مطالب جالب علمی

چرا خانم ها زودتر از آقایان پیر می شوند؟

چرا خانم ها زودتر از آقایان پیر می شوند؟

چرا خانم ها زودتر از آقایان پیر می شوند؟

حتما شما هم می دانید که در باور عموم خانم ها زودتر از آقایان پیر می شوند و بیشتر افراد دلیل آن را زایمان خانم ها و فشارهای ناشی از آن می دانند ، اما در این مطلب به طور مفصل به اصل این قضیه به صورت علمی می پردازیم.دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر زنان گمان ميکنند بعد از ۵۰ سالگی چروک‌ها با سرعت بیشتری روی صورتشان نقش ميبندد و افتادگی پوست شتاب ميگیرد.

 

محققان با استفاده از کامپیوترها تغییرات بخش‌های مختلف صورت را در زنان و مردان مابین ۲۶ تا ۹۰ سالگی اندازه‌گیری و نقشۀ آن را تهیه کرده‌اند. آن‌ها مشاهده کردند که در زنان بالای ۵۰ سال – سنی که اغلب زنان یائسگی را تجربه ميکنند – سرعت تغییرات مربوط به سن به صورت ناگهانی بیشتر ميشود. زنان در این رده سنی متوجه کوچکتر شدن چشم‌ها در مدت زمانی کوتاه، درازتر شدن بینی و گوش‌ها و پهن‌تر شدن صورت به دلیل از دست رفتن چربی و نازک‌تر شدن پوست ميشوند.

 

این تغییرات تا سن ۶۰ سالگی به «اوج» ميرسد، و بعد از آن دوباره سرعت آن کم ميشود. گفته ميشود افزایش سرعت تغییرات در بدن و چهره زنان بعد از ۵۰ سالگی به دلیل کم شدن هورمون جنسی استروژن است که به دنبال یائسگی رخ ميدهد.

 

هورمون استروژن تاثیری گسترده روی پروتئین کلاژن دارد و خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از آن است. کاهش این هورمون همچنین باعث تحلیل رفتن استخوان‌های گونه و چانه ميشود.پژوهشگران از دانشگاه وین و چند دانشگاه دیگر چهره ۸۸ مرد و زن را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها سپس ۵۸۵ نقطه روی صورت را در افرادی با سنین مختلف مقایسه کردند.

چرا خانم ها زودتر از آقایان پیر می شوند؟

آدری هپبورن ستاره زیباروی هالیوودی در سنین جوانی و پیری

 

این دانشمندان نتیجه گرفتند که در هر دو جنس، پیر شدن به طور عموم ویژگی‌های یکسانی دارد و شامل پهن‌تر شدن صورت، افتادگی پوست، خطوط عمیق‌تر بین بینی و گوشه دهان، کوچکتر شدن چشم‌ها، باریکتر شدن لب‌ها و درازتر شدن بینی و گوش‌ها ميشود.

 

اما؛ دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیدند که حتی پیش از سن ۵۰ سالگی، سرعت رویداد این تغییرات در زنان دوبرابر مردان است. بین سال‌های ۵۰ و ۶۰ سالگی «مسیر پیری» در زنان با سرعتی ۳ برابر مردان طی ميشود.

 

سونیا ویندهَگر، که هدایت این پژوهش را بر عهده داشت، ميگوید: «زنان و مردان تا سن ۵۰ سالگی به‌طور یکسان روند پیری را تجربه ميکنند. این روند، یک روند خطی است. اما در سن ۵۰ سالگی، سرعت پیر شدن زنان شتاب ميگیرد. اما در مردان در سن ۵۰ سالگی شاهد افزایش سرعت نیستیم.»این پژوهشگر افزود: «بعد از ۵۰ سالگی، سنی که زنان به یائسگی ميرسند، تغییرات چهره و سنشان را مشخص ميکند. زنان در سنین مختلفی یائسه ميشوند.»

 

«به طور میانگین در حدود ۵۰ سالگی این اتفاق ميافتد، اما برخی ۱۰ سال زودتر در سن ۴۰ سالگی و برخی ۱۰ سال دیرتر در سن ۶۰ سالگی به این مرحله ميرسند. به نظر ميرسد که این عامل بیشتر از سن واقعی افراد، در تغییرات چهره آن‌ها دخیل است.»

 

در حدود ۳۰ درصد از کلاژن پوست در ۵ سال نخست یائسگی از بین ميرود. در این مطالعه، هیچ‌کدام از زنان از درمان هورمون جایگزین استفاده نکرده بودند.اما، هورمون درمانی یکی از راه‌های پیشگیری از افزایش سرعت پیری در زنان است.نتایج این پژوهش همچنین به بازرسان صحنه جرم کمک ميکند تا بتوانند چهره قربانیان را بر اساس باقی‌مانده‌های جسد، بازسازی کنند.

 

مطالب بیشتر:

تغییرات واژن خانم ها از دوران جوانی تا سالمند شدن

تاثیر رابطه جنسی روی زیبایی صورت و اندام خانم ها

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا