پزشکی و سلامتی

قرص مادوپار چیست؟ | فواید و عوارض

قرص مادوپار چیست؟ | فواید و عوارض

با بالا رفتن سن ، بیماری های مزمن پیری مغز، بیشتر خود را نشان می دهند، بیماری پارکینسون یکی از این بیماری هاست. بیماری پارکینسون اختلالی پیش رونده در سیستم عصبی است که روی حرکات بدن تاثیر گذار است. این مشکل به طور تدریجی ایجاد شده و معمولاً با یک لرزش قابل توجه در فقط یکی از دستان شروع می شود. قرص مادوپار تاثیر گذار ترین داروی درمان علائم بیماری پارکینسون می باشد. این دارو به ویژه در کاهش مشکلات ناشی از کندی حرکت تاثیر دارد. لرزش و سفتی را نیز می توان تا حدود زیادی با مادوپار بهبودی داد. مادوپار با نام های مختلف تجاری مثل Sinemet, Levodopa , Parkin c, L Doram c و Isicom یافت می شود.

قرص مادوپار چیست؟ | فواید و عوارض

تاثیر گذاری این قرص معمولا با مقادیر کم دارو به صورت دو تا سه بار در روز همراه با غذا (برای به حداقل رساندن تهوع که شایع ترین عارضه جانبی اولیه است) شروع می شود. مقدار دارو سپس با توجه به تحمل فرد و کمترین دوز لازمه برای کنترل علایم، به آرامی در طی چند روز تا چند هفته افزایش پیدا می کند. در بعضی از موارد بویژه زمانیکه مدت زمان تاثیر دارو کاهش می یابد و لازم است دارو با فاصله زمانی کوتاه مدت مصرف شود می توان بجای مصرف داروهای معمولی مادوپار در چند نوبت  قرص های آهسته رهش را مصرف نمود. اشکال آهسته رهش دارو با آزاد سازی تدریجی دارو سبب تاثیر طولانی تر دارو و کاهش نوسان مقدار دارو در خون و در نتیجه عوارضی مثل جمود و یا حرکات غیر ارادی و غیر طبیعی خواهد شد.

 

عوارض جانبی داروی مادوپار:

قرص مادوپار چیست؟ | فواید و عوارض

قرص مادوپار از داروهای شبه دوپاین است که عوارض جانبی شبه دوپاین ها شامل توهم، بی خوابی، ابقا آب بدن، و پایین آمدن فشارخون در موقع ایستادن. این داروها ممکن است خطر رفتارهای وسواسی مثل فزون خواهی جنسی، اعتیاد به  قماربازی و پرخوری وسواسی را بالا می برد.

 

توصیه دارویی قرص مادوپار:

1/ در صورت بروز خواب‌آلودگي و همچنين هنگام برخاستن ناگهاني از حالت خوابيده يا نشسته بايد احتياط نمود.

 

2/ ممكن است براي دستيابي به پاسخ درماني مطلوب ، چند هفته تا چند ماه وقت نياز ‌باشد.

 

3/  در صورت فراموش شدن يك نوبت مصرف دارو به محض به ياد آوردن آن نوبت بايد مصرف شود، مگر اينكه تا زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسیده باشد.در ایصرف بعدي نيز نبايد دو برابر گردد.

 

4/ دوره درمان با اين دارو بايد كامل شود. از قطع مصرف دارو بدون مشورت با پزشك بايد خودداري کرد.

 

تداخلات دارویی قرص مادوپار:

قرص مادوپار چیست؟ | فواید و عوارض

استفاده همزمان داروهاي کاهش دهنده فشار خون با اين تركيب امکان دارد منجر به كاهش شديد فشار خون شود. داروهاي مقلد سمپاتيك در بيماراني كه تحت درمان با اين دارو هستند، نباید استفاده شود.

 

 

2.6/5 - (7 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا