ورزش و سلامتی

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمي همراه با رقص و موزیک

اگر بخواهیم کاپوئرا را توصیف کنیم باید بگوییم رقص مبارزه ای اصیل برزیلی ، مبارزه ای کــه در آن هیچ ضربه ای به طرف مقابل وارد نمي شود اما فوق العاده هیجان انگیز و زیبا اســـت و شما هم حتما نمونه هایی از آن را در فضای مجازی دیده اید.هر کس کــه تاکنون نمایشی از کاپوئرا را دیده باشد، بلافاصله تشخیص مي دهد کــه این هنر شبیه هیچ کدام از هنرهای رزمي کــه تاحالا دیده اســـت، نیست. کاپوئرا دارای ترکیبی از حرکات رقص، تعادل ذهنی، قدرت فیزیکی، موسیقی و حسی قوی از هنر و فیتنس اســـت. هنرجوی کاپوئرا با اســـتفاده از حرکات رقص و تکنیک های آکروباتیک از خود دفاع مي کند.

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

کاپوئرا در ایران هنوز نوپا اســـت و برای گسترش آن باید منتظر بود

 

هنر رزمي کاپوئرا ابتدا توسط بردگان آفریقایی در برزیل ابداع شد. بردگان اجازه نداشتند هیچ فرمي از هنرهای رزمي را تمرین کنند و به کار ببرند، بنابراین آنها روشی را برای مخفی کردن تکنیک هایشان در موسیقی، رقص و حرکات عجیب و غریب (کــه حتی آن را یک بازی مي ناميدند)، ابداع کردند. وقتی تماشاگران برای اولین بار این بازی ها را نگاه مي کردند، معمولا از این حرکات مي ترسیدند. این بازی شامل دایره ای به نام “Roda” اســـت کــه انجام دهندگان آن در وسط دایره قرار مي گیرند. موسیقی معمولا با اســـتفاده از ابزار سنتی پخش مي شود. ریتم های مختلف، حالت و سرعت بازی را مشخص مي کند.

 

بازیکنان این ورزش با لی لی کردن (حرکت و جهش فنری) و کله معلق یا حرکات خیره کننده ی دیگری وارد ميدان مي شوند. به محض وارد شدن به داخل ميدان، با ترکیبات مختلفی از حرکات روان و نمایش های هوایی هیجان انگیز مبارزه مي کنند.

 

ginga (با معنای تحت الفظی چرخیدن)، حرکت اساسی تاب خوردن به عقب و جلو اســـت و برای هر دو تکنیک حمله و دفاع مهم اســـت. هدف هنرجوی کاپوئرا نگه داشتن خود در یک حالت ثابت، خودداری از یک هدف ساده، اســـتفاده از حرکات ترفندی و نمایش های ظاهری و دروغی برای فریب دادن حریف اســـت.

 

بیشتر حمله ها با پا انجام مي شوند، مانند: لگد های چرخشی یا مستقیم، تکنیک های جارو کردن با پا، یا ضربات زانو. در ضمن، ضربات آرنج، مشت و شکل های دیگری از زمين زدن نیز به کار مي رود.

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

برزیلی ها در حال انجام کاپوئرا

 

دفاع کاپوئرا بیشتر بر اساس این اصل اســـت: “جلوگیری از یک حمله با اســـتفاده از حرکات گریزان به جای بلوکــه کردن و دفاع آنها” . این اســـتراتژی، امکان ضد حمله (دفاع) های سریع و غیر قابل پیش بینی و رویارویی با حریف مسلح با دستان خالی را برای تان فراهم مي کند. این اســـتراتژی ترکیبی از حملات، دفاع و حرکت اســـت.

 

این بازی معمولا روی شکست دادن و ویران کردن حریف تمرکز نمي کند، بلکــه روی مهارت تاکید دارد. بعنوان مثال، معمولا یک ضربه ی لگد را قبل زدن به هدف، آهسته تر مي کنند. آموزش کاپوئرا بیشتر روی حمله، جا خالی زدن و ضد حمله (دفاع) کار مي کند و دقت و نظم از اهميت بالایی برخوردار اســـت.

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

این ورزش در تمام جهان طرفدار دارد

 

مزایا و معایب

از دیدگاه دفاعی، کاپوئرا بسیار سریع اســـت و ممکن اســـت کاری نشدنی به نظر برسد. اگرچه، حرکات خطرناک ممکن اســـت یک مزیت داشته باشند، چون این تکنیک ها ظاهرا هر جایی نتیجه بخش اســـت و برای دفاع بسیار سخت اســـت.مشکل این سبک این اســـت کــه تمرین و یادگیری آن سال ها زمان مي برد و حرفه ای شدن در این بازی سخت اســـت و تلاش بسیار مي خواهد، چون یادگیری آن مستلزم دقت، حرکت سریع و کاربرد کامل تکنیک هاســـت. کاپوئرا نیازمند توان ورزشکاری و قدرت فیزیکی بالیی اســـت.

 

بازی های کاپوئرا در برزیل بسیار بزرگ و عظیم برگزار مي شوند. در برزیل، این سبک را بیشتر از یک هنر رزمي مي خوانند، اما یک اتفاق اجتماعی اســـت کــه تاریخچه طولانی دارد. در آمریکای جنوبی بیشتر به عنوان یک سبک زندگی به آن نگاه مي کنند و این بازی را به صورت روزانه انجام مي دهند. از دهه ی 1970، اســـتادان کاپوئرا شروع به مهاجرت کردند و این بازی را در دیگر کشور ها آموزش دادند. اســـتادان مشهور اغلب برای تدریس به خارج از کشور دعوت مي شدند یا حتی مدارس خودشان را بنا مي کردند.

 

کاپوئرا یک ورزش برزیلی و شاخه ای از هنرهای رزمي مي باشد کــه بعنوان بازی و رقص در برزیل بوجود آمد و در نواحی باهیا ، پرنامبوکو ، ریودوژانیرو ، ميناس گراس و سائوپائولو هم بازی مي شود .

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

این بازی در قرن شانزدهم ميلادی در برزیل بوجود آمد کــه پیدایش آن به نوعی در نتیجه تجارت بردگان بود . کاپوئرا بعدها توسط افرادی از باهیا به آفریقا برده شد . شرکت کنندگان در این بازی ابتدا یک حلقه دایره ای تشکیل مي دهند و به نوبت با ابزار مختلف بازی مي کنند مي خوانند و دو به دو در داخل محوطه دایره ای با هم مبارزه مي کنند . مشخصه بارز این بازی انجام حرکات آکروباتیک حملات ساختگی و اســـتفاده بسیار زیاد از سطح زمين برای انجام حرکات ، جست و خیز و دلگرمي مي باشد . تکنیکــهایی کــه کمتر بطور متناوب اســـتفاده مي شوند عبارتند از ضربات آرنج ، قیچی و پرتاب بدن .

 

تاریخچه

از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم ، کشور پرتغال با کشتی بردگان را از غرب آفریقا به آمریکای جنوبی مي برد . برزیل یکی از مناطق مشتری بردگان آفریقایی بود کــه 42% از ساکنان آنرا پرندگان مهاجر تشکیل مي دادند . در این کشور بردگانی از کشور آنگولا، کونگو و موزامبیک و شامل قبایل مختلف به فروش مي رسیدند .
کاپویرااین آفریقا ميان مهاجر مذهب و رسوم مختلف خود را وارد دنیای جدید کردند . یک تئوری وجود دارد کــه کاپوئرا زائیده یک نوع رقص آنگولایی مي باشد کــه توسط خواســـتگاران زنان جوان انجام مي شده اســـت اما این تنها یکی از هزاران تئوری بحث برانگیز در این زمينه ميباشد . بعضی هم معتقدند کــه بردگان بر روی بازی پیشین برزیل تاثیر گذارده کاپوئراو آنرا به شکل کاپوئرا درآورده اند .

 

پس از اینکــه برده داری در سال 1888 منسوخ گردید (برده های آزاد شده اغلب در شهرهای اغلب در شهرهای کشور برزیل ساکن شدند . از آنجائی کــه از دادن کار به آنها جلوگیری مي شده اغلب باندهای تبهکاری و جنایی را تشکیل دادند و به ورزش کاپوئرا ادامه دادند کــه در آن زمان لازم فعالیتهای ضد حکومتی و جنایی بود . در نتیجه در سال 1890 کاپوئرا در برزیل غیرقانونی شد و انجام دهندگان در صورت مشاهده به اشد مجازات مي رسیدند ( تاندون پشتبای شرکت کنندگان در این بازی قطع مي شد)

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

پس از مدتها در سال 1942 آقای پاســـتینها اولین آکادمي رسمي برای آموزش شیوه سنتی این بازی را کــه بعنوان کاپوئرا آنگولا شناخته مي شد . افتتاح نمود . تلاش او منجر به تبدیل کاپوئرا به یک ورزش جدیدتر ، مدرن تر و محلی در بین مردم گردید . این دوره بعنوان یک نقطه عطف در پیشرفت تدریس کاپوئرا شناخته مي شود . در حال حاضر آکادميهای آموزش کاپوئرا تقریباً در سرتاسر جهان وجود دارد .گروه آرسن آرنا در ایران در اواخر سال 1387 به صورت منسجم کاپوئرا را شروع کرده اســـت .

 

موسیقی بخش جدایی ناپذیر

موسیقی جزء لاینفک کاپوئرا به شمار مي رود . موسیقی نحوه حرکات و حالات بازی را کــه در یک محیط دایره ای انجام مي شود ، تعیین مي کند . موسیقی این بازی آميزه ای از آلات مختلف و ترانه هاســـت . سازهای تمپو از نوع بسیار آرام (نوع بسیار آرام (نوع انگولائی) تا نوع بسیار تند (سائوبنتو) متفاوت اســـت . بسیاری از ترانه ها در قالب سئوال و جواب خوانده مي شوند به طوری کــه دیگران به عنوان خوانندگان ترانه در بازی شرکت مي کنند . شرکت کنندگان در بازی در مورد موارد بسیاری ترانه مي خوانند . بعضی از ترانه ها در مورد تاریخ مي باشد و یا بعضی دیگر در خصوص داســـتانهای مخصوص این بازی اســـت .

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

محوطه بازی

« رودا » یک دایره تشکیل داده شده از مردم اســـت کــه کاپوئرا در آن انجام مي شود . شکل دایره ای آن در طول بازی حفظ مي گردد تا تمرکز و انرژی بازیکنان و نوازندگان حفظ گردد . افرادی کــه این محیط دایره ای را تشکیل مي دهند هنگامي کــه موسیقی بازی نواخته مي شود تشویق مي کنند و به همراه نوازندگان ترانه مي خوانند . حداقل قطر این محوطه دایره ای در حدود سه متر مي باشد . هر چند کــه از این ميزان هم مي تواند کوچکتر یا بزرگتر باشد . تا اندازه 10 متر هم افزایش مي یابد . موسیقی آرام از سرعت بازی مي کاهد اما حرکات بازی را پیچیده تر مي کند به طوری کــه اســـت حرکات روی دستها انجام مي شود .معمولاً در کاپوئرا هیچگونه برخوردی صورت نمي گیرد اما حرکات تهدیدآميز در آن وجود دارد . در این بازی فقط مهارت افراد در چگونگی انجام مبارزه مهم مي باشد

 

البته کاپویراهمون رقص برزیلیه، نه کونگ فوی برزیلی. نوعی ورزش رزميه کــه بیشتر حالت نمایشی داره نه مبارزه ای. رزمي کار دائما در حال حرکات تند، رقص پا، رقص دست و نشست و برخاســـت سریعه. بیشتر از ضربات پا اســـتفاده ميشه و رزمي کار خیلی وقتها دستش رو روی زمين ميذاره و با حرکات پا حمله ميکنه. برزیل این رقص رو از برده های آفرقایی کــه به اونجا آورده ميشدند گرفته. قبلا به پاها چاقو مي بستند و مبارزه مرگ آور بوده اما حالا بیشتر نمایشی انجام ميشه و یه ترکیبیه از ورزشهای رزمي و ژیمناســـتیک. بعضی هم به این رشته کاپویرا ميگویند.اگه فیلم “محافظ فیلها” رو کــه اخیرا از تلویزیون پخش شد دیده باشید یکی از مبارزین به همين سبک مي جنگید (جلوی مجسمه بودا وقتی زمين رو آب گرفته بود) و حرکات قشنگی رو ميشد تو این سبک دید.

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

کاپوئرا در ایران

این ورزش هم در بعضی از نقاط ایران تعلیم داده ميشه اما زیاد گسترش پیدا نکرده اســـت.

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

کاپوئرا Capoeira ، ورزش رزمی همراه با رقص و موزیک

در ادامه مي توانید کلیپ زیبای انجام کاپوئرا در فیلم step up 3d را مشاهده کنید:

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا