جامعه شناسی,روان شناسی

آموزش مسائل جنسی به کودکان | ناجی فرزندتان باشید

آموزش مسائل جنسی به کودکان | ناجی فرزندتان باشید

آموزش دادن مسائل جنسی به کودکان و این کـــه چطور باید درباره آن واکنش نشان دهند بسیار بسیار مهم است تا آن ها در بدو زندگی شان بتوانند این مسئله مهم را درک کنند. آمارها نشان ميدهد کـــه یک‌سوم قربانیان آزار‌جنسی زیر 8سال دارند. دیو آزار جنسی آن‌قدر بی‌رحم و خطرناک است کـــه هیچ سن و مرزی نميشناسد.

آموزش مسائل جنسی به کودکان | ناجی فرزندتان باشید

پس باید همه والدین از 3سالگی تا بلوغ، کودکان خود را تحت آموزش‌های جنسی قرار دهند تا آگاهی کودکان از خطر بزرگی کـــه در کمین آنهاست بیشتر شود. اما در جامعه ما تربیت جنسی کودکان، موضوعی است کـــه اکثر خانواده‌ها گمان ميکنند نباید به آن بپردازند، درحالی‌کـــه در آموزه‌های دینی تربیت جنسی یکی از ابعاد تربیت انسان معرفی شده است. گاهی خانواده‌ها به اشتباه فکر ميکنند با صحبت نکردن درباره مسائل جنسی با کودکانشان و بی‌دانش نگه‌داشتن آنها در این‌باره معصومیت آنان را حفظ کرده‌اند.

 

تربیت جنسی فرزندان به‌صورت ناگهانی شروع نميشود بلکـــه والدین باید از دوران کودکی تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند و بدانند کـــه چگونه به تناسب سن فرزند خود به سؤالات جنسی وی پاسخ دهند. بنابراین بهتر است آموزه‌های لازم درباره مسائل جنسی متناسب با سن فرزند و به اندازه ضرورت آن توسط والدین صورت بگیرد. به این نکته توجه کنید اگر آموزش‌های لازم در این‌باره توسط شما به فرزندتان ارائه نشود امکان دارد کودک‌تان از روی کنجکاوی از دیگران و غریبه‌ها سؤالاتی را بپرسد و احتمال اینکـــه آن افراد صلاحیت لازم را برای پاسخگویی به سؤالات او نداشته باشند و او را گمراه کنند، سؤالات دیگری را در ذهن‌اش ایجاد کنند و… زیاد است.

 

اگر گمان ميکنید خودتان هم در این زمینه اطلاعات و آگاهی‌های لازم را ندارید و نميدانید مسائل را به چه شکل برایش توضیح دهید و باز کنید ميتوانید از روانشناسان و مشاوران متخصص کمک بگیرید. آنها راهنمایی‌های لازم را در این‌باره به شما ارائه خواهند داد.

 

به جای برخورد خشن و سختگیرانه با حالتی کاملا عادی، به سخنان او گوش دهید.

 

وجود تفاوت میان دو جنس را کتمان نکنید و برایش توضیح دهید این امری کاملا طبیعی و خدادادی است.

 

نه سؤالاتی کـــه برایش به‌وجود آمده را انکار کنید و نه به آنها دامن بزنید.

 

با لحنی دوستانه و آرام او را راهنمایی کند و از او بخواهید تا همین اندازه کافی است کـــه بداند و لازم نیست بیشتر از این کنجکاوی کند.
اگر توضیحات شما کودک‌تان را قانع نکرد و سؤالات و کنجکاوی‌های بیشتری کرد به او بگویید در سن و موقعیت مناسب برایش حتما توضیح خواهید داد.

 

این را بدانید کـــه اگر با برنامه‌ریزی درست و بلندمدت، آرام‌آرام و به تناسب سنشان اطلاعاتی درخصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان‌تان قرار دهید از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانتان جلوگیری خواهید کرد.شما به‌عنوان یک والد مسئول، باید به‌گونه‌ای برخورد کنید کـــه اگر در هر مقطعی از زمان فرزندتان با مشکل یا مسئله‌ای روبه‌رو شد، بتواند به راحتی موضوع را با شما مطرح کند و راهنمایی بگیرد.همواره این مسئله را مدنظر داشته باشید کـــه راهنمایی‌های آگاهانه شما به‌مراتب بهتر، بجاتر و مفیدتر از راهنمایی‌هایی است کـــه اطرافیان و دوستان ناآگاه در اختیار او قرار ميدهند.

آموزش مسائل جنسی به کودکان | ناجی فرزندتان باشید

تفاوت‌های جنسیتی را از همان سنین کودکی به‌تدریج برای فرزندتان جا بیندازید.

نحوه پوشش و آداب و معاشرت دیگران زیر‌ذره‌بین کودکان قرار دارد بنابراین در این زمینه مراقب باشید و حواس‌تان به فرزندتان باشد.
استفاده صحیح و مناسب از وسایل ارتباطی نظیر تلویزیون، تلفن، اینترنت و… را به او بیاموزید و از کودکان در برابر فیلم‌ها، تصاویر و مطالب جنسی مراقبت کنید.

 

در سنین پایین شست‌وشوی کودک یا تعویض لباس او را به دور از نگاه دیگران انجام دهید.

اندام‌های خصوصی را برای کودک توضیح دهید و به او بگویید نباید کسی غیر از مادر آنها را ببیند یا به آنها دست بزند.
هنگامی کـــه آنها را برای انجام کاری بیرون از منزل ميفرستید لباس پوشیده و مناسب به آنها بپوشانید و مراقبشان باشید.
توانایی و مهارت‌های نه گفتن را در برابر خواسته‌های دیگران به آنها بیاموزید.
درباره آموزش مسائل جنسی به کودکانتان

 

سخت نگیرید

​​​​​​نحوه عکس‌العمل والدین درباره سؤالات جنسی کودکان اهمیت زیادی دارد. گاهی ممکن است کودکی با همان تصورات دنیای کودکانه خود از سخنان هم‌بازی خود در زمینه‌های جنسی با والدینش صحبت کند. بعضی از والدین بسیار خشک، متعصبانه و خشن با فرزندشان برخورد و آنها را دعوا ميکنند و به آنها ميگویند حرف‌هایشان به دور از ادب و نزاکت است و به آنها هشدار ميدهند کـــه اگر دوباره در این‌باره صحبت کنند تنبیه خواهند شد.

آموزش مسائل جنسی به کودکان | ناجی فرزندتان باشید

از سن پایین شروع کنید

اغلب کودکان به‌ویژه در 3تا 5سالگی کنجکاوی‌های بسیاری را در ارتباط با فیزیک و آناتومی بدن خود دارند و همین مسئله باعث ميشود درباره تفاوت‌هایشان با جنس مخالف از خود کنجکاوی نشان دهند و پرسش‌هایی را مطرح کنند. این رفتارها در کودکان این دوره سنی در حد و اندازه معمول، طبیعی است و جنبه جنسی و بی‌ادبانه ندارد. پس، از این بابت لازم نیست نگران باشید. نکته‌ای کـــه مهم است اینکـــه این رفتارها و سؤالات فرزندتان تحت نظر شما والدین باشد.اگر فرزندتان در فضایی مناسب و شایسته و با حفظ صیانت تربیت بشود چه در سنین کودکی و چه در بزرگسالی با انحرافات و مشکلات جنسی روبه‌رو نميشود بنابراین در شیوه تربیتی‌تان حتما این مسائل را درنظر بگیرید.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا