پزشکی و سلامتیمطالب گوناگون

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث مي رسند

بیماری های ژنتیکی ارثی زیادی هستند که از پدر و مادر به فرزندان مي رسند. در این مقاله ما بیماری هایی را معرفی مي کنیم که ممکن اســـت از مادر به دختر منتقل شوند. ژن های ما نه تنها تعیین کننده ی ویژگی های ظاهری و شخصیتی ما، بلکه منشأ نقص های بدنی ما هم هستند. برای مثال، افسردگی و بی خوابی تنها بر اثر اضطراب و خستگی زیاد به وجود نمي آیند و اســـتعداد ژنتیکی هم مي تواند عامل چنین مشکلاتی باشد. اما به خاطر داشته باشید که اســـتعداد ژنتیکی یک بیماری به معنای قطعی بودن بیمار شدن تان نیست، بلکه به این معنی اســـت که باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. در ادامه به بیماری های ژنتیکی ای مي پردازیم که دختران از مادران خود به ارث مي برند.

 

۱- پوکی اســـتخوان

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

پوکی اســـتخوان باعث تضعیف اســـتخوان ها مي شود و به همين دلیل ریسک شکستگی های اســـتخوانی بالا مي رود. این بیماری بیشتر در ميان زنان شایع اســـت و اســـتعداد ژنتیکی یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای پوکی اســـتخوان اســـت. این بیماری مي تواند بعد از یائسگی بروز پیدا کند، یعنی در دوره ای که اســـتخوان ها کلسیم خود را از دست مي دهند و شکننده مي شوند.

 

مواد غذایی حاوی کلسیم بیشتر مصرف کنید. اما فراموش نکنید که کلسیم تنها زمانی جذب بدن مي شود که با ویتامين دی ترکیب شود. به پزشک مراجعه کنید و درباره ی مکمل های ویتامين مورد نیاز بدن تان از او مشورت بگیرید. همچنین برای دریافت ویتامين دی، بیشتر در فضاهای باز قدم بزنید.

 

سیگار نکشید. این عادت مضر توانایی بدن در جذب کلسیم را کاهش مي دهد و روی تراکم معدنی اســـتخوان ها تأثیر مي گذارد.
نوشابه نخورید. مصرف منظم نوشابه، ریسک شکستگی اســـتخوان لگن را به ميزان ۱۴ درصد افزایش مي دهد.تناسب اندام تان را حفظ و ورزش کنید. به توصیه ی متخصصان، افراد ۱۹ تا ۶۵ ساله باید ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی و دو بار درهفته در ناحیه ی پاها، کفل، پشت، قفسه ی سینه، بازوها و کتف، ورزش های عضله ساز انجام دهند.

 

۲- روماتیسم مفصلی

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

علت بروز این بیماری التهابی هنوز روشن نیست اما دانشمندان گمان مي کنند علت آن ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی اســـت که روی سیستم ایمنی بدن تأثیر مي گذارد.

 

اقدامات پیشگیرانه:

سیگار را ترک و مصرف قهوه و گوشت قرمز را کم کنید.از دندان ها و لثه ی خود مراقبت کنید و به طور منظم برای انجام معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید. بیماری پیرادندانی مي تواند منجر به بروز بیماری روماتیسم مفصلی شود.مواد غذایی حاوی ویتامين سی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این آنتی اکسیدان ریسک بروز التهاب در بدن را کاهش مي دهد.

 

۳- پیری زودرس

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

دانشمندان پی برده اند بعضی ژن ها در ميزان توانایی بدن برای مقاومت در برابر پروسه های پیری زودرس نقش دارند. این ژن ها از نسلی به نسلی دیگر، از طرف مادر منتقل مي شوند. اگر دی ان ای معیوب مادرتان را به ارث برده باشید، روند پیری شما سرعت بیشتری خواهد داشت.

 

متأسفانه دانشمندان هنوز راهی برای معکوس کردن این روند پیدا نکرده اند، اما بهتر اســـت از کرم های ضد آفتاب با اس پی اف بالا اســـتفاده کنید، چون حساسیت به نور خورشید هم یک ویژگی ژنتیکی اســـت.

 

۴- افسردگی

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

ميلیون ها نفر در دنیا مبتلا به افسردگی هستند. دانشمندان پی برده اند ژن Slc6a15 مسئول ابتلا به افسردگی در ما اســـت و مي تواند به ارث برسد. احتمال ابتلا به افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان اســـت و افسردگی مي تواند تبدیل به یک بیماری مزمن شود. افسردگی پس از زایمان هم مي تواند ارثی باشد.

 

اقدامات پیشگیرانه:

مراقب سلامت جسمي تان باشید. خوب بخوابید، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.مشکلات تان را در خود نریزید و از خانواده و دوستان تان کمک بگیرید. شما گاهی فقط به یک گوش شنوا نیاز دارید.اگراحساس مي کنید افسردگی تان بیشتر شده، از مراجعه به روانشناس خجالت نکشید.

 

۵- آب سیاه

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

بیماری چشمي آب سیاه یا گلوکوم در ميان زنان شایع تر اســـت و جهش های ژنتیکی مرتبط با این بیماری هم مي تواند به ارث برسد.

 

اقدامات پیشگیرانه:

برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید. قبل از ۴۰ سالگی هر ۲ تا ۴ سال یک بار، از ۴۰ تا ۵۴ سالگی هر ۱ تا ۳ سال یک بار، از ۵۵ تا ۶۴ سالگی هر ۱ تا ۲ سال یک بار و بعد از سن ۶۵ سالگی هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار باید این کار را انجام دهید.۳ بار یا بیشتر در هفته ورزش های سبکی مثل پیاده روی یا دوی آهسته انجام دهید. یوگا هم مي توانید کار کنید اما از حرکاتی که سر و ته انجام مي شوند و بنابراین به گردن و شانه ها فشار مي آورند خودداری کنید.

 

۶- بیماری های قلبی عروقی

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

ژن های زنان تعیین کننده ی شکل انباشت چربی در بدن آن ها اســـت. اگر چربی ها در ناحیه ی شکم انباشته شوند، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی دو برابر مي شود. انباشت کلسترول اضافه در سرخرگ های کرونری که منجر به حمله ی قلبی مي شود هم مي تواند مسأله ای ارثی باشد.

 

اقدامات پیشگیرانه:

چاقی ریسک سکته ی مغزی، حمله ی قلبی، افزایش فشار خون و دیابت را افزایش مي دهد. ورزش مناسب خود را پیدا کنید و ۳ تا ۴ بار در هفته آن را انجام دهید.رژیم غذایی تان را اصلاح کنید. مصرف نمک، شیرینی و مواد غذایی پرچرب را کنار بگذارید و سبزیجات، ميوه ها و غلات کامل بیشتری مصرف کنید.سیگار را ترک کنید تا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش پیدا کند.به طور مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید و مراقب فشار و کلسترول خون تان باشید.

 

۷- ميگرن

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

زنان ۳ برابر بیشتر از مردان به ميگرن مبتلا مي شوند. این بیماری مي تواند ارثی هم باشد اما مي توان از شدت این بیماری کم کرد و تعداد حمله های ميگرنی را کاهش داد.

 

اقدامات پیشگیرانه:

مصرف الکل، کاکائو، پنیر، قهوه و مرکبات را کاهش دهید. همه ی این مواد غذایی باعث ميگرن مي شوند.از مکان هایی که در آن ها بوهای تند و نورهای شدید وجود دارد دوری کنید.آب زیاد بخورید.هر روز زمانی را به اســـتراحت و آرامش گرفتن اختصاص دهید.

 

۸- بی خوابی

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

دانشمندان پی برده اند علت بی خوابی فقط مشکلات روحی نیست و ژنتیک هم در این مسأله مؤثر اســـت. آن ها همچنین متوجه شده اند بین بی خوابی و ویژگی های دیگری مثل اختلالات اضطرابی، افسردگی و روان رنجوری، اشتراک ژنتیکی زیادی وجود دارد. این مشکلات معمولا با بی خوابی همراه مي شوند که بخشی از آن به دلیل پایه ی ژنتیکی مشترک آن ها اســـت.

 

اقدامات پیشگیرانه:

با افکار منفی به رختخواب نروید.شب ها قهوه ننوشید، سیگار نکشید و غذاهای سنگین نخورید.آخر شب ورزش نکنید. بهتر اســـت ۴ ساعت قبل از زمان خواب تان همه فعالیت های فیزیکی تان را تمام کنید.سعی کنید هر روز در ساعت های مشخصی بخوابید و بیدارشوید.

 

۹- آلزایمر

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل اســـت که احتمال بروز آن در زنان بیشتر از مردان اســـت. این بیماری هیچ درمانی ندارد اما اگر سبک زندگی سالمي داشته باشید مي توانید ریسک ابتلا به آن را کم کنید.

 

اقدامات پیشگیرانه:

سطح فشار و کلسترول خون تان را کنترل کنید.سیگار را ترک کنید. مصرف سیگار ریسک ابتلا به زوال عقل را افزایش مي دهد.ورزش کنید. ورزش کردن اشباع اکسیژن در مغز را افزایش مي دهد.مصرف قند و چربی های اشباع شده را محدود کنید و ميوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

۱۰- سرطان های سینه و تخمدان

این بیماری ها از مادران به دختران به ارث می رسند

آنجلینا جولی در کودکی به همراه مادرش

 

آنجلینا جولی، بازیگر مشهور هالیوودی، در سال ۲۰۱۳ تحت عمل جراحی دابل ماســـتکتومي پیشگیرانه قرار گرفت و هر دو سینه ی او برداشته شدند. دو سال بعد، نتیجه ی تست سالانه ی جولی حاکی از وجود نشانه هایی احتمالی از سرطان تخمدان در مراحل اولیه بود، به همين دلیل جولی تحت عمل جراحی اوفورکتومي پیشگیرانه قرار گرفت و تخمدان های او هم برداشته شدند. جولی این کار را برای به حداقل رساندن ریسک سرطان انجام داد، چون مادر و مادربزرگ او هر دو به دلیل ابتلا به سرطان فوت کرده بودند.

 

جولی یک ژن معیوب BRCA1 دارد که احتمال ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان را به ميزان قابل توجهی بالا مي برد. اما دانشمندان ادعا مي کنند همه ی جهش های ژنتیکی منجر به سرطان نمي شوند، بنابراین لازم نیست فوراً تحت چنین جراحی های پیشگیرانه ای قرار بگیرید.

 

اقدامات پیشگیرانه:

مصرف الکل را کم کنید.تا پیش از ۳۰ سالگی بچه دار شوید. تحقیقات نشان مي دهد به دنیا آوردن فرزند اول تا پیش از ۳۰ سالگی، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کم مي کند.سیگار نکشید.به طور منظم برای انجام چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا