ورزش و سلامتی

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

امروز می رویم سراغ ورزش تی آر ایکس trx که بسیاری آن را انجام می دهند و شما شاید نام آن را نشنیده باشید اما با خواندن این مطلب حتما به انجام این ورزش علاقمند می شوید. شاید شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید ورزش کنید اما میانه خوبی با باشگاه رفتن ندارید و یا وقت این کار را پیدا نمی کنید و یا شاید از فرم سنتی انواع ورزش ها خسته شده اید و به دنبال ورزشی جدید با سبکی تازه می گردید اگر پاسخ شما بله است باید بگوییم

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

که باید با ورزش trx و آقای Randy Hetrick خالق این ورزش آشنا شوید ورزشی که بدن شما را بدون نیازه به هیچ وزنه ای ورزیده می کند و سطح استقامت شمارا افزایش می دهد در حقیقت ورزش trx یک ورزش برپایه وزن بدن می باشد که افراد در منزل هم می توانند به انجام آن بپردازند ورزش های بر پایه وزن بدن در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند در انجام این تمرینات شما نیاز به هیچ گونه وسیله ورزشی ندارید و در حقیقت با استفاده از وزن بدن خودتان عضلات را تقویت می کنید.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx چیست؟

کلمه تی آر ایکس مخفف Total Resistance eXercise می باشد ، به معنای مجموعه تمرینات مقاومتی می باشد که اولین بار توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت ، این تمرینات نوعی از تمرینات تعلیقی بر پایه وزن بدن می باشد که به وسیله طناب مخصوص آن انجام می شود . ورزش trx به یک پدید جهانی تبدیل شده است

 

شما با کمی خلاقیت می توانید دایره گسترده ای از حرکات متنوع را انجام دهید که هر کدام از این حرکات بر عضله خاصی از بدن شما تاثیر می گذارد تمرینات ورزش trx علاوه بر عضله سازی استقامت و تعادل شمارا تقویت می کنند در این ورزش شما با هیچ وزنه ای طرف نیستید و تنها چالش شما جاذبه زمین و وزن خود شماست چه چیزی می تواند از این جذاب تر باشد؟

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

تفاوت تی آر ایکس با بدن سازی ؟؟

trx و بدن سازی امروزه دو ورزش بسیار محبوب در بین مردم می باشد که برای خیلی از افراد که قصد انتخاب رشته جدید ورزشی دارند دانستن تفاوت ها و مزایای هر کدام بسیار مهم می باشد که در این مطلب از سایت دکتر بادی تفاوت آنها را برسی می کنیم :

 

تی آر ایکس

استفاده از وزن بدن به جای وزنه
تفکیک و فرم دهی مناسب عضلات
کمک به تقویت سیستم قلبی و عروقی
افزایش استفامت و تعادل
کم هزینه و امکان انجام آن حتی در منزل

 

فیتنس

افزایش حجم عضلات بدن
افزایش تراکم استخوان
پر هزینه نسبت به تی آر ایکس

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

فواید ورزش trx

کاهش آسیب دیدگی ها به نسبت تمرینات با وزنه
بهبود سیستم متابولیسم یا سوخت و ساز بدن
افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
افزایش انعطاف و قدرت بدنی

و اما نکاتی که باید قبل از انجام ورزش trx در نظر بگیرید:

 

ورزش trx

– از استحکام طناب خود اطمینان حاصل کنید

قبل از انجام هرگونه تمرین ورزشی باید اطمینان حاصل کنید که طناب شما توانایی تحمل کل وزن بدن شمارا دارد و در طول تمرین به شما آسیب نمی زند ، و مطمئن شوید به درستی تنظیم شده باشد و ثبات کامل داشته باشد ، بسیاری از آسیب دیدگی های ورزش trx به علت استفاده از طناب trx تقلبی ایجاد می شوند ، در تصویر زیر می توانید تفاوت بین طناب TRX تقلبی و اصلی را ببینید.

 

در قسمت می بینید در طناب اصلی دارای دو دوخت بالا و پایین آرم trx می باشد و همچنین قلاب های فلزی آن از نظر ظاهری نیز دارای کیفیت بیشتری به نسبت نوع تقلبی آن دارند پس حتما طناب trx را از مراکز معتبر خریداری نمایید. برای خرید طناب trx با کیفیت اصلی و ضمانت مادام العمر می توانید از فروشگاه دکتر بادی استفاده کنید و در کوتاه ترین زمان طناب trx خود را تحویل بگیرید.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

آموزش حرکات ورزش تی آر ایکس

 

-افزایش شیب برابر است با افزایش شدت تمرین

در ورزش trx شما هیچ گونه وزنه و یا دستگاهی به جز طناب trx در اختیار ندارید و برای افزایش فشار وارده و یا کم کردن فشار باید جهت و زاویه حرکات را تغییر دهید و سعی کنید پاهای خود را نزدیک به بدن خود نگ دارید تا فشار کمتری به شما وارد شود.

 

-خلاقیت به خرج دهید

اگرچه تنها وسیله ورزشی شما فقط طناب trx می باشد اما با کمی خلاقیت و جست و جو در اینترنت می توانید انواح حرکات trx را یاد بگیرید و تمامی عضلات خود را تحت تاثیر قرار دهید ،خیلی از افراد تفکر می کنند که بدون وسیله ورزشی و وزنه نمی توان عضلات را تقویت کرد در صورتی که این دیدگاه کاملا اشتباه است و با کمک ورزشی trx می تواند همه عضلات بدن را تحت تاثیر قرار داد و آنها را تقویت کرد.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

برترین مربیان trx در دنیا

تعداد مربیان trx در چند سال اخیر روند سعودی داشته است و هم اکنون در سراسر دنیا از جمله ایران مربیان برجسته این رشته مشغول فعالیت هستند ، اما در اینجا لیستی از برترین مربیان trx در سراسر دنیا به شما معرفی می شود که شما می توانید تمرینات آنها را مشاهده کرده و با تاکتیک های این مربیان آشنا شوید :

 

– KYLE CIMINSKI

– JAMEL RAMIRO

– CHARLES ABONCE

– FELIX GALLEGO

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx با معلق قرار گرفتن بدن و مقابله با گرانش زمین و حفظ تعادل بدن در این وضعیت، فارق از اینکه شما روی عضلات پا ، دست، کمر یا عضلات شکم کار می‌کنید و فارق از اینکه حرکت اسکات، پرس سینه ، لانژ و غیره را انجام می‌دهید، در هر صورت روی تمام حرکات سایر عضلات را نیز درگیر می‌نماید. به همین خاطر است که trx مقاومت بدن را بالا می‌برد.

 

مثلا وقتی شما در ورزش تی آر ایکس حرکت دراز و نشست را انجام می‌دهید، بعلت نوع و وضعیت قرار گرفتن بدنتان، عضلات دست‌ها و پاهایتان نیز درگیر می‌باشد. خود این موضوع باعث می‌شود مقاومت بدن شما زیاد شود. با تغییر وضعیت بدن (به جلو یا عقب) فرد می‌تواند، با استفاده از وزن خود وزنه مورد استفاده در این وسیله را جهت عضله سازی کاهش یا افزایش دهد.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

این به این معنی است که در ورزش تی آر ایکس خود ورزشکار، با توجه به میزان زاویه بدن و جهتی که به بدنش می‌دهد، می‌تواند میزان سنگینی و یا سبکی حرکت را تنظیم نماید.چون در ورزش trx ، ورزشکار از بند آویزان شده و تعادلش را حفظ می‌نماید، میزان کالری زیادی، که از مقدار ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت تخمین زده می‌شود را می‌سوزاند. این مقدار کالری صرف شده، به نوع برنامه تمرینی که ورزشکار دارد و حرکاتی که در طول تمرین انجام می‌دهد بستگی دارد.

 

برای شروع تمرین در ورزش تی آر ایکس می‌توان با حرکات ابتدایی که با سرعت بالا طراحی گردیده‌اند بدن را گرم کرده و چابکی زیادی داشت. همچنین در پایان تمرین با ورزش تی آر ایکس، به کمک حرکات کششی، می‌توان بدنی انعطاف پذیرتر داشت. ورزش trx تمام شرایط مهم و اصولی که در آمادگی جسمانی لازم می‌باشد را از جلمه انعطاف پذیری ، استقامت ، چابکی ، تعادل و مقاومت را در یک زمان و هنگام انجام یک تمرین به دست آورد. در ورزش trx شما از حرکت، تعادل و نیروی جاذبه استفاده می‌کنید تا بتوانید از عضلات خود برای تغییرات در کل بدن کمک بگیرید.

 

ورزش trx بهره‌گیری از قدرت و تعادل را در یک لحظه عملی می‌نماید و این موضوع به سیستم عصبی بدن و تعادل آن بسیار کمک می‌نماید.ممکن است درباره این ورزش با سوالات زیادی مواجه شوید سوالاتی مانند اینکه : آیا واقعا ورزش trx تاثیرگذار است؟؟ ، آیا می توان به وسیله این ورزش به اندام مناسبی رسید؟؟ ، تی آر ایکس ورزشی برای افراد حرفه ای است یا مبتدی ؟ و …

 

همه اینها سوالاتی هستند که باید پاسخ آن را یک مختصص در این زمینه برای شما روشن سازد ، در این بخش ما به سراغ آقای Chris Frankel رفته ایم ، ایشان یکی از برترین مربیان trx و رئیس انجمن جهانی تاثیر عملکرد ورزش trx بر بدن می باشند ما از ایشان دلایل قانع کننده ای خواستیم تا بیان کنند چرا باید ورزش تی آر ایکس را شروع کنیم و آقای Chris Frankel موارد زیر را برای ما توضیح دادند:

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

۱-قابل استفاده برای همه

مهم نیست ورزشکار المپیک باشید و یا یک تازه کار که قصد شروع ورزش را دارد ، تی آر ایکس برای همه افراد حرکات مناسب آن دسته را دارد . تی آر ایکس ورزشی بر پایه وزن بدن می باشد و با چند درجه تغییر در زاویه بدن می توان فشار وارد شده روی نقطه مورد نظر را افزایش و یا کاهش داد . پس افراد مبتدی و حرفه ای می توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

 

۲-تطبیق پذیری با محیط

تمامی حرکات ورزش trx به وسیله طناب trx انجام می شود و می توان به وسیله این بند روی تک تک عضلات بدن فشار مناسبی را وارد کرد . شما می توانید سیستم تعلیقی تی آر ایکس را در محیط های مختلف تنطیم نمایید و در مسافرت و یا مکان هایی که دسترسی به باشگاه ندارید حرکات تمرینی خود را انجام دهید . مهم ترین مزیت trx نسبت به سایر ورزش ها همین مورد می باشد که مانع دور ماندن شما از ورزش به علت مشکلات کاری و جا به جایی می شود.

 

۳- چربی سوزی

تحقیقات نشان داده افرادی که به طور منظم تمرینات trx را انجام می دهند ، ۸ الی ۱۵% میزان متابولیسم (سوخت و ساز بدن) آنها بالا می رود . حرکات trx می توانند بر چربی سوزی بدن هم تاثییر گذار باشند . در زمان انجام تمرینات trx درست مانند تمرینات کاردیو پمپاژ خون در بدن شما افزایش می یابد.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

۴-زمان تمرین کاهش می یابد

به علت تاثیر گذاری حرکات trx روی نقاط مختلف بدن و وجود تمرینات ترکیبی بسیار گسترده شما می توانید ترکیبی از حرکات مختلف با تاثیر روی همه عضلات بدن را انجام دهید و در مدت زمان کمتری به نسبت ورزش هایی مانند فیتنس و بدنسازی تمرین خود را به پایان برسانید . چه کسی هست که این موضوع را دوست نداشته باشد!.

 

۵-شهریه ماهیانه باشگاه را پس انداز می کنید !

بعد از خرید trx شما برای ورزش کردن دیگر نیاز به رفتن باشگاه و پرداخت هزینه ماهیانه برای تمرین در باشگاه را ندارید ، به وسیله طناب trx می توانید در منزل یا هر مکان دیگری ورزش خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

و اما حقایقی در مورد ورزش trx که باید آنها را بپذیرید :

خب تا به اینجای کار فقط از نکات مثبت ورزش تی آر ایکس برای شما گفتیم وقت آن رسیده تا کمی این ورزش محبوب را به چالش بکشیم و نکات منفی آن را هم بررسی کنیم.

 

۱- برای افزایش حجم عضلات گزینه مناسبی نیست

باید بدانید که ورزش trx به اندازه ورزش بدنسازی و تمرینات با وزنه بر حجم عضلات تاثیرگذار نیست ، این ورزش بیشتر برای تفکیک عضلات و افزایش قدرت بدنی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر شما به دنبال ساختن عضلاتی بزرگ می باشید ورزش trx انتخاب خوبی برای شما نیست.

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

۲-آسیب دیدگی

در ورزش تی آر ایکس مانند ورزش فیتنس شما پوزیشن (حالت) ثابتی ندارید و در هوا معلقید و به نسبت ورزش های ریسک بیشتری دارید پس اگر مبتدی هستید حتما با حرکات ابتدایی و اولیه شروع کنید و سپس حرکات پیچیده را انجام دهید تا درصد آسیب دیدگی کمتر شود.

 

در ادامه عکس هایی از انجام حرکت های تی آر ایکس برایتان داریم:

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

آموزش تصویری تی آر ایکس trx

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

استفاده از طناب تی آر ایکس در منزل

ورزش trx چیست و همه چیز درباره آن

 

 

مطالب بیشتر:

آموزش حرکات ورزش پیلاتس بصورت تصویری (۳)

کامل ترین آموزش تصویری حرکات پیلاتس pilates

بهترین تمرینات و حرکات برای خوش اندام بودن

۵۰ تمرین ورزشی مفید در یک عکس متحرک GIF

 

 

1/5 - (2 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا