دنیای خودرو

علت هوا گرفتن باک بنزین و راه فوری هواگیری آن

علت هوا گرفتن باک بنزین و راه فوری هواگیری آن

علت هوا گرفتن باک بنزین و راه فوری هواگیری آن

برخی مواقع می بینیم که با وجود خالی بودن باک بنزین ، وقتی نازل را درون باک قرار می دهیم و بنزین را پمپ می کنیم بنزین به بیرون از خودرو پرتاب می شود و مدام قطع کن نازل جریان بنزین را قطع می کند، در این حالت باک شما هوا گرفته است و باید آن را هواگیری کنید.هواگیری باک بنزین چیست و چه زمانی لازم است که انجام شود؟ اگر تا به حال با حالتی مواجه شده باشید که علی رغم خالی بودن باک بنزین، به اندازه کافی بنزین در خود جای نمی‌دهد، حتما به هواگیری باک بنزین خودروی خود نیز فکر کرده و احتمالا آن را انجام داده‌اید.

 

چرا خودرو به هواگیری باک بنزین احتیاج پیدا می‌کند؟

به باک بنزین خودروها نگاه کنیم. لوله خروجی که از باک برای جاری کردن سوخت به سمت موتور تعبیه شده است، غالبا به اندازه چیزی نزدیک به ۲ سانتی‌متر بالاتر از کف باک قرار گرفته است. در واقع این لوله خروجی را بالاتر از سطح کفی باک بنزین قرار می‌دهند، تا رسوبات بنزین که در بخش انتهایی باک تجمع می‌کنند، به مسیر سوخت رسانی وارد نشده و به سمت موتور حرکت نکنند.

 

از آن جایی که بنزین پیوسته در حال تبخیر شدن است، در باک خودروها سوراخ بسیار ریزی برای خروج گازهای به وجود آمده، قرار داده شده است. معیوب بودن این منفذ می‌تواند خودرو را نیازمند هواگیری باک بنزین بنماید.

 

تجمع گاز داخل باک بنزین را به اصطلاح همان هوا گرفتن باک بنزین می‌نامند. با هوا گرفتن باک بنزین، شما قادر نیستید باک را به اندازه‌ کافی از بنزین پر کنید. در این شرایط علی رغم این که نازل بنزین را در دست داشته و سعی در بنزین زدن کامل می‌کنید، اما باک پذیرای بنزین ورودی نیست و باید هواگیری باک بنزین را انجام دهید.

 

گازهای تجمع پیدا کرده، موجب پایین آمدن سطح فشار داخل باک بنزین شده و عملیات دریافت بنزین را مختلف می‌سازند.

علت هوا گرفتن باک بنزین و راه فوری هواگیری آن

برای هواگیری کردن باک بنزین باید چه مراحلی را طی کنیم؟

فاجعه بزرگ‌تر؛ آتش سوزی!

به یاد داشته باشید که اگر این تجمع گازها داخل باک بنزین شدت پیدا کند، اوضاع می‌تواند بغرنج تر هم شود. تجمع زیاد گازها خطر آتش سوزی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود که حتما به صورت دوره‌ای نسبت به بازدید از باک بنزین و عمل کردن منفذ خروج گاز آن اقدام کنید.

 

به یاد داشته باشید که هواگرفتن باک و نپذیرفتن بنزین به میزان کافی می‌تواند به جز نیاز به هواگیری باک بنزین، به عنوان یک زنگ خطر نیز به شمار رود.

 

روش هواگیری باک بنزین

نخستین کاری که انجام آن عاقلانه به نظر می‌رسد، بررسی باک بنزین توسط خود شما و یا یک مکانیک معتبر می‌باشد. در صورت گرفتگی در لوله سوخت گیری و یا مشکلی در منفذ خروج گاز، با برطرف ساختن آن مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

 

اما راه حل سریع‌تر و البته نیازمند صبوری و حوصله بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت. اگر به پمپ بنزین رفته و با باک بنزین خودروی خود به شکلی مواجه می‌شوید که بنزین زدن یکباره را پس زده و به اصطلاح هواگرفته است، می‌توانید به روش زیر مشکل را برطرف نمایید.

 

شما باید زمان بیشتری برای بنزین زدن خود اختصاص دهید. به این شکل که مقداری بنزین وارد باک کرده و سپس به محض آن که متوجه شدید بنزین به جای داخل شدن به باک، بیرون می‌ریزد؛ دست نگاه دارید. اکنون باید کمی مکث کرده و دوباره مقداری دیگر بنزین وارد باک کنید. این روند را باید تا جایی ادامه دهید تا باک بنزین خودرو پر شود. احتمالا باید ۱۰ برابر زمان معمولی برای بنزین زدن وقت اختصاصی دهید!

 

ممکن است بار اول موفق به پر کردن تمام گنجایش باک نشوید. اما با چند بار تکرار این حالت در چند وعده متناوب بنزین زدن، تقریبا هواگیری باک بنزین را با موفقیت پشت سر گذاشته و رفته رفته باک کاملا بنزین را به داخل خود راه می‌دهد.

علت هوا گرفتن باک بنزین و راه فوری هواگیری آن

چیزی به نام محلول یا ترکیب هواگیری باک بنزین وجود ندارد!

اما به خاطر داشته باشید که ترکیبی به عملکرد هواگیری باک بنزین وجود ندارد. مراقب باشید اتفاق خنده‌داری که برای من رخ داد، برای شما تکرار نشود.چندی پیش در مراجعه به یکی از پمپ بنزین‌ها، در حالی که از مسئول پمپ درخواست کردم که باک ماشینم را پر کند، به وی توضیح دادم که باک به سختی بنزین می‌خورد و احتمالا مشکلی دارد.

 

این متصدی پمپ بنزین که احتمالا اعتماد به نفس بالایی هم داشت؛ به من گفت مشکلی نیست و می تواند با ریختن یک بسته هواگیر باک بنزین به قیمت ۴۰ هزار تومان مشکل را حل کند. بنده هم خوشحال از این که مسأله هواگیری باک بنزین ماشینم به این سادگی برطرف می‌شود، قبول کردم.

 

البته هر چه قدر در آینه نگاه کردم چیزی داخل باک ریخته نشد و لحظاتی بعد متوجه شدم که چه کلاه گشادی سرم گذاشته شده است!

 

به هر حال من مسأله را به دفتر پمپ بنزین رسانده و وجه پرداختی‌ام را پس گرفتم، ولی این موضوع باعث شد یقین پیدا کنم که برای هواگیری باک بنزین محلول یا روشی جادویی وجود ندارد.

علت هوا گرفتن باک بنزین و راه فوری هواگیری آن

باک بنزین را نباید کامل پر کرد

زمان زدن بنزین ، نازل پمپ بنزین پس از پر شدن باک ،موجب قطع جریان بنزین می شود . نازل ، زمان کافی بودن مقدار بنزین را تشخیص می دهد و سبب توقف جریان بنزین بدلایل ایمنی و فایده برای فیلتر جذب بخار سوخت (کنیستر) می شود. کنیستر نقش بسیار مهمی در سیستم سوخت خودرو دارد .باک بنزین

 

بنزین موجب تولید بخاری می شود که بسیار سمی و فرار است و موجب انفجار می شود . در خودروهای قدیمی برای جلوگیری از جمع شدن بخار بنزین، باکهای بنزین به گونه ای بود که بخار بنزین میتوانست از آن خارج گردد. خروج گازهای بنزین ، موجب آلودگی هوای شهرها و شرایط بد هوایی در روستاها می شود و اثرات زیانباری برای محیط زیست دارد.

 

راه حل مشکل بخار بنزین در خودروهای امروزی ،فیلتر بخار بنزین (کنیستر) است . کنیستر به طور پیوسته بخار را بررسی می کند و با کربن پر می شود . اگر در بنزین بخار وجود داشت ، این بخار را مجددا به سامانه سوخت رسانی وارد می کند تا به داخل موتور رفته و بسوزد.بنزین مایع سبب ایجاد آثار مخربی بر روی کنیستر می شود به طوری که بعد از گذشت مدتی کنیستر غیر قابل استفاده می شود وباید آن را تعمیر نمود در حالیکه هزینه تعمیر آن بالا است.برای جلوگیری از خراب شدن کنیسترهنگام قطع جریان بنزین توسط نازل پمپ بنزین، به پر کردن باک ادامه ندهید.

 

خراب شدن کنیستر با کامل پرکردن باک بنزین

برای غلبه بر متوقف کردن جریان بنزین توسط نازل راه های زیادی وجود دارد:

 

برخی از مردم مجددا بر روی دستگیره نازل فشار می آورند تا دوباره بنزین داخل باک شود و نازل متوقف گردد و این کار را تا پر شدن کامل باک انجام می دهند.

 

برخی دیگر از مردم نازل را تا گردنه فیلتر از باک خارج می کنند تا نتواند جریان بنزین را قطع کند.

 

در هر دو روش ممکن است بنزین به داخل کنیستر وارد شود و بنزین بر روی زمین بریزد. ریختن بنزین بر روی زمین خطرات زیادی را به همراه دارد بنابراین ایستگاه های پمپ بنزین از این کار جلوگیری می کنند. پر کردن باک خودرو باعث ریخته شدن بنزین بر روی لباس راننده و زمین میشود.

 

خطر کامل پرکردن باک بنزین

بوی بنزین گرفتن لباس راننده کمترین ضرر ریخته شدن بنزین و آتش سوزیهای گسترده از خطرات جدی ریخته شدن بنزین است.بهتر است باک بنزین خود را تا آخر پر نکنید زیرا در زمان مناسب، نازل پمپ بنزین ، موجب قطع جریان بنزین می شود.

 

 

2.5/5 - (32 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

‫21 نظرها

  1. تازه دوهفته است ماشین ساینا صفر کیلومترخریدم زمان بنزین زدن اصلا بنزین داخل باک نمیره وبه بیرون پرتاب میکنه.
    خواهش میکنم کمک کنیدبایدچه کار کرد
    نمایندگی شهرمان هم میگن کار ما نیست

  2. دوهفته است خودروسایناصفرکیلومترخریدم
    زمان بنزین زدن بنزین به بیرون پرتاب میکنه
    نمایندگی شهرمون هم میگن تعمییرش کار ما نیست
    خواهش میکنم کمک کنید چه کاربایدکرد

  3. سلام ، توی مقاله کاملا توضیح دادیم که باید چیکار کنید ، اول برید پمپ بنزین خیلی با فشار کم شروع کنید به بنزین زدن تا آخر که هوا نمونه تو باک. اگر نشد راه حل های دیگه ای معرفی کردیم رو انجام بدید.

  4. سلام وقت بخیر من پژو405 دارم مدل 94 الان حدودا یک ماه هست که وقتی میخوام بنزین بزنم درب باک به زور باز می‌شود و وقتی هم که باز می‌شود بشدت هوا می‌کشد وداخل باک صدای قل قل بنزین می آید حتی اگر 30 لیتر هم بنزین بزنم همین مشکل رو دارم اگر محبت کنید راه نمایی بفرمایید کجا ببرم ماشین رو یا چیکارکنم. باتشکر

  5. سلام دوست عزیز ، مشکل شما خیلی حاد هست و با راهکارهایی که توی مقاله گفته شد فکر نکنم حل بشه ، باید به مکانیک مراجعه کنید.

  6. حدودسه ماه است که در هنگام شارژ بنزین با مشکل بخار بنزین مواجه هستم و دایم قطع کن نازل سوخت عمل می کند و بعضا سوخت به بیرون می ریزد

  7. سلام من خچدروی ساینا صفر کیلومتر خریدم وقتی بنزین میزنم آمپر میاد بالا اما بعد از استفاده تا وسط که میرسه دوباره برمیگرده بالا ،درب باکرو که باز میکنم با فشار چند ثانیه هوا بهمراه مقداری بنزین پرتاب میشه بیرون ،دلیلش چی میتونه باشه

  8. سلام وقت بخیر خوردو تیبا ۲ صفر خریدم که مصرف بنزین بالایی داشت مثلا هنگام شتاب گیری آمپر بنزین را بچشم قابل دیدن هست که از بنزین کم میشه و متوجه هوای غیر عادی باک شدم از وقتی درب باک را کمی شل میزارم مصرفش آمده پایین .چند نمایندگی رفتم نتونستن مشکل رو حل کنن لطفا راهنمایی کنید .تشکر

  9. با سلام ، لطفا از راهنمایی های ارائه شده توی مقاله استفاده کنید ، مشکلتون حل میشه.

  10. دلیلش هواگرفتگی باک هست ، باید از روش های معرفی شده داخل مقاله استفاده کنید تا مشکل حل بشه.

  11. سلام..یه شیلنگ سفید باریک از زیر ماشین من آویزونه..که ازش بخار بنزین اونم نه کم..خیلی زیاد میاد و گاهی وقتا هم بنزین میریزه ازش.از چن نفر پرسیدم گفتن مال بخار بنزینه و چیزی نیس..ولی خب مشکل اینه بنزین قطره قطره میریزه ازش..چن وقت پیشا هم خواستم در باک رو باز کنم هوا با فشار از باک زد بیرون..ماشینم زانتیاس..چه کنم؟

  12. درمورد شلنگ سفید اطلاعی نداریم اما باک خودرو شما هوا داره و با استفاده از روش های گفته شده باید هواگیری کنید.

  13. سلام ماشین سایپا مدل پایین دارم باک ماشین هوامیگیره بنزین برای کاربراتورنمیاد لطف کنین مشکل کجاست

  14. سلام. ماشین من نیو پی کی هستش. امروز وقتی ماشینو خاموش کردم متوجه شدم که از زیر باک یه شیلنگ کوچک آویزونه که ازش بنزین می‌ریزه که البته بعد چند ثانیه قطع شد وقتی درب باک رو باز کردم یه صدای هوا کشیدن اومد. البته چند ماه پیش شیلنگ های بنزین زیر ماشین فرسوده شده بود که عوض کردم. در هوای گرم هم بعضی اوقات بعد خاموش کردن ماشین از مسیر باک صدای جوشیدن یا به اصطلاح قل قل مثل قلیون میاد که اون هم بعد باز کردن درب باک رفع میشه ممنون میشم راهنمایی کنین. با تشکر

  15. دوستانیکه مشکل فشار یا وکیوم هوای داخل باک دارند توجه کنند که معمولا هر باک سوخت چهار تا لوله غیر از لوله قطور سوخت گیری داره . یکی اش لوله مسیر سوخت رسانی به موتور هست دومی لولهبرگشت سوخت به باک هست . سومی لوله باریک تخلیه هوا هنگام بنزین زدن هست باین شکل که از بالاترین جای باک یک لوله باریک خارج شده که بایک شلنک به بالاترین نقطه دهانه سوخت گیری وصل شده تا وقتی که سر نازل باندازه کافی وارد لوله سوخت گیری باک میشه انتهای این لوله باریک بالاتر از سرنازل قرار گرفته و هوای داخل باک را به بیرون منتقل میکنه و بعداز سوخت گیری که درب باک بسته میشه ارتباط سر این مجرا هم با بیرون باک قطع میشه تا دراثر حرکت خودرو بنزین بیرون نریزه لوله چهارم لوله تعدیل فشار داخل باک با بیرون هست که یا توسط کنیستر گاز داخل باک به مصرف موتور میرسه و میسوزه و یا توسط یک لوله مسی یا آلومینیومی که بشکل مارپیچ وارد صندوق عقب یا گودی صندوق از بیرون میشه هست تا ارتفاع داشته باشه و سرش مجددا بر میگرده روبه پائین تا بخار بنزین داخل این لوله طولانی مارپیچ خنک بشه و با میعان دوباره بشکل مایع بداخل باک برگرده و ضمنا فشار یا مکش داخل باک از بین میره. ضمن اینکه در خودروهای آمریکایی درب باک یک سوپاپ هم داره که با بالا رفتن بیش از اندازه فشار داخل باک این سوپاپ باز میشه و باعث ایجاد صدایی مثل صدای سازهای بادی میشه تا ضمن تخلیه هوای پرفشار راننده از گرم شدن زیاد باک مطلع بشه .
    اگر مشکل فشار داخا باک دارید تا تعمیر اساسی و رفع قطعی مشکل بهترین راه اینه که بایک سوزن داغ سوراخ ریزی روی درب پلاستیکی باک ایجاد کنید تا از مصرف زیاد و خطر انفجار جلوگیری کرده باشید

  16. سلام اصلا راهنمایی ها کافی نیست . من پراید دارم و چهار ساله این مشکلو دارم کنیستر و هبابگیر رو هم عوض کردم ، لوله هوا گیر نزدیک درب باک رو هم سیم زدم که باز باشه هوا زدم بازه ولی همچنان همون مشکل سر جاشه باک نصف هم باشه باز سربالایی بری بنزین میریزه . لطفا درست راهنمایی کنید ما هم استفاده کنیم

  17. آقا هادی من هم مشکل شما را داشتم وباتعویض درب باک حل شد

  18. با سلام وعرض ادب امروز که برای بنزین زدن به پمپبنزین رفته بودم مسئول گفت لوله باک بنزین خشک شده و لازم است کلینر بزیم درنتیجه ۲ مایع صورتی رنگ کلینیر را داخل باک ریخت .حالا له قیمت کار ندارم اینکار باعث خرابی کینیستر و سایر لوله ها میشود یا نه

  19. با سلام
    من یه دناپلاس توربو دارم که مدت یه ساله ماشین کم نفس و کم جون میشه
    بعد از مدتی خودم متوجه شدم که وقتی باک بنزین از وسط آمپر بنزین بیشتر بنزین داشته بلشه این مشکل پیش میاد و ماشین کم نفس میشه تا وقتی که آمپر بنزین بیاد پایینه
    و هرچی بنزین ماشین کمتر میشه ماشین بیشتر نفسش باز میشه
    دلیل چی میتونه باشه؟
    نمایندگی صد بار رفتم فقط یه شیربرقی کنیستر عوض کردن و مشکل هم حل نشد

  20. سلام خسته نباشید تیبا2مدل98هنگام وبعداز خاموش کردن خودرومدت 5ثانیه صدای تپ تپ ازداخل باک شنیده میشود کنیسترعوض کردم ولی بازعیب برطرف نشدممنون اگرراهنمایی کنید

  21. دوستان ماشینتون هیچ مشکلی نداره این کارشناسی هم که گفت تیکه تیکه بنزین بزنید کاملا اشتباهه مشکل از بنزین تولید ایرانه
    شما نصف دبه چهار لیتری رو بنزین پر کنید دستتون رو بذارید رو درش تکون بدید چنان بخاری تو بطری جمع میشه که اگه درشو ببندید ممکنه بطری منفجر بشه مشکل از بنزینه امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا