دنیای مد،نکات لباس،عطر،فشن

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

کفش آل استار یک نوع استایل است که هیچ گاه قدیمی نمی شود و همیشه زیبا است، دختران و پسران با پوشیدن این کفش ها همیشه جذاب به نظر می رسند، به راستی راز زیبایی کفش های آل استار چیست؟کفش آل استار، مدلی از کتانی های معروف با بند های دراز، بیشتر ما در نوجوانی و پاره ای از جوانی عاشقشان بودیم اما چند نفرمان فکر کردیم که این کفش از ذهن چه کسی بیرون آمده؟ طراحش که بوده؟ و چطور یک برند جهانی شده، امروز در نیک شو با هم میخوانیم.

 

فی الواقع، مارکز کونورز (Marquis Converse) کارخانه کفش Converse Rubber را در سال ۱۹۰۸ تاسیس کرد که در آغاز، تولید آن فقط کفش‌های زمستانی بود و بعدا به تولید کفش‌های ورزشی، بسکتبال، کشتی، تنیس، ماهیگیری و غیره نیز روی آورد.

 

نخستین کفش بسکتبال مارک آل‌استار که با رنگ مشکی تولید شده بود، در سال ۱۹۱۷ تولید و روانه بازار شد. ورزش بسکتبال که تازه در سال ۱۸۹۱ ابداع شده بود از امکانات خاصی برخوردار نبود و تا آن زمان ورزشکاران در سالن‌های رقص که دارای کف‌پوش چوبی بودند با کفش‌های معمولی به تمرین می‌پرداختند.

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

تبلیغ کفش توسط بسکتبالیست

چاک تیلور که در کارخانه کانورس کار می‌کرد و خودش بسکتبالیست بود، از سال ۱۹۲۱ شروع به تبلیغ برای استفاده از این کفش در بین بسکتبالیست‌ها کرد. روی کفش کتانی آل‌استار در سال ۱۹۲۳ یک برچسب گرد چسبانده شد و این کفش از آن سال با نام Converse All Star Chuck Taylor شناخته شد.

 

جهانی‌شدن آل استار در بازی‌های المپیک

شهرت واقعی کفش کتانی آل‌استار زمانی آغاز شد که به کفش رسمی تیم ملی بسکتبال آمریکا تبدیل شد. بسکتبال برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ به المپیک راه یافت.

 

به‌زودی مدل «ساق‌کوتاه» کفش کتانی آل‌استار هم روانه بازار شد و در جنگ جهانی دوم از این کفش نیز هنگام آموزش بدنی سربازان استفاده شد.

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

فروشی که نشان از موفقیت جهانی دارد

در پایان دهه ۵۰ و آغاز دهه ۶۰ میلادی کفش‌های آل‌استار برای کودکان و نوجوانان نیز تولید شدند. ابتدا این کفش‌ها با رنگ‌بندی‌های طبیعی و معمول وارد بازار شده بودند؛ همان قهوه‌ای و سیاه و سفید اما كم‌كم رنگ‌های دیگر هم وارد بازار شدند.

 

بعد از اینكه خانم‌ها هم مشتری آل‌استار شدند، رنگ‌های قرمز و صورتی، نارنجی و… هم به فهرست تولیدات «آل‌استار» اضافه شدند. كم‌ كم نمونه‌های طرح‌دار با پارچه‌های گرافیته‌شده تولید شدند و حالا حتی آل‌استارهای شبرنگ هم در بازار دیده می‌شوند.

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

تا ۷۵ سالگی تولید آل‌استار در سال ۱۹۹۲ بیش از نیم میلیارد جفت کفش به فروش رفته بود که بخش اعظم آن در بازارهای خارج از آمریکا بود. فروش کفش آل‌استار در سال ۲۰۰۸ از مرز یک میلیارد جفت عبور کرد که بدین‌ترتیب موفق‌ترین مدل کفش در تاریخ است.

 

خرید آل استار توسط رقیب

با ورود تولیدکنندگان چینی و رقبایی چون پوما، آدیداس، نایکی و ریبوک عرصه بر آل‌استار تنگ شد تا اینکه در نهایت این شرکت در سال ۲۰۰۱ اعلام ورشکستگی کرد، همه کارخانه‌های آن در آمریکا بسته شدند.

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

خبر عدم ادامه تولید کفش آل‌استار باعث تشکیل صف‌های طولانی جوانان در مقابل مغازه‌ها شد. در سال ۲۰۰۳ شرکت نایکی که زمانی رقیب آل‌استار بود، این مارک را به قیمت ۳۰۵‌میلیون‌دلار خریداری و تولید آن را از سر گرفت.

 

کپی غیر‌مجاز از کفش کتانی آل‌استار همواره یکی از مشکلات این کارخانه بوده است. ۳۱ پرونده شکایت از تولید‌کنندگان چینی و تولیدکنندگانی از استرالیا، کانادا، ایتالیا و ژاپن نیز در بین شکایت‌های این شرکت وجود دارد.

 

استفاده از کفش کتانی آل‌استار در سال‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی از محدوده سالن‌های بسکتبال خارج شد و به کفش روزمره نسل جوان و ستاره‌های سرکش دنیای موزیک و سینما تبدیل شد.

داستان جالب کفش آل استار از ابتدا تا کنون

برندی برای سبک‌شکنی

در همه این سال‌ها ستاره‌هایی که می‌خواهند «استیل‌شکنی» خود را به نمایش بگذارند با شیک‌ترین لباس‌ها از یک سو و با کفش آل‌استار بر پا از سوی دیگر در مجامع عمومی و روی فرش‌های قرمز ظاهر می‌شوند. آل‌استار را حالا میتوان بر پای مدیران هنری که بالای ۴۰ سال سن دارند نیز دید.

 

این کفش اکنون سنبل گوناگونی را با خود حمل می‌کند. سنبل هایی مثل: ورزشکاری، جوانی، خاکی بودن، تحرک، راحتی و موارد دیگر. در سال‌های اخیر آل‌استار با طرح‌ها و رنگ‌های جدید دوباره به خیابان‌ها بازگشته است. این‌بار آل‌استار اکنون از مرز سنی خاص عبور کرده و بر پای پدران و مادران به همراه فرزندان‌شان نیز دیده میشود.

 

 

3.3/5 - (3 امتیاز)

حمید جعفری

حمید جعفری فعال حوزه محتوا و سئو و مدیر سایت نیک شو ، امیدوارم محتوای این سایت راهی باشد برای زندگی بهتر و لذت بخش تر ......

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا