دنیای خودرو

آموزش کامل تعویض تسمه تایم پژو 405 +فیلم

آموزش کامل تعویض تسمه تایم پژو 405 +فیلم

آموزش کامل تعویض تسمه تایم پژو 405 +فیلم

تعویض تسمه تایم یکی از کارهایی است که هر راننده ای باید بلد باشد چون ممکن است در شرایط حساس دچار پارگی تسمه تایم شود و دیگر هیچ راهی برای روشن کردن خودرو نیست. در این آموزش به تعویض تسمه تایم 405 می پردازیم. در حال حاضر بسیاری از رانندگان ایرانی برای تعویض تسمه تایم پژو 405 به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند. برخی هم ترجیح می‌دهند که این کار را خودشان انجام دهند. با توجه به این که عملیات فنی تعویض تسمه تایم پژو 405 کاری نیست که نتوان آن را بدون کمک مکانیک‌ انجام داد.

 

هرچند وقت یکبار باید تسمه تایم را تعویض کنیم؟

تسمه تایم خودروی پژو 405 به طور معمول پس از پیمودن مسافتی معادل 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض خواهد داشت. البته به طور معمول این قطعه از خودرو پس از گذشت یک سال استهلاک قابل توجهی را متحمل خواهد شد. از همین رو تعویض آن پس از مدت یاد شده امری عاقلانه خواهد بود.

 

پیش زمینه‌ لازم برای تعویض تسمه تایم پژو 405

به گزارش نیک شو، اصول کلی تعویض تسمه تایم پژو 405 کم و بیش مانند سایر خودروهای سواری مشابه است. به این معنی که پیش از هر کاری باید چرخ سمت راست خودرو یعنی همان چرخی که زیر صندلی شاگرد قرار دارد را باز نمود. برای انجام این کار ابتدا باید خودرو را توسط جک روی ارتفاع قرار داد و سپس چرخ و شل‌گیر آن را باز کرد. پس از آن نوبت به باز کردن تسمه دینام خودرو می‌رسد. حال که تسمه دینام باز شد بهتر است آن را از نظر سلامت مورد بررسی قرار داد تا در صورت نیاز تعویض گردد.

 

مرحله‌ی بعدی باز کردن پیچ فولی میل‌لنگ است که اندکی چالش را با خود به همراه خواهد داشت. بهتر است عملیات فنی جایگزینی تسمه تایم خودروی پژو 405 حداقل توسط دو نفر انجام گیرد. چرا که در این مرحله باید یک نفر حین باز کردن پچ فولی، ترمز خودرو را نگه دارد. پس از آن باید به آرامی فولی را از محلی که در آن قرار گرفته است خارج کرد. در طول انجام عملیات فنی باید این نکته را مد نظر قرار داد که قوس فولی همواره رو به میل‌لنگ قرار بگیرد. پس از انجام مراحلی که به آن اشاره شد پیش زمینه‌ی لازم برای باز کردن تسمه تایم خودروی پژو 405 مهیا خواهد گردید. حال نوبت به انجام کار اصلی یعنی باز کردن تسمه تایم می‌رسد.

 

چگونگی تعویض تسمه تایم پژو 405

پس از انجام دادن و تکمیل مراحلی که به آنها اشاره شد باید قاب تسمه تایم خودروی پژو 405 را توسط آچار آلن شماره پنج باز کرد. البته در قاب وسط تسمه تایم یک پیچ شماره شش وجود دارد که برای باز کردن آن بهتر است از آچار رینگی شماره ده استفاده شود. حال که قاب تسمه تایم به طور کامل کنار رفت شرایط برای باز کردن آن فراهم می‌شود.

 

پیش از باز کردن تسمه تایم بهتر است خودرو را روی دنده پنج قرار داد و با گرداندن دیسک چرخ آن را روی تایم مناسب تنظیم نمود. در مطالب پیشین مربوط به تسمه تایم به شیارهایی که روی چرخ دنده وجود دارد و حالت عقربه‌های ساعت را تداعی می‌کند اشاره کرده بودیم. این امر در خودروی پژو 405 در قالب سوراخ های موجود روی چرخ دنده‌ی میل سوپاپ و سرسیلندر قابل مشاهده است. حالت ساعت در خودروی پژو 405 باید روی عدد هفت و سی و پنج دقیقه تنظیم شود. برای محقق شدن این حالت باید میل‌لنگ را به سمت راست یعنی در جهت عقربه‌های ساعت چرخاند.

 

برای یافتن سوراخ‌ها و شیارهای موجود در قطعات مختلف خودرو بهتر است سطح آنها به طور کامل تمیز شود. اگر از سمت پایین دقت کافی صورت گیرد مشاهده می‌شود که شیار ریزی روی چرخ دنده‌ی سر میل‌لنگ وجود دارد. این شیار باید همسو با جهت عقربه‌های ساعت بچرخد. تا جایی که از شیار روی بلوک سیلندر به اندازه‌ی هفت دندانه تا بخش عقب آن فاصله وجود داشته باشد. به این معنی که باید میان شیار روی چرخ دنده و شیار روی بلوک سیلندر هفت دندانه فاصله وجود داشته باشد تا خودروی پژو 405 روی تایم مناسب قرار گیرد.

 

حال می‌توان به کمک آچار رینگی شماره سیزده قسمت سفت کننده‌ی تسمه را شل کرد و تسمه تایم را از محل خود خارج ساخت. به این ترتیب عملیات فنی باز کردن تسمه تایم کهنه به پایان می‌رسد و شرایط برای آغاز عملیات بستن تسمه تایم جدید فراهم می‌گردد.

 

مرحله پایانی

مراحل پایانی تعویض تسمه تایم پژو 405 به جاسازی تسمه تایم جدید اختصاص دارد. برای این کار باید تسمه تایم جدید از قسمت جلوی موتور و از بالای دسته موتور عبور کرده و از روی بخش سفت کننده‌ی تسمه و همچنین واتر پمپ و سر میل‌لنگ رد شود. شاید برای جا انداختن کامل تسمه تایم در محل مورد نظر به اندکی اعمال فشار نیاز باشد.

 

پس از جا انداختن تسمه تایم در محل مناسب باید توسط سفت کننده آن را به طور کامل محکم کرد. همان گونه که در مطالب پیشین خود نیز به آن اشاره کرده بودیم برای آن که تسمه تایم از قدرت مانور مناسبی برخوردار گردد معمولا آن را حدود یک سانتیمتر شل می‌بندند. این قاعده در مورد خودروی پژو 405 نیز وجود دارد و باید آن را به طور کامل رعایت کرد.

 

پس از انجام این کار موتور خودرو باید حداقل به میزان دو دور گردانده شود. اگر فرایند گردش موتور بدون مواجه شدن با مشکل خاصی انجام شد به آن معنی است که تایم آن کاملا صحیح تنظیم شده است. در غیر این صورت تایم موتور باید از نو تنظیم شود.

 

به این ترتیب مراحل تعویض تسمه تایم پژو 405 به پایان می‌رسد. حال نوبت آن است که مراحل اشاره شده در سطور فوق را به شکل معکوس دنبال کنید. به این معنی که پس از بستن قاب تسمه تایم و پیچ فولی سر میل‌لنگ، تسمه دینام نیز باید در محل اصلی خود قرار گیرد. پس از آن نوبت به نصب مجدد چرخ خودرو در سمت صندلی شاگرد می‌رسد. در صورتی که تمام این مراحل به شکل کامل انجام شد، عملیات فنی جایگزینی تسمه دینام قدیمی خودروی پژو 405 با نمونه‌ی جدید آن به طور کامل پایان می‌یابد و خودرو برای استفاده‌ی مجدد آماده خواهد بود.

 

در صورتی که توان انجام این عملیات فنی را در خود نمی‌بینید بهتر است برای تعویض تسمه تایم خودروی خود به یک مرکز تعمیرات معتبر و شناخته شده مراجعه کنید. هر چند که باید اعتراف کرد تعداد این مراکز در کشور ما چندان زیاد نیست.

 

فیلم آموزش کامل تعویض تسمه تایم 405

3.4/5 - (5 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا