پزشکی و سلامتی

مکمل رژیمی کربو بلاکر | قرص و کپسول لاغری

مکمل رژیمی کربو بلاکر | قرص و کپسول لاغری

مکمل رژیمي کربو بلاکر | قرص و کپسول لاغری

بسیاری از افرادی کـــه به دنبال لاغری هستند مي خواهند از مکمل های رژیمي لاغری کربوبلاکر استفاده کنند، همچنین کالری بلاکر هم طرفداران زیادی دارد. این روزها یکی از پرطرفدارترین مکمل ها در رژیم های کاهش وزن، مکمل های کربوبلاکر است. شاید برای شما هم جالب باشد در مورد این گروه از مکمل ها بیشتر بدانید. این کـــه چه هستند؟ چه مکانیسم اثری دارند و مصرف شان چه خوبی ها و بدی هایی دارد؟ در گفتگویی با دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمي دانشگاه آزاد اسلامي به این موارد اشاره کرده است.

 

آقای دکتر! لطفا در مورد کربوبلاکرها برای مان بگویید.بیش از نیم قرن پیش این ایده عنوان شد کـــه برخی فرآورده های گیاهی مانند لوبیای سفید و گندم حاوی ترکیباتی اند کـــه از فعالیت آنزیم های آميلاز بزاقی و پانکراسی جلوگیری مي کند. برای اولین بار در سال 1970 ميلادی استفاده از مهار کننده های آميلاز (مشتقی از منابع گیاهی مانند گندم) در مطالعات حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داد مهار کننده های آميلاز مشتق از گندم توانایی کاهش قند خون بعد از صرف نشاسته گندم خام را دارند.

 

با توجه به این کـــه کربوبلاکرهای نسل اول عوارضی مانند تحریک دستگاه گوارش را به دنبال داشت، از اواخر سال 1990 ميلادی کربوبلاکرهای نسل دوم کـــه کاملا گیاهی و از عصاره نوعی لوبیای سفید تهیه شده بود، مورد توجه قرار گرفت. پس از ارزیابی های انجام گرفته و اثبات ویژگی عدم تحریک دستگاه گوارش، این نسل از کربوبلاکرها در سال 2001 ميلادی وارد بازار شدند.

 

در این سال ها، مطالعات مختلفی در ارتباط با ميزان اثربخشی کربوبلاکرها ابتدا در نمونه های حیوانی و سپس در نمونه های انسانی انجام شد. به دنبال یافته های اولیه محصولات مهار کننده آميلاز مشتق از لوبیای سفید تحت عنوان «carbo blockers» با هدف کاهش وزن، تجاری سازی و به بازار معرفی شد. امروزه نیز کربوبلاکرها یکی از انواع مکمل هایی هستند کـــه بیشتر برای تنظیم وزن توصیه و استفاده مي شوند.

مکمل رژیمی کربو بلاکر | قرص و کپسول لاغری

آنچه از کربوبلاکرها نمي دانستید

کربوبلاکرها چطور باعث کاهش وزن مي شوند؟

مکمل های کربوبلاکر را به نام «بلاکرهای نشاسته» هم مي شناسند. منظور از نشاسته، کربوهیدرات های پیچیده است و تا زمانی کـــه توسط آنزیم به آميلاز به قطعات کوچک تر تبدیل نشود قابل جذب نیست. مهار کننده های آميلاز یا همان کربوبلاکرها از طریق کاهش فعالیت آميلاز از تجزیه کربوهیدرات ها جلوگیری مي کنند و باعث عبور آنها از دستگاه گوارش و در نتیجه عدم جذب شان مي شوند.

 

در سال 2001 ميلادی مطالعه ای کـــه برای ارزیابی اثربخشی کربوبلاکرهای نسل دوم روی تغییرات وزن طراحی شده بود، نشان داد افراد چاقی کـــه برای مدت 30 روز پودر کربوبلاکر نسل دوم را دریافت کرده بودند نسبت به گروه کنترل کاهش 10 درصدی در توده چربی و بیش از 3 درصدی در دور کمر را نشان دادند. این نتایج توسط چند مطالعه دیگر کـــه در سال های 2001 تا 2004 ميلادی انجام شد نیز مورد تایید قرار گرفت.

 

در بیشتر مطالعاتی کـــه برای ارزیابی ميزان اثربخشی کربوبلاکرها انجام شده، محققان گزارش کرده اند کـــه این مکمل ها قادر به کاهش جذب بخشی از کربوهیدرات مصرفی هستند. در برخی مطالعات این کاهش نزدیک به 50 درصد و در برخی دیگر تا 65 درصد گزارش شده است.

 

مطالعات مختلفی کـــه انجام شده بیشتر به بررسی اثر کربوبلاکرها در بازه زمانی 4 تا 12 نهفته ای پرداخته و ميانگین کاهش وزن رخ داده برای مصرف کنندگان منظم کربوبلاکرها حدود 2 تا 3 کیلوگرم بوده است. مطالعات دیگری نیز به بررسی اثر کربوبلاکرها بر اشتها پرداخته و گزارش کرده اند مصرف کربوبلاکرهای نسل دوم به دلیل وجود ترکیبی به اسم phytohaemagglutinin در لوبیا کـــه سطح هورمون های موثر در روند سیری را افزایش مي دهد، سبب تخلیه آهسته معده و کاهش اشتها مي شود.

 

علاوه بر نقش کربوبلاکر در روند تنظیم وزن، برخی مطالعات نشان داده مصرف آنها سبب تنظیم قند خون نیز مي شود. در واقع8 مصرف کربوبلاکر از افزایش سریع قند خون بعد از مصرف منابع کربوهیدراتی جلوگیری مي کند. همچنین کربوبلاکر ميزان نشاسته مقاوم در روده بزرگ را به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات ها افزایش مي دهند. نشاسته مقاوم در روده کوچک تجزیه نمي شود و در نتیجه جریان ورود گلوکز به خون به کندی انجام مي گیرد، ميزان انسولین به طور ناگهانی بالا نمي رود و در نتیجه فرد به مدت طولانی تری احساس سیری مي کند.

 

یکی از مسائلی کـــه معمولا مورد نظر متخصصان تغذیه در رژیم های کاهش وزن است، کاهش بافت چربی است. مصرف این مکمل تضادی با این هدف ندارد؟

 

برخی محققان بر این باور هستند مکمل یاری با کربوبلاکرها علاوه نبر تاثیر مثبت بر روند کاهش وزن مي تواند سبب کاهش ميزان توده چربی شود. با توجه به این کـــه توده چربی نقش مهمي در بروز بیماری های مزمن بازی مي کند، مکمل بازی با کربوبلاکرها مي تواند به عنوان یک عامل درمانی نیز مطرح شود.

 

از سوی دیگر، به نظر مي رسد مکمل یاری طولانی مدت با کربوبلاکرها از طریق کاهش اندازه دور شکم و چاقی شکمي احتمال ابتلای افراد به نشانگان متابولیک بر پیامدهای ناشی از آن مانند فشار خون را نیز کاهش مي دهد.

 

پس در کل مصرف آن را توصیه مي کنید؟

بله. البته زیر نظر متخصص تغذیه و کنار یک رژیم غذایی اصولی. در کل، الگوی تغذیه ای جمعیت ایرانی بر پایه غلات و مواد نشاسته ای است و به نظر مي رسد استفاده از مهار کننده های آميلاز کـــه تجزیه نشاسته را کاهش مي دهند مي تواند سبب کاهش انرژی در دسترس و به تبع آن کنترل بهتر وزن در جمعیت ایرانی شود.

 

آیا مکمل های کربوبلاکر ضرر ندارند؟

در بیشتر مطالعات نشان داده شده مصرف کربوبلاکرها اثر ناخوشایندی ندارد. با این وجود در برخی افراد استفاده زیاد از کربوبلاکرها سبب بروز نفخ و اسهال مي شود. معمولا در بیشتر موارد افراد مي توانند زیر نظر متخصص تغذیه به عنوان یک مکمل غذایی در بهبود روند چاقی یا اضافه وزن و دیابت خود از کربوبلاکرها استفاده کنند.

 

اما آیا مکمل کربوبلاکر واقعا به عنوان مکمل بازدارنده، مفید است؟

باید گفت انواع مکمل کربوبلاکر به عنوان مسدود کننده های کربوهیدرات عمل مي کند و اثرات سویی بر سلامت و وزن شما مي گذارد.

 

مسدود کننده های کربوهیدرات به عنوان مسدودکننده های نشاسته هم شناخته مي شوند کـــه مي توانند آنزیم هایی کـــه برای مخصوص هضم کربوهیدرات استفاده مي شود را مسدود کنند. برخی از انواع مکمل ها، به عنوان مکمل های کاهش وزن به فروش مي رسند.مکمل کربوبلاکر از ترکیبات مهار کننده های آلفا آميلاز ساخته شده اند کـــه به طور طبیعی بر غذاهای خاص اثر مي گذارند. این ترکیبات، معمولا از لوبیا استخراج مي شوند و به عنوان عصاره لوبیای سفید، شناخته شده اند.

 

کالری کربوبلاکر

مکمل کربوبلاکر همچنین به صورت داروهای تجویزی به نام مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز (AGI)، برای درمان دیابت نوع دو با قند خون بالا مورد استفاده قرار مي گیرد. کربوهیدرات های قابل هضم را مي توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: کربوهیدرات های ساده و پیچیده.

 

کربوهیدرات های ساده در غذاهایی مانند ميوه ها و محصولات شیر ​​یافت مي شوند. همچنین در غذاهای فرآوری شده مانند، ماکارونی، نان، برنج و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمينی یافت مي شود.

 

دیابت بی مزه

بسیاری از کربوهیدرات های ساده کـــه به شکل زنجیره ای متصل هستند، قبل از جذب، باید از طریق آنزیم ها تجزیه شوند. مسدود کننده های کربوهیدرات، حاوی مواد مهار کننده ای برای آنزیم هایی است کـــه مانع از جذب کالری و کربوهیدرات مضر مي شود.به این ترتیب، این کربوهیدرات ها، بدون وارد شدن یا جذب شدن به روده بزرگ منتقل مي شوند. آنها، دارای کالری و یا قند بالا نیستند. مطالعات متعدد نشان مي دهد کـــه مسدود کننده های کربوهیدرات مي توانند باعث کاهش وزن شوند.

 

مطالعاتی در طی ۴ تا ۱۲ هفته ،بر روی افرادی کـــه مسدود کننده های کربوهیدرات استفاده کردند؛ انجام شده و مشخص شد کـــه دارای کاهش وزن قابل ملاحظه ای بودند.

 

کاهش وزن ناگهانی

جالب است بدانید، افرادی کـــه بیشترین مقدار کربوهیدرات را مصرف کردند، وزن بیشتری را از دست دادند زیرا مکمل کربوبلاکر مانع از جذب کربوهیدرات شده بود. البته باید نسبت به مصرف آن دقت کرد، زیرا نسبت ميزان کربوهیدرات های پیچیده در رژیم غذایی شما بیشتر است.

 

متاسفانه بسیاری از مطالعات کمي ضعیف طراحی شده اند و به طور عمده توسط شرکت های مکمل تامين مي شود، به این معنی است کـــه نتایج زیاد قابل اعتماد نیست.

 

فواید کربوبلاکر

مسدود کننده های کربوهیدرات، معمولا به عنوان مکمل کاهش وزن به بازار عرضه مي شوند. آنها به شما اجازه مي دهند کـــه به مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنید، بدون اینکـــه هیچ گونه کالری وارد بدن شما شود و کالری آن بسیار پایین است.با این حال، اثربخشی آنها ممکن است محدود بوده و مطالعات نیز گاهی اوقات ، نتایج متضاد را ارائه مي دهند. مسدود کننده های کربوهیدرات، تنها از جذب بخشی از کربوهیدرات ها جلوگیری مي کنند؛ در نهایت، به نظر مي رسد کـــه ۵۰-۶۵ درصد از آنزیم های هضم کننده کربوهیدرات را متوقف کنند.

 

لازم است توجه داشته باشید کـــه مهار این آنزیم ها لزوما به این معنی نیست کـــه نسبت مساوی از کربوهیدرات ها مسدود مي شود. بر طبق مطالعاتی در مورد مسدودکننده قوی کربوهیدرات، مشخص شده است کـــه حتی اگر این مکمل،۹۷٪ از آنزیم ها را مهار کند، تنها ۷٪ از کربوهیدرات را جذب مي کند.

 

این موضوع امکان پذیر است، زیرا ممکن است مسدود کننده های کربوهیدرات، مستقیما باعث جذب کربوهیدرات نشوند. آنها ممکن است به سادگی ميزان زمان لازم برای آنزیم ها برای هضم را افزایش دهند.در عین حال، کربوهیدرات های پیچیده ای کـــه تحت تاثیر مسدود کننده های کربوهیدرات قرار مي گیرند، تنها بخشی از کربوهیدرات ها در اکثر رژیم های غذایی هستند.

 

این موضوع، در مورد بسیاری از افرادی کـــه در تلاش برای از دست دادن وزن و قند اضافه در غذاهای فرآوری شده خود هستند، مشکلی بزرگتر است.مسدود کننده های کربوهیدرات، معمولا به عنوان مکمل های کاهش وزن به بازار عرضه مي شوند، اما احتمالا تاثیر بیشتری بر کنترل قند خون دارند. آنها از هضم کربوهیدرات های پیچیده جلوگیری کرده و یا ميزان جذب آن را کم مي کنند.

 

قند خون

همچنین مي توان گفت مقادیری از قند خون را کاهش مي دهند. با این وجود، این موضوع تنها در مورد درصدی از کربوهیدرات هایی کـــه واقعا توسط مسدود کننده های کربوهیدرات تحت تأثیر قرار مي گیرند، صدق پیدا مي کند. علاوه بر این، مسدود کننده های کربوهیدرات بر برخی از هورمون های دخیل در کنترل قند خون هم تاثیر گذار هستند.

 

مطالعات، در مورد افراد سالمي کـــه از مکمل های مسدود کننده کربوهیدرات استفاده کرده اند، نشان داده است کـــه این مکمل، باعث کاهش قند خون آن ها پس از مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا شده است. همچنین سطح قند خون را به سرعت به حالت طبیعی باز مي گرداند.

 

عوارض کربوبلاکر

در مورد عوارض جانبی این مکمل ها باید گفت کـــه مسدود کننده های کربوهیدرات بسیار ایمن هستند. با این حال، هنگامي کـــه کربوهیدرات ها، توسط باکتری ها در روده بزرگ تخمير مي شوند، بر اثر آزاد شدن گازها در روده ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

 

نفخ

این موضوع مي تواند سبب اسهال، نفخ و گرفتگی شکم شود. این عوارض جانبی معمولا شدید نیستند و با گذشت زمان، بر طرف مي شوند.علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت کـــه انسولین مصرف مي کنند، قبل از مصرف مسدود کننده های کربوهیدرات، باید با پزشک مشورت کنند، زیرا احتمال دارد کـــه مقدار انسولین آنها تنظیم نشده باشد.

 

 

خرید کپسول کربو بلاکر،نحوه مصرف قرص کربو بلاکر،قرص کربو بلاکر نی نی سایت،قرص کربو نچرال،عوارض قرص کالری بلاکر،قرص كربو اسليم،قرص لاغری کالری بلاکر

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا