مطالب خواندنی و جالب

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

لیست بهترین و شیک ترین اسم های دخترانه امروزی که خاص و زیبا هستند را برایتان در ادامه آورده ایم که می توانید از بین آن ها برای فرزندتان اسم مناسبی پیدا کنید.

 

لیا

اسم لیا به معنی خجسته و مبارک می باشد. این اسم را معادل نام لعیا که اسمی زیبا با همین ریشه عبری است می دانند. لیا نام همسر حضرت یعقوب (ع) نیز بوده است.اسم لیا در خارج از ایران به صورت Lia، Leah، Leia و Lea اسم دخترانه است و با ریشه یونانی به معنی “آورنده خبر خوب” است. در ایتالیایی، آلمانی معنی وابسته نیز برایش آمده است. هم چنین برای اسم لیا به شکل Liya معنی “من با خدا هستم” ذکر شده است.

 

السا

السا در زبان آلمانی به معنی دختر نجیب و پاکدامن، معنی اسم السا در زبان عبری و یونانی قسم خدا، در زبان انگلیسی: قو، دختری که مانند قو خرامان راه می رود و هم چنین بخشنده و سخاوتمند است، اسم السا در زبان اسپانیایی و سوئدی و امریکایی به معنی حقیقت است.در برخی منابع آمده است اسم السا ترکیب دو نام دختر الیزابت و آلیس است. در منابعی گفته شده که در زبان فارسی اسم السا به معنای نان خواه، دانه ای خوشبو است که بر روی خمیر نان می پاشند و شفای نیش عقرب است.

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

هانا

اسم هانا در بین ایرانیان اسمی زیبا و رایج است. اسم هانا در ایران، ریشه لری و ریشه کردی دارد و لذا اسم دختر کردی و اسم لری به حساب می آید. اسم Hannah در زبان لاتین نیز کاربرد دارد و ریشه عبری دارد. اسم هانا همانطور که در قسمت اسم های دختر نام فارسی NameFarsi.com و اینستاگرام نام فارسی گفتیم، در کردی و لری به معنی پناه، امید، نفس و فریاد آمده است. معنی اسم هانا Hannah با ریشه عبری توجه، مرحمت، نیکی و هم چنین به معنی زیبایی و فضل و بخشش نیز هست. علاوه بر این معنی هدیه خداوند نیز برای اسم هانا آمده است که از این حیث شبیه اسم وانیا (نام دختر با و) نیز هست.

 

آیدا

اسم آیدا یک نام محبوب دخترانه در ایران است، خیلی ها اسم آیدا را اسم ترکی (آذری) می دانند و برخی دیگر آن را عربی می دانند. در فارسی هم اسم آیدا به معنی شاد ذکر شده است و جالب است بدانید این اسم در زبان ایتالیایی Aida یا Ayda نامی محبوب است و معنی ایدا همانند معنای آن در زبان فارسی است. این اسم در زبان آلمانی هم کاربرد دارد.اسم آیدا در ترکی به معنی درون ماه، یا مثل ماه، در فارسی به معنی شاد، خوشحال است، در لاتین معانی شاد، کمک کننده و در ایتالیایی نیز برای نام آیدا معنی شاد برای این نام زیبا آمده است، برخی برای آن ریشه عربی نیز ذکر می کنند و در آلمانی آن را به معنی فرشته می دانند.

 

لنا

اسم لنا همانطور که گفتیم ریشه عربی و هم چنین ریشه فارسی – سنسکریت دارد. برخی لنا Lena را صورت کوچک شده اسم Helena می دانند. هلنا اسم دختر با ریشه یونانی است به معنی نور و روشنایی.اسم لنا همانطور که در قسمت اسم های دختر و اینستاگرام نام فارسی گفتیم، در فارسی به معنی نمکین است و در عربی به معنی نصیب، بهره و “برای ما”؛ و اگر آن را صورت کوچک شده اسم هلنا بدانیم به معنی نور و درخشندگی است.در ثبت احوال ایران اسم لنا با تلفظ Lana اسم عربی به معنی نصیب و بهره معنی شده است. در مورد فروانی و تعداد اسم لنا در ایران آمار دقیقی وجود ندارد اما نام لنا از اسم های با فراوانی کم به حساب می آید و آمار تا تاریخ تیرماه ۱۳۹۸ تعداد ۲۹۱۸ نفر اسم لنا را در ایران دارند.اسم های هماهنگ با نام لنا: اسم دختر مشابه لنا:لیانا، لعیا، دنیا، دینا و … قسمت اسم دختر با ل را ببینید.اسم پسر مشابه لنا:سینا، برنا، شایان، کیان و …

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

پری

معنی پری: 1- (فرهنگ عوام) موجودی لطیف و بسیار زیبا و نیکوکار و نامرئی که گاه خود را نشان دهد و با جمالش انسان را فریفتهی خود میکند؛ 2- (به مجاز) زیبارو و دارای اندام ظریف؛ 3- (در ادب فارسی) پری گاه به معنای «فرشته» و متضاد نام های مانند دیو و اهریمن، به معنای شیطان به کار رفته است.

 

فرسیما

دارای چهره و سیمای با فر و شکوه، (به مجاز) شکوهمند و جذاب – فر (فارسی) + سیما (عربی) دارای سیما باشکوه

 

جانا

خطاب به کسی که مانند جان عزیز باشد

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

روشنک

ریشه اسم: یونانی ، معنی: (تلفظ: ro (w) šanak) (اوستایی) روشن، (در گیاهی) نام گیاهی است (شاتل )، (در اعلام) در روایات ایرانی نام دختر دارا (داریوش سوم) که اسکندر با او ازدواج کرد [دکتر معین معتقد است که در این نام خلطی شده، و آن این اینکه دختر داریوش سوم که زن اسکندر شد استاتیرا/Stātirā/ نام داشت، و آریان (کتاب 7 فصل 2 بند2) نام او را برسین (Barsine) نوشته اسکندر بار دوم که به شوش آمد (325 قم) با او ازدواج کرد اما رکسانه = روشنک، زن دیگر اسکندر، دختر یکی از بزرگان بلخ (Baxtri) به نام اوخشتره) یونانی (oxyastes بود اسکندر در زمستان سال 329 ـ 328 قم در شهر بلخ ماند، و در بهار آن سال چند دژ در آن سرزمین به دست وی افتاد خاندان اوخشتره و در میان آنان روشنک به دست دشمن گرفتار شدند اسکندر در سال 327 روشنک را به همسری گرفت یکی از دژهای آن ناحیه که به دست اسکندر افتاد سوسیمیثرش (Sysimithres) یاد شده که پدر روشنک فرماندار آن دژ بود، و آن در سر پل سنگین در جنوب فیض آباد کنونی بدخشان واقع بود (نقل از اعلام معین ذیل روشنک) ] – از شخصیتهای شاهنامه، نام دختر داراب و همسر اسکندر مقدونی

 

مهشید

پرتو ماه، ماهتاب، + ماه شید – ماه روشن و درخشان، پرتو ماه

 

یاسمین

نام گل

 

شایلین

همانطور که در قسمت اسم های دختر با ش در وبسایت نام فارسی و هم چنین اینستاگرام نام فارسی دیده اید، اسم شایلین یک اسم دخترانه ترکی است. اسمی خوش آوا و خاص با معنی زیبا که چون در دهه های گذشته کمتر برای نامگذاری دختران انتخاب شده، از دید خیلی از والدین ایرانی، شایلین یک اسم جدید دخترانه محسوب می شود.نام شایلین همانطور که پیش از این در وب سایت نام فارسی قسمت اسم دختر گفته شد به معنی بی همتا ست. معادل اسم های بیتا و یکتا در زبان فارسی.همانطور که گفته شد نام شایلین یک اسم دختر ترکی است. علاوه بر این اسم شایلین به صورت Shaylin و Shaelyn در خارج از ایران نیز کاربرد داشته و ریشه ایرلندی، انگلیسی دارد و اصیل و شریف معنی شده است. به همین دلیل شاید اسم شایلین را بتوان یک اسم بین المللی دانست.

اسم های دخترانه شیک و امروزی 1402

ویونا

همانطور که در قسمت اسم دختر با و گفتیم اسم ویونا یک اسم ایرانی با ریشه اوستایی، سنسکریت و بین المللی است. اسم دختر زیبا و خوش آوا که چون خیلی کم برای نامگذاری فرزند استفاده شده یک اسم دختر با فراوانی کم به حساب می آید و به اصطلاح خیلی پدر مادرها یک اسم دختر جدید.اسم ویونا ریشه اوستایی، سنسکریت دارد. البته نام ویونا Viona با تلفظی متفاوت یک اسم بین المللی است که در گذشته محوبیت بیشتری داشته است.ویونا نام روستایی نزدیک شهر کاشان نیز هست. هم چنین در خارج از ایران Viona را تغییر یافته نام Fiona به معنی منصف، زیبا، سفید و زلال می دانند که ریشه در زبان بومی اسکاتلندی دارد.اسم ویونا همانطور که در قسمت اسم دختر نام فارسی، تلگرام نام فارسی و اینستاگرام نام فارسی گفتیم، به معنی همانند عروس است و معنی زیبا از آن بر می آید.

 

نیلوفر

گل های سفید، کبود و زرد رنگ گیاهی به همین نام که مصرف داروئی نیز دارد (در ادب قدیم فارسی اغلب رنگ کبود آن مطرح بوده است )، گیاهی آبی که در آبگیرهای مناطق معتدل می روید، گل های زرد دارد و برگ هایش بر سطح آب شناور می شود، گلهای آن مصرف داروئی دارد – گلی به رنگ سفید، کبود، و زرد که مصرف دارویی دارد، همچنین نام یکی از جشنهای ایرانیان قدیم (جشن نیلوفر) که در روز هفتم یا هشتم هر ماه برگزار می شد و هرکس که در این روز از پادشاه حاجتی می خواست برآورده می شد.

 

پریسا

در قسمت اسم های دختر با پ در وبسایت نام فارسی و هم چنین اینستاگرام نام فارسی دیده اید، اسم پریسا یک اسم فارسی اصیل دخترانه است. اسمی خوش آوا با معنی زیبا برای دختران. اسم پریسا هم از اسم های پرکاربرد برای نامگذاری فرزند دختر در دهه ۶۰ و ۷۰ در ایران بوده است. البته شاید نام پریسا هنوز هم در میان اسم های مشابه خود مثل پریا، پریزاد، پریناز، پری و … محبوبیت بیشتری دارد. نظر شما چیست؟نام پریسا به معنی مانند پری، زیبا است. پریسا زیبا چون پری نیز معنی شده است. اسم پریسا ترکیب پری + سا ساخته شده است. خیلی از اسم های زیبای دخترانه از ترکیب واژه پری ساخته شده اند. مثل پریزاد، پریا، پریزاد، پریوش و … حال ببینیم معنی پری که خود اسم دخترانه فارسی است، چیست.

 

سارای

ریشه اسم ترکی ، ساره و سارا – ماه زرد، ماه شب چهارده، مرکب از ساره (زرد) + آی (ماه)

 

بهاره

بهاری ، اشاره به فصل بهار

 

نازنین

نازنین اسم دخترانه است، معنی نازنین: 1- بسیار دوست داشتنی، عزیز و گرامی، زیبا، ظریف؛ 2- (به مجاز) گرانمایه، با ارزش؛ 3- (در قدیم) (به مجاز) معشوق و دلبر؛ 4- (در قدیم) شخص زیبا و ظریف؛ 5-(در قدیم) نازکننده، نازنده.

 

لیلی

سرخوشی از می، درازترین و تارترین شب، (در قدیم) از الحان موسیقی قدیم ایرانی، (در اعلام) لیلی دختر حطیم از زنان پیامبر اسلام (ص )، لیلی زنی از قبیله ی بنی عامر عرب که طرف عشق مجنون قرار گرفت (لیلی و مجنون) – شب دراز، نام یکی از لحنهای قدیم موسیقی ایرانی

 

یلدا

آخرین شب پاییز در نیم کره شمالی و بلندترین شب سال [مقارن میلاد عیسی (ع) ]، (در قدیم) (به مجاز) تاریک و بلند یا تاریک و عمیق – آخرین شب پائیز در نیم کره شمالی و بلندترین شب سال که همزمان با میلاد مسیح (ع) است

 

یاس

یاس اسم دخترانه است، معنی یاس: (در گیاهی) درختچه‌ای زینتی با ارتفاع حدود دو متر دارای گل‌های زرد، سرخ، سفید و بنفش و بسیار معطر.

 

 

مطالب بیشتر:

اسم دختر خاص و تک جدید 

اسم دختر جدید و باکلاس | اسم دختر تک 

اسم دختر دلنشین | اسم فوق العاده شیک دخترانه

 

 

4.4/5 - (16 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا