ریسک بیماری های قلبی

– افزایش توده و حجم عضلانی

– کاهش بافت آدیپوز چربی بدن و کمک به کاهش وزن

– کمک به افزایش حساسیت و عملکرد انسولین

– کمک به کاهش فشار خون

– افزایش بارورسازی مردان و زنان،افزایش تولید اسپرم

– بهبود حالت نعوظ و شق پذیری و ارکشن در مردان و زنان

– بالا بردن جریان گردش خون در بدن و اندام های تناسلی

– افزایش توانایی دستگاه تولید مثل

– و ….

 

مزایای مصرف :

– مکمل آرژنین به دلیل داشتن خواص فوق الذکر برای بهبود عملکرد ارگان هایی مثل قلب و عروق، کلیه ها و سیستم ایمنی بدن تجویز مي شود.

 

– آرژنین جریان خون را در عروق آسان مي کند و باعث افزایش جریان خون محیطی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی – عروقی مي شود. همچنین در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب سبب بهبود عملکرد دستگاه گردش خون مي شود. به علاوه از تجمع و چسبندگی پلاکت ها در رگ ها خود داری مي کند.

 

– سبب تسریع بهبودی زخم ها و التیام بافت ها به پس از اعمال جراحی مي شود.

 

– تزریق آرژنین مي تواند پروتئین اوری را در بیماران مبتلا به گلومرونفریت مزمن بهبود دهد.

 

– مكمل آرژنین در افزایش توانایی جنسی در مردان و زنان تاثیر مثبت دارد. این مكمل با افزایش جریان خون در عروق به رفع مشكلاتی مانند اختلالات نعوظ كمك مي نماید. همچنین آرژنین مي تواند باعث افزایش تعداد، سرعت حركت و طول عمر اسپرمها شده و قدرات باروری را در مردان افزایش دهد. اســتفاده از مكمل آرژنین در زنان باعث تحریك ترشح هورمون FSH شده و در نتیجه به تخمك گذاری و افزایش توان باروری زنان كمك مي كند.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

ال آرژنین برای افزایش توده و حجم عضلانی

 

تاثیر آرژنین در افزایش رشد عضلات

آرژنین منجر به رشد عضلات مي گردد ، زیرا برای سنتز اکثر پروتئین ها لازم اســت. علاوه بر افزایش حجم توده های عضلانی ، ال-آرژنین سلول های عضلات را علامت گذاری مي کند و آزادسازی هورمون ها را تقویت کرده و نهایتا منجر به بهبود متابولیسم چربی در بدن مي گردد.

 

نتیجه کلی رو فرم ماندن بدن و عضلاتی حجیم مي باشد. با کاهش چربی های ذخیره شده زیر پوستی و افزایش رشد عضلات ، ال-آرژنین منجر به افزایش آمادگی جسمانی و قدرت مي گردد که برای بدنسازان بسیار حائز اهميت اســت.

 

قرص ال آرژنین در بدنسازی

به علت خاصیت تعدیل نمک، آرژنین در بین بدنسازان دارای محبوبیت اســت، چرا که از دست ندادن آب زیر پوست که به دلیل احتباس آب و نمک در بدن رخ مي‌دهد، باعث مي‌شود تا بدن ظاهری پف کرده داشته باشند و عضلات صاف و فاقد برآمدگی به نظر بیایند.

 

منابع طبیعی

آرژنین در آجیل و دانه‌های روغنی مثل بادام زمينی و بادام به وفور یافت مي‌شود. همچنین مي‌توان مقداری آرژنین در شکلات و کشمش نیز پیدا نمود. مکمل‌های حاوی آرژنین به سبب اینکه آرژنین توانایی تولید نیتریک اکسید را دارد در بین مردم رواج یافته‌اند.

 

و همچنین این آمينواسید قادر به پاک‌سازی رادیکال‌های آزاد از خون بهبود عملکرد سیگنال‌های سلول‌های عضلانی رها سازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن اســت . همچنین شما مي توانید آرژنین را با خوردن مواد مغذی که سرشار از پروتئین اســت را دریافت کــنید .

ماهی

مرغ

سویا

گوشت قرمز

لوبیا

غلات

لبنیات

جو دوسر، ذرت، برنج قهوه‌ای و شکلات

دانه‌ها (مثل تخمه آفتاب‌گردان و کنجد)

آجیل‌ها (گردو، فندق، بادام‌زمينی، بادام و کشمش)

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

ال آرژنین سرشار از آمینه اسید

 

طریقه مصرف قرص ال آرژنین

با توجه به سن، جنس، قد و وزن بین ۴ تا ۱۰ گرم در روز زیر نظر پزشک باید مورد اســتفاده قرار داد.

 

 

تاثیر ال-آرژنین در افزایش اســتقامت و پایداری

افزایش قدرت از طریق ایجاد توده های عضلانی تنها مزایای بالقوه آرژنین برای بدنسازان نیست. از طریق عملکرد به عنوان ماده تشکیل دهنده نیتریک اسید ، آرژنین منجر به بهبود اســتقامت و قدرت عضلات مي گردد. زمانی که نیتریک اسید آزاد مي شود ، از طریق آرام کردن عضلات کناره دیواره ها باعث گشادشدن رگ های خونی مي شود.

 

این امر نهایتا باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون در عضلات در حین انجام تمرینات خواهد شد. افزایش جریان خون بدین معناســت که اکسیژن و مواد مغذی به مقدار کافی برای مدت زمان طولانی برای عضلات شما فراهم مي شود. این کار به کاهش آسیب های عضلانی ، بهبود روند درمان و افزایش بازدهی ورزشکاران در حین انجام تمرینات کمک شایانی مي کند.

 

بهبود سیستم ایمنی بدن با مصرف آرژنین

ال آرژنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی کلی بدن کمک مي کند. با از بین بردن رادیکال های آزاد ، آرژنین منجر به افزایش اثربخشی سلول های سیستم ایمنی مي گردد. از آنجایی که بدنسازان تحت شرایط اســترس زایی به صورت مکرر قرار دارند ، بیشتر در معرض عفونت ها و آسیب های عضلانی قرار خواهند داشت. از این رو هميشه باید اطمينان حاصل کــنید که سیستم ایمنی بدنتان تقویت شده اســت.

 

افزایش قد با مصرف قرص ال آرژنین

رشد قد وابستگی شدید به سن شخص دارد یعنی اگر شخصی ۳۰ سال داشته باشد و رشد صفحات اســتخوانی او بسته شده باشد دیگر رشد قد حاصل نمي‌شود.رشد قد به تغذیه مناسب بستگی دارد و اگر شخصی تغذیه مناسبی (تغذیه‌ای که مناسب رشد قد هست) نداشته باشد و فکر کند با خوردن آرژنین مي‌تواند قد خود را افزایش دهد به هدف خود نخواهد رسید .

 

و ذکر این نکته مهم اســت که برای رشد مناسب قد و اســتخوان بندی مناسب باید از کودکی سرمایه گذاری بشود و به عبارت ساده‌تر با تغذیه مناسب از همان روزهای اولیه یک نوزاد و ادامه آن تا نوجوانی و جوانی مي‌توان انتظار رشد مناسب در تمام دوران زندگی را داشت.

 

اگر کسی تغذیه و روش زندگی صحیحی نداشته باشد، نمي تواند تنها با خوردن آرژنین، قد خودش رو افزایش بدهد، به همين دلیل باید زیر نظر پزشک و در تکميل باقی شرایط لازم، این قرص مصرف شده تا نتیجه دلخواه حاصل شود.در رشد قد عوامل دیگری نظیر ژنتیک، ورزش، خواب و وضعیت‌های محیطی پیرامون تأثیر گذارند.افزایش قد علاوه بر وراثت، باید با تغذیه و ورزش های اصولی در تمام عمر دنبال بشود.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

قرص ال آرژنین برای افزایش بارورسازی مردان و زنان،افزایش تولید اسپرم

 

با توجه به هدف تغذیه، اسید آمينه ها را مي توان به سه دسته تقسیم کرد

غیر ضروری: بدن شما مي‌تواند این مقدار را به اندازه کافی برای برآورده ساختن نیازهای بدن تولید کند.

ضروری: بدن شما نمي‌تواند این را تولید کند، بنابراین شما باید آنها را از غذاها دریافت کــنید.

نیمه ضروری: این اسید آمينه در شرایط عادی ضروری نیست، اما ممکن اســت در شرایط خاص نیاز باشد.

 

آرژنین یک اسید آمينه نیمه ضروری اســت زیرا به طور معمول برای رشد کودکان مورد نیاز اســت، اما برای بزرگسالان سالم غیرممکن اســت. بدن شما همچنین مي‌تواند آرژنین را علاوه بر دریافت آن از منابع غذایی، به طوری که کمبود آن نادر اســت. با این حال، اگر تولید بدن به الزامات بدن برسد، فرد مي‌تواند در آرژنین کمبود داشته باشد.

 

مکانیسم اثر ال آرژنین

آرژنین یک آمينواسید نیمه ضروری اســت (آرژنین سازنده بلوک پروتئینی اســت که باعث اتساع عروق مي‌شود) و آرژنین ماده اولیه گاز نیتریک اکسید اســت که سبب گشادی عروق شده و این امر خون‌رسانی به اندام‌هایی را که در جریان فعالیت ورزشی درگیر هستند،

 

کارایی ورزشکار را به ویژه در فعالیت‌های هوازی را آسان مي کند. بعلاوه این آمينواسید قادر به پاک‌سازی رادیکال‌های آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال‌های سلول‌های عضلانی، رها سازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن اســت.

 

آرژنین در بدن چه مي کند؟

اکسید نیتریک را ایجاد مي‌کند که شریان‌ها و رگ‌های خونی را گسترش و شل مي‌کند و جریان خون را بهبود مي‌بخشد.

کمک مي‌کند تا جراحات زخم را بهبود بخشد

کلیه‌ها در دفع زباله کمک مي‌کنند

تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

 

افرادی که آرژنین را به عنوان مکمل غذایی مصرف مي‌کنند برای کمک به کنترل بیماری‌هایقلبی، آنژین و اختلال نعوظ، و همچنین بدن سازی، بهبود زخم‌ها و تعمير بافت، مصرفمي‌کنند. برخی شواهد وجود دارد که افزایش مصرف آرژینین برای درمان همه این شرایط مفید اســت.

 

با این حال، مصرف آن به عنوان مکمل ممکن اســت عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و اسهال داشته باشد. دوزهای بزرگ‌تر ممکن اســت برای افرادی که داروهای دیگر یا شرایط بهداشتی خاصی دارند نیز خطرناک باشند.

 

خبر خوب این اســت که مصرف آرژنین از غذاهایی با پروتئین بالا امن و سالم اســت و از آنجایی که آرژنین از سایر اسید آمينه ساخته شده اســت، غذاهایی با پروتئین بالا به طور کلی باعث افزایش سطح آرژنین مي‌شود.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

قرص ال آرژنین کمک به کاهش فشار خون

 

عوارض این مکمل چیست؟

مصرف خیلی زیاد قرص ال آرژنتین، مي‌تواند باعث اسهال، ضعف و سستی و حالت تهوع شود؛ همچنین افرادی که ناراحتی قلبی و یا سابقه مشکلات روحی و روانی دارند، باید با پزشک حتما تماس بگیرید . آرژنین مکمل امنی بوده و اگر از راه دهان وارد بدن شود در کوتاه‌مدت هیچ عارضه خاصی ندارد؛

 

ولی اگر به هر شیوه دیگری این مکمل را وارد بدنتان کــنید، شایع‌ترین عارضه‌ای که بعد از مصرف آن ممکن اســت به سراغتان بیاید، اسهال اســت.این مشکل یکی از اصلی‌ترین عللی اســت که ورزشکاران به جای ال آرژنین به سراغ ال سیترولین مي‌روند.

 

در زمان مصرف آرژنین به موارد زیر بیشتر دقت کــنید :

در زمان بارداری و شیردهی: اگر شما به صورت کوتاه‌مدت از این مکمل در زمان بارداری مصرف کــنید مشکلی ایجاد نميشود اما احتیاط امر مي کند که قبل از مصرف با پزشک خود حتما مشورت لازم را داشته باشید .

 

مصرف آرژنین برای کودکان: دوز و طریقه مصرف برای کودکان از دقت زیادی برخوردار اســت باید به صورت قرص مصرف شود .

 

فردی که دچار آلرژی و آسم اســت :  آرژنین خود باعث بروز آسم و آلرژی مي شود .پس زمانی که از این مکمل اســتفاده مي کــنید دقت لازم را داشته باشید مخصوصا در فصل هایی که آلرژی زیاد اســت .

 

افرادی که دچار هرپس ميشوند : هرپس در واقع یک نوع ویروس اســت که در بدن انسان باعث ایجاد بیماری ميشود مثل ایجاد تبخال .پس افرادی که بدن آن ها به این مکمل حساس هستند مصرف نکنند چون آرژنین باعث افزایش این ویروس در بدن مي شود .

 

افرادی که فشار خون پایین دارند :معمولا افرادی که فشار خون پایینی دارند از آرژنین مصرف نکنند چون این مکمل باعث افزایش فشار خون ميشود و دچار سردرد و سرگیجه ميشوید .

 

افرادی که از بیماری کلیوی رنج مي برند: افرادی که ناراحتی کلیه دارند بهتر اســت از مصرف آرژنین خودداری کنند چون سطح پتانسیل بدن را افزایش مي دهد .

افرادی که عمل جراحی دارند: افرادی که به هر دلیل عمل جراحی دارند از مصرف آرژنین  برای مدتی که عمل دارید خودداری کنند چون با مصرف این مکمل فشار خون شما تغییر مي کند .

 

تاثیر ترکیب آرژنین با ویتامين C

تحقیقات جدید نشان داده که ویتامين C در ترکیب با آرژنین – نسبت به آرژنین به تنهایی – اثرات بیشتری بر روی افزایش نیتریک اکسید دارد .

 

ویتامين C با خنثی کردن رادیکال های آزادی که مخرب بوده و باعث تجزیه NO مي شوند باعث مي شود تا سطح NO در بدن افزایش یابد .

 

در تلاش برای اندازه گیری اثرات طولانی مدت ترکیب آرژنین و ویتامين C دانشمندان برزیلی یک مطالعه تکميلی ۸ هفته ای را در این خصوص انجام دادند .

 

در این بررسی به بازیکنان فوتبال ۱۷ تا ۱۹ ساله که متوسط وزن آنها ۶۸ کیلو گرم بوده ۳ گرم آرژنین به همراه یک گرم ویتامين C مصرف کرد .

 

همه افراد مورد آزمایش ، یک برنامه تمرینی اســتاندارد را ۳ بار در هفته انجام دادند و پس از ۸ هفته ، گروهی که آرژنین را به همراه ویتامين C مصرف کرده بودند پیشرفت چشمگیری در تقویت عضلات خود داشتند و همچنین ميزان وزنه ای که مي توانستند با هر ۲ پای خود در حین تمرینات ، بلند کنند بسیار افزایش یافته بود ؛

 

ضمن اینکه تاثیر عجیبی در کاهش درصد چربی های بدن خود داشتند . در مقابل ، گروهی که تنها ویتامين C مصرف کرده بودند ، تغییر محسوسی در اندازه های بالا مشاهده نکردند

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

قرص ال آرژنین برای گسترش و بهبود سیستم ایمنی بدن

 

مصرف ال آرژنین برای چه کسانی مناسب اســت؟

در افراد بزرگسال، آرژنین یک آمينواسید غیر ضروری محسوب مي‌شود. برای کودکان در مقایسه با بزرگسالان یک آمينواسید ضروری برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در دوران بلوغ محسوب مي‌شود.گروه‌های زیر برای دریافت این مکمل مناسب هستند:

بچه‌های کمتر از هفت سال

قهرمانان

اشخاص که قصد کاهش وزن دارند

افراد مسن

افرادی که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

 

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی ؟

اکثر ورزشکاران به دنبال افزایش حجم عضلات و بهبود عملکرد بدن خود در حین تمرینات ورزشی هستند و معمولا برای دستیابی به نتیجه مطلوب ، به مکمل های ورزشی همچون مکمل های ال آرژنین رو مي آورند. اگرچه برخی شواهد بالینی نشان مي دهد که مصرف مکمل آرژنین مفید خواهد بود ، اما معمولا توصیه مي شود که این مکمل را به همراه رژیم غذایی مناسب قبل از شروع تمرین مصرف کــنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

 

آرژنین آمينو اسیدی اســت که بدن شما برای سم زدایی آمونیاک ، ترشح هورمون ، سنتز DNA و تقویت سیستم ایمنی اســتفاده مي کند. تحقیقات انجام شده نشان مي دهد که بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی قبل از شروع تمرین اســت. مصرف آرژنین 30 دقیقه قبل از شروع تمرین این اطمينان را حاصل مي کند که قبل از شروع تمرینات کاملا هضم شده اســت. البته این زمان برای هر شخصی اندکی متفاوت خواهد بود.

 

معمولا توصیه مي شود 3 گرم ال آرژنین را با 50 ميلی لیتر آب حل کــنید. به منظور افزایش سرعت جذب آن در داخل بدن سعی کــنید با معده خالی ميل کــنید. مي توانید مکمل های سیترولین ، کافئین و بتا آلانین که جز پری ورک اوت ها محسوب مي شوند را با مکمل آرژنین مصرف کــنید.

 

تحقیقات انجام شده نشان مي دهد که زمان مصرف آرژنین در بهره مندی از مزایای آن موثر اســت. آرژنین یک پری ورک اســت و بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی قبل از شروع تمرین اســت. در این صورت سطح نیتریک اسید را در داخل بدن بالا برده و باعث افزایش پمپاژ عضلانی شده و نهایتا منجر به افزایش اســتقامت و عملکرد بهتر شما در حین تمرینات مي گردد.

 

مصرف آرژنین قبل از شروع تمرین همچنین به بهبود ریکاوری کمک خواهد کرد ، زیرا اکسیژن و مواد مغذی کافی برای اکسیژن را قبل از شروع تمرین فراهم کرده و باعث کاهش دردهای عضلانی و خستگی در حین تمرین و پس از اتمام تمرین مي گردد. زمان مناسب دیگری برای مصرف آرژنین پس از اتمام تمرین اســت. این زمان دومين دوز مصرفی شما برای افزایش روند ریکاوری ، کاهش دردهای عضلانی و خلاصی از خستگی عضلات خواهد بود. همچنین این کار باعث شروع رشد عضلات مي گردد.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

قرص ال آرژنین برای کاهش ریسک بیماری های قلبی

 

مطالعات و تحقیقات در خصوص بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی :

افراد ميتوانند مکمل آرژنین را صبح زود به منظور افزایش انرژی و گردش خون مصرف کنند.در طول روز شما مي توانید 6000 ميلی گرم آرژنین به منظور فعال سازی تولید نیتریک اسید در داخل بدنتان مصرف نمایید. بهترین روش مصرف بدین گونه اســت که 3 قاشق پودر آرژنین را در آب حل کرده و 2 الی 3 بار در روز با توجه به برنامه تمرینی خود مصرف کــنید. توجه داشته باشید که این پودر را به همراه غذا و یا یک الی یک ساعت و نیم قبل / بعد از غذا مصرف نکــنید.

 

قبل از زمان خواب 2 قاشق پودر آرژنین را در آب حل کرده و یک ساعت و نیم قبل از خوابیدن با معده خالی مصرف کــنید. به منظور بهره مندی از تمامي مزایای این مکمل در طول شب ، بسیار مهم اســت که آن را با نوشیدنی های طعم دار ، غذا و حتی سایر مکمل های آمينو اسید ترکیب نکــنید. ال-آرژنین را باید به صورت مداوم برای 2 الی 3 ماه با دوز 5 الی 6 گرم روازنه 2 الی 3 بار ميل کــنید. بعد از 3 ماه برای دو ماه آن را اســتفاده نکــنید و سپس چرخه 2/3 ماهه بعدی را شروع کــنید.

 

قیمت ال آرژنین در داروخانه چند اســت ؟

این مکمل با توجه به برندهای مختلفی که دارد، قیمت های متفاوتی را هم شامل مي شود.

برای مثال ال آرژنین ۵۰۰ ميلی گرمي Karen 31500 تومان، Weider 67000 تومان، Life Plan 53000 تومان اســت.

همچنین Mina Lab 39300 تومان، Puritan 50000 تومان و Jalinous نیز ۳۳۰۰۰ تومان قیمت دارند.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا