موفقیت و پیشرفت

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

ایــن که اکنون در چه جایگاهی قرار دارید مهم نیست، بلکه ایــن تلاش شماســت که ازین پس می تواند در راه رشد و موفقیت شما را یاری کند، مانند ایوب پایداری که بستنی فروش سیار بود و اکنون بستنی میهن را به تمام ایران عرضه می کند. مسئول یکی از دفاتر خدمات بیمه در اسلامشهر تعریف میکرد که همه جوانانی که به دنبال کار در ایــن منطقه میگردند فقط یک آروز دارند و آن شروع کار در «کارخانه میهن» اســت، او می گفت وقتی لیست های بیمه ایــن شرکت رد می شود همه کارمندان دفترشان باید بسیج شوند تا بتوانند کارهای ایــن مجموعه صنعتی را با تعداد پرشمار کارگران و کارمند انجام دهند،

 

کارخانه ای با بیش از ۹ هزار کارگر که باید از آن به عنوان بزرگترین واحد صنعتی حاشیه شهر تهران یاد کرد، کارخانه ای که اگر از جاده اسلامشهر به سمت ساوه حرکت کرده باشید عظمت و بزرگی آنرا از کنار اتوبان به خوبی میبینید، کارخانه بستنی سازی که تصویر آن در ذهن بسیاری از مردم با آگهی های نوستالژیکش نقش بسته اســت.

 

واحد تولیدی که صاحب و مدیرعامل آن کسی نیست جز« ایوب پایداری» کارآفرینی که کارش را از بستنی فروشی شروع کرد و هم چنان هم خود را «یک بستنی فروش» میداند. او در یکی از مصاحبه هایش گفته: «من از روز اول بستنی فروش بودم و یاد گرفتم به ایــن دولت و آن دولت کاری نداشته باشم و تا به حال ۲۰ تا ۲۵ وزیر، مدیرکل، مسئول، اســتاندار و فرماندار و… را دیده ام. ما پول های بستنی را روزانه جمع میکنیم و به بانک میدهیم و دوباره همین سریال و برنامه را فردا و فرداهای بعد تکرار میکنیم.»

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

کافی اســت سری به سایت کارخانه میهن و صفحه تاریخچه آن بزنید تا در یک تصویر قدیمی ایوب پایداری و برادرش را ببینید که کنار یک یخچال بستنی قدیمی سیار ایستاده اند و مشغول فروش بستنی هستند و یا در عکسی دیگری او را ببینید که چرخ بستنی را در میانه خیابان حل میدهد،

 

عکسهایی که نماد روزهای نوجوانی برادران پایداری اســت که چند سال بعد به فکر راه اندازی کارخانه بستنی افتادند و نخستین سنگ بنای کاخانجات میهن را درسال ۱۳۵۳ در منطقه اسلامهشر و با تولید انواع بستنی های شیری و میوه ای پایه گذاشتند، دورانی که به جز یک کارخانه بستنی سازی در ایران کارخانه دیگری وجود نداشت و بخش مهمی از بستنی های کشور وارداتی بود.

 

نکته ای که باعث شد برادران پایداری بخصوص ایوب به فکر راه اندازی کارخانه بستنی سازی بیفتند و تلاش کنند با نوآوری در تولید بستنی و تنوع در محصولات، بازار داخلی را متحول کنند، او گفته ماموریتش « شادی بخشیدن به مردم با ارائه محصولات نوآورانه و با کیفیتی بالاتر از محصولات مشابه »بوده اســت و شاید همین روحیه هم بود که باعث شد کارخانه مهین به یکی از بزرگ ترین برندهای تولید بستنی و لبنیات ایران تبدیل شود. محصولات ایــن کارخانه هم اکنون در سراسر کشور و در بیش از ۲۰۰ هزار نقطه به فروش می رسد و براساس آمارهایی رسمی که از سوی مسئولان ایــن کارخانه ارائه شده آن ها برای تولید محصولات مختلف خود روزانه ۱۱۰۰ تن شیر از دامداران دریافت می کنند.

 

اکنون بیش از ۶۰ نوع بستنی و محصول در کارخانجات میهن تولید میشود و ایوب پایداری علاوه بر بازار داخلی نگاهی وسیعی نیز به صادرات دارد به شکلی که هم اکنون انواع بستنی های میهن به کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس، کشورهای آسیای میانه، عراق، کشورهای آسیای جنوب ‌شرقی و چند کشور اروپایی صادر می شود البته او بارها در گفت و گوهایش اعلام کرده اســت که هدف اول او برای فروش محصولاتش ایران اســت و بازار داخل کشور.

 

میهن، کارخانجاتی با بیش از ۹۲۰۰ نیرو

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

ایوب پایداری مدیرعامل و بنیانگذار شرکت صنایع لبنی و بستنی میهن از جمله چهره های شاخص و اســتثنایی صنعت، تولید و کارآفرینی کشور اســت که از هیچ شروع کرد و حالا بعد از گذشت ۴ دهه تلاش به بزرگترین تولید کننده بستنی و شیر اســتریلیزه در ایران تبدیل شده اســت با ۶۵ درصد سهم بازار بستنی و ۵۰۰ درصد سهم بازار تولید شیر اســتریلیزه، آماری که در سایت رسمی کارخانجات میهن به آن ها اشاره شده اســت. تعداد کارگران و کارمندان کارخانجات میهن هم اکنون بیش از ۹۲۰۰ نفر اســت، ایوب پایداری سال گذشته در یکی از مصاحبه هایش گفته بود ماهانه تنها یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان حق بیمه برای کارگران و کارمندان پرداخت میکنند.

 

نیروی انسانی که چرخ کارخانجات و مجموعه شرکت های وابسته به او را می چرخانند و البته او روی آن ها تعصب بسیاری دارد تاجایی که در طول ایــن سال ها با وجود افت و خیزهای بسیار اقتصادی هیچ گاه حاضر به اخراج و کاهش کارگرانش نشده اســت حتی در شرایط رکود کنونی که از سه سال پیش اقتصاد ایران به شدت درگیر آن شده اســت و کارخانجات میهن نیز از آسیب های آن در امان نبوده اســت. او با وجود همه ایــن مشکلات چندی پیش در مصاحبه ای گفت:« حتی اگر تحت فشارهای بیشتر قرار گیرم، هیچ نیرو و پرسنلی را از شرکت حذف و یا تعدیل نخواهم کرد و اشتغال بالا با ایــن حجم ، برای شرکت در هر حال یک مزیت و افتخار اســت.»

 

شهر لبنیات

در حال حاضر میهن با دو کارخانه بزرگ تولید بستنی و لبنیات مشغول کار اســت و فاز اول سومین کارخانه ایــن مجموعه که « پاندا میهن» نام دارد و بخشی از مجموعه « شهر لبنیات میهن » محسوب میشود که افتتاح شده است. شهری که هم اکنون عملیات ساخت و ساز آن ادامه دارد و به گفته مسئولان شرکت میهن بزودی بخش های دیگر آن نیز افتتاح و به مجموعه میهن اضافه خواهد شد تا تنوع محصولات ایــن شرکت را توسعه دهند، قرار اســت با افتتاح نهایی شهر لبنیات، میهن محصولات لبنی جدیدی همچون ماســت، شیر پاســتوریزه، دوغ و کره نیز تولید کند.

 

براساس پیش بینی مدیران ایــن کارخانه تا سه سال آینده و با توجه به افزایش تنوع محصولات میزان شیر خام دریافتی ایــن مجموعه از دامداران در روز به ۳ هزار تن می رسد. در طول بیش از ۴۰ سال گذشته ایوب پایداری برای «تولید بهترین محصول در کارخانجات میهن» همیشه بر اســتفاده از تکنولوژی های مدرن و به روز و بهترین مواد اولیه از نظر کیفیت تاکید داشته اســت، نکاتی که با نگاهی به کارخانجات میهن و محصولات آن به خوبی روشن اســت، کلیه ماشین آلات ایــن کارخانه از کمپانی تتراپک خریداری و نصب شده اســت،

 

شیر مورد نیاز کارخانه از معتبرترین دامداری های کشور و زیر نظر بخش کنترل کیفیت کارخانه تامین می شود و همچنین کره کاکائو و پودر کاکائو مورد اســتفاده شرکت نیز از کارخانه‌ های معتبر هلندی، آلمانی و سوئیسی خریداری می ‌شوند و توجه به ایــن نکات باعث شده اســت محصولات میهن دارای به روز ترین اســتاندارهای کیفی مانند ISO9001، HACCP و ISO22000 را داشته باشند.

 

چالش ها و جدایی دو برادر

در کنار موفقیت های بسیار در سال ها و دهه های گذشته کارخانجات میهن چالش های بسیاری را هم پشت سر گذاشته اســت که برخی از آن ها داخلی و برخی دیگر وابسته به شرایط اقتصادی کشور در سالهای گذشته بوده اســت، بعنوان مثال چالش های ارزی سال های گذشته به خصوص سال های ۹۰ و ۹۱ که به یکباره باعث گران شدن دلار شد، ایوب پایداری و واحدهای تولید او را با مشکل تامین مواد اولیه و …رو به رو کرد زیرا او بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بستنی و… را از خارج تامین می کرد و میکند، خود او در مصاحبه ای پیش از ایــن درباره زمان گران شدن ناگهانی ارز، گفته بود:« هر روز تمام وقت در بانک مرکزی برای ارز درحال دوندگی هستم، چرا که ایــن سنگر را باید حفظ کنم تا از سهمیه ارزی غافل نشوم،

 

بویژه برای تهیه کره که خیلی سخت اســت.» علاوه برایــن در یک سال گذشته کارخانجات میهن به گفته ایوب پایداری از کاهش قدرت خرید مردم هم آسیب دیده اســت. او چندی قبل در گفتگوی کوتاهی گفت:« قدرت خرید مردم پایین آمده و به همین خاطر امسال ترجیح دادم باوجود افزایش ۱۵ درصدی قیمت ها همان مبلغ گذشته را برای محصولات حفظ کنم.»

 

پایداری همچنین در ایــن گفتگو به چالش های صادرات بستنی به عراق در ماههای گذشته به دلیل حضور داعش و ناامنی در ایــن کشور هم اشاره کرده و گفته بود:« تا شرایط امنیتی در داخل عراق عادی نشود، بازار صادارت کالاهای ایرانی به ویژه بازار بستنی صادراتی ایرانی که عمده آن را میهن ارسال می کند، بهتر نخواهد شد،

 

کما ایــنکه ، پیش بینی می شود امسال با توجه به ادامه نا آرامی‌ های داخلی عراق، صادرات بستنی میهن، حداقل تا یک سوم کاهش یابد.» با وجود همه ایــن ها بزرگ ترین مشکل ایوب پایداری و کارخانه میهن در ایــن سال ها نه گرانی ارز، تحریم ، رکود و حتی ناامنی در عراق که به دلیل جدایی برادرش از او و شرکت میهن بوجود آمد، یار دیرینی که از نوجوانی در بستنی فروشی همراهش بود و در سالهای مدیریت کارخانه و راه اندازی، بزرگترین پشتیبان و قائم مقامش محسوب میشد، سه سال پیش میانه برادران پایداری شکر آب شد و نهایش به جدایی آنها رسید، پس از ایــن اتفاق برادر کارخانه جدید بستنی دومینو را راه اندازی کرد با لگویی تقریبا شبیه بستنی میهن.

 

فاصله ای که بنظر میرسد ایوب پایداری نارحت از آن باشد، او در مصاحبه ای گفت اســت:« اگر میهن ۳ سال پیش دچار انشعاب نمیشد و خانواده پایداری ها به دو شرکت میهن و دومینو تقسیم نمی شدند، قطعا امروز میهن به سهم ۹۰ درصدی بازار بستنی دست می یافت.» البته پس از ایــن جدایی ایوب پایداری همه تلاش و تمرکز خود را روی حفظ یکپارچگی کارخانه میهن و نیروهای انسانی گذاشت و توانست چالش ها را پشت سر بگذارد. خود او گفته اســت دانش، مهارت، تجربه و عشق کارکنان عوامل اصلی رشد کاخانه میهن در ایــن سال ها بوده اســت، میهنی که شعار اصلی ایوب پایداری و مدیران اصلی برایش ایــن اســت:« مصرف کننده ایرانی لایق بهترین محصولات جهان اســت.

 

بستنی فروش سیار

هسته اولیه شرکت فرآورده های لبنی میهن در سال ۱۳۵۵ توسط برادران پایداری در اسلامشهر شکل گرفت. ایوب پایداری که یکی از بنیانگذاران ایــن برند اســت و ایــن روزها سمت مدیرعاملی را بر عهده دارد، در نوجوانی فروشنده سیار بستنی بود. اولین تولیدات شرکت میهن هم کاملا دستی و محدود بود.

 

تولیداتی با مقیاس کوچک، که اکنون مجموعه تولیدی آن در جاده تهران-ساوه مساحتی بالغ بر ۳۵۰ هزار متر مربع دارد و به ادعای ایــن صنایع تولیدی، ۶۵ درصد سهم بازار بستنی در ایران از آن میهن اســت. البته ایــن برند محصولات لبنی دیگری چون شیر، خامه، کره و پنیر را هم به فهرست تولیداتش اضافه کرده، اما باز هم بستنی هایش هستند که نام میهن را در تمام ایــن سالها بر زبان ایرانی ها جاری کرده اند.

 

براساس یک نظرسنجی در سال ۸۹ درباره بستنی های محبوب ایرانی، از میان ۲۵ هزارنفری که به پرسش «از کدام برند بستنی میخرید؟» پاسخ داده اند، ۳۴ درصد برند میهن را به عنوان اولین انتخاب خود مطرح کرده اند و بستنی های رنگارنگ میهن اولین انتخاب خوردنی های تابستانه را از آن خود کرده اســت.

 

حالا بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ نیروی انسانی در بخشهای مختلف ایــن شرکت مشغول به کار هستند و نه تنها دو سایت تولیدی میهن در اسلامشهر و فلاحت فعال اســت، که بخش توزیع و پخش محصولات هم بر عهده کارکنان شرکت اســت. میهن سهمی در صادرات خاورمیانه و کشورهای همسایه هم از آن خود کرده و پای محصولاتش به عراق، کویت و جمهوری آذربایجان رسیده اســت.

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

شرکت لبنیات و بستنی دومینو در دهه مبارک فجر ۱۳۹۱ با حضور دکتر مرتضی تمدن اســتاندار تهران، مهندس رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گروهی از مقامات اســتانی و شهرستان اسلام شهر به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

فرامرز پایداری، بزرگ خانواده پایداری و مدیرعامل شرکت دومینو طی سخنانی در ایــن مراسم با اشاره به ایــن که دومینو با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان با سرلوحه قرار دادن شعار «دومینو، طعمی نو» طی سالجاری به طور مرحله‌ای مورد بهره‌ برداری آزمایشی قرار گرفت از عزم ایــن واحد برای تولید ومحصولاتی منطبق با خواســت و نیاز مشتریان خبر داد.

 

دومینو جدا از القاء یک بازی قدیمی به معنی پیشرو و جلودار که در واقع از دل صنایع لبنی میهن برآمده با تامین پیشرفته‌ ترین ماشین‌آلات از کشورهای صاحب فناوری در اروپا، به خدمت گرفتن نیروهای کارآمد و متخصص و اســتفاده از مرغوب‌ ترین مواد اولیه سعی در تولید محصولاتی منطبق با ذائقه و سلیقه مصرف‌کنندگان دارد.

 

بررسی‌های آماری نشان میدهد دومینو از راه نرسیده با اتخاذ سیاســت‌های متفاوت و ویژه در حوزه تولید و فروش توانسته به سهمی قابل توجه در بازار کشور دست پیدا کند و علاوه بر آن با توان رقابتی بالا، رقبای عمده خود را در ایــن صنعت به بازسازی و نواندیشی و توسعه اهداف تبلیغی برای مقابله با ایــن برند جدید وا داشته اســت. ایــن شرکت با تنوع بخشی فراوان در حال حاضر ۶۰ نوع محصول را روانه بازار می‌کند .

 

تاسیسات تولیدی ایــن شرکت در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار و فضای سرپوشیده‌ای حدود ۱۲ هکتار ایجاد شده که قرار اســت با آغاز اجرای طرح توسعه شرکت ۵/۱ هکتار دیگر آن ساخته شود. ایــن مجموعه برای ۱۵۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ده هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده اســت.

 

بر اساس اظهارات پایداری ایــن شرکت با ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه (R&DD) و یک آزمایشگاه مرجع تمام توان خود را معطوف تولید محصولاتی با کیفیت کرده اســت. ایجاد شبکه فروش مستقیم با تامین ۲۵۰ دستگاه کامیونت در کنار راه‌اندازی ۱۰ شبکه صادراتی، ۱۰۰۰ نمایــنده انحصاری و ۲۰۰ نمایــنده فروش در مدتی کوتاه در زمره افتخارات «دومینو» اســت که توزیع فراگیر محصولات در داخل و رسیدن به صادرات ۷ میلیون‌دلاری از دستاوردهای آن بوده اســت.

ایوب پایداری بستنی فروش سیار که صاحب میهن شد

پایداری سابقه‌ای ۴۰ ساله در صنایع لبنی کشور دارد و به اتفاق برادرش ایوب پایداری بنیان تولید و عرضه محصولات لبنی خاص به ویژه بستنی را با راه اندازی مدرن ترین ماشین آلات روز جهان راه اندازی و امروز حاصل ایــن تلاشها صنعت بستنی کشور را متحول نموده اســت. وی با اشاره به ایــن که کارخانجات دومینو روزانه ۱۰۰ تن شیرخام را فرآوری می‌کنند چشم‌انداز تعریف شده برای ایــن واحد را رسیدن به جایگاه برند برتر لبنی در شمال‌آفریقا و خاورمیانه توصیف میکند.

 

ایــن مهم قرار اســت با تمرکز بر خواســت و ذائقه مشتریان و حفظ نوآوری در تولید به دست آید که برای انجام ایــن امر برنامه ریزی لازم صورت گرفته اســت. عرضه ۴۴ محصول جدید به بازار که برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند گواهی بر پافشاری دومینو برای رسیدن به ایــن هدف‌گذاری اســت که دست بر قضا خیلی هم موفق بوده اســت.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا