دنیای خودرو

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سیبررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

حتما شما هم در فضای مجازی فیلم های مربوط به 206 rc را دیده اید که می تواند از خودروهای پرشتاب و قدر امروزی به راحتی جلو بزند. خیلی ها برای خودرو آرسی سر و دست می شکنند و می خواهند به هر قیمتی شده یکی از این 206 ها را داشته باشند. اما خودرو 206 آرسی از کجا آمده و چرا اینقدر قوی است؟ پژو 206 رسماً از سال 1380 وارد ایران شد. از آن زمان تا کنون این خودرو در تیپ‌های 1 تا 6 به بازار عرضه شده است اما در اکنون تنها در دو تیپ 2 و 5 تولید و عرضه می‌شود.

 

تولید rc به پاس زحمات 206wrc !

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

206erc که در مسابقات رالی به نمایندگی از پژو شرکت می کرد در سال 2003 کنار گذاشته شد. پژو ۲۰۶ دبلیو آرسی، یک نسخه از پژو ۲۰۶ می‌باشد که بر روی پژو ۲۰۶GT توسعه یافت و در بین سالهای سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ توسط تیم پژو اسپرت در رالی جهانی استفاده می‌شد. این خودرو از یک موتور ۲۰۰۰ سی سی ۳۲۵ اسب بخاری مجهز به توربوشارژر ۳۴ میلی‌متری (مطابق با قوانین FIA) به همراه سیستم انتقال قدرت ۶ دنده خطی و قابلیت انتقال نیرو به چهار چرخ بهره می‌برد. این خودرو در طول سه سال حضور در تیم پژو اسپرت، به مجموع ۲۵ قهرمانی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ دست یافت. در نهایت پژو ۳۰۷ دبلیو آر سی در سال ۲۰۰۴ جایگزین پژو ۲۰۶ دبلیو آر سی شد. پژو از مدل ۲۰۶RC به پاس پیروزی‌های چشم گیر این خودرو در مسابقات رالی، در زمان بازنشستگی آن در سال ۲۰۰۳ رونمایی کرد.

 

206rc در سال ۲۰۰۳ میلادی و به مناسبت موفقیت‌های پژو با این خودرو در مسابقات رالی در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ و برای تکرار موفقیت‌های پژو ۲۰۵ در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد. این خودرو در بازار انگلستان با نام GTi 180 و در سایر نقاط دنیا با نام RC به فروش می‌رسید. ۲۰۶RC در محدوده کلاس خود عملکرد بالایی را به ارمغان آورد. این خودرو از موتور ۲لیتری EW10J4S بهره می‌برد که با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها و همچنین منیفولد ورودی و خروجی بهبود یافته، می‌تواند تا ۱۷۷ اسب بخار نیرو به صورت تنفس طبیعی تولید کند که این خودرو را قادر به رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۷٫۳ ثانیه می‌کند.

 

این مدل، تنها به صورت هاچ بک سه در به تولید رسید و وزنی معادل ۱٬۱۰۰ کیلوگرم داشت. از جمله امکانات این مدل می‌توان به رینگ چرخ آلیاژی ۱۷ اینچی، مجموع ۶ ایربگ، صندلی‌های اسپرت مسابقه‌ای، مکانیزم تعویض دنده کوتاه، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل کشش ASR، سیستم ترمز بسیار قوی تر، اکسل عقب با بازوهای تقویتی و نسبت دنده اصلاح شده برای دنده‌های ۱ و ۲ نام برد. درنهایت تولید این مدل، در سال ۲۰۰۶ و سه سال پس از آغاز تولید، خاتمه یافت.

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

طراحی بدنه و داخل 206rc

آنچه در اولین نگاه به این خودرو جلب نظر می‌کند چهره‌ اسپرت و خشن آن نسبت به  مدل های دیگر است. اولین تفاوتی که توجه را جلب می کند حجم سپر در این تیپ است. در جلوی این تیپ دو چراغ شور هم به چشم می‌خورد که هنگام استفاده از برف پاک کن‌های خودرو آب را با فشار زیاد روی چراغ‌ها اسپری می‌ کند. برف پاک کن‌های این تیپ در افزایش فضای دید راننده بسیار مؤثر است چرا که سه بازوی محرک دارد و می‌تواند سطح بیشتری را در برگرفته و تمیز کند. با کمی دقت بیشتر می‌توان فهمید که گلگیرهای تیپ RC هم دستخوش تغییراتی شده و قوس بیشتری دارد که به چهرۀ تهاجمی این تیپ بسیار کمک کرده است.

 

برویم سراغ لاستیک ها ،  رینگ‌های 17 اینچی با پهنای 205 میلی‌متری که با نام “آتلانتیس” شناخته می‌شود به جذابیت این خودرو بسیار افزوده و آن ها اسپرت تر کرده است.

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

با نگاه به در باک مشاهده می کنیم که در این تیپ با نمونۀ فلزی و کروم رنگ تعویض شده است. جلوه دیگر این خودرو همرنگ بودن زه‌ها و دستگیره‌های در با رنگ خودرو است که به این ویژگی “پک لوک” گفته می‌شود. نمای عقب تیپ RC تفاوت زیادی با نمونه‌های دیگر ندارد، تنها می‌توان به سیستم اگزوز متفاوت با سر اگزوز‌های دوبل آن و یک بالچه که تأثیر بسزایی در زیبایی این خودرو گذاشته است، اشاره کرد. آنتن رادیویی هم از جلوی خودرو به عقب منتقل شده است که توانایی پشتیبانی از سرویس‌های navigation را هم دارد.

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

هنگامی که قصد سوار شدن به این خودرو را داشته باشید صندلی‌های اسپرت و جذاب این تیپ که آرم RC روی آن حک شده توجه شما را به خود جلب می‌کند. صندلی‌هایی که هنگام رانندگی تمام بدن شما را با مهربانی و سخاوت در آغوش می‌گیرد و سر پیچ‌ها به بدن کمترین فشار را وارد می‌کند. این صندلی‌ها همچنین مجهز به سیستم گرمکن هستند.

 

خودرو در مجموع مجهز به شش کیسه هوا است. دو کیسه هوا روی داشبورد، دو عدد روی ستون‌های جلویی و دو عدد نیز به‌صورت پرده‌ای نصب شده‌اند. صفحه نمایش LCD خودرو از نوع DRT3 است که کامل‌ترین اطلاعات را مانند میزان مصرف سوخت در لحظه، هشدار سوختگی هر کدام از حسگرها و… را در اختیار راننده قرار می‌دهد. از آپشن‌های دیگر و ضروری می‌توان از سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP و کروز کنترل نام برد که وجود هر کدام در زمان نیاز خودش بسیار کاربردی است. کیلومتر شمار هم با نمونه‌ای جدید جایگزین شده است که توانایی نمایش تا 250 کیلومتر بر ساعت را دارد و در قابی چرمی و شکیلی جای گرفته است.

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

بررسی فنی 206rc

برای این تیپ پژو یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپ با کد EW10 J4S در نظر گرفته که توانایی تولید 178 اسب بخار در دور موتور 7000 دور در دقیقه و گشتاور 202 نیوتن متری در دور موتور4750 دور در دقیقه را دارد در حالی که نمونه‌های وارد شده به کشور از نوع Tu3 و Tu5 بوده که به ترتیب 1.3 و 1.5 لیتری بوده و نمونۀ Tu5 حداکثر توان خروجی 110 اسب بخار را دارد. 206 با این موتور شتابی در حدود 7.4 ثانیه برای 0 تا 100 می‌تواند داشته باشد که با همین شتاب می‌توان خیلی از غول‌های بازار ایران را شکست داد.

 

طبیعی است که این همه قدرت را نمی‌توان به یک جعبه دندۀ معمولی انتقال داد چراکه جعبه داده‌های موجود در تیپ‌های دیگر توان تحمل این قدرت را نداشته و فقط باعث تلف شدن قدرت موتور می‌شوند. از همین رو جعبه دنده هم با نوع دیگری جایگزین شده تا راننده بتواند در هر لحظه با فشار دادن پدال گاز تمام 178 اسب بخار این شیر خفته را آزاد نماید.

 

یکی از شرکت‌های تولید قطعات تیونینگ خودرو بنام dp engineering پروژه‌ای را بر روی 206 RC انجام داده که با به‌کار بردن قطعاتی مانند توربو، تعویض ECU و دیگر قطعات توانسته توان خروجی این موتور را به عدد 513 اسب بخار و 550 نیوتن‌متر گشتاور برساند که با این کار عملاً رقیبی برای این خودرو باقی نمی‌ماند و حتی خیلی از بزرگان دنیای خودرو را به‌راحتی می‌تواند پشت سر و آنها را در حسرت دیدن این خودرو در آینه‌های خود بگذارد!

 

جوانان ایرانی که از نعمت این خودروی همه چیز تمام، محروم شده‌اند خود دست به‌کار شده و روی تیپ‌های 2 و 5 موجود در ایران شروع به تیونینگ، تغییرات موتوری، ظاهری و آپشنی کرده و سعی در ایجاد یک RC فول دارند که هر فرد با توجه به بودجه‌اش یک سری تغییرات را می‌تواند ایجاد کند. با حدود هزینه‌ی 80 تا 90 میلیون تومان می‌توان یک RC فول را جمع کرد که پرداخت چنین هزینۀ زیادی تنها از یک عاشق 206 بر می‌آید.

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

206rc در ایران

این خودرو به ایران وارد نشد اما علاقمندان با تیونینگ کردن 206 به خصوص تیپ 5 ، به آن امکانات rc را اضافه می کنند. خوشبختانه خانواده موتورهای به‌کار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شده‌اند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه موتور به‌راحتی درون سینه 206 جای می‌‌گیرند. از این رو پیشرانه 2 لیتری معروف به RC هم از این قاعده مستثنا نبوده است. در کل برای نصب پیشرانه RC روی پژو 206، تیپ پنج انتخاب بهتری است زیرا کالیبره کردن Magneti Marelli ECU این پیشرانه با سیستم سیم‌کشی مالتی‌پلکس تیپ 5 کاری آسوده‌تر و البته با بازده بیشتر است. پیشرانه بدون تغییر خاصی دورن سینه 206 نصب شده و هیچ‌یک از قطعات موتور تغییر نکرده‌اند. قلب 4 سیلندر جدید این خودرو می‌‌تواند 175 اسب بخار نیرو دراختیار راننده قرار دهد و نمودار گشتاورش هم در دور 4000 RPM به عدد 200 نیوتن‌متر می‌‌رسد که برای خودروی با کمتر از 1100 کیلوگرم وزن اعداد قابل توجهی هستند.

 

این خودرو با اتکا به این اعداد و ارقام می‌‌تواند ظرف 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نکته جالب اینکه این پیشرانه با تغییرات اندکی به خصوص در مباحث زیست‌محیطی، در سیروئن C5 نیز به‌کارگیری شده است. C5 نیز چند سال پیش توسط شرکت سایپا وارد بازار خودروی ایران شد و از این رو در تهیه قطعات یدکی پیشرانه مشکل چندانی وجود ندارد. به‌دلیل تولید حرارت بیشتر پیشرانه جدید نسبت به نمونه استاندارد، باید سیستم خنک‌کاری هم مورد بازنگری قرار می‌‌گرفت. به این ترتیب رادیاتور دست نخورده باقی ماند اما فن‌هایش با نمونه‌های قوی‌تر که حجم باد بیشتری را تولید می‌‌کنند تعویض شده‌اند.

 

گیرباکس مورد استفاده در 206 تیپ 5، با اهداف اقتصادی و کاربری شهری طراحی شده‌است. به‌همین دلیل و با هدف افزایش شتاب و کشش خودرو، قطعات درونی گیرباکس با نمونه‌های دیگری از ساخته‌های گروه پژو-سیتروئن که در سیتروئن C5 هم به‌کار گیری شده، تعویض شده. دنده‌ها و قطعات جدید گیرباکس به دلیل ضرایب کوتاه‌تر کشش و شتاب اولیه و میانی خودرو را افزایش داده‌اند به‌طوری که حالا 206 RC ما می‌‌تواند از پس غول‌های بزرگی هم‌چون بنز و ب‌ام‌و برآید.

بررسی کامل موتور RC ، شتاب وحشتناک با پژو 206 RC آر سی

برای انتقال بهتر نیروی تولیدی موتور به چرغ‌های جلو از دیفرانسیل کوتاه‌تر و سیستم کلاچ جدید 8 پلیت ساخت گترگ استفاده شده است. لنت‌های به‌کار رفته در صفحه کلاچ از جنس گرافیت هستند که ضمن مقاومت حرارتی بالا، قدرت اصطکاک بیشتری دارند و به‌همین دلیل نیم‌کلاچ کردن با این خودرو کار دشواری است زیرا صفحه به محض نزدیک شدن به فلایویل، با آن کوپل شده و یک شتاب ناگهانی را ایجاد می‌‌کند.اکسل عقب استاندارد تیپ 5 بنا به دلایل مختلف از جمله ثبات بهتر خودرو و ترمزهای دیسکی، با نمونه به‌کار رفته در RC تعویض شده است.

 

تقریبا همگی شنیده‌ایم که پژو 206 در محور عقب کمی ‌‌ناپایدار است. استفاده از اکسل جدید دقیقا همین ضعف را برطرف کرده است زیرا اکسل جدید به‌صورت سه تکه و مستقل ساخته شده و از این رو عبور از پیچ‌ها را با سرعت‌های بالاتری امکان پذیر می‌‌کند. در دنیای حرفه‌ای تیونینگ رسم است که اگر خودروی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود زیرا کنترل یک خودی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است.به‌همین دلیل تیونر بوستر و تعدادی از متعلقات سیستم ترمز را با نمونه‌های مورد استفاده در مدل‌های RC جایگزین کرده است که می‌‌تواند به خوبی خودرو را متوقف کند. البته نقش ترمزهای دیسکی محور عقب هم در این امر بسیار مثبت است.

 

هندلینگ خودرو نیز به همت استفاده از 4 کمک فنر ساخت کمپانی پر آوازه D2، بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است. این کمک فنرها که از نوع قابل تنظیم هستند، می‌‌توانند در 36 حالت مختلف با کیفیت عملکردی متفاوت تنظیم شوند. این قابلیت تنظیم به خودرو امکان می‌‌دهد وقتی در مسابقات درگ شرکت می‌‌کند از تنظیمی‌‌خاص استفاده کند. در زمان بکارگیری خودرو رد شهر هم تنظیمات شهری کمک فنر‌ها باعث می‌‌شود عملکرد ضربات کمتر از انتظار به اتاق وارد شود. البته نباید فراموش کرد که این خودرو یک 206 کاملا اسپرت است و نباید انتظار عملکرد یک 206 استاندارد را از آن داشته باشید.

 

 

بررسی خودرو 206 آر سی در آلمان

 

منابع : جوان خودرو ، دنده6 ، ویکی پدیا

 

 

2.5/5 - (49 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. الان چیدن آرسی از بازسازی کامل یک کاپریس کلاسیک بیشتر دردسر داره من خودم مکانیکم ولی باز برای ثبت در سند خیلی اذیت شدم و لوازم یدکی رو مجبوری جلو جلو بگیری بزاری کنار برای روز مبادا چون راحت گیر نمیاد مخصوصا پلوس ها و دسته موتور ها بازارش گرگ خیلی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا