مطالب گوناگون

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

اولین نشانه عفونت ادراری سوزش هنگام دفع ادرار است و در دختران بسیار بیشتر از پسران می باشد که حتما باید والدین به آن توجه کنند وگرنه می تواند منجر به صدمات شدید کلیوی گردد. عفونت ادراري در كودكان يك بيماري بسيار مهم و شايع است؛ به طوري كه 3 تا 5 درصد دختران و 1 درصد پسران عفونت ادراري را تجربه مي‌كنند.

 

عفونت ادراری با وجود این که از بیماری هایی است که ممکن است شیوع آن در کودکان چندان زیاد نباشد، اما عواقبی که می تواند در پی داشته باشد، آنقدر مهم است که هر پدر یا مادری باید برای سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از این آسیب ها و عواقب، این بیماری را بشناسد.متخصصان اطفال همیشه به والدین هشدار می‌دهند که بروز تب در فرزندانشان را جدی بگیرند و دلیل آن را ریشه‌یابی کنند، چراکه تب‌های غیرقابل توجیه که علت مشخصی برای آن پیدا نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای کودک به عفونت ادراری باشد.

 

عفونت ادراری از آن دست بیماری‌های قابل کنترل و درمان است که اگر بموقع شناسایی نشود، می‌تواند کودک را به نارسایی کلیه دچار کند. عفونت ادراری با وجود این که از بیماری هایی است که ممکن است شیوع آن در کودکان چندان زیاد نباشد، اما عواقبی که می تواند در پی داشته باشد، آنقدر مهم است که هر پدر یا مادری باید برای سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از این آسیب ها و عواقب، این بیماری را بشناسد.

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

عفونت ادراری اگر درمان نشود می تواند منجر به نارسایی کلیه گردد

 

وقتی عفونت ادراری در بچه ها رخ می دهد، ممکن است خودش نشانه وجود یک اختلال مهم تر در دستگاه ادراری کودک باشد.دكتر زهرا پورنصيري فوق تخصص كليه كودكان در اين‌باره به «جام‌جم» مي‌گويد: «عفونت ادراري يك بيماري مهم و شايع ميان كودكان است كه به علت وارد شدن ميكروب به مجاري ادرار ايجاد مي‌شود. چنانچه عفونت فقط مثانه را درگير كند «سيستيت» و اگر كليه را درگير كند «پيلونفريت» ناميده مي‌‌شود. اين بيماري مي‌تواند باعث تخريب قسمتي از كليه شده يا ايجاد فشار خون و نارسايي كليه نمايد و از اين رو اهميت زيادي دارد.»

 

وي مي‌افزايد: «ميكروب‌هاي ايجادكننده عفونت اكثرا ميكروب‌هاي موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ويروس‌ها و قارچ‌ها نيز مي‌توانند موجب بروز عفونت ادراري شوند. 7 درصد كودكان كوچك‌تر از 2 سال كه تب مي‌كنند به علت عفونت ادراري است.»

 

کودکان در معرض عفونت ادراری

اصولا عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در میان کودکان است که شیوع آن در دخترها به علت ساختار خاص سیستم ادراری و تناسلی شان بیش از پسران است، اما شیوع عفونت ادراری در پسرها قبل از یک سالگی بیشتر است و البته تا قبل از شش ماهگی در پسرهای ختنه نشده ده برابر بیش از پسرهای ختنه شده است.

 

به این دلیل متخصصان اطفال انجام ختنه را تا قبل از یک سالگی و حتی در ماه اول تولد، به عنوان یکی از عواملی که به جلوگیری از عفونت ادراری کمک می کند، توصیه می کنند.ولی در سنین بالاتر و بخصوص دوران مدرسه و در سنین بلوغ عفونت ادراری در دخترها بیشتر شیوع دارد.

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

پسران ختنه شده بسیار کمتر از ختنه نشده ها به عفونت ادراری مبتلا می شوند

 

عوامل مستعدكننده بيماري

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به عوامل مستعدكننده خطر اشاره كرده و مي‌گويد: «عفونت ادراري در پسران زير يك سال و دختران زير 4 سال شايع‌تر است. ختنه نشدن پسران نيز عامل مستعدكننده ديگري است؛ به طوري كه پسراني كه ختنه نشده باشند 4 تا 8 برابر پسراني كه ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراري مي‌شوند. جنسيت نيز در مورد اين بيماري مهم است؛ به گونه‌اي كه عفونت ادراري ميان دختران حداقل 2 تا 4 برابر پسران است.»

 

وي مي‌افزايد: «نژاد از ديگر عوامل مستعدكننده است به طوري كه عفونت ادراري در سفيدپوستان شايع‌تر از سياه‌پوستان است. عوامل ژنتيكي نيز از جمله مواردي است كه بايد به آن توجه شود چون منسوبين درجه يك كودكاني كه سابقه عفونت ادراري دارند بيشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراري هستند.»

 

دكتر پورنصيري ادامه مي‌دهد: «عصبي بودن مثانه به اين معني كه كاركرد مثانه با اختلال روبه‌رو شود، نگه داشتن زياد ادرار، يبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب كه در 50 درصد كودكاني كه عفونت ادراري مي‌كنند وجود دارد نيز از جمله مواردي هستند كه كودك را مستعد ابتلا به عفونت ادراري خواهند كرد. علاوه بر اين موارد سوندگذاري طولاني‌مدت مثانه و هرگونه ناهنجاري سيستم ادراري مانند مثانه عصبي و دريچه خلفي مجرا نيز مهم هستند.»

 

علائم بيماري

دكتر پورنصيري با اشاره به اين مورد كه علامت عفونت ادراري در سنين مختلف متفاوت است توضيح مي‌دهد: «در سنين نوزادي و زير يك ماه، بيماري با علائمي به صورت تب يا كم شدن حرارت بدن، بي‌حالي، بي‌اشتهايي، تحريك‌پذيري، شلي، اسهال، كم شدن حجم ادرار، زردي و از بين رفتن واكنش‌هاي نوزادي خودش را نشان مي‌دهد. در سنين بالاتر اين مشكل با نشانه‌هايي مانند تب، بوي بد ادرار، سوزش، تكرر و بي‌اختياري ادرار، ايجاد شب‌ادراري، درد پهلوها و درد در ناحيه زير شكم، قطع و وصل شدن جريان ادرار و بي‌قراري حين ادرار كردن در شيرخواران همراه است.»

 

اين پزشك متخصص توصيه مي‌كند: «همه والدين بايد هر از چند گاهي جريان ادراري كودك خود را بررسي كنند؛ به خصوص كودكاني كه پوشك مي‌شوند. همچنين اگر كودكي بيش از 2 تا 3 روز تب بي‌دليل داشته باشد، انجام آزمايش ادرار توصيه مي‌شود.»

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

تب یکی دیگر از علائم عفونت ادرار است

 

دكتر پورنصيري در مورد بررسي آزمايشگاهي اين مشكل مي‌گويد: «اولين و مهم‌ترين گام در تشخيص عفونت ادراري گرفتن نمونه ادراري به صورت استريل است. البته اگر نمونه در شرايط استريل گرفته نشود يا اگر در رساندن نمونه به آزمايشگاه بيش از يك ساعت تاخير وجود داشته باشد، به اشتباه كشت مثبت شده و تشخيص عفونت ادراري داده مي‌شود.»

 

اقدامات مهم براي كودك مبتلا

اين عضو هيات علمي دانشگاه يادآور مي‌شود: «يكي از اقدامات مهمي كه براي كودك مبتلا به عفونت ادراري انجام مي‌شود، سونوگرافي كليه است كه در آن انسداد، برگشت ادراري و اختلالات ساختاري مثانه و كليه مشخص خواهد شد. در اكثر كودكان مبتلا به عفونت ادراري عكسبرداري از مثانه نيز لازم مي‌شود. علاوه بر اين اقدامات در برخي موارد اسكن كليه هم لازم بوده و بايد انجام شود.»

 

درمان عفونت ادراري

دكتر پورنصيري در مورد درمان عفونت ادراري توضيح مي‌دهد: «بر اساس اين‌كه عفونت ادراري مثانه يا كليه را درگير كرده باشد، درمان با آنتي‌بيوتيك خوراكي يا تزريقي به مدت 7 تا 14 روز توصيه مي‌شود. البته با درمان آنتي‌بيوتيكي مناسب، تب و ساير علائم بعد از 2 يا 3 روز بهبود واضح مي‌يابد.»

 

پيشگيري از عفونت ادراري

همواره پيشگيري بهتر از درمان است. بنابراين بايد از بروز عفونت ادراري هم پيشگيري كنيم.دكتر پورنصيري در مورد شيوه‌هايي براي جلوگيري از بروز بيماري مي‌گويد: «مصرف زياد آب و تخليه مثانه هر دو تا حداكثر هر 3 ساعت يك بار، درمان يبوست، شستشوي دستگاه تناسلي از جلو به عقب، استفاده از لباس‌هاي زير نخي و گشاد و شستشو و تعويض مكرر آنها، عدم نشستن در وان يا لگن، درمان كرمك در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتي‌بيوتيك مناسب در آنهايي كه برگشت ادراري يا انسداد يا مثانه عصبي دارند مي‌تواند به پيشگيري از عفونت ادراري كمك كند.»

 

وي مي‌افزايد: «تمشك كوهي از جمله ميوه‌هايي است كه براي پيشگيري از عفونت ادراري توصيه مي‌شود. همچنين استفاده از پروبيوتيك‌ها كه به صورت پودر يا قرص، يا ماست و دوغ حاوي پروبيوتيك و فرآورده‌هاي لبني نيز وجود دارد توصيه مي‌شود.»

نشانه عفونت ادراری در کودکان | درمان خانگی سوزش ادرار

عفونت ادرار باید فورا درمان شود

 

دكتر پورنصيري يادآور مي‌شود: «60 تا 80 درصد دختراني كه به عفونت ادراري مبتلا مي‌شوند، طي 18 ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد. در صورت عودهاي مكرر عفونت كليه و عدم درمان به موقع، احتمال ايجاد فشارخون و نارسايي كليه وجود دارد. در حالي كه درمان به موقع و سريع عفونت ادراري از بروز اين عواقب تا حد زيادي پيشگيري خواهد كرد.»

 

درمان خانگی سوزش ادرار کودکان،درمان عفونت ادراری کودکان در طب سنتی،آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری،درمان سوزش ادرار در كودكان دختر،وجود خون در ادرار کودکان دختر،درمان خانگي عفونت ادراري كودكان

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا