مهارت های زندگی

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

برخی از گیاهان هستند که می توانند طراوت و تازگی واقعی را در خانه تان ایجاد کنند ، امروز به شما زیباترین و پاک ترین گیاهان آپارتمانی را معرفی می کنیم. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما گزارشات نشان داده که درون خانه هر فرد ۳ تا ۵ برابر آلوده‌تر از هوای بیرون از خانه می‌باشد. وجود زایلین در رنگ ها، بنزن در اسپری حشرات، ترشیلا اتیلن در پاک کننده‌ها و چسب ها، فرمالدهید در اثاث یا لوازم داخلی، خوشبو کننده هوا می‌تواند موجب سردرد، گلو درد، آلرژی و مشکلات تنفشی شود. اما نگران نباشید، زیرا برای رهایی از سمومی که در هوا پراکنده است، خیلی ساده می‌توان از گیاهانی که خاصیت تصفیه کنندگی هوا را دارند، استفاده کرد. در ادامه برخی از بهترین گیاهانی را که برای پاکسازی خانه شما مناسبت اند، معرفی کرده ایم.

 

نخل ققنوس

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

نخل ققنوس نام یک گونه از تیره نخل است که نسبت به گیاهان دیگر مقاومت بالایی دارد، اما رشد آن به نسبت کم است. زمانی که این گیاه بالغ می‌شود، ۲.۵ تا ۳ متر رشد می‌کند و تا ده‌ها سال هم دوام دارد. از آنجا که برگ‌های این درخت حالتی سوزنی دارند، بهتر است که هنگام نزدیک شدن به آن مراقب پوست یا لباس تان باشید، زیرا ممکن است که در آن‌ها فرو رود. علت محبوبیت این گیاه بیشتر به خاطر خاصیت تصفیه کنندگی آن است. این گیاه قادر است که زایلن را از هوا پاک کند. کارشناسان پیشنهاد داده اند که حداقل یک گلدان از این گیاه را در خانه یا محل کار قرار دهید.

 

سرخس برگ شمشیری

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

سرخس برگ شمشیری نام یک گونه از آوندداران است. این گیاه متعلق به جنگل‌های گرمسیری و مرداب‌ها می‌باشد، از این رو به نور کم و رطوبت زیاد نیاز دارد. این گیاه گزینه خوبی برای سرویس‌های بهداشتی ست. رطوبتی که از حمام، به خصوص در زمان‌هایی که دوش می‌گیرید، در هوا وجود دارد، این گیاه را هیدارته می‌کند. وجود این گیاه در خانه شما نه تنها دکوراسیون را زیباتر می‌کند، بلکه زایلن موجود در هوا را نیز تصفیه می‌کند. علاوه بر این، این گیاه جزو یکی از بهترین تصفیه کننده‌های فرمالدهید‌ها به شمار می‌رود.

 

گیاه عنکبوتی

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

گیاه عنکبوتی جزو گیاهان پایا می‌باشد. این گیاه بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است، ولی امروزه در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کند. گیاه عنکبوتی خیلی زود پا می‌گیرد، خیلی سریع برگ تازه و حتی گل می‌دهد. دلیل محبوب‌ترین این گیاه در خانه‌ها خاصیت تصفیه‌کنندگی آن است. گل عنکبوتی مدام با آلودگی‌های موجود در هوا نظیر بنزن، مونوکسید کربن و زایلین، که در چرم، مواد لاستیکی و چاپی وجود دارد، مبارزه می‌کند. به عنوان مثال این گیاه، ۹۵% فرمالدهید موجود در یک فضای بسته را در عرض ۲۴ ساعت تصفیه می‌کند. این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف تکثیر کرد. گیاه مادر، ساقه‌های بلند و رونده‌ای تولید می‌کند که دسته‌های کوچک برگ را با خود دارد و این گیاهچه‌های کوچک می‌توانند با قرار گرفتن در مجاورت خاک ریشه بدهند.

 

نخشید ( آگلونما )

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

آگلونما یا نخشید یک سرده از تیره گل‌شیپوریان است که زیستگاه آن جنوب شرقی آسیا (اندونزی و مالزی) می‌باشد و همیشه سبز و پایا و برگ‌های زینتی دارد. این گیاه به خاک غنی و تورب با زهکشی خوب نیاز دارد. درجه حرارت زمستان برای این گیاه باید ۱۵-۱۳ درجه سانتیگراد باشد. نخشید به رطوبت جو نیازمند است بنابراین در تابستان گیاه را با آب افشانه کنید. از آبیاری زیاد به ویژه در زمستان بپرهیزید. اگر چه این گیاه نسبتا به مکان‌های تاریک مقاوم است، اما از قرار دادن دائمی آن در چنین مکان‌هایی بپرهیزید، نور مستقیم نیز گزینه مناسبی برای آن نخواهد بود. بهترین محل نگهداری از این گیاه زیبا روی میز کار یا در اتاق نشیمن است. از خاصیت‌های فوق العاده این گیاه می‌توان به تصفیه بنزن و فرمالدهید اشاره کرد. البته اگه حیوان خانگی دارید، باید مراقب باشید، زیرا این گیاه برای خوردن سمی ست.

 

نخل بامبو

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

نخل بامبو به تصفیه مواد شیمیایی مضر مانند بنزن و فرمالدئید شهرت دارد. علاوه بر آن، این گیاه رطوبت داخل خانه را متعادل نگه می‌دارد که به خصوص برای فصل‌های سرد سال، بسیار مناسب است. این گیاه بر خلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. از جمله نیاز‌های این گیاه زیبا آبیاری کم است، حتما هر بار که آبیاری گیاه را انجام می‌دهید اطمینان حاصل کنید که خاک آن خشک شده است، زیرا آبیاری زیاد منجر به از بین رفتن آن خواهد شد.. عاشق نور است، اما نه نور مستقیم. زمانی که گیاه شما رشد کرد، گلدان آن را عوض کنید. رنگ زردی روی برگ‌های این گیاه، نشان از آبیاری زیاد، نور کم و دمای هوای زیاد دارد، بنابراین این نشانه‌ها را نیز جدی بگیرید.

 

انجیر برگ‌ریز

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

بنژامین یا انجیر برگ‌ریز یک گونه از سرده انجیر است. اصالت اصلی این گیاه، جنگل‌های استوایی آسیا به ویژه هندوستان است. فیکوس بنیامین یکی از گیاهان آپارتمانی در سازش با محیط مکان‌های سرپوشیده است. این گیاه برگ‌های سبز روشن و بیضی شکل و نوک تیز و شاخه‌های دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان دارد. ارتفاع این درختچه در هوای آزاد به ۱۰۰ متر می‌رسد. نسبت به کم‌آبی به خصوص در هوای سرد حساس است. نور آن باید کافی، ولی غیر مستقیم باشد. مکان این گیاه نیز باید به دور از تردد و جابه جایی باشد. انجیر برگ ریز فرمالدهید، زایلن و تولوئن را از هوا تصفیه می‌کند. زایلن و تولوئن در مواد پاک کننده فرش و مبل‌ها وجود دارد؛ بنابراین بهتر است که هم برای زیبایی و هم سلامتی، گلدانی از آن را در جایی از خانه تان قرار دهید.

 

پوتوس

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

یکی از گیاهان رونده‌ای که این روز‌ها در اکثر مکان‌ها می‌بینید، گیاه پوتوس است. این گیاه به دلیل این که همیشه سبز است و رشد خوبی دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. علاوه بر اینها، پوتوس خاصیت پاکسازی خوبی دارد، به طوری که هوا را از موادی، چون بنزن، فرمالدئید و زایلن پاک می‌کند. گیاه پوتوس آفتاب غیر مستقیم را می‌پسندد، ۵ تا ۷ روز یک بار هم برای آبیاری او کافی ست. از آنجا که این گیاه در مسیر‌های مختلفی رشد می‌کند، می‌توانید آن را به هر مسیری که دوست داشتید، هدایت کنید و از طراوتی که به خانه تان می‌دهد، نهایت لذت را ببرید.

 

آنتوریوم یا فلامینگو

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

فلامینگو گونه بومی کلمبیا و اکوادور است که با نام هایی، چون آنتوریوم آندرانوم نیز شناخته می‌شود. این گیاه نه تنها زیبایی فوق العاده‌ای دارد، بلکه به عنوان تصفیه کننده هوا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد سمی که در هوا قرار دارند مانند فرمالدهید، آمونیاک، تولوئن و زایلن، توسط این گیاه پاکسازی می‌شود. فقط باید باید در نگهداری آن یک نکته را در نظر بگیرید، این که این گیاه سمی ست و باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود.

 

زبان مادرشوهر یا شمشیر جرج مقدس

معرفی گیاهان آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند

زبان مادر شوهر یا گیاه ماری یا شمشیر جرج مقدس گیاه گلداری ست که در سرزمین‌های استوایی آفریقا و جنوب شرقی آسیا می‌روید. گیاه زبان مادر شوهر همیشه سبز می‌باشد و جزء گیاهان زینتی خانگی محبوب به شمار می‌آید. ارتفاع این گیاه تا ۱۴۰ سانتیمتر می‌رسد. بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند و برای نگهداری در منزل گیاه مناسبی می‌باشد. در حالت کلی نور روشن غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه می‌باشد. در زمستان هر دو هفته یک بار و در تابستان یک بار در هفته کافی می‌باشد. این گیاه گزینه خوبی برای سرویس بهداشتی ست، زیرا قادر است که فرمالدهید موجود در محصولات بهداشتی مانند دستمال توالت، حوله و محصولات مراقبی مو را پاکسازی کند. این گیاه برای اتاق خواب شما هم مناسب می‌باشد، از این رو که شب‌ها اکسیژن تولید می‌کند که به تبع روی خواب تان تاثیر بهتری خواهد داشت.

 

 

مطالب بیشتر:

روش های نگهداری و پرورش گیاهان پیچک در آپارتمان

گل های آپارتمانی که نور کمی نیاز دارند

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا