سینما و موسیقی

معرفی بهترین فیلم های حامد بهداد

معرفی بهترین فیلم های حامد بهداد

حامد بهداد را میتوان یکی از بهترین بازیگران نسل سوم بعد از انقلاب دانست. این بازیگر پر استعداد از سالهای جوانی کار خود را شروع کرد و از حرکت های عجیب غریبش میشد فهمید که چه اندازه عاشق کارش است.

 

در سال های اول معروفیتش به دلیل رفتار های غیر عادیش همه از او حرف میزدند در همان سال ها مصاحبه ای انجام داد و در آن از سالهای دانشجوییش سخن میگفت.

معرفی بهترین فیلم های حامد بهداد

او در رشته بازیگری در دانشگاه تهران تحصیل کرده است که خیلی وقت ها از شدت بی پولی یواشکی در مسجد دانشگاه میخوابیدم. خلاصه برخلاف بقیه حامد تلاش های بیشتری داشت تا جایگاه امروزیش را به دست بیاورد و همچی را از صفر شروع کرد.

 

و حالا او در مرحله میانسالی قرار دارد ولی همچنان از شور و اشتیاقش به کار کم نشده است و این شور و عشق را در همه بازی هایش میتوان دید. در نقش هایی کنترل شده و به اندازه آنها را بروز داده و تبدیل شده به بهترین کارنامه اش و جاهایی کهفیلمساز نتوانسته او را کنترل کند و از حد خارج شده است تبدیل به بدترین تجربیاتش شده است.

 

«آرایش غلیظ»

حامد بهداد در فیلمی جنون آمیز و دیوانه وارتر از حمید نعمت الله خود را تصور میکند. در ص.رتی که کامل تحت کننرل نعمت الله بود و اجازه اغراق به حامد را نمیداد. کاراکتر مسعود خوراک حامد بهداد است و گریم و مود بهداد به‌ خوبی با کاراکتر مسعود در فیلمنامه یکی است.

 

حامد بهداد فیلم آرایش غلیظ را زمانی شروع کرد که بعد از دریافت سیمرغ در دوران افول خود قرار داشت. مدتی بود بعد از بازی در فیلم جرم فیلم خوبی بازی نکرده بود و انگار شور و شوق جوانی در وجودش خوابیده بود.

معرفی بهترین فیلم های حامد بهداد

اما نعمت‌ الله با انتخاب درستش در همان دوران افول به سراغ حامد بهداد رفت تا علاوه بر بازگشت حامد بر روی پرده و درخشیدنش بتواند بهترین نقش آفرینی را در این فیلم به تصویر بکشد.

 

نقش مسعود در این فیلم یک شخص بسیار شرور است که از دروغ گفتن ترسی ندارد و برای رسیدن به خواسته هایش دست به هر کاری میزند و در کل شخصی است که پا روی شانه اطرافیان میگذارد تا بالا برود. فرقی ندارد که رفیقش باشد یا دوست دخترش که مادام به او میگوید عاشقش است.

 

برای مسعود کسی جز خودش مهم نیست و این بزرگ بینی و خودخواهی در میمیک‌ های صورت، مدل راه رفتن و لحن دیالوگ گفتن بهداد به راحتی میتوان دید. لوندی و دلبری هم که میکند باعث می‌ شود تماشاگر علاوه براینکه این شرور بزرگ را باور کرده، دوستش هم داشته باشد.

 

در بین همه لحظات درخشان بازی بهداد در فیلم، قسمت همراهی او با دکتر و سفرهاشان به قلعه‌ پرتغالی‌ها و اقامت مشترک در یک اتاق و داستان‌ هایی که بعدش اتفاق می‌ افتد، بسیارخاص هستند و جالب‌ ترین حامد بهداد را نشان تماشاگر میدهند.

 

«جرم»

مسعود کیمیایی از آن کارگردانانی است که به واسطه کار با بازیگر و شیوه بازی گرفتنش از بازیگران شهرت دارد. نقش آفرینی بد در فیلم هایش را بسیار کم میبینیم. بازی‌ ها در آثار کیمیایی بنا بر مدل فیلم‌ ها طمطراق خاص خود را دارند، اما اصلا نباید این را با اغراق یا اضافه‌ کاری اشتباه گرفت.

معرفی بهترین فیلم های حامد بهداد

به راستی میتوان گفت که مسعود کیمیایی اولین کارگردانی است که توانسته حامد را جلوی دوربین خود رام کند. او را کلا زیر نظر گرفته و روی همه حرکاتش حساسیت نشان میدهد و همین حساس بودن نتیجه اش میشود یکی از بهترین های مکمل در جهان فیلم های مسعود کیمیایی. کار نصفه کاره «محاکمه در خیابان» بین کیمیایی و بهداد در «جرم» کامل میشود و البته برای بهداد سیمرغ بلورین را به همراه می‌ آورد.

 

حامد بهداد در نقش ناصر در فیلم جرم  نقش مرحم زخم قهرمان ها را دارد و اینکه دو رفیق قدیمی به دلیل سال های زندان و بیخبری رضا از ناصر دیگر مثل سابق باهم رفیق نیستند. رضا کدورتی را از ناصر تا آخر فیلم با خود حمل میکند والبته ناصر این را میداند و در فیلم سعی میکند نظر رضا را نسبت به خودش عوض کند و اعتماد یا رفاقت سابق را درست کند.

 

در اولین ملاقات های آنها در زندان نار سعی داشت توضیح دهد که چگونه نیست و ناپدید شد اجرای خاص بهداد در این قسمت علاوه بر سرشکستگی و اندوه دریغناک سعی میکند مونولوگ را شبیه به مونولوگ فیلم قیصر اجرا کند.

 

همچنین اجرای بهداد نشان میدهد که او فیلم های کیمیایی را به خوبی میشناسد و میداند چظور به آن جهان خو بگیرد. باید اعتراف کنیم که حیف بود که این اتفاق زودتر نیفتاد و بهداد فقط در دو فیم کیمیایی در نقش‌ های مکمل حاضر شد.

 

زیرا که به راحتی می‌ توانست تبدیل به جوان اول فیلم‌ های کیمیایی و قهرمان‌ های به‌ یاد ماندنیش شود و جایی باستد که پیشتر فرامرز قریبیان، فریبرز عرب‌ نیا و محمدرضا فروتن در آثارکیمیایی به آن دست یافتند.

 

«روز سوم»

روز سوم اولین نقش آفرینی خوب بهداد است فیلمی که نام او را در سطح جدی‌ تر بازیگری مطرح میکند. وقتی سینمای ایران بعد از فیلم روز سوم که حامد را جدی میگیرد این فیلم تبدیل به سکوی پرتاب بازیگر میشود ولی کیفیت بازی بهداد در روز سوم فراتر از سکوی پرتاب بازیگر است. شاد بتوان گفت عشق به بازیگری در بازیش در «روز سوم» بیشتر از هرجای دیگری به شکل گرفتن کاراکتر نهایی کمک میکند.

معرفی بهترین فیلم های حامد بهداد

نقش او در فیلم روز سوم سربازی عراقی بود که قبل از جنگ با ایران عاشق دختر ایرانی میشود و در گیرو دار جنگ سرنوشت آن دو را در دل خانه در میان آتش اسیر میکند.

 

با وجود اینکه بودن در نقش سرباز عراقی باعث میشود در تماشاگر احساس بد و دشمنی ایجاد شود ولی عشقی که حامد از خود نسبت به کارش در تمام فیلم نشان داده بود باعث میشد تماشاگر بیشتر از هرکس دیگری فواد را در آن فیلم دوست داشته باشد.

 

در این فیلم هرچقدر که حامد جوان است و در اول راه قرار دارد و شور جوانیش تا اندازه ای به مفاهمه و غور در نقش‌ ها و کاراکتر پردازی میچربد، اما با همان شور خود انگیخته، بداهه‌ پرداز و غریضی بهترین سرباز عراقی سینمای بعد از انقلاب را ایفا میکند.

 

در میان همه لحظه های فیلم آتجا که در نزاع برادر دختر با خودش در شط تیر میخورد بسیار بیاد ماندنی است. آن مکث ناگهانی که بعد از تیر خوردن میکند و نگاه پر از حسرت و افسوسش به دختر و مهمتر از آن جوری در آب فرو میرود همزمان با سقوط در آب چشمانش بسته میشود علاوه بر تکان دهنده بودن مرگ سختی است مرگی برای عشق که در فیلم به خوبی نشان میدهد که ارزشش را دارد.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا