مهارت های زندگی

آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینمایی

آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینمایی

شما می توانید با استفاده از تکنیک های فیلم برداری سینمایی اقدام به ژست گرفتن و عکاسی کنید. بهترین عکس ها را می توانید با استفاده از این اصول بگیرید. ما این روش ها را در زیر برای شما بصورت طبقه بندی شده آموزش داده ایم. با نیک شو همراه باشید.

آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییفیلم سازی از گذشته تا به حال تغییرات بسیاری کرده است، زوایایی که فیلم سازان در فیلمبرداری خود استفاده می کنند بسته به خلاقیت آنها متفاوت است. در این میان زوایایی کلاسیک وجود دارد که همیشه مورد استفاده قرار می گیرند. امروز می خواهیم بیاموزیم که با استفاده از این زوایا مهارت عکاسی خود را تقویت کنیم.

 

شات متوسط
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییبیایید با یکی از پایه ای ترین شات ها شروع کنیم. شات متوسط ممکن است با خیلی از عکس های معمولی که می گیرید همخوانی داشته باشد. سوژه ی عکس از زانو یا میان تنه تا سر در کادر قرار می گیرد.نمی توانیم کل بدن سوژه را ببینیم، اما آنقدر نزدیک هستیم تا بتوانیم ارتباط اولیه را با شخص برقرار کنیم. همچنین می توانیم مواردی که در پس زمینه هستند را هم ببینیم. شات متوسط پایه ای است که از آن شروع می کنیم. این زاویه همیشه جالب ترین نیست اما از اصلی ترین ها به حساب می آید.

 

مثال: از زنی که بیرون روی نیمکت نشسته و کتاب می خواند عکس گرفته می شود، آنقدر نزدیک نیستیم که جزئیات دقیق را ببینیم، اما می توانیم با سوژه ارتباط برقرار کنیم و بفهمیم که او روی نیمکت نشسته و کتاب می خواند.

 

کلوز آپ
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییزاویه کلوز آپ ارتباطی قوی تر با سوژه برقرار می کند. حالا ما می توانیم احساسات یک فرد را ببینیم و به سادگی با او ارتباط برقرار کنیم. اگر سوژه عکسمان کمی پیر باشد می توانیم خطوطی که زمان بر جای گذاشته را ببینیم،که داستان هایی در خود دارد. کلوزآپ زمانی بسیار خوب به کار می آید که می خواهید ارتباطی صمیمی با سوژه برقرار کنید و دنیای اطراف را به کل محو کنید و فقط روی موضوع تمرکز داشته باشید.

 

مثال: از یک مرد هنگامی که می خواهد تصمیمی دشوار بگیرد عکس گرفته می شود، زاویه کلوز آپ می تواند استرس و چگونگی شکل گیری خطوط روی صورت او را نمایش دهد. ممکن است بتوان قطره عرقی که از پیشانی اش پایین می آید را دید. دنیای اطراف دیده نمی شود و فقط ذهن این مرد است که در مرکز قرار گرفته است.

 

لانگ شات
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییزاویه ای عالی برای شرح داستان، لانگ شات می تواند سوژه و فضایی که در آن قرار دارد را با هم نمایش دهد. بسته به این که فضای لانگ شات چگونه چیده می شود، می توان درباره یک فرد و زندگیش چیزهای بیشتری فهمید.البته گاهی نیز سوژه در فضایی خالی و بی انتها قرار دارد. لانگ شات این اجازه را به عکاس می دهد تا موقعیت فرد در جهان اطرافش را نشان دهد.

 

مثال: از پیرمردی که در گوشه ای از خیابان نشسته و مجله می خواند عکس گرفته می شود، ما نمی دانیم او کیست، اما کاملا می بینیم که توسط چه چیزهایی احاطه شده، او به نظر تنها و جدا شده می آید. درکی اولیه از سوژه و فضایی که در آن قرار دارد پیدا می کنیم.

 

زاویه کج
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییاین زاویه به شکل فزاینده ای در عکاسی رشد داشته و استفاده شده است. زاویه کج می تواند به بیننده بگوید یک چیز در مورد عکاس یا سوژه اش درست نیست.این زاویه به شکلی هنرمندانه می خواهد بگوید مشکلی وجود دارد. شاید سوژه در خطر است، و یا وضعیت ذهنی اش درست نیست یا ثبات ندارد.

 

مثال: از خانمی پس از اینکه می فهمد فرزندش مرده است عکس گرفته می شود، ممکن است تصمیم بگیریم کلوز آپ را با زاویه کج ترکیب کنیم. چشمانش را بسته و لنز کج است، می توان حس کرد دنیا برایش غیر قابل تحمل است، هه چیز وارونه و ناپیدار شده است.

 

زاویه پایین
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییعکس برداری از زاویه پایین به دیدگاه چشم کرم نیز معروف است. این زاویه باعث می شود سوژه از حالت طبیعی بزرگتر جلوه کند. لنز صحنه را از پایین مشاهده می کند در حالی که سوژه مانند برجی بالای دنیای درون کادر ایستاده. عکاسی از زاویه پایین به سوژه کمک می کند ایجاد سلطه کند یا قدرتش را نشان دهد.

 

مثال: از مردی با لباس فاخر بیرون از دفتر کمپانیش عکس گرفته می شود، زاویه پایین دوربین کمک می کند متوجه شویم او ارتباط زیادی با ساختمان دارد. اینکه او بالای دوربین ایستاده و رو به پایین نگاه می کند حس کنترل و سلطه اش را می رساند.

 

زاویه بالا
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییاین نوع عکس دقیقا از نقطه ای برعکس زاویه قبل گرفته می شود. زاویه بالا معمولا زمانی استفاده می شود که می خواهیم سوژه را کوچک یا آسیب پذیر نشان دهیم. این زاویه با نام ” از چشم پرنده گان ” نیز شناخته می شود.شات هایی نظیر این ممکن است استفاده شوند تا نشان دهند سوژه در خطر است و یا تسلطش بر محیط را از دست داده. کافیست عکس از زاویه بالا را کمی کج هم بکنید تا کاملا این پیام را که چیزی بد در حال رخ دادن است برساند.

 

مثال: از کودکی که ترسیده و در گوشه ای نشسته عکس گرفته می شود، وقتی این عکس را از زاویه بالا می گیریم، کودک کوچک و ضعیف به نظر می آید. زاویه بالا به ما می گوید سوژه ای که از آن عکس گرفته شده در مقایسه با دنیای اطرافش کوچک است.

 

کلوز آپ شدید
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییکلوز آپ شدید را می توان خودمانی ترین شات نامید، این زاویه پا فراتر از استانداردهای کلوز آپ معمولی می گذارد و روی یک ویژگی تمرکز می کند. ممکن است قطره عرقی را روی گونه سوژه ببینید و یا ترس را در چشمان او تشخیص دهید. زاویه کلوز آپ شدید کمکمان می کند از نظر احساسی به زیر پوست سوژه برویم.

 

مثال: از یک پیرزن عکسی گرفته می شود که چشمان او کاملا نزدیک به لنز قرار دارد. می توانیم چین و چروک هایی که بر اثر گذر زمان روی پوست ایجاد شده است را ببینیم. چشمانش به نظر خسته و خیس می آید. این زاویه بیش از هر زاویه دیگری می تواند بین ما و سوژه ارتباطی قوی ایجاد کند.

 

زاویه بالای شانه
آموزش عکاسی با استفاده از زاویه های سینماییزاویه بالای شانه می تواند برای نشان دادن ارتباط فردی دیگر با سوژه استفاده شود. پشت سر سوژه اصلی قرار می گیریم و دنیا را از جایی که او ایستاده می بینیم. ممکن است مدل خود را با یک آیتم فیزیکی یا فرد دیگری در آن فضا مرتبط کنیم.

 

مثال: از مردی عکس می گیریم که برای اولین بار به چشمان شریکش نگاه می کند. از زاویه بالای شانه می توانیم جای سوژه اصلی قرار بگیریم و این حس را مانند او تجربه کنیم. این زاویه به ما می گوید که بین این دو نفر ارتباطی وجود دارد.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا