مهارت های زندگی

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

نخل کنتیا پالم | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

نخل کنتیا kentia palm یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب اســـت ، در این روزهایی که همه به دنبال گل های آپارتمانی سایه دوست و مستحکم هستند این گل واقعا پیشنهاد خوبی برای خرید اســـت. نام علمي این گیاه Howea اســـت و متعلق به خانواده Arecaceae مي باشد و ریشه آن به کشور اســـترالیا باز مي گردد. این گیاه دارای رشدی نسبتا متوسط اســـت و معمولا به همرا ۲ یا ۳ گیاه دیگر به صورت گروهی کاشته مي شود. کنتیا تک پایه بوده و نگهداری آن آسان اســـت همچنین از نظر طراحی دکوراسیون داخلی بسیار دکوراتیو و حائز اهميت ميباشد.سعی کنید موقع خرید حضوری، بوته ای که در حال تولید برگ هست را انتخاب کنید. ارتفاع این گیاه در زادگاه اصلی تا ۱۵ متر نیز مي‌رسد ولی در گلدان معمولاً نهایت تا ۳ متر مي‌رسد. به نگهداری از این گیاه با رعایت نکات کوچی در منزل بسیار راحت مي باشد.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

نکات مراقبتی:

آبیاری : نخل ها کلا به آبیاری زیاد حساس هستند ، هر وقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید مراقب زهکش باشید مثل بقیه نخل ها به املاح آب هم حساسه و باید اب کتری سرد شده بهش بدید .معمولا خشکی نوک برگها به خاطر ابیاری با اب لوله کشی یا کمبود رطوبت ناشی از کمبود کلسیم هستش.نخل کنتیا به آبیاری منظم بخصوص در فصل رشد احتیاج دارد. حتماً توجه داشته باشید کف گلدان دارای منافذی برای خروج آب اضافی باشد تا از پوسیدگی ریشه در اثر رطوبت بیش از حد جلوگیری شود. همچنین در بین هر دو نوبت آبیاری صبر کنید تا سطح خاک گلدان تا عمق ۵-۲٫۵ سانتیمتری خاک خشک شود و سپس گیاه را مجدداً آبیاری کنید. آبدهی بیش از اندازه و خیس ماندن خاک منجر به زرد و سپس قهوه‌ای شدن نوک برگ مي‌شود در نهایت ریشه‌ها و ساقه گیاه مي‌پوسد و گیاه از بین مي‌رود. در زمستان به دلیل کاهش نیاز گیاه به آب، شما نیز باید ميزان آبیاری را کاهش دهید. خشکی کشیدن گیاه منجر به لوله شدن برگ‌ها و افتادگی آنان و خشکیدن نوک و حاشیه برگ‌ها خواهد شد. همچنین گیاهانی که خشکی مي کشند در برابر کوددهی عکس‌العمل منفی همانند سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و همچنین سوختن و از بین رفتن ریشه‌ها را نشان مي‌دهند. همچنین خشکی هوا نیز مي‌تواند گاهی برای ظاهر گیاه مشکلاتی را ایجاد کند غبار پاشی با آب‌های بدون املاح و همچنین اســـتفاده از روش زیر گلدانی حاوی سنگریزه و آب روش‌های مناسبی برای افزایش رطوبت هوا در اطراف برگسار این گیاه اســـت. در روش زیر گلدانی، یک عدد زیر گلدانی را از سنگریزه پر مي‌کنیم و سپس تا نیمه دیواره درون آن آب مي‌ریزیم. گلدان گیاه را بر روی سنگریزه‌ها مي‌گذاریم اما مراقب باشید که کف گلدان با آب در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز برگسار را تأمين مي‌کند.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

نور : این گل نیاز نوری متوسطی دارد بهترین پنجره ، پنجره جنوبی و شمالی ميباشد از اشعه مستقیم آفتاب در تابستان دور نگه دارید! ميتوان بالای سر این گیاه، لامپهای مهتابی قرار داد تا به رشد هرچه بیشتر آن کمک کند.تنها گیاهان بالغ که بیش از ۵ سال سن دارند تا حدودی مي‌توانند نور مستقیم آفتاب را تحمل کنند. نور فیلتر شده (یعنی نوری که از پشت وسایلی همانند پرده به گیاه بتابد) نیز برای این گیاه مناسب اســـت. در محیط سایه برگ‌های این گیاه سبز زیتونی اســـت اما هر مقدار که ميزان نور بیشتر شود رنگ برگ‌ها نیز روشن‌تر خواهد شد. کمبود نور منجر به بلند شدن بیش از اندازه و عدم اســـتحکام برگسار خواهد شد. بهتر اســـت به شکل ماهانه گلدان را در همان مکانی که قرار دارد ۹۰ درجه بچرخانید این مسئله کمک مي‌کند که تمامي قسمت‌های گیاه به شکل یکنواخت از نور برخوردار شوند و تاج گیاه به طرف نور خم نشود.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

تغذیه : آین گل رو با کود مخصوص نخل ها محصول هلند ، ماهی یکبار تغذیه کنید ، لینک خرید کود در زیر مطلب گذاشته شده اســـت.لطف بفرمایید زیاد کود ندید چون ميزنه ميسوزونه گل رو. ولی کود به اندازه باعث تولید برگهای بیشتر ميشود.

 

هرس: برگ‌های قسمت پایین گیاه به تدریج حالتی افقی پیدا مي‌کنند که ممکن اســـت از زیبایی گیاه کم کنند بنابراین مي‌توان آنان را از گیاه قطع کرد. ناحیه برش را تا جایی که امکان دارد نزدیک تنه اصلی بگیرید تا از دم برگ مقدار کمتری بر روی تنه باقی بماند.

 

رطوبت : این گیاه نیاز به رطوبت متوسط اتاق داره و اگه بتونید یه جزیره براش درست کنید که چه بهتر اگه نشد هم مشکلی نیست، فقط برگاشو تميز کنید با دستمال مرطوب و اغشته به سرکه سیب تا براق بشه ! روی شوفاژ یا بخاریتون ظرف اب بذارید ، زیاد گل اذیت کنی نیست.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

خاک : بهترین خاک ، خاک سبک هست، ترکیب خاک برگ و تفاله چای و شلتوک برنج و غیره … زیاد خاک سفت نباشه چون ریشه خوب کار نميکنه و اب زیاد نگهداری ميکنه.خاک مناسب خاک‌هایی غنی با زهکش بسیار خوب اســـت که اضافه آب حاصل از آبیاری را به راحتی از خود عبور دهد. البته به‌کارگیری پرلیت و ورمي کولایت برای این گیاه توصیه نشده اســـت (این مواد بافت خاک را سبک و زهکش آن را مناسب مي‌کنند) برای نخل کنتیا مي‌توان از شن و یا پیت موس به همراه خاک برگ و خاک معمولی اســـتفاده کرد. وجود شن و خاک برگ مي‌توانند به زهکش و سبکی خاک کمک کنند. این گیاهان حتی در گلدان‌هایی که برای قامت آنان کوچک به نظر مي‌رسد مي‌توانند به خوبی به زندگی خود ادامه دهند. اما در صورتی که فضای کافی در اختیار داشته باشند، سریع‌تر از گیاهی که با کمبود جا مواجه اســـت رشد کرده و برگسار پر پشتی را تولیدم کند. برای کوددهی این گیاه مي‌توان از کودهایی اســـتفاده کرد که در فرمول آنان ميزان نیتروژن و پتاسیم بیش از فسفر باشد به عنوان مثال نسبت ۳-۱-۳ و ۲-۱-۳ برای این گیاه مناسب اســـت بنابراین مي‌توان از کودهایی با فرمول ۱۲-۴-۱۲ و یا ۱۰-۵-۱۵ اســـتفاده کرد.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

اگر تهیه چنین فرمول‌هایی برای شما سخت ایست مي‌توانید از کودی با فرمول ۱۸-۱۸-۱۸ نیز که خصوصیت آهسته رهش بودن را دارد نیز اســـتفاده کنید. بر روی بسته این کودها عبارت Slow-release درج شده اســـت. نباید به گیاهی که خاک نسبتاً خشک دارد و از خشکی در رنج اســـت کود داد بلکه ابتدا بهتر اســـت خاک را به خوبی مرطوب کنید و دفعه بعد که مي‌خواهید گیاه را آب دهید از کود اســـتفاده کرد. به‌کارگیری کود برای گیاهی که مدتی خشکی کشیده اســـت و خاک خشکی دارد مي‌تواند منجر به سوختن ریشه‌های گیاه شود. همچنین در کوددهی این گیاه زیاده‌روی نکنید. باقی ماندن املاح و عناصر موجود در کودها منجر به شور شدن خاک شود. شوری خاک از جمله مواردی اســـت که ابتدا باعث سوختگی نوک برگ‌ها و سپس تمامي برگ و حتی از بین رفتن تمامي گیاه مي‌شود. برای چنین گیاهی مي‌توان مدتی از آب بدون املاح (همانند آب مقطر) اســـتفاده کرد. اگر هم امکان اســـتفاده از آب بدون املاح را ندارید مي‌توانید گلدان را به حیاط یا حمام خانه ببرید و به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه به شکل مداوم به خاک آب دهید تا با خروج مداوم آب از منافذ انتهای گلدان، عناصر و املاح اضافی شسته شوند و بیرون بیایند البته در چنین شرایطی هر مقدار که بافت خاک از زهکش بهتری برخوردار باشد و آب را راحت‌تر عبور دهد، نتیجه بهتری نیز به‌دست مي‌آید. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد این گیاه رشدی کند و آهسته دارد به همين دلیل تعویض گلدان آن هر ۳ الی ۵ سال امکان‌پذیر اســـت.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

دما : این گیاه حداقل تا دمای ۱۰ در جه را تحمل ميکندبهترین دما برای این نخل بین ۲۱ تا ۲۵ درجه ميباشد. به خاطر قیمت بالا ، صلاح نیست در معرض سرما و گرمای شدید قرار بگیره..هوای سرد موجب سیاه شدن و همچنین ریزش برگ‌های این گیاه مي‌شود. پس بنابراین بهتر اســـت که دما به زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد نزول نکند تا هیچ‌گاه از این نظر مشکلی برای این گیاه ایجاد نشود. طی فصول سرد دمای ۲۰-۱۷ درجه سانتی‌گراد و در طی فصول گرم دمای ۲۷-۲۴ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب اســـت. کنتیا مي‌تواند دما را تا ۳۷ درجه نیز تحمل کند البته به شرطی که کاملاً در مکانی به دور از تابش نور مستقیم آفتاب باشد.

 

تکثیر: تقسیم بوته در بهار و پاییز و کاشت بذر در مخلوط کوکوپیت و پرلیت ریز، در بهار.علت گرانی این گل واردات آن از خارج از کشور بوده و همينطور سرعت کم رشد آن هم از دیگر علل گرانی مي باشد.در واقع هنوز هم امروزه بذرهای آن از موطن اصلی آن یعنی جزیره لرد هاوه در اســـترالیا به سایر نقاط صادر مي‌شود. از کاشت بذر تا ارائه آن به بازار ۷-۴ سال طول مي‌کشد و معمولاً در هر گلدان ۵-۲ گیاه با هم کاشته مي‌شوند تا گلدان ظاهری پر پشت و زیبا پیدا کند. بذرهایی که به رنگ نارنجی و یا قرمز هستند و گاهی نواحی قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی آنان مشاهده مي‌شود مناسب هستند. بذرها را مي‌توان در مخلوطی از خاک+خاک برگ که همواره از رطوبت ميانه‌ای برخوردار هستند کاشت کرد. بذرهای سبز رنگ به هیچ عنوان مناسب نیستند. جوانه زنی بذرهای این گیاه بسیار آهسته اســـت و ممکن اســـت ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

نشا کنتیا

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

بذر کنتیا

 

تعویض گلدان : نخل کنتیا را تنها زمانی تعویض گلدان کنید که ریشه گیاه تمام گلدان را پر کرده باشد و جای بیشتری برای رشد نداشته باشد. این ممکن اســـت یک سال درميان یا سه سال درميان اتفاق افتد، پس هر سال گیاه را چک کنید تا ببنید آیا گلدانش را پر کرده یا خیر. این تعویض گلدان کند گیاه باعث مي‌شود گیاه رشد آرام تری داشته باشد و شانس خشک شدن و مرگ آن بر اثر شوک، کمتر شود. برای تعویض گلدان زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد دست به کار شوید. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج مي‌شود. اندکی از خاک قدیمي اطراف ریشه گیاه را به آرامي با دست جدا کنید. در این هنگام ریشه‌ها را مقداری از هم باز کنید و تعداد کمي از آن‌ها را ببرید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

مشکلات:

برگها زرد ميشوند : اگه برگهای پیر باشه که طبیعی هستش ولی ممکنه از شوری خاک هم باشه ، خاک را بررسی کنید ممکن اســـت از آفت یا کمبود عناصر ميکرو باشد

 

نوک برگها قهوه ای ميشود: از کمبود رطوبت و خشکی ، گرمي ميباشد

 

روی برگها تار عنکبوت اســـت : مربوط به کنه ميباشد طبق دستور از سم کونفیدور اســـتفاده کنید و برای پیش گیری رطوبت گیاه تامين باشد.

 

گیاه بیحال اســـت و خود را انداخته : از آبیاری زیاد یا تشنگی سردی و گرمي ميباشد شرایط را بازبینی کنید

 

نقاط سوخته روی برگها دیده ميشود : بدلیل غبارپاشی جلوی افتاب ميباشد یا بدلیل آفتاب مستقیم ميباشد.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

یکی از مشکلات این گیاه بیماری خميدگی کنتیا Howea Leaning Disease اســـت که دلیل مشخصی برای آن یافت نشده اســـت در این بیماری تاج گیاه به یک سمت خم مي‌شود و حتی ممکن اســـت درجه خم شدن آنان به ۹۰ درجه هم برسد و در نهایت این درخت از بین خواهد رفت. کپک سیاه نیز از قارچ‌هایی اســـت که در شرایط مرطوب و عدم تهویه مناسب محیط نگهداری این گیاه مي‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. عدم خیس شدن برگسار در طی آبیاری و همچنین هرس مناسب گیاه از جمله روش‌های جلوگیری از شیوع چنین بیماری اســـت. کنه تارعنکبوتی شپشکهای آرد آلود و حشرات سپردار از جمله آفات این گیاه محسوب مي‌شوند. برای تمامي حشرات مي‌توان از سموم حشره کش سیستميک اســـتفاده کرد.

 

چون حشرات گیاهی مرتبا به آن حمله مي‌کنند باید برگهایش به طور مرتب با اسفنج نرم مرطوبی تميز گردد.

نخل کنتیا | گیاه آپارتمانی محبوب | معرفی و نحوه نگهداری

 

مطالب بیشتر:

گل های آپارتمانی که نور کمي نیاز دارند

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه مي کنند

 

 

3/5 - (2 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا