جامعه شناسی,روان شناسی

بددهانی کودکان را این گونه رفع کنید

بددهانی کودکان را این گونه رفع کنید

بددهانی کودکان را این گونه رفع کنید

کودکان بددهن واقعا غیر قابل تحمل هستند و همه والدین دنبال راهی هستند که این خصلت رفتاری را در کودکانشان از بین ببرند. بعضی پدر و مادرها از بد دهنی و فحاشی فرزنــدانشان دلگیر و ناراحت ميشونــد، بعضی با عصبانیت، تنبیه یا سرزنش بچه، او را از ادامه انجام این کار نهی ميکننــد و بعضی دیگر نیز احتمال دارد خود را به نشنیدن بزننــد و جمعی دیگر از پدر و مادرها درصدد بررسی علت این مساله برميآینــد و در کمال تعجب ميگوینــد: «ما که هرگز در خانه حرف زشتی بر زبان نميآوریم، بنابراین چگونه فرزنــدمان چنین حرف ‌هایی ميزنــد؟! این صحبت‌ها را از کجا یاد گرفته است؟ الگوی این رفتار او چه کسی است؟

(( راه حل‌های پیشنهادی ))

 

الگوی خوبی برای بچه باشید

دیدگان و ذهن بچه مدام در حال شناسایی و تثبیت وقایع رفتاری و کلامی شماست. بنابراین مواظب کلام و رفتار خود باشید. چه به‌دلیل خشم و چه به‌دلیل خنــده و شوخی، هرگز در حضور بچه فحاشی نکنید یا هنگام بروز سهوی و حتی عمدی آن، ناپسنــدی این رفتار را متذکر شوید و خود نیز ابراز نــدامت و پشیمانی کرده و عذر خواهی کنید.

 

محیط و تعاملات بچه را کنترل کنید

از وجود بچه در محیط‌های زمینه‌ساز و تقویت‌کننــده این رفتار، بشدت جلوگیری کنید. با اشخاصی معاشرت کنید که عامل به این عمل نبوده و به شدت مراقب رفتار و کلام‌شان هستنــد. از سوی دیگر، در انتخاب کارتون‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای دقت بسیاری داشته باشید، چه بسا بچه احتمال دارد از نحوه بیان و کلمات گفتاری قهرمانان این داستان‌ها تقلید کنــد.

 

(( چرا بچه فحاشی ميکنــد؟ ))

 

اقدام بچه به فحاشی دلایل بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها عبارتنــد از:

الگوگیری و سرمشق‌پذیری یکی از مهم‌ترین دلیلهای فحاشی در بچه ها است؛ گاهی بچه در محیطی قرار ميگیرد که اطرافیانش به خصوص پدر و مادرها، همسالان و همبازی‌های او به این شکل صحبت ميکننــد. بچه ها براساس فرآینــدی به نام «هماننــدسازی» و «تقلید» رفتارهای الگوهای محبوب زنــدگی خود را اقتباس کرده و به‌طور ناخودآگاه، آنها را درونی ميکننــد.

 

رفتارهای درون فکنی شده بخشی از خزانه رفتارهای نهادینه بچه محسوب شده و معیار و شاخص عمل و گفتار آنها ميشود. گاهی بین درون فکنی یک رفتار و بروز آن، فاصله زمانی وجود دارد. مثلا بچه احتمال دارد سخن زشتی را امروز درونی کنــد اما برون‌ریزی آن کلام را به ماه‌ها بعد موکول نماید.

 

این مدت به تشخیص بچه و شرایط او بستگی دارد که چه زمان، چگونه و در برابر چه کسی، آن کلام زشت را به‌کار گیرد. البته لازم به ذکر است بعضی پدر و مادرها، جهت جلوگیری از این رفتار، هیچ اقدامی نميکننــد یا به لحاظ تربیتی هیچ گونه تدبیری از جانب آنها برای ترک فحاشی صورت نميگیرد، در این خانواده‌ها بچه همچون پدر و مادرهاش مجاز و آزاد است که از حرف‌های زشت استفاده کنــد.

 

به کار بردن از کلام زشت و بدزبانی به عنوان اعتراض، از دیگر دلایل فحاشی در بچه ها است. بچه با بر زبان آوردن کلامی کوبنــده و نا پسنــد اعتراض خود را نشان ميدهد؛ که این رفتار، به نوعی رفتار تلافی‌جویانه است که او احساس ميکنــد فقط با ادای این کلمات تخلیه ميشود و ميتوانــد ناراحتی و نارضایتی خود را ابراز کنــد.

 

در پاره‌ای از موارد خردسالان به واسطه شیرین‌زبانی‌شان احتمال دارد برای اولین بار از کلمات ناپسنــد بهره ببرنــد که باعث خنــده، مزاح و خوشاینــد اطرافیان شود. گاهی اطرافیان بچه را ترغیب به تکرار ميکننــد یا با خنــده‌هایشان که در حکم پاداشی برای بچه است باعث ميشونــد بچه بتدریج به بیان آنها عادت کنــد.

 

بعضی وقتها نیز بچه با تعریف کلمات و حرف‌های زشت به سهولت ميتوانــد پدر و مادرها و اطرافیان را مستاصل کرده و به خواسته‌های خود برسد، در این صورت بدزبانی ابزاری برای کنترل دیگران و روشی مفید برای دسترسی به اهداف است. از سوی دیگر، ابتلای بچه به اختلالات رفتاری همچون لجبازی یا بیماری‌هایی چون اضطراب، افسردگی و پرکاری تیرویید زمینه‌ای برای فحاشی اوست.

 

ناپسنــدی این رفتار را توضیح دهید

با تعریف قصه‌ها و داستان‌هایی در این زمینه، ناپسنــدی این رفتار را توضیح دهید و پیامدهای منفی انجام این کار را برای بچه کاملا توضیح داده و شفاف سازی کنید. با بازی‌ها و ایفای نقش‌های متفاوت نیز ميتوانید به بچه تفهیم کنید که چرا دیگران متوسل به انجام این کار ميشونــد و با ارتکاب به این عمل، چقدر نزد دیگران بی‌حرمت و دوست نــداشتنی ميشونــد.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا