سینما و موسیقی

بیوگرافی انوشیروان روحانی ، انوشیروان روحانی کجا زندگی میکند

بیوگرافی انوشیروان روحانی ، انوشیروان روحانی کجا زندگی میکند

روحانی آهنگساز و نوازنده ی پیانو که در سال 1318 در شهرستان رشت متولد شد و بعد سه سال که ماموریت پدرش به اتمام رسید به تهران آمدند. او نخستین فرزند خانواده بود که پس از او یک خواهر و ۳ برادر دیگر به دنیا آمدند.

 

نامشان به ترتیب اردشیر ، شهرداد و شهریار است.پدر او رضا روحانی که شاعر و ویلنیست است از همان کودکی آموزش های اولیه موسیقی را به پسرش آموزش داد.

بیوگرافی انوشیروان روحانی ، انوشیروان روحانی کجا زندگی میکند

شروع موسیقی

انوشیروان از 7 سالگی توسط پدرش با نت آشنا شد.سپس وارد هنرستان موسیقی شده و جواد معروفی استاد پیانوی ایران، تعلیم او را به عهد میگیرد، انوشیروان از این تاریخ به بعد مدارج ترقی را به سرعت طی نموده و با آشنایی که پدرش  با آقای عباس شاپوری داشت توانست به رادیو راه یابد.

 

اتمام تحصیلات در فرانسه

تحصیلات تکمیلی انوشیروان در کنسرواتوار پاریس بعد از فارغ التحصیلی اش بود، او  همچنین در سال ۱۳۴۶ عضو رسمی انجمن آهنگسازان فرانسه شد و برخی از قطعات پاپ فرانسوی را در بعضی ملودی های ساخته انوشیروان تاثیر داشته است.

 

شروع فعالیت جدی

روحانی همکاری حرفه ای خود را به عنوان نوازنده در ارکستر عباس شاپوری آغاز کرد و این همکاری تاثیرات زیادی را در آثار اولیه روحانی در مقام تصنیف سازی بر جای نهاد.

اولین ساخته جدی او در مقام تصنیف سازی، تصنیفی به نام اسرارساز بوده است اما روحانی در مصاحبه ای که سالها پیش با مجله موزیک ایران داشت ابراز نمود که اولین ساخته او ترانه ای بود با صدای خانم پروین که آن را پیش از اسرار ساز تصنیف کرده است.

 

شهرت

اولین ترانه ای که باعث شهرت انوشیروان روحانی در عرصه تصنیف سازی شد، ترانه پرستوی من با ترانه ای از نواب صفا و با صدای گرم مرضیه بود و در اصول آشنایی و همکاری انوشیروان روحانی با نواب صفا ترانه سرای برجسته کشورمان، آغاز فصل جدیدی از ترانه سازی وی را در تاریخ فرهنگ و هنر کشور ما رقم زد.

 

ازدواج 

انوشیروان در سال 1341 با گیتی ازدواج کرد و دارای سه فرزند به نام ندا ، نوا و رضا است.ندا اکنون ۵۴ ساله و نوازنده پیانوی کلاسیک است و در این زمینه به امر تدریس اشتغال دارد نوا ۴۷ سال سن دارد و در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده است.

 

رضا هم ۴۰ سال دارد و فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هانوور آلمان است و بخصوص در زمینه موسیقی کلاسیک، جاز و موسیقی فیلم تبحر دارد، وی در برنامه استیج من و تو به شهرت رسید.

بیوگرافی انوشیروان روحانی ، انوشیروان روحانی کجا زندگی میکند

500 قطعه آهنگ

همانطور که خودش گفته ، تاکنون، حدود ۵۰۰ قطعه مختلف را ساخته است که تا به حال تنها ۵۰ تای آنها ضبط شده اند و حدود ۲۵۰ تای آنها هم نوشته شده اند اما از میان این کارها بدون تردید، ۳ اثر تولدت مبارک، سلطان قلب ها و گل سنگم از شهرت بیشتری میان عموم مردم برخوردار است.

 

افتخارات

ازبین همه ی افتخاراتی که انوشیروان در ایران و اروپا کشف کرده می توان به کسب جایزه ی نخست جشنواره ی موسیقی اسپانیا اشاره کرد برای آهنگ Mi Destino که ورژن اسپانیایی آهنگ سلطان قلبها است.

 

پاورقی

انوشیروان روحانی اولین کسی است که ارگ الکترونیکی را از ژاپن وارد کرد و رفته رفته آن را تعمیم داد. همچنین او اولین هنرمندی است که توانست در ایران هواپیمای شخصی بخرد، هواپیمای کوچک سسنا به قیمت هفتصد هزار تومان خرید.

 

احداث مدرسه

روحانی در سال ۱۳۵۰ به هزینه شخصی مدرسه‌ ای در روستای کلشتر واقع در شهر رودبار استان گیلان احداث نمود.

بیوگرافی انوشیروان روحانی ، انوشیروان روحانی کجا زندگی میکند

فعالیت بین المللی

انوشیروان : من همیشه این دغدغه را داشته ام که موسیقی را از مرزهای کشورم فراتر ببرم .اولین جایزه جهانی او در سال ۱۹۶۷ به خاطر اجرای فرانسوی قطعه سلطان قلب ها به خوانندگی رزی آرمن در فستیوال آوازی اسپانیا بود

 

او سال ها بعد با همکاری ارکستر سمفونیک چک، آلبومی تحت عنوان love melodies را تولید کرد و در اواخر سال ۲۰۰۳ ترانه ای تحت عنوان : may be I may be you را برای گروه معروف اسکورپیوز که در رده آلترناتیو راک فعالیت می کند ساخت که در آلبومی تحت عنوان : unbreakable توسط شرکتی فرانسوی روانه بازار شد و این قطعه مدت ها جزو قطعات پرفروش دنیا است.

 

 

3/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا