مطالب گوناگون

بنفش رنگ سال 2018 و نحوه انتخاب آن

بنفش رنگ سال 2018 و نحوه انتخاب آن

رنگ بنفش بعنوان رنگ سال 2018 انتخاب شده است، امروز ما به شما درباره نحوه انتخاب این رنگ توضیحاتی ارائه خواهیم داد که از سوی پنتون تعیین می شود. آیا ميدانید که رنگ سال ۲۰۱۸، چه رنگی اســت؟ اصلا رنگ سال چطور انتخاب ميشود؟ پیش از این هم برای شما در مورد رنگ سال و چگونگی انتخاب آن نوشته بودیم. شاید بدانید که رنگ سال ۲۰۱۷، رنگ سبز اســت. اما در مورد سال آینده چطور؟

 

رنگ سال 2018 از سوی پنتون رنگ بنفش و به عبارت دقیق ۱۸-۳۸۳۸ Ultra Violet انتخاب شده اســت. رنگ بنفش از دید فرنگی‌ها، رنگی سلطنتی به حساب ميآید. در زمانهای قدیم بنفش یک رنگ نایاب بود و فقط پادشاهان و افراد خاص ميتوانستند از این رنگ در منازل خویش اســتفاده کنند این رنگ علاوه بر اینکه حالت معنوی و آرامش را در افراد ایجاد ميکند، یک رنگ شاد و بشاش اســت و به همین دلیل اغلب بانوان مسن و دختران جوان طرفدار این رنگ هستند.

 

این رنگ آرامش دهنده اســت و قادر اســت محیط شما را جذاب، هنری و خلاق کند. از سوی دیگر این رنگ نشانه اصالت، خلاقیت، نوآوری؛ اندیشه رؤیایی و آینده‌بینانه اســت. رنگ بنفش یکی از رنگ های خوش ترکیبی اســت که غالبا با بیشتر رنگ های طیف سرد و گرم ست می شود. پرطرفدارترن رنگ‌هایی که می توان با رنگ بنفش آنها را ست کنید رنگ‌هایی مثل: سفید، سبز، نارنجی، آبی ملایم، صورتی و ترکیب رنگ بنفش با تونالیته‌ای از سایر رنگ های بنفش اســت.

 

خب، شما ممکن اســت تصور کنید که مُد شدن یک رنگ در هر سال، چیزی اتفاقی و یا حاصل سلیقه عمومی اســت. اما خوب هست بدانید که انتخاب رنگ سال هم برای خودش تشکیلات و ضوابطی دارد! برای توضیح در این مورد، باید به دهه‌ها پیش، یعنی دقیقا سال ۱۹۶۳ برگردیم، در این زمان یک فارغ‌التحصیل رشته شیمی به نام لارنس هربرت، یک سیستم برای اســتاندارد کردن رنگ‌ها، بنا نهاد.

بنفش رنگ سال 2018 و نحوه انتخاب آن

به هر رنگ، در این صورت، عددی اختصاص داده ميشد و دیگر قضاوت متغیر مردم، باعث نميشد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود. متعاقب این کار، آقای لارنس شرکتی را تأسیس کرد و نامش را پنتون Pantone گذاشت. پنتون به معنی {{همه رنگ‌ها}} اســت. «پن یعنی همه و تون هم معنی رنگ را ميدهد.»

 

در این صورت دیگر مردم و صاحبان صنعت های مد، ميتوانستند به صورت عینی‌تری در مورد رنگ‌ها با هم تبادل نظر داشته باشند. به زودی این شرکت با تبلیغ در هفته‌های مد نیویورک برای خود، شهرتی کسب کرد. سپس پای هدایا و اشیای با برند و مارک پنتون به میان آمد و پس از آن فروشگاه‌ها و بوتیک‌هایی با این برند، پا گرفتند. حتی کافه‌تریایی در موناکو تأسیس شد که اغذیه را بر اساس رنگ، به مشتری‌ها پیشنهاد ميکرد. این کالاها یا اغذیه البته واقعا توسط خود پنتون تولید نميشدند، اما تحت مجوز و لیسانس این شرکت تولید و توزیع ميشدند.

 

خوب هست بدانید که اســتانداردهای رنگ پنتون، یکی از سیستم‌های اســتانداردی که توسط مرجع بین‌المللی رنگ یا International Colour Authority «ICA» مورد اســتفاده قرار ميگیرد. با این عنوان ميرسیم به {{رنگ سال}}:

بنفش رنگ سال 2018 و نحوه انتخاب آن

پنتون در هر سال در همایشی رنگ سال را انتخاب ميکند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان و صاحبان صنعت های پوشاک و مد، مورد توجه قرار ميگیرد و وارد محصولاتشان ميشود. پنتون رأسا، دست به انتخاب رنگ سال نميزند و این کار را بعد از نظرخواهی از طراحان دکور و مد، تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام ميدهد. گاهی، مد شدن اســتفاده از یک رنگ سال زمان‌بر ميشود و مدت بیشتری طول ميکشد تا رنگ در اذهان و سلایق مردم جا بیفتد.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا