مطالب جالب علمی

۶ موردی که طول عمر انسان را تعیین می کند

۶ موردی که طول عمر انسان را تعیین می کند

۶ موردی که طول عمر انسان را تعیین می کنــد

طول عمر انسان ها بــه عوامل زیادی بستگی دارد، سبک زندگــی و میزان تحرک و خواب منظم می توانند طول عمر را تعیین کنند، در مطلب پیش رو بــه عوامل مهمی اشار می کنیم که مهم ترین عوامل تعیین کننده عمر انسان هستند. اینکه طول عمر شما چقدر خواهد بــود تــا حدودی بــه شانس، و تــا حدودی نیز بــه خودتــان و سبک زندگــی‌تــان بستگی دارد. در مطلب پیش رو از ۶ چیز که طول عمر شما را تعیین میکنند صحبت شده‌ اســت. پیشرفتهای دانشمندان در علم پزشکی طول عمر زنان و مردان معمولی را نسبت بــه هر زمانی دیگر در طول تــاریخ بیشتر کرده‌اند.

 

رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سابقه‌ خانوادگی و ارثی، مصرف الکل و بسیاری موارد دیگر بر طول عمرتــان تــاثیر میگذارند. از آنجا که بسیاری از این عوامل را میشناسید، در این مقاله تصمیم گرفتیم از میان عوامل تعیین‌کننده‌ طول عمر، بــه ۶ مورد که طول عمر شما را تعیین میکنند اشاره کنید که شاید پیش از این نمیدانستید.

 

۶ مورد که طول عمر انسان را تعیین میکنند :

 

1. سطح فعالیت بدنی

به گزارش نیک شو، نه تنها کم تحرکی میتواند بر طول عمرتــان تــاثیر بگذارد، بلکه کمبــود فعالیتهای بدنی نیز تــاثیری فراوان بر تعداد ســالهای زندگــیتــان دارد. افزودن برنامه‌ ورزشی برای تناسب‌ اندام بــه زندگــی روزانه‌ تــان میتواند چند ســال بــه عمرتــان اضافه نماید.

 

همانطور که پیشتر گفته شد، بــجای نشستن‌ های طولانی‌ مدت جلوی تلویزیون کمی بایستید و راه بروید، بــه علاوه، می‌توانید بین چند دقیقه تبلیغات بازرگانی، در کنار تحرک و راه رفتن، کمی هم برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن‌تــان یوگا تمرین کنید. یوگا می‌تواند بــه کاهش اســترس کمک کنــد، و بــه این ترتیب طول عمرتــان را افزایش دهد.

 

هرگونه ورزش هوازی (ایروبیک) نیز میتواند خطر ابتلا بــه بیماریهای قلبی و عروقی، سکته‌ی مغزی، دیابت و دیگر بیماریهایی را کاهش دهد که سلامتیتــان را تهدید و عمرتــان را کوتــاه میکنند.

 

 

۲. روابط ســالم

توانایی تــان در حفظ روابط با افراد دیگر، از دوستــان معمولی گرفته تــا شریک عاطفی و معشوق و همسر، یکی از عواملی اســت که در تعیین طول عمرتــان نقش دارند. هر چه روابط نزدیک‌تــان با دیگران بیشتر باشد، حس رضایت روانی و سلامت عاطفی تــان بیشتر شوند، و بــه همان میزان وضعیت سلامت جسمانی‌تــان نیز بــهتر می‌شود.

 

ارتباط نزدیک و دوستــانه با دیگران شرایطی را برای تسکین اضطراب، بــهبــود خلق‌وخو و اشتراک تجربــه‌های صمیمانه و شیرین فراهم می‌کنــد. وقتی شبکه‌ای از دوستــان و حامیانی در اطراف‌تــان هستند که از بــودن در کنارتــان لذت می‌برند، احساس می‌کنید ارزشمند هستید و همین عامل سبب می‌شود عزت نفس‌تــان افزایش یابد.

 

حضور در یک رابطه‌ عاشقانه همراه با رابطه‌ جسمانی و عاطفی، برای سلامتی‌تــان بسیار مفید و موثر اســت. رابطه‌ای عمیق و عاشقانه از سلامت عاطفی‌تــان مراقبت میکنــد و بــه این ترتیب باعث افزایش طول عمرتــان میشود.

 

۳. زندگــی صادقانه

لوسیل بال می‌گفت: “راز جوان ماندن این اســت: صادقانه زندگــی کردن، آهسته غذا خوردن، و دروغ گفتن در مورد سن‌تــان.‌” بــه نظر می‌رسد تــا حدودی حق با وی بــوده اســت. زندگــی صادقانه این امکان را بــه شما می‌دهد که همیشه و در هر حال خودِ حقیقی‌تــان باشید، و زندگــی با این شیوه بسیار راضی‌کننده‌تر و راحت‌تر از آن اســت که بخواهید همیشه بخشی از خودتــان را پنهان کنید.

 

افرادی که در مورد کمبــودها و کاســتی‌های‌شان صادق هستند، کم‌تر از اســترس رنج می‌برند زیرا میان شخصیتی که بــه نمایش می‌گذارند و خودِ حقیقی‌شان تفاوتی اندک وجود دارد. بــهترین مثال برای این مسئله آن اســت که آدم‌ها نباید از ترس نظرات دیگران گرایش‌های جنسی‌شان را پنهان کنند. اگر سعی کنید زندگــی‌تــان بر پایه‌ی دروغ‌ها اســتوار نشود – چه دروغ‌های بــه خود، و چه دروغ‌های بــه دیگران – سلامت روانی و وضعیت تن‌درستی‌تــان بــهبــود پیدا می‌کنــد و عمری طولانی‌تر خواهید داشت.

 

۴. عادات خواب

نیک شو، ۷ تــا ۸ ساعت خواب شبانه، توصیه‌ای اســت که مکررا از پژوهش‌‌گران و پزشکان در مورد سلامتی‌مان می‌شنویم، بر اساس پژوهش‌ها خواب شبانه‌ی منظم و کافی می‌تواند چند ســال بــه عمرمان اضافه کنــد. طبق یک پژوهش، سطح کلسترول افراد ســالخورده‌ای که برنامه‌ای منظم و دقیق برای خواب و بیداری‌شان دارند، بسیار مناسب و ســالم اســت. الگوهای منظم خوابیدن میتواند تــاثیری مثبت بر طول عمر افراد داشته باشنــد.

 

همچنین خوابیدن در محیطی کاملا تــاریک بسیار موثر و مفید اســت، زیرا از بیدار شدن‌های مکرر و اختلال در ریتم ساعت بیولوژیک بدن جلوگیری می‌کنــد. بــه نظر می‌رسد اگر دمای اتــاق‌ خواب‌تــان نیز حدود ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، می‌توانید خوابی عمیق و راحت‌تر داشته باشید.

 

۵. میزان کم‌تحرکی

بسیاری از ما در محیط‌هایی کار میکنیم که سطح تحرک روزانه‌مان را بــه حداقل می‌رسانند. بیش‌تر آدم‌ها در طول روز و در محیط کارشان بیش از ۸ ساعت هیچ‌گونه تحرک بدنی ندارند. این سبک زندگــی کم‌تحرک بــه علاوه‌ی تمایل‌مان برای نشستن و تماشای تلویزیون یا گشت‌زنی در اینترنت در اوقات غیرکاری‌مان بــه شدت تــاثیری منفی بر طول عمرمان دارد.

 

اگر فضای کار یا سبک زندگــی‌تــان کاملا بر مبنای نشستن و کم‌ تحرکی طراحی شده اســت، لااقل سعی کنید هر ۹۰ دقیقه چند قدم راه بروید یا حرکات کششی انجام دهید. اگر محیط کاری‌تــان از لحاظ مدیریت زمان بسیار دقیق و سختگیر اســت، حتما سعی کنید از بخش منابع انسانی اداره‌تــان بخواهید لااقل برای صرفه‌جویی در هزینه‌های پزشکی کارمندان‌شان، زمانی برای تحرک در ساعات کاری برای‌شان در نظر بگیرد.

 

وقتی در خانه هستید، برنامه‌ای منظم برای تحرک‌تــان تهیه کنید، و لااقل میان هر تبلیغ بازرگانی کمی تحرک داشته باشید. بــه علاوه، هنگام نشستن نیز می‌توانید حرکت‌های انقباضی ایستــا (ایزومتریک) انجام دهید. ماهیچه‌های مختلف بدن‌تــان را بکشید و رها کنید. تحرک منظم ماهیچه‌های بدن می‌توانند باعث افزایش طول عمرتــان شوند.

 

 

6. سطح شادی

فردی خوشبین که بــه خوبی میداند قدرت مثبت‌اندیشی چقدر برای سعادت، سلامت، و خشنودی از زندگــی لازم اســت، می‌تواند عمری طولانی‌تر داشته باشد. وقتی قدرت درمانگری و معجزه‌ لبخند، خنده، لذت و شادی را با تمام وجود احساس کرده باشید، قطعا می‌دانید زندگــی بدون وجود این چیزهای غیرمادی و ناملموس هرقدر هم که طولانی باشد، چندان ارزشی ندارد.

 

طبق پژوهشی بلندمدت که در طول چندین دهه بر روی ۷۰۰ راهبــه‌ای انجام شد که بر اساس اعتقادات‌شان هیچگونه دخانیات مصرف نمیکنند، مشروبات الکلی نمی‌نوشند و از رابطه‌ی جنسی خودداری می‌کنند، کسانی که در دوران جوانی– از سنین ۲۰ ســالگی ۴۰ ســالگی– دارای احساسات و هیجان‌هایی مثبت هستند، نسبت بــه افراد دیگر بیش‌تر عمر میکنند.

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا