پورتال اینترنتی سرگرمی، تفریحی، عکس، پزشکی، اس ام اس، آشپزی، نیک شو
  • صفحه نخست+
  • اخبار+
  • آرایش و زیبایی+
  • آشپزی+
  • اس ام اس+
  • سرگرمی و تفریحی+
  • دنیای مد و فشن+
  • رپرتاژ آگهی+
  • پزشکی و سلامتی+
  • کامپیوتر,اینترنت و موبایل+
  • زندگی بهتر+
  • مطالب گوناگون+
  • دنیای عکس+
  • مطالب جالب علمی+
  • گردشگری+
  • دین و مذهب+
  • دنیای خودرو+
  • تبلیغات
  • مطالب خواندنی و جالب
  • تعبیر خواب
  • دنیای خودرو
  • آرایش و زیبایی
  • اخبار
  • بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    مجموعه : دنیای سینما و موسیقی

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    کریستوفر نولان را با فیلم های علمي تخیلی اش مي شناسیم ، فیلم هایی کـــه واقعا جذاب هستند و هرکسی را به فکر عميق فرو مي برند ، از اینسپشن گرفته تا ميان سیاره ای کـــه واقعا دو شاهکار این کارگردان هستند. درباره نولان هرچه بنویسیم بازهم کم اســت اما سعی مي کنیم بیوگرافی کوتاهی از وی در ادامه برایتان نقل کنیم.

     

    کریستوفرنولان Christopher edward Nolan متولد 31  ژوئیه 1970 ( 49 ساله ) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی – آمریکایی اســت. او یکی از مهم ترین کارگردانان حال حاضر دنیاســت و فیلم‌هایش هميشه با اســتقبال بسیار مثبت تماشاگران و منتقدان همراه بوده‌اســت. آثار او تاکنون بیش از 4 ميلیارد دلار فروخته‌اند و 26 نامزدی اسکار به دست آورده‌اند.

     

    بعد از ساخت فیلم کم‌ هزینه تعقیب (۱۹۹۸)، نولان با ساخت memento ممنتو (۲۰۰۰) توجهات را به سوی خود جلب کرد. موفقیت او در ساخت فیلم‌های مستقل، شانس ساخت فیلم‌های بی‌خوابی (2002) و پرستیژ (2006) را بوجود آورد، کـــه هر دو در گیشه و هم در نظر منتقدان موفق بودند. او همچنین خالق سه‌گانه شوالیه تاریکی، کـــه از لحاظ تجاری، هنری و نقد موفق بود اســت کـــه The Dark Knight 2008 در 250 فیلم برتر سایت imdb رتبه چهارم را دارد. از دیگر آثار او فیلم علمي تخیلی تلقین (2010) و ميان‌ستاره‌ای (2014) و دانکرک (2017) اســت. نولان در بسیاری از آثارش، فیلم‌نامه را به همراهی برادرش، جاناتان نوشته و به همراه همسرش، اما توماس، کمپانی سینکاپی فیلمز را تاسیس کرده‌اســت.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    فیلم‌های نولان در مورد مفاهیم و ایده‌های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف‌پذیری حافظه و هویت شخصی اســت. او بیشتر ترجیح مي‌دهد فیلم‌هایش در اســتودیو فیلم‌برداری نشوند و در لوکیشن‌های طبیعی این کار انجام شود.

     

    مي توان گفت فیلم ساختن را از بچگی آغاز کرده بود! او اولین فیلم خود را در سن 7 سالگی و با اســتفاده از دوربین 8 ميلی متری پدرش ساخت. او به بعد از فارغ التحصیلی هم به فیلم ساختن ادامه داد و فیلمهای کوتاهش نظیر ” تارانتلا ” در جشنواره PBS حضور داشت. نولان در دوران دانشجویی رئیس انجمن فیلم دانشگاه بود و به همراه دوست‌دخترش اما توماس، فیلم‌های ۳۵ميلی‌متر نمایش مي‌داد و با اســتفاده از پول آن، در طول تابستان، فیلم‌های ۱۶ميلی‌متر مي‌ساخت.کریستوفر در دانشگاه به تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی پرداخت اما کماکان به فیلم کوتاه ساختن ادامه داد اما اینبار با دوربین 16 ميلیمتری! کـــه از جمله فعالیت هایش مي توان به ساخت فیلم کوتاهی به نام ” دستبرد ” اشاره کرد کـــه در جشنواره فیلم کمبریج در سال 1996 به نمایش درآمد.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    کریستوفر نولان در کنار همسرش

     

    با این نشانه ها او را مي شناسند :

    معمولا بازیگران فیلمهایش بریتانیایی هستند و غیر آمریکاییان نقش آمریکاییان را بازی مي کنند.

    معمولا فیلمهایش اینگونه آغاز مي شوند ، فلاش بکی از آخر فیلم به نمایش در مي آید.

    اکثر اوقات بازیگران نقش های اصلی فیلمهایش افرادی با سابقه تیره و تار یا بدبخت هستند.

    بازیگران فیلمهایش معمولا در نقشهایی متفاوت از آنچه در گذشته بازی کرده اند حضور دارند.

    در فیلمهایش معمولا قهرمانها مشکلات روحی و روانی دارند! به عنوان مثال مي توان به ” آل پاچینو ” اشاره کرد کـــه در” بی خوابی ” مشکل بی خوابی داشت یا ” کریستین بیل ” کـــه در فیلم ” بتمن مي آغازد ” از خفاشها مي ترسید .

    علاقه ای به تعریف داســتان بصورت خطی ندارد و ترجیح مي دهد فیلمهایش پیچیده و غیر خطی باشند.

    فیلمهایش معمولا با یک مونولوگ فیلسوفانه پایان مي پذیرد !

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    ممنتو و بی‌خوابی

    موفقیت تعقیب باعث شد فرصت ساخت ممنتو (۲۰۰۰) برای نولان به وجود آید. در یک سفر جاده‌ای از شیکاگو به سمت لس‌آنجلس، برادرش جاناتان، ایدهء «ممنتو » را به نولان ارائه کرد. مردی کـــه از اختلال حافظهء کوتاه‌مدت رنج مي‌برد و از یادداشت‌ها و خالکوبی برای پیدا کردن قاتل همسرش اســتفاده مي‌کند. نولان بر اساس این ایده، فیلم‌نامه‌ای نوشت کـــه داســتان در آن برعکس روایت مي‌شود. آرون رایدر، از مدیران نیومارکت فیلمز دربارهء آن گفت: «فیلم‌نامهء ممنتو احتمالاً نوآورانه‌ترین فیلم‌نامه‌ای اســت کـــه دیده‌ام.» برای ساخت این فیلم بودجه‌ای ۴٫۵ ميلیون دلاری در اختیار نولان قرار گرفت. ممنتو با بازی گای پیرس و کری-ان ماس در سپتامبر ۲۰۰۰ در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و تحسین منتقدان را برانگیخت.

     

    بیل اسميت در کتابش فلسفهء نئونوآر مقایسه‌ای با مقاله جان لاک به نام مقاله‌ای دربارهء فهم انسان انجام مي‌دهد کـــه در آن این نظر ارائه مي‌شود کـــه آگاهی ما هویت ما را شکل مي‌دهد؛ موضوعی کـــه نولان در این فیلم حول آن سیر مي‌کند. این فیلم در گیشه موفق بود و جایزه و نامزدی‌های زیادی کسب کرد. از جمله نامزدی جوایز گلدن گلوب و اسکار برای بهترین فیلم‌نامه، جایزه ایندیپندنت اسپیریت برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه و نامزدی جایزه انجمن کارگردانان آمریکا. ممنتو از نظر بسیاری از منتقدین یکی از بهترین فیلم‌های دههء ۲۰۰۰ ميلادی اســت.

     

    بی خوابی اولین غافلگیری تماشاگر توسط نولان را رقم زد.دو سال پس از ساخت اثر غیر متعارفی چون یادگاری،همه از کریستوفر نولان توقع ساخت اثری به مراتب پیچیده تر از آنرا داشتند،اما بی خوابی،اثری به ظاهر ساده ای بود با ساختار کاملا عادی و بدون هیچگونه چرخش داســتانی شاخص.اما همين اثر به ظاهر ساده،از فیلمنامه محکمي بهره مي جست کـــه بزرگ ترین برگ برنده آن به شمار مي آمد.

     

    اســتیون سودربرگ کـــه تحت تأثیر ممنتو قرار گرفته بود، نولان را برای کارگردانی تریلر روانشناسانهء بی‌خوابی (۲۰۰۲) اســتخدام کرد کـــه در آن آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک به ایفای نقش پرداختند. وارنر برادرز به دنبال کارگردان باتجربه‌تری بود، اما سودربرگ بر روی نولان پافشاری کرد. بودجهء این فیلم ۴۶ ميلیون دلار بود. بی‌خوابی کـــه بازسازی یک فیلم نروژی به همين نام از سال ۱۹۹۷ بود، با فروش ۱۱۳ ميلیون دلار در گیشه موفق بود. راجر ایبرت فیلم را به خاطر ارائه دیدگاه‌های جدید راجع به اخلاقیات و گناه ستود. اریک اسکلدبرگ کارگردان نسخه نروژی فیلم از نسخهء نولان راضی و آن را «فیلمي ماهرانه و هوشمندانه با کارگردانی کـــه به خوبی از عهدهء کار بر آمده» توصیف کرد. ریچارد شیکل از مجله تایم بی‌خوابی را «جانشین ارزشمند» ممنتو دانست.

     

    فیلم داســتان کارآگاه مرموزی با نام دورمر بود کـــه در آخرین دوره کاری خود،برای رسیدگی به پرونده قتل دختری عازم آلاسکا مي شود،آن هم درست در برهه زمانی کـــه شش ماه تمام روز اســت و خبری از تاریکی نیست!

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    بتمن آغاز مي‌کند، حیثیت و شوالیه تاریکی

    بعد از بی‌خوابی نولان قصد داشت فیلمي راجع به زندگی هاوارد هیوز و با بازیگری جیم کری بسازد. او فیلم‌نامه را نوشته بود، ولی وقتی متوجه شد مارتین اسکورسیزی در حال ساخت زندگی‌نامهء هیوز (هوانورد) اســت این پروژه را کنار گذاشت. بعد از رد کردن پیشنهاد کارگردانی فیلم تروی، نولان بر روی اقتباس سینمایی از رمان کلید خیابان نوشتهء روث رندال کار کرد، ولی بعد از این کـــه احساس کرد این فیلم شبیه کارهای قبلی‌اش خواهد شد، پروژه را کنار گذاشت. اوایل سال ۲۰۰۳، نولان به وارنر برادرز پیشنهاد ساخت فیلم جدید بتمن را داد. او کـــه مجذوب این شخصیت و داســتانش شده بود، مي‌خواســت فیلم را طوری به صورت یک درام کلاسیک بسازد تا یک فانتزی کميک‌بوکی. بتمن آغاز مي‌کند کـــه بزرگ‌ترین پروژهء نولان تا آن زمان بود، در ژوئن ۲۰۰۵ اکران شد و در نظر منتقدین و گیشه موفق بود. این فیلم با بازی کریستین بیل در نقش اول، به همراه مایکل کین، گری الدمن، مورگان فریمن و لیام نیسون، این مجموعه را احیا کرد. این فیلم داســتان خاســتگاه بروس وین را از وحشتش از خفاش‌ها، مرگ والدینش، سیر تبدیل شدن او به بتمن و مبارزه‌اش با رأس‌الغولی کـــه مي‌خواهد گاتهام را نابود کند، بازگو مي‌کند. منتقدین عمق روانشناسانه و ارتباط آن با دورهء معاصر را ستودند. بتمن آغاز مي‌کند هشتمين فیلم پرفروش سال ۲۰۰۵ در ایالات متحده و نهمين فیلم پرفروش جهان در آن سال شد. همچنین نامزد دریافت جایزهء اسکار بهترین فیلمبرداری و سه جایزهء بفتا گردید.

     

    قبل از بازگشت به مجموعهء بتمن، نولان فیلم حیثیت (۲۰۰۶) را ساخت. این فیلم کـــه اقتباسی از رمان کریستوفر پریست مي‌باشد، دربارهء دو شعبده‌باز رقیب در قرن نوزدهم ميلادی اســت. در سال ۲۰۰۱، زمانی کـــه فیلم بی‌خوابی در مرحلهء پس‌تولید قرار داشت، نولان از برادرش جاناتان برای نوشتن این فیلم‌نامه درخواســت کمک کرد. فیلم‌نامهء این فیلم حاصل همکاری پنج‌سالهء این دو برادر اســت. در ابتدا نولان مي‌خواســت این فیلم را در سال ۲۰۰۳ بسازد، اما بعد از این کـــه با پروژهء بتمن آغاز مي‌کند موافقت شد، آن را به تعویق انداخت. کریستین بیل و هیو جکمن نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کردند. حیثیت در نظر منتقدین موفق بود و در گیشه ۱۰۹ ميلیون دلار فروخت. این فیلم نامزد دریافت جایزهء اسکار بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه نیز شد.

     

    در ژوئیه ۲۰۰۶، نولان اعلام کرد دنبالهء بتمن آغاز مي‌کند، شوالیه تاریکی نام خواهد داشت. نولان مي‌خواســت در این فیلم با گسترش فضای دید، کیفیت نوآری آن را افزایش دهد و داســتانی بسازد کـــه به گفتهء خودش:

     

    شوالیه تاریکی داســتان یک جنایت بزرگ اســت، جایی کـــه در آن با پلیس، سیستم قضایی، شورشگر، مردم فقیر و ثروتمند و جنایتکاران مواجه مي‌شوید.

     

    شوالیه تاریکی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و هم‌اکنون از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دههء ۲۰۰۰ ميلادی و یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی ساخته شده یاد مي‌شود. در هشتاد و یکمين دوره جوایز اسکار این فیلم نامزد دریافت هشت جایزه شد کـــه جایزهء بهترین بازیگر مکمل مرد برای هیت لجر و جایزه بهترین تدوین صدا را ازآن خود کرد.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    تلقین و شوالیه تاریکی برمي‌خیزد

    بعد از موفقیت شوالیه تاریکی، وارنر برادرز با نولان برای ساخت فیلم تلقین قرارداد امضاء کرد. نولان فیلم‌نامه این اثر را به تنهایی نوشت و این فیلم را «اکشنی علمي‌تخیلی کـــه در معماری ذهن واقع شده» توصیف کرد. مارک کرمد تلقین را بهترین فیلم سال ۲۰۱۰ ناميد و گفت:تلقین گواهی اســت بر این کـــه مردم احمق نیستند، سینما آشغال نیست و امکان این کـــه هنر و بلک‌باســتر با هم ترکیب شوند، وجود دارد.

     

    تلقین موفق به کسب جوایز اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های ویژه شد. نولان همچنین نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب، انجمن کارگردانان، انجمن تهیه‌کنندگان و انجمن نویسندگان آمریکا شد. هنگامي کـــه تلقین در مرحلهء پس‌تولید قرار داشت، نولان در مستند این سایه‌های فوق‌العاده (۲۰۱۱) کـــه دربارهء اهميت فیلم و ذخیرهء فیلم‌ها در فهرست ملی ثبت فیلم بود، ظاهر شد. او همچنین در مستند در کنار هم (۲۰۱۲) کـــه دربارهء تاریخچه و اهميت دو شیوهء فیلمبرداری بر روی فیلم و دیجیتال بود، حضور یافت.

     

    در سال ۲۰۱۲ نولان سومين و آخرین فیلم بتمن به نام شوالیه تاریکی برمي‌خیزد را کارگردانی و سه‌گانه‌اش را کامل کرد. اگرچه در ابتدا برای ساخت این فیلم دچار تردید شده بود، اما پس از این کـــه به همراه برادرش و دیوید اس. گویر داســتانی برای آن ساخت، احساس کرد کـــه مي‌تواند این مجموعه را با موفقیت به پایان برساند. شوالیه تاریکی برمي‌خیزد در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ اکران و منتقدان آن را تحسین کردند. همانند قسمت قبلی، فیلم عملکرد خوبی در گیشه داشت و به سیزدهمين فیلم تاریخ تبدیل شد کـــه از فروشش از مرز ۱ ميلیارد دلار مي‌گذرد. هنگام نمایش شبانهء این فیلم در یکی از سینماهای آرورا، کلرادو، فرد مسلحی به روی تماشاگران آتش گشود و ۱۲ نفر را کشت و ۵۸ نفر را زخمي کرد. نولان با انتشار بیانیه‌ای تأسفش را از این اتفاق ابراز کرد و آن را فاجعه‌ای غیرقابل تحمل خواند.

     

    در طول جلسات بحث دربارهء داســتان شوالیه تاریکی برمي‌خیزد گویر از ایده‌اش برای به تصویر کشیدن سوپرمن در دنیای مدرن با نولان سخن گفت. نولان کـــه تحت تأثیر آن قرار گرفته بود، ایدهء ساخت فیلم مرد پولادین (۲۰۱۳) را با برادران وارنر در ميان گذاشت و این شرکت هم نولان را به عنوان تهیه‌کننده و گویر را به عنوان نویسندهء این فیلم اســتخدام کرد. نولان برای کارگردانی این فیلم زاک اسنایدر را بر پایه فیلم‌های ۳۰۰ و نگهبانان و «اســتعداد ذاتی‌اش برای مواجهه با ابرقهرمانان به عنوان شخصیت‌های واقعی» پیشنهاد کرد. این فیلم با بازی هنری کویل، ایمي آدامز و مایکل شنون اکران شد و بیش از ۶۶۰ ميلیون دلار فروخت، اما از منتقدان نظرات متفاوتی دریافت کرد.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    بین ستاره‌ای

    بین ستاره‌ای بر پایهء نظریات کیپ تورن، فیزیکدان نظری ساخته شده، و «ما را به سفر قهرمانانهء بین ستاره‌ای مي‌برد کـــه دورتر از ادراک علمي ماســت.»در ژانویه ۲۰۱۳، نولان اعلام کرد کـــه او فیلم علمي‌تخیلی بین ستاره‌ای را کارگردانی خواهد کرد. جاناتان نولان پیش‌نویس‌های اولیهء فیلم‌نامه را نوشته بود و در اصل قرار بود اســتیون اسپیلبرگ آن را کارگردانی کند، اما سرانجام خود نولان آن را کارگردانی کرد.متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل ایروین و الن برستین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و همچنین این اثر اولین همکاری نولان و هویته ون هویتما به شمار مي‌آید.

     

    داســتان این فیلم در آینده رخ مي دهد. زمين با آفت های مخرب گیاهی مواجه شده و بحران اکسیژن به شدت زندگی را در زمين تهدید مي کند. کوپر کـــه سابقاً یک خلبان تست پرواز بوده، هم اکنون به همراه پسر و دخترش در مزرعه شان زندگی مي کنند. دختر کوپر به نام مورف دختری بسیار باهوش اســت کـــه وابستگی شدیدی به پدرش دارد و کوپر هم نمي تواند لحظه ای خود را جدای از او احساس کند با اینحال کوپر بزودی با یک ایستگاه مخفی روبرو مي شوند کـــه در آن فضاپیمایی قرار گرفته اســت. مدیر این مجموعه دکتر برند مي باشد کـــه قصد دارد برای نجاب بشریت سفینه ای را به فضا ارسال کند راهی برای نجات ساکنین زمين جستجو کند. برند از کوپر مي خواهد کـــه به همراه یک تیم ، هدایت این فضاپیما را برعهده بگیرند و کوپر نیز علی رغم مشکلات شخصی کـــه دارد تصميم مي گیرد برای نجاب بشر این فرصت را از دست ندهد.
    پارامونت پیکچرز و برادران وارنر تهیه‌کننده و توزیع‌کنندگان این فیلم بود. بین ستاره‌ای ۵ نوامبر ۲۰۱۴ اکران شد و نظرات مثبتی از سوی منتقدین دریافت کرد.

     

    همچنین فروش خوبی در گیشه داشت و جمعاً ۶۷۰ ميلیون دلار فروخت. بین ستاره‌ای بیشتر به خاطر دقت علمي بالایش مورد تحسین قرار گرفت؛ پروسهء تولید فیلم منجر به منتشر شدن دو مقالهء علمي گردید و ژورنال آمریکایی فیزیک پیشنهاد کرد کـــه این فیلم برای آموزش در دانشگاه‌ها به نمایش درآید. بنیاد فیلم آمریکا (AFI) بین ستاره‌ای را یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ ناميد. در هشتاد و هفتمين دوره جوایز اسکار این فیلم موفق به کسب دریافت جایزهء بهترین جلوه‌های ویژه و نامزدی دریافت جوایز بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا و بهترین طراحی صحنه گردید.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    بتمن علیه سوپرمن

    نولان و توماس تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت هستند. این فیلم دنبالهء مرد پولادین اســت و دومين فیلم در دنیای سینمایی مشترک دی‌سی کاميکس به حساب مي‌آید. به گفتهء چارلز روون، نولان به عنوان مشاور در این پروژه مشارکت دارد.۴ همين کـــه نام نولان بر این پروژه نشست، هواداران فیلم های ابرقهرمانی و به ویژه بتمن و سوپرمن را اميدوار کرد تا بار دیگر شاهد شاهکاری در این ژانر باشیم. اما متاسفاته بتمن علیه سوپرمن نتوانست راهی کـــه نولان با سه گانه اش پیموده بود را ادامه دهد. نولان با سه گانه اش اثبات نمود کـــه سینمای ابر قهرمان ها هم مي توانند چیزی فراتر از یک اکشن پرزرق و برق باشد. شخصیت پردازی و فیلمنامه قوی وی در این اثر دیده نمي شد و شاید به همين دلیل این پروژه نتوانست موفقیت سه گانه نولان را کسب کند. باری درباره این فیلم بیش از این سخن نمي گوییم؛ در صورت تمایل مي توانید به مطالبی کـــه پیشتر در نماوا در این باره منتشرشده اســت مراجعه کنید.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    جهان بینی کریستوفر نولان

    یكی از مهمترین ویژگی‌های كریستوفر نولان در تمامي هفت فیلم بلندی كه تاكنون ساخته، طرح معماســت. طرح و گشایش معما در خلال پیرنگ داســتانی و عبور از مسیر حل این معماها با شیوه‌هایی هوشمندانه بدون آن كه پاسخی نهایی برای تماشاگر به جا بگذارد یا برای او حكمي قطعی صادر كند، همواره از دغدغه‌های جدی كریستوفر نولان و برادر فیلمنامه‌‌نویسش جاناتان (كه در نگارش متن برخی فیلم‌های او همكاری داشته) بوده اســت.

     

    نولان پیچ‌های اصلی داســتان خود را به گونه‌ای طرح مي‌كند كه با كنار هم نهادن قطعات آن مي‌توان به نتیجه‌ای ظریف، از پیش فكر شده و هنرمندانه رسید. نولان شطرنج‌بازی ماهر اســت كه با فیلمش ضمن آن كه تماشاگر عادی را با جلوه‌های خیره كننده سرگرمي از جنس هالیوود سرگرم و راضی نگه مي‌دارد، در لایه دوم تماشاگر هوشمند و جدی‌تر فیلم را به هزارتویی پیچیده و غامض اما دارای راه‌حل منطقی دعوت مي‌كند. نحوه طرح معما و چگونگی ابراز و ارائه آن اســت كه وجهی متمایز و متفاوت به آثار این فیلم‌ساز انگلیسی تبار مي‌بخشد. نولان این مهارت و تسلط بر مدیوم سینما و اصول فیلمنامه‌نویسی را دارد كه در هر فیلم شیوه روایتی متفاوت، از كلیشه‌های تثبیت شده و ابدی روایت گرفته تا نوگرایی‌های فرمي را دست‌مایه كار قرار دهد. اما همواره در بطن فرم‌های گوناگون، به دنبال راهكارها و امكاناتی مي‌گردد تا تماشاگر را به ضیافت حل یك چیستان در قالب داســتانی سرگرم‌ كننده دعوت كند.

     

    این گونه اســت كه نولان را به عنوان فیلم‌سازی مي‌شناسند كه فیلم‌هایی هالیوودی و با تمامي مولفه‌های تعریف شده و جا افتاده آن به ویژه داســتان‌گویی و سرگرم كنندگی مي‌سازد، اما در عمق همواره گوشه‌ای از جنبه‌های تاریك و سیاه روح بشری را به عنوان گوهر اصلی قصه گرفته و با تبدیل آن به شبكه‌ای متقاطع و منطقی از چرخه علت و معلولی، معمایی طرح مي‌كند كه هویت بشری و اصالت خلقت او را به چالش مي‌كشد. هر فیلم نولان در اولین تماشا به مثابه دادگاهی در مقابل وجدان شخصی اســت. از این منظر تفاوتی ميان پروژه‌های پرهزینه و فیلم‌های تجربی و مستقل این فیلم‌ساز دیده نمي‌شود.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    نولان هميشه سبک خاصی را برای کارگردانی فیلم هایش انتخاب مي کند و اکثر اوقات مي توان نشانه گذاری های خاصی را در فیلم هایش یافت. او با تیز هوشی و درایتی مثال زدنی و ابداع روش های نو در داســتان سرایی، آثاری را خلق مي کند کـــه هرکدام به نوبه خود جهان بینی و شخصیت پردازی ویژه ای را در معرض نمایش قرار مي دهد. با نگاهی به آثار نولان چون حیثیت و تلقین مي توان تا حدودی به جهان بینی موجود در فیلم های او رسید – شاید بدبینی و ترس از آینده تاریک بشر یکی از نشانه هایی باشد کـــه «نولان» هميشه قصد دارد کـــه فیلم هایش آن ها را نمایش دهد.

     

    نگاه بدبینانه «نولان» به آینده بشر تکنولوژی زده همانقدرتلخ و تاریک اســت کـــه نگاه «جیمز کامرون» در «ترميناتور» و «آواتار». به نظر مي رسد کـــه «نولان» قصد دارد این هشدار را بطور جدی عیان کند کـــه نسل کنونی انسان، تا گلو در تکنولوژی و زندگی ماشینی کـــه با دست خود ساخته گرفتار شده و رویاهای ساختن آرمان شهرهای بزرگ کـــه هميشه در ذهن داشته در واقعیت درحال تبدیل شدن به پادمان شهرهایی خشن و سرشار از پلیدی اســت.

     

    کریستوفر نولان کـــه اکثر فیلم‌هایش از فروش بالایی برخوردار بوده‌اند و حتی برخی از آثار متأخرش در جمع بلاک‌باســترهای تابستانی طبقه‌بندی مي‌شوند، بر خلاف ظاهر فیلم‌هایش، از لحاظ مضمونی به شدت وامدار سینماگران هنری اروپا اســت. (او همچنین در ميان کارگردانان سینمای آمریکا هم از فیلمسازانی تأثیر پذیرفته کـــه برخی از آنان (چون اســتنلی کوبریک و اورسن ولز) خود متأثر از کارگردانان اروپایی بودند.) تم درونی اصلی «شوالیه سیاه» به شدت یادآور مضامين مهم سینمای آنتونیونی اســت. تنهای انسان مدرن، بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت دیگران و سرشتی کـــه به تدریج در حال از بین رفتن اســت. در «تلقین»، هم مي‌توان رد پای آندری تارکوفسکی را پیدا کرد. نوع نگاه نولان به مقولاتی چون رؤیا و تکنولوژی بسیار شبیه نگاهی اســت کـــه تارکوفسکی در فیلم‌های «سولاریس» و «ایثار» به این موضوعات داشت.

     

    اما نکته این‌جاســت کـــه نولان مضامينی تا این حد فلسفی و سنگین را در قالب بسته‌بندی و ظاهری به شدت همه‌فهم و عامه‌پسند (طبیعتاً در معنای مثبت‌اش!) ارائه مي‌کند. اگر تارکوفسکی و آنتونیونی تلاش مي‌کردند تا برای القاء مضامينی چون تنهایی، کسالت، روزمرگی، خلاء و…، تماشاگر را مستقیماً در تجربیات شخصیت‌های آثارشان شریک کنند و بنابراین فیلم‌هایی آرام، کند و سرشار از رنگ‌های سرد مي‌ساختند، نولان همين کار را با فیلم‌هایی هیجان‌آور، تند و پرتعلیق انجام مي‌دهد. این حرف قرار نیست به مقایسه‌ای ميان نولان و هنری‌سازان اروپا یا نفی آثار افرادی چون آنتونیونی و تارکوفسکی منجر شود. کار کارگردانان اروپایی ذکر شده، هنرمندانه و پر از ظرافت اســت. اما نولان علی‌رغم دغدغه‌های تماتیک مشابه، هدف کلی دیگری را در سر مي‌پروراند. او نمي‌خواهد هنرمندی تک‌افتاده و غریب باشد. او تمایلی ندارد کـــه در کارنامه‌اش تنها نام ۷ فیلم داســتانی بلند به چشم بخورد. او دوست دارد در دل هالیوود به کارش ادامه دهد.

     

    نولان کارگردانی به شدت کمال‌گرا و جاه‌طلب اســت. جدا از جنبه‌های دیگر، از این نظر هم نولان قابل مقایسه با اســتنلی کوبریک افسانه‌ای اســت. سخت‌گیری شدید کوبریک در فیلم‌هایش کـــه نمونه‌ای‌ترین مثالش (کـــه در تاریخ سینما هم ماندگار شده) بلایی اســت کـــه او در حین فیلمبرداری «درخشش» بر سر بازیگرانش (به خصوص شلی دووال) آورد، حالا در کریستوفر نولان هم دیده مي‌شود.

     

    نولان دوست دارد ذره‌ذره اتمسفر فیلم‌هایش متعلق به او باشد؛ و واقعاً چنین هم هست. فیلم‌های نولان اکثراً ميزانسن و فضاسازی غول‌آسایی دارند؛ نه به خاطر هزینه‌ای کـــه بابت دکورها صرف شده اســت؛ بلکـــه به این دلیل کـــه نولان با توجه شدید بر جزئیات صحنه، تلاش مي‌کند تا تماشاگرش را به طور کامل تحت کنترل خودش دربیاورد و او را به همان سمتی هدایت کند کـــه خودش مي‌خواهد. (و باید اعتراف کرد کـــه به طرز قابل تحسینی موفق مي‌شود.) بنابراین مي‌توان نولان را به طیف کارگردانان دیکتاتور سینما منتسب دانست. کارگردانانی کـــه اجازه گریز به تماشاگر نمي‌دهند و او را تحت اختیار خود درمي‌آورند. نولان هم مثل کوبریک یکی از دیکتاتورهای موفق تاریخ سینما اســت.

     

    کریستوفر نولان روح متناقض دنیای امروز را به خوبی درک کرده اســت. بنابراین توانسته در فیلم‌هایش این تناقضات را به خوبی بازتاب دهد. یک نمونه‌اش کارکرد فناوری در آثار نولان اســت. تکنولوژی در فیلمي مثل «شوالیه سیاه»، همزمان کـــه عاملی اســت برای شنود غیرقانونی مکالمات مردم، وسیله‌ای برای نجات آنان هم هست. در اواخر فیلم کـــه مردم شهر در دو کشتی گرفتار شده‌اند، دوراهی عجیبی برایشان پیش مي‌آید. آن‌ها مي‌توانند با فشار دادن یک دکمه، کشتی دیگر را نابود کنند و از آن سو ممکن اســت اهالی کشتی دیگر همين کار را با آنان بکنند. فشار ندادن دکمه ممکن اســت باعث نابودی خودشان گردد و از آن سو فشار دادن دکمه هم ممکن اســت در آینده آن‌ها را دچار مشکلات فراوانی در اجتماع کند. در «تلقین» هم توانایی کاب در نفوذ به رؤیاهای دیگران و دستکاری کردن آن، در آن واحد هم مي‌تواند باعث نابودی شود و هم باعث ساختن. او مي‌تواند باعث شود کـــه رابرت فیشر با دست خودش، داشته‌هایش را از بین ببرد و همچنین مي‌تواند کاری کند کـــه سرانجام به فرزندانش برسد.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    درک درست نولان از جامعه پر از ابهام و تناقض امروز باعث شده تا او برترین آثارش را به گونه‌ای بسازد کـــه پایان آن‌ها، خود شروعی دیگر اســت. بحث درباره فیلم «تعقیب» پس از پایان فیلم (و ناپدید شدن کاب در ميان مردم)، تفکر درباره «شوالیه سیاه» در انتهای فیلم (و بعد از نمایش جوکر کـــه انگار در حالت قرینه بتمن قرار گرفته اســت) و درک جهان‌بینی «تلقین» در آخرین نمای فیلم (و نمایش ادامه چرخش توتم) تازه آغاز مي‌شوند. از این‌گونه ابهام‌ها و تناقضات در سینمای نولان باز هم مي‌توان یافت. همه این‌ها از درک درستی ناشی مي‌شوند کـــه نولان نسبت به دنیای پیچیده اطرافش دارد. به همين دلیل اســت کـــه آثار نولان بر خلاف برخی فیلم‌های پیچیده‌نمای امروز، واقعاً پیچیده‌اند. نه لزوماً به خاطر زمان‌شکنی و شکستن مرز واقعیت و رؤیا. بلکـــه به این دلیل کـــه از طرز تفکری منطبق بر پیچیدگی‌های انسان امروز سرچشمه گرفته‌اند.
    نولان ابایی ندارد کـــه فیلم قهرمان محور بسازد. فیلم های وی هميشه اســتوار بر یک کاراکتر اساسی هستند کـــه اتفاقا همين کاراکترها هستند کـــه چنان ماهرانه ساخته و پرداخته شده اند کـــه بیننده را مسحور حضور خود بر پرده مي کنند.

     

    نولان به عنوان یک کارگردان توانسته اســت چالش های انسان مدرن را در غالب صف آرایی قهرمان ها و ضد قهرمان ها به تصویر بکشد. در هر فیلم موضوع متفاوتی را بر مي گیزند، مضامين متفاوتی را به نمایش درمي آورد، اما بیننده هشیار مي تواند در ورای این بازی های مهیج انسانی را ببیند کـــه در ورطه انتخاب بین خوب و بد، خانواده و جامعه، حرفه و وجدان درگیر اســت. قهرمانانی کـــه شاید هميشه درسترین انتخاب را نداشته اند قهرمانانی کـــه اکنون با پیامد همين تصميمات دست به گریبان هستند و فرسنگ ها از تصویر اسطوره بی عیب و نقص کلاسیک دور هستند. اما به اندازه قهرمان های کوچک زندگی ما آشنا هستند. انسان هایی از جنس خودمان کـــه اشتباه مي کنند، و باز هم اشتباه خواهند کرد اما مي خواهند این یکبار تصميم درست را بگیرند.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    نکاتی درباره نولان :

    در جریان جشنواره فیلم هنگ کنگ کـــه ميزبان فیلمي از ” نولان ” با نام ” پیروی ” بود ، نولان از تماشاگران خواســت برای فیلم بعدی اش کمک های نقدی در اختیار او قرار دهند! فیلم بعدی کـــه او با این سرمایه بدست آمده ساخت ” ممنتو ” بود.

     

    از طرفداران سری فیلمهای جیمز باند اســت

     

    علاقه ای به اســتفاده از CGI در فیلمهایش ندارد و عمدا در فیلم ” بتمن مي آغازد ” از این فناوری اســتفاده نکرد

     

    هم شهروند آمریکا بحساب مي آید هم انگلستان و بخوبی با فرهنگ این دو کشور آشنایی دارد

     

    یکی از طرفداران بزرگ گروه ” رادیوهد ” اســت

     

    به همراه همسرش ، ” اما توماس” و 3 فرزندش در لس آنجلس اقامت دارند

     

    یک رگ ایرلندی هم دارد

     

    در سال 2008 4 فیلم از 6 فیلمي کـــه ساخته بود در لیست 259 فیلم برتر سایت IMDB حضور داشت. فیلمهای ” ممنتو ” و ” شوالیه سیاه ” و ” بتمن مي آغازد ” و ” حیثیت ”

     

    ” آغاز ” چهارمين فیلم متوالی از ” نولان ” اســت کـــه ” مایکل کین ” در آن نقش آفرینی مي کند.

     

    ” اســتنلی کوبریک ” و ” ریدلی اسکات ” الهام بخش او در کارگردانی بوده اند.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    الهام‌بخشی

    نولان از کارگردانانی هم‌چون اســتنلی کوبریک، ترنس مالیک، اورسن ولز، فریتس لانگ، نیکلاس روگ، سیدنی لومت، دیوید لین، ریدلی اسکات، تری گیلیام و جان فرانکن هایمر به عنوان الهام‌بخش خود یاد کرده‌اســت. همچنین فیلم‌های بلید رانر (۱۹۸۲)، جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، لورنس عربستان (۱۹۶۲)، محله چینی‌ها (۱۹۷۴) و ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۱۹۶۸) را فیلم‌های مورد علاقهٔ خود ناميده اســت ، همچنین نولان روایت‌های غیرخطی داســتان‌های خود را از رمان واترلند نوشتهٔ گراهام سوئیفت الهام گرفته‌اســت.

    بیوگرافی کریستوفر نولان Christopher Nolan اعجوبه هالیوود

    خودش مي گوید :

    من یکی از طرفداران بزرگ ” ریدلی اسکات ” بودم. در واقع من از بچگی عاشق فیلمهای ” بیگانه ” و ” blade runner ” بودم چون در این فیلمها او ما را به دنیایی شگفت انگیزی برد کـــه همه در آن لذت بردیم . همچنین من به دلایلی مشابه عاشق ” اســتنلی کوبریک ” هستم

     

    من هیچ وقت خودم را آدم خوش شانسی نمي دونم. من یکی از بدبین ترین آدمها هستم. من همينم دیگه !

     

    ( درباره فیلم ” پیروی ” ) ما یک ادعای جدی مي کنیم و آن اینکـــه ما کم خرج ترین فیلمي را ساختیم کـــه تابحال ساخته شده اســت .

     

    فیلم های مهم:

    تعقیب 1998

    ممنتو 2000

    بی خوابی 2002

    بتمن آغاز مي کند 2005

    پرستیژ 2006

    شوالیه تاریکی 2008

    سرآغاز 2010

    شوالیه تاریکی برمي‌خیزد 2011

    در ميان ستارگان 2014

    افتخارات:

    نامزدی 3 جایزه اسکار برای فیلم های ممنتو 2000 و سرآغاز 2011

    دو نامزدی گلدن گلوب برای فیلم های ممنتو و سرآغاز

     

     

    منابع : ویکی پدیا ، مووی مگ ، بلاگ نماوا

     

     

  • مطالب پربازدید