مهارت های زندگی

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحلهآموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

با فرا رسیدن فصل زمستان شاید لازم باشد که رادیاتورها را هواگیری کنیم ، یادتان باشد که برای فصل تابستان و بهار شما باید شیر فلکه تمام رادیاتورها را باز بگذارید و فقط پکیچ را از حالت زمستان به بهار تغییر دهید. امروز به طور کامل و مرحله به مرحله هواگیری رادیاتور را به شما آموزش می دهیم.هواگیری رادیاتور ها (Radiators Bleeding) از جمله مشکلاتی اســـت که در عین سادگی می تواند عملکرد سیستم گرمایشی ساختمان شما را مختل کند. در صورتی که می بینید رادیاتورتان به اندازه کافی و نرمال گرم نمی شود، یا بخشی از آن گرم شده و یا حتی صدای شرشر آب از داخل آن شنیده می شود، دلیل محبوس شدن هوا در داخل آن اســـت.

 

رادیاتورها سیستم های گرمایشی ای هستند که به منابع حرارتی و گرمایشی مرکزی (دیگ بخار) یا پکیج شوفاژهای دیواری متصل می شوند و با دریافت سیال گرمایشی از مدار گرمایش این سیستم ها (آب داغ) جریان هوای محیط را گرم می کنند. اســـتفاده از فین ها نیز به همین علت اســـت تا بتوانند با افزایش سطح تماس، ریت انتقال حرارت در ساختمان را به حداکثر برسانند. جریان آب داخل این سیستم ها گاهی ممکن اســـت به دلیل نفوذ جریان های هوایی نتواند مکانیسم گرمایش را به درستی انجام دهد. به همین منظور اســـت که در آغاز فصل سرما برای اینکه رادیاتورها را برای گرمایش جریان هوای خنک محیط آماده سازید، لازم اســـت آن ها را هواگیری کنید. هواگیری رادیاتور ها می تواند به صورت اتوماتیک یا به روش دستی توسط خود شما صورت گیرد. با مقاله ابزاره امروز، با عنوان هواگیری رادیاتور همراه باشید.

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

بهتر اســـت هر زمستان که فرا می رسد هواگیری رادیاتورها را  انجام دهید

 

روش اتوماتیک هواگیری رادیاتور (هواگیر اتوماتیک)

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

این قابلیت در برخی از مدل های مدرن رادیاتورها وجود دارد که در صورت نیاز خود سیستم رادیاتور اقدام به هواگیری نماید. بدین منظور لازم اســـت سوئیچ مربوط به هواگیری (Bleeding) رادیاتور را از پنل ان پیدا کرده و فشار دهید. البته در برخی از مدل ها نیز می توان با برداشتن روکش محل آنالیز فشار به سهولت سیستم رادیاتور را هواگیری کرد.

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

روش دستی هواگیری رادیاتور

متداول ترین حالتی که احتمالا برای شما نیز لازم می شود همین روش دستی اســـت. این شما و این هم مراحل هواگیری دستی رادیاتور:

 

مرحله اول: بررسی رادیاتور

در صورتی که تعداد زیادی (بیش از یک) رادیاتور در ساختمان وجود دارد و همگی آن ها دچار مشکل بوده و خنک هستند، مشکل هواگیری نیست بلکه ایراد از سیستم گرمایشی مرکزی یا پکیج شوفاژ دیواری اســـت. هم چنین احتمال اختلال در لوله کشی، انسداد یا نشتی در آن نیز وجود دارد.

 

در صورتی که همزمان با عدم گرمایش، نشتی آن نیز وجود دارد، ایراد از اتصالات اســـت و نیازی به هواگیری نیست. در این صورت کافی اســـت اتصالات و لوله ها را چک کرده، تعمیر کنید یا در صورت نیاز تعویض نمایید.

 

اگر در طبقات بالایی ساختمان هستید احتمال اینکه فشار عملکرد سیستم گرمایش مرکزی دچار اختلال شده اســـت بالا اســـت و شاید حتی در صورت هواگیری نیز سیستم درست نشود.

 

مرحله دوم: پیچ مخصوص هواگیری (Bleeding Screw) رادیاتور

به منظور هواگیری رادیاتور اســـتفاده از پیچ مخصوص هواگیری الزامی اســـت. هرچند که برخی از مدل های جدید رادیاتورها به گونه ای طراحی شده اند که با اســـتفاده از یک پیچ گوشتی ساده نیز می توان هواگیری شان کرد.

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

مرحله سوم: باز کردن شیر خروجی شوفاژ

بهترین کار این که از اولین رادیاتوری که به لوله تغذیه آب متصل اســـت کار هواگیری را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که در صورت هواگیری یک رادیاتور، بهتر اســـت سایر رادیاتورها را نیز به ترتیب از اولین تا آخرین آن ها هواگیری کنید.

 

بدین منظور، شیرهای ورودی و خروجی رادیاتورها را در وضعیت باز قرار دهید. پیچ مخصوص هواگیری را در قسمت چهارگوش مخصوص هواگیری قرار دهید و به صورت پاد ساعت گرد (در خلاف عقربه های ساعت) بچرخانید تا شیر باز شود. با باز شدن شیر می توانید صدای خروج جریان هوای محبوس شده در داخل رادیاتور را بشنوید. با خروج این هوای خنک از رادیاتور، جریان آب مدار گرمایشی جای آن را در لوله ها خواهد گرفت.

 

مرحله چهارم: ممانعت از ریزش آب

معمولاً با خارج شدن هوای اضافی محبوس شده در داخل لوله های رادیاتور، آّب داخل لوله ها نیز شروع به بیرون ریختن می کند و ممکن اســـت محیط اطراف را کثیف کند. برای جلوگیری از این حالت می توانید از یک دستمال یا حوله با جذب آب بالا اســـتفاده کنید. یا حتی می توانید با قرار دادن یک ظرف مناسب در زیر شیر رادیاتور آب ریزش کرده را جمع آوری کنید. به علاوه، در صورت باز گکردن ناگهانی شیر امکان خروج با فشار جریان نیز وجود دارد. بنابراین بهتر اســـت هنمرحله باز کردن شیر ورودی اندکی حوصله به خرج دهید و سریعاً آن را باز نکنید.

 

خروج اندکی آب از داخل رادیاتور به معنی اتمام هواگیری رادیاتور نیست. امکان اینکه در سایر مقاطه لوله های رادیاتور هم هوا وجود داشته باشد زیاد اســـت. بنابراین اجازه دهید برای مدت زمان متعارفی آب از شیر رادیاتور سرریز شود تا تمام گرفتگی های احتمال در طول فصل خارج شوند. زمانی که جریان آب خروجی از شر به حالت پایا، روان و بدون فشاری رسید می توانید برای بستن پیچ رادیاتور اقدام کنید.

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

هواگیری رادیاتور کار آسانی اســـت و شما خودتان می تواند از عهده اش بربیایید

 

مرحله پنجم: تنظیم سطح فشار پکیج یا سیستم گرمایش مرکزی

سطح فشار سیستم های ساختمان های مسکونی در بازه ۱۲ الی ۱۵ واحد psi اســـت. البته میزان فشار لازم برای انتقال جریان آب می تواند بسته به ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان ها متفاوت باشد. برای نیل به این فشار می توان از سیستم های اتوماتیک که به صورت خودکار فشار را در حد ۱۲ الی ۱۵ تنظیم می کنند اســـتفاده نمود. همچنین، در صورت نیاز به تنظیمات دستی می توانید از پیچ مخصوص کنترل فشار و هواگیری پکیج ها که در قسمت زیرین آن ها تعبیه شده اســـت کمک بگیرید.

 

روشن کردن رادیاتور

پس از اینکه هواگیری رادیاتور صورت گرفت، لازم اســـت آن را روشن کرده و از صحت عملکرد رادیاتور و درستی هواگیری آن اطمینان حاصل کرد. بدین منظور کافی اســـت سوئیچ مربوط به رادیاتور را از روی پنل پکیج شوفاژ دیواری تان فشار دهید و منتظر گرم شدن رادیاتورها باشید. برای تنظیم درجه حرارت رادیاتور نیز می توانید طبق منوآل سیستم گرمایشی پکیج تان عمل کنید.

آموزش کامل هواگیری رادیاتور تصویری و مرحله به مرحله

بدین منظور، در صورت اســـتفاده از ولوم می توانید آن را به صورت ساعت گرد چرخانده و در دمای مورد نیاز و دلخواهتان فیکس کنید. البته در مورد پکیج های با پنل دیجیتال کار بسیار ساده تر نیز هست و کافی اســـت با فشار دادن UP درجه حرارت رادیاتور را تا میزان دلخواهتان افزایش دهید.

 

منبع : ابزاره

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا