مهارت های زندگی

چطور یک هندوانه قرمز و شیرین را انتخاب کنیم؟

چطور یک هندوانه قرمز و شیرین را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک هندوانه دربسته در ظاهر کار مشکلی است، اما می توان با توجه به نکاتی یک هندوانه قرمز و آبدار را انتخاب کرد. چرا بایــد هندوانه بخوریم؟ این میوه تابستانی را بر سر سفره یلدا ميگذارند تا در بلندترین شب سرد سال، نویــددهنده روزهای پرحرارت تابستان و یادآور فصل سرسبزی باشد. سرخی هندوانه نماد عشق، حرارت و زندگی است. راستی کثیر الدانه هم که هست!

 

به‌ صورت کلی میوه‌های کثیر الدانه مثل هندوانه و انار، نماد برکت فراوان و باروری به‌حساب ميآیند. شایــد برایتان جالب باشد که بدانیــد بریــدن هندوانه به‌صورت مدور و چرخشی یادآور خورشیــد و نماد گرما است. بریــدن در خیلی از حکایات، نمادی برای حذف بیماری نیز محسوب ميشود.

 

دلایل علمی

هندوانه منبع غنی از آنتی‌اکسیــدان‌های طبیعی است که بسیاری از امراض را دفع و باعث شادابی و طراوت ميشود. ویتامین‌های موجود در این میوه پر آب بر بیماری‌های زمستانی غلبه کرده و از بروز آسیب‌ها جلوگیری ميکند.

 

دلایل مذهبی

هندوانه را از قرن‌ها پیش از ظهور مسیح در کشورهای حوزه مدیترانه ميکاشته‌اند و در آفریقای جنوبی میوه‌ای خودرو بوده است. این همان میوه‌ای است که در کتاب مقدس مسیحیان به نام (آباتیشیم) از آن یاد ميشود و در احادیث بسیاری از ادیان مختلف نظیر دین اسلام هم به خوردن آن برای دفع امراض سفارش شده است.

 

کمپینی به نام نه به‌شرط‌چاقو

هندوانه کامل و قاچ نشده را ميتوان حدوداً یک هفته تا 10 روز در یخچال نگهداری کرد. بنابراین اول راه‌های زیر را امتحان کنیــد اگر موفق نشدیــد به سراغ خریــد به‌شرط‌چاقو برویــد! از اول سراغ هندوانه‌ای برویــد که شکل ظاهری آن یکنواخت و عاری از کبودی، له‌شدگی، تورفتگی و آفتاب‌سوختگی باشد.

 

اگر هندوانه دارای هرگونه برآمدگی بود، به این معنی است که در طول رشد مقدار نادرست و بی‌قاعده‌ای از نور خورشیــد و آب را دریافت کرده که باعث خشکی و تناقض در آن شده است.

چطور یک هندوانه قرمز و شیرین را انتخاب کنیم؟

به قسمتی که هندوانه از بوته اش جدا شده نگاه بیاندازید؛ اگر باقی‌مانده ساقه بوته را نميبینیــد و در آن قسمت تورفتگی وجود دارد یعنی هندوانه رسیــده است. اصلاً هرقدر ترک‌های ریز در این قسمت بیشتر باشد، شما هندوانه شیرین‌تری را به خانه ميبریــد.

 

اگر هنگام خریــد دیــدیــد که قسمتی از ساقه به هندوانه چسبیــده و یا مشخص است که میوه به‌سختی از بوته جدا شده، یعنی زودتر از موعد میوه را از بوته جدا کرده‌اند. پس احتمال شیرین و رسیــده بودن این هندوانه کم است.

 

هندوانه بایــد نسبت به اندازه‌اش سنگین‌تر باشد، این نشانه‌ای بر پرآب بودن و رسیــده بودن آن است. هرکدام از هندوانه‌های انتخابی که سنگین‌تر باشد، رسیــده‌تر و پر آب تر است. البته این توصیه برای اکثر میوه‌ها قابل‌استفاده است.

 

روش ضربه زدن که از دیرباز موردبحث متخصصین بوده و کمی پیچیــده‌تر است

بسیاری از طرفداران هندوانه به این روش اطمینان دارند، شما هم یک‌بار امتحان کنیــد! با انگشتان خود به هندوانه ضربات پی‌درپی زده و به صدای آن گوش بدهیــد. برای هندوانه رسیــده، شما یک‌صدای بم، پر و کامل به‌اضافه کمی ارتعاش که به‌سختی احساس مي شود داریــد، طوری که انگار روی لاستیک پرباد ضربه ميزنیــد.

 

در صورت عدم وجود این چند حس به صورت هم‌ زمان! هندوانه دیگری را بایــد امتحان کنیــد. بااین‌همه یادتان باشد هندوانه خوب الزاماً یک هندوانه بزرگ نیست، مهم این است که شرایطی که گفتیم را داشته باشد.

چطور یک هندوانه قرمز و شیرین را انتخاب کنیم؟

اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها به کارتان نیامد و به سراغ روش شرط چاقو رفتیــد، داخل هندوانه را خوب نگاه کرده و حتماً بچشیــد. توجه کنیــد که هندوانه دارای گوشت قرمز روشن و دانه‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه باشد. هندوانه‌ای که در قاچ‌های آن رگه‌های سفیــد و دانه‌های سفیــدرنگ بیش‌ازحد معمول باشد، یک هندوانه خوب نیست.

 

هم‌چنین اگر گوشت هندوانه خشک و رنگ‌پریــده به نظر برسد یا از دانه‌هایش جداشده باشد، نبایــد آن را بخریــد. البته فراموش نکنیــد که ممکن است باوجود یا عدم وجود تمام این خصوصیات، هندوانه خوب یا بد باشد، پس نهایتاً کمی از آن را امتحان کنیــد.

 

به یاد داشته باشیــد هندوانه را در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد { 40 درجه فارنهایت } نگهداری نکنیــد، چون این کار باعث سرمازدگی هندوانه ميشود.

چطور یک هندوانه قرمز و شیرین را انتخاب کنیم؟

و در آخر هم از کجا و چند بخریم؟

دشت‌های تایباد و تربت‌جام، مشهد و بسیاری از شهرهای گرمسیری ایران ازجمله هرمزگان، خوزستان، بوشهر، جنوب کرمان و فارس ، محل کشت انواع هندوانه است.

 

هندوانه‌ها از مراکز اصلی‌شان به سردخانه‌ها و یا میادین میوه و تره‌بار منتقل ميشوند تا هرسال شب یلدا به‌راحتی در دسترس مردم باشند.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا